bertor schreef:
Als het in je slaapkamer van 12 m2 ook problematisch was dan wijst dat toch wel richting de Soups. Heb je wel eens metingen gedaan aan de Soups om te kijken of ze volgens opgaaf presteren? Een foutje in het filter is zo gemaakt, bijvoorbeeld een foout in de polariteit van de woofer of tweeter. Ik ken de problemen in de klank wel die je beschrijft, wat ik dan zie in metingen (op de luisterplek) is een dal in de respons tussen de 100 en 500 Hz. Dat is precies het overlapgebied tussen de woofer en de mid van de soup.
Het lijkt me verstandig om eerst te achterhalen of er een fout zit in de Soups. Als het goed is heeft de lyngdorf in combinatie met een pc uitgebreide meetmogelijkheden, asterduc kan je daar vast meer over vertellen.
Die conclusie heb ik vanochtend ook getrokken... Was aan het kijken naar scanspeak, kwam toevallig op Youtube uit.
Als ik dan de excursie zie van sommige units dacht ik zo hard gaan mijn Thiels nooit...
Een X max van 5mm betekend volgens mij dat er echt wel beweging in te krijgen moet zijn... En een 22 cm woofer zou eigenlijk ook al heel wat moeten bieden. Ik ben nu bezig de fase van de woofer te veranderen. Eigenlijk nooit naar gekeken omdat ik alles op het filter netjes voorzien heb van stickertjes en omdat het op de woofer ook netjes aangegeven staat. Niet in de laatste plaats omdat andere luisteraars aangaven wel voldoende laag te horen en in mijn slaapkamer destijds heb ik nooit laag mogen ervaren (speakers: Quadral shogun, B&W N805, Hatt's, Soups, versterkers Bryston 3B NRB, Mark Levinson 331, rega exon monoblokken, Rotel 1075 5 kanaals, Lyngdorf TDAI 2200) Heb nu van 1 unit de fase veranderd maar nu heb ik een irritante resonantie in de woofer dus moet toch van de test opstelling af en gaan solderen (waar ligt dat ding ook alweer...) Resonantie zou best eens een tikkend kabeltje kunnen zijn of omdat hij nog niet 100% vast geschroeft zit.
Als dat het niet is zou ik het kunnen zoeken in de hoeveelheid lucht om de woofer, baffle is 72mm dik... Het gat is vrij groot gefreest dus om de magneet zitten wel aardig wat vrije centimeters (rondom 3-4 schat ik) of het zou de bekabeling kunnen zijn, 2x 0.8 mm zilver getwist. De laatste optie is om een heel nieuw filter te maken (met zwaardere bekabeling) is echter een kostbaar verhaal zeker als ik naar het filter van Marc zou willen gaan, en de vraag is dan wat de winst is...
Ik ga weer verder met de fase, hoop dat het iets opleverd.
[edit]
De woofers stonden blijkbaar uit fase... erg onwaarschijnlijk maar zo te horen toch waar.
Soldeerbout is niet te vinden dus de draadjes zijn nu alleen rond de units "geknoopt".
Heb meer laag en een voller geluid, het is echter ook wat onrustiger. Ga e.e.a. aanpassen en netjes solderen en ben benieuwd wat dat opleverd.
Dat betekend niet dat het topic een einde heeft want een enorme dynamiek is er op dit moment nog niet... Wellicht kunnen de speakers blijven met 2 subwoofers er bij, maar ik orienteer me ook zeker op een mooie monitor met daarbij de subwoofers.
Heeft iemand een mooi ontwerpje van een reeds gebouwde peerless kast?