Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject
Moderator: Beheerdersteam
Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject
Leuk project om te proberen, heb even snel de boel door gelezen maar ik zie 2 opties.
- Koop een bestaande set en bouw deze in een nieuw jasje met identieke inhoud.
- Of bouw een project na die al door een ander is gebouwd en getest.
Een tip zou dan dit project zijn (vind het zelf een zeer net project)
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=10290
suc6
- Koop een bestaande set en bouw deze in een nieuw jasje met identieke inhoud.
- Of bouw een project na die al door een ander is gebouwd en getest.
Een tip zou dan dit project zijn (vind het zelf een zeer net project)
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=10290
suc6
- Psychomantis
Het ziet ernaar uit dat we met de visaton's gaan werken. Inderdaad een fantastische tip om met Boxsim te beginnen,zo heb je tenminste al een richtlijn en maak je niet een kast en een filter in de hoop dat het goed gaat klinken.bartsegers schreef:met de units van visaton/conrad krijg je het volgende stappenplan:
Ontwerp van de 2-weg speaker (ja, want een 3-weg brengt de kosten onnodig omhoog)
dit ontwerp kun je doen aan de hand van een GROVE simulatie.
De parameters (eigenschappen) van de conrad units zijn bekend, en sterker nog, die staan in Boxsim, een software pakket.
voordat er ook maar 1 zaagsnede wordt gemaakt, weten jullie al wat er te behalen valt met het project (binnen marges)
Hierna kun je ook met boxsim ZELF het filter maken, en simuleren, je krijgt veel beeldmateriaal in de vorm van grafieken etc.
allemaal goed voor een schoolproject dus.
je gaat je bezig houden met kastvolume's, impedantie(s), frequentieverloop van tweeter en basspeaker, en HOE een filter dit verandert.
Boxsim is daarbij HEEL handig, en zal na oefening nooit meer van je PC verdwijnen![]()
Zeker met behulp van dit forum kunnen jullie een goed en mooi 2-weg speaker ontwerpen!
Ben ik van overtuigd.
EDIT:
Wat wil je nog meer? Alles boxsim files en tekenfiles bij elkaar!
zie:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=125
Het projectje dat hierboven vermeld is met de LMC13 en de DTC80 lijkt me erg geschikt. We gaan wel niet alles 1 op 1 overnemen. De boxen zullen waarschijnlijk vrij dicht tegen de muur komen staan, dus basreflexbuis aan de voorkant in plaats van aan de achterkant? Ik heb op een aantal fora gelezen dat dat beter was.
Het frequentieverloop ziet er erg mooi uit dus ik denk dat we daar niet te veel meer aan moeten sleutelen. Ik had wel een vraagje ivm de basreflexbuis en opening: Op wat moeten we de Fb (in boxsim) hier afstellen? Dit is me nog niet helemaal duidelijk.
- bartsegers
hoi,
dit "afstellen" zorgt voor een aantal dingen.
Je wilt met een basreflexpoort extra output krijgen in het basgebied.
Onder deze afstemming krijgen de luidsprekers het extra moeilijk.
dit zie je terug in de excursion (uitslag van de speakers)
ook kun je niet eindeloos lager gaan afstemmen, dan krijg je pieken en dalen in je laagweergave etc.
Het is een beetje speelwerk natuurlijk!
dit "afstellen" zorgt voor een aantal dingen.
Je wilt met een basreflexpoort extra output krijgen in het basgebied.
Onder deze afstemming krijgen de luidsprekers het extra moeilijk.
dit zie je terug in de excursion (uitslag van de speakers)
ook kun je niet eindeloos lager gaan afstemmen, dan krijg je pieken en dalen in je laagweergave etc.
Het is een beetje speelwerk natuurlijk!
Psychomantis schreef:Het projectje dat hierboven vermeld is met de LMC13 en de DTC80 lijkt me erg geschikt. We gaan wel niet alles 1 op 1 overnemen. De boxen zullen waarschijnlijk vrij dicht tegen de muur komen staan, dus basreflexbuis aan de voorkant in plaats van aan de achterkant? Ik heb op een aantal fora gelezen dat dat beter was.
Het frequentieverloop ziet er erg mooi uit dus ik denk dat we daar niet te veel meer aan moeten sleutelen. Ik had wel een vraagje ivm de basreflexbuis en opening: Op wat moeten we de Fb (in boxsim) hier afstellen? Dit is me nog niet helemaal duidelijk.
De DTC80 heb ik zelf ook liggen en moet zeggen dat hij als vervanger van een (niet al te hoogwaardig) 3weg systeem uitstekend en 10x beter presteerd. Hij moet het dan opnemen tegen een 10cm middentoner en een 12" woofer.
Om even een ontwerptip te geven. Als je een kistje wilt maken van bijv. 30 liter netto inhoud, is het natuurlijk ook mogelijk een kist te maken van 80 liter en de 'overtollige' 50 liter weg te werken door een tussenschot erin te maken
Zo kun je bijv. een leuke vloerstaander ontwerp neerzetten om iets meer spelen wat betreft vormgeving.
suc6
Als ze dicht tegen de muur komen te staan dan wordt de weergave heel anders. Er zal dan een nieuw filter ontworpen moeten worden.
Ik heb wat geëxperimenteerd met boxsim, en heb ook een projectje overgenomen van iemand, met die visaton drivers.
Je kan kiezen tussen een ronde of een vierkante bas reflex.
wat is beter?
ook staat er ergens dat de bas reflex geen isolatie heeft, doet dit iets?
kan iemand het project eens nakijken? (bijlage)
Je kan kiezen tussen een ronde of een vierkante bas reflex.
wat is beter?
ook staat er ergens dat de bas reflex geen isolatie heeft, doet dit iets?
kan iemand het project eens nakijken? (bijlage)
- Bijlagen
-
- Project bookshelfs.zip
- (22.28 KiB) 44 keer gedownload
Laatst gewijzigd door fiepfiep op za 04 dec 2010, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat jullie mooier vinden, voor de prestaties maakt het vrijwel niets uit. Dat de doorsnede niet te klein is is veel belangrijker.fiepfiep schreef:Je kan kiezen tussen een ronde of een vierkante bas reflex.
wat is beter?
Als je daarmee de poort bedoelt, de lucht erin moet resoneren (massa-veersysteem: de lucht in de kast is de veer en de lucht in de poort is de massa) en dempingsmateriaal dempt die trilling, daarom zit het daar meestal niet in. Maar in de kast zit vaak wel dempingsmateriaal, zeker als de woofer ook nog voor de middentonen moet zorgen.fiepfiep schreef:ook staat er ergens dat de bas reflex geen isolatie heeft, doet dit iets?
- Psychomantis
Ik zou voor de vierkante basreflex gaan, dat lijkt me beter passen.
We hebben besloten met de visaton's door te gaan, dus we gaan de speakers bij conrad bestellen.
We zitten nu echter nog in de examenperiode dus het project wordt eventjes op "hold" gezet (we moeten voor de andere vakken leren :d), om er in de kerstvakantie, als we dus tijd zat hebben, er volop aan te beginnen.
Ik wil iedereen al bedanken voor de reacties!
Olivier
We hebben besloten met de visaton's door te gaan, dus we gaan de speakers bij conrad bestellen.
We zitten nu echter nog in de examenperiode dus het project wordt eventjes op "hold" gezet (we moeten voor de andere vakken leren :d), om er in de kerstvakantie, als we dus tijd zat hebben, er volop aan te beginnen.
Ik wil iedereen al bedanken voor de reacties!
Olivier
nu moeten we nog een filterschema hebben, en we kunnen aan de slag.
Met boxsim heb ik al zo'n schema, maar de laagste impedantie is 5 ohm, maar deze zou 8 moeten zijn.
Hoe kan ik dit oplossen?
philippe
Met boxsim heb ik al zo'n schema, maar de laagste impedantie is 5 ohm, maar deze zou 8 moeten zijn.
Hoe kan ik dit oplossen?
philippe
- bartsegers
even stap voor stap je project bekijken, neem niet teveel hooi op de vork tegelijk.
begin eens bij het begin.
Chassis en einbau, daar heb je nog geen dempingsmateriaal toegevoegd. speel hier eens mee, en kijk wat er zoal gebeurt.
Bij gemeinsames Aussengehause kun je de kast nog beter specifieren.
de plaats van de speakers, klopt die zoals je die hebt ingegeven?
komt dit uit met je poort?
Waar komt je poort?
Heb je afgeschuinde zijdes? (Fasen, obe unter links recht? )
Kijk eens wat dat allemaal met je geluid doet.
Waarom heb je in het filter een serie condensator van 470 uf toegevoegd?
Dat de impedantie naar 5 ohm zakt is helemaal geen probleem, waarom wil je dit 8 ohm hebben ?
Overigens heb ik nog geen impedantie corrigerende onderdelen gezien in het filter, hier kunnen we allemaal wel eens naar kijken!
Kijk bijvoorbeeld eerst alleen naar de woofer, tweeter even uit het filter laten.
je ziet dan een tweetal pieken in je impedantieverloop.
De basreflex afstemming, en de piek van de eigen resonantie van het ingebouwde chassis.
ook zie je dat de impedantie omhoog loopt naarmate de frequentie hoger wordt.
in het overname gebied van je filter, wil je eigenlijk een constante impedantie hebben. (geen stijgende)
Lees eens hier op het forum hoe je een impedantinetwerkje kunt toevoegen vor je woofer, en tweeter.
heb even geen tijd om dit hier neer te zetten, wellicht dat iemand even bijspringt in dit geval.
zie het plaatje van je woofer ZONDER enig filter ervoor.
Chassis en einbau, daar heb je nog geen dempingsmateriaal toegevoegd. speel hier eens mee, en kijk wat er zoal gebeurt.
Waar komt je poort?
Dat de impedantie naar 5 ohm zakt is helemaal geen probleem, waarom wil je dit 8 ohm hebben ?
Overigens heb ik nog geen impedantie corrigerende onderdelen gezien in het filter, hier kunnen we allemaal wel eens naar kijken!
Kijk bijvoorbeeld eerst alleen naar de woofer, tweeter even uit het filter laten.
je ziet dan een tweetal pieken in je impedantieverloop.
De basreflex afstemming, en de piek van de eigen resonantie van het ingebouwde chassis.
ook zie je dat de impedantie omhoog loopt naarmate de frequentie hoger wordt.
in het overname gebied van je filter, wil je eigenlijk een constante impedantie hebben. (geen stijgende)
Lees eens hier op het forum hoe je een impedantinetwerkje kunt toevoegen vor je woofer, en tweeter.
heb even geen tijd om dit hier neer te zetten, wellicht dat iemand even bijspringt in dit geval.
zie het plaatje van je woofer ZONDER enig filter ervoor.
Het begint hier nogal ingewikkeld te worden,
ik zou liever een kant en klaar schema/bouwpakket zien, ipv zelf nog een filter te ontwerpen.
Is het geen mogelijkheid om hiervan een set te kopen: alles zit erbij, behalve de kast.
http://www.europe-audio.nl/Producten_C. ... oep_A_ID=9
ik zou liever een kant en klaar schema/bouwpakket zien, ipv zelf nog een filter te ontwerpen.
Is het geen mogelijkheid om hiervan een set te kopen: alles zit erbij, behalve de kast.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Waarom zou je de impedantie vlak willen trekken?
- Psychomantis
eerst en vooral: dan zitten we weer zonder waarde als schoolproject lijkt me. Kan je beter een 2dehands paartje aanschaffen.fiepfiep schreef:Het begint hier nogal ingewikkeld te worden,
En zelfs al zouden we verder doen met zo'n speakerkit, dan zou ik er niets meer mee te maken hebben. (ik ging de filter berekenen en solderen, maar die zit hier al bij dus heb ik niets meer te doen).
Hij wil zijn 2 speakersets (dus deze set en zijn kef's) samen op zijn Yamaha amp aansluiten, en bij A/B gebruik moeten de 4 speakers boven de 8 ohm per speaker zijn.b_force schreef:Waarom zou je de impedantie vlak willen trekken?
Ik vermoed echter dat de amp het wel aankan? Elke luidspreker heeft toch een frequentiedip? Dan moet zijn Yamaha daar toch op voorzien zijn?
Eventjes voor alle duidelijkheid: Fiepfiep heeft helemaal niets aan dit project veranderd. Dit project is gedownload van een andere gebruiker die met dezelfde speakers werkt en fiepfiep heeft waarschijnlijk dus geen idee wat het allemaal betekent.bartsegers schreef:even stap voor stap je project bekijken, neem niet teveel hooi op de vork tegelijk.
Waar komt je poort?
Ik heb er zelf wel eventjes naar gekeken.
Ik heb dempingsmateriaal in de kast gelegd, maar niet in de basreflexbuis.
De plaats van de speakers klopt, we gaan de afmetingen van de gebruiker die het projectje upgeload heeft overnemen.
De basreflexbuis komt vooraan, maar de afmetingen hebben we nog geen idee van.
Die afgeschuinde zijdes ga ik eens nakijken.
Die condensator van 470 µF zit er om een baspiek in het onderste bereik te verkleinen en "uit te rekken". Er zat een piekje rond de 100 Hz, dat is eruit, verder loopt de curve nu nog een beetje verder tot iets boven de 50 Hz, en met de condensator worden ook de subsonische frequenties gefilterd.
Het effect wordt nog iets beter bij gebruik van een grotere condensator, simuleert boxsim.
- bartsegers
Dit is toch goed om een netter werkend filter te krijgen?b_force schreef:Waarom zou je de impedantie vlak willen trekken?
Het gaat mij er niet om dat het een schoolproject is, want ik ga dan later met die speakers zitten, het belangrijkste is dat ze goed klinken.Psychomantis schreef:eerst en vooral: dan zitten we weer zonder waarde als schoolproject lijkt me. Kan je beter een 2dehands paartje aanschaffen.fiepfiep schreef:Het begint hier nogal ingewikkeld te worden,
En zelfs al zouden we verder doen met zo'n speakerkit, dan zou ik er niets meer mee te maken hebben. (ik ging de filter berekenen en solderen, maar die zit hier al bij dus heb ik niets meer te doen).
En als je het als schoolproject beschouwt, hebben we ze toch zelf in elkaar gezet?
En ik vraag me ook af hoe je aan die filter gekomen bent?
ps: er bestaat ook nog een programma als alternatief voor boxsim: WinISD Pro
- Psychomantis
Eerst en vooral: jij wilde absoluut de speakers houden. Ik heb er ook nieuwe nodig, dus als ze niet goed zijn voor jou koop ik ze...fiepfiep schreef:Het gaat mij er niet om dat het een schoolproject is, want ik ga dan later met die speakers zitten, het belangrijkste is dat ze goed klinken.Psychomantis schreef:eerst en vooral: dan zitten we weer zonder waarde als schoolproject lijkt me. Kan je beter een 2dehands paartje aanschaffen.fiepfiep schreef:Het begint hier nogal ingewikkeld te worden,
En als je het als schoolproject beschouwt, hebben we ze toch zelf in elkaar gezet?
En ik vraag me ook af hoe je aan die filter gekomen bent?
ps: er bestaat ook nog een programma als alternatief voor boxsim: WinISD Pro
Jij hebt ze dan zelf in elkaar gezet, want ik heb geen materiaal om een kast te maken.
De filter komt van een ander project dat eventjes terug in dit topic gepost is. Alles is al een keer gemaakt en getest, en volgens die persoon klonk het goed.
Die minimumimpedantie die op de versterker staat is alleen dat hij geen te grote stroomsterkte moet leveren (wat eigenlijk alleen voorkomt als je de uitgang kortsluit of als je op vol volume draait met speakers met een te lage impedantie). Daarom maakt het niet uit als de impedantie niet vlak is, als hij maar nergens te laag wordt.Psychomantis schreef:Hij wil zijn 2 speakersets (dus deze set en zijn kef's) samen op zijn Yamaha amp aansluiten, en bij A/B gebruik moeten de 4 speakers boven de 8 ohm per speaker zijn.b_force schreef:Waarom zou je de impedantie vlak willen trekken?
Ik vermoed echter dat de amp het wel aankan? Elke luidspreker heeft toch een frequentiedip?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Impedanties vlak trekken is enkel zinvol bij buizenversterkers.
Elke (hedendaagse) solid state Class-AB versterker kan zonder enige moeite wisselende impedanties aansturen.
Vlak trekken van impedanties komt dan eigenlijk ook uit de buizenversterker tijd en/of van vroeger.
Vroeger had men nog geen uitgebreide software om filters te berekenen.
Berekenen van filters ging voornamelijk met de hand en dan is een gelijke weerstand (vlakke impedantie) wel even een heel stuk gemakkelijk.
Dat vlak trekken dus netter is slaat geluidstechnisch gezien dus nergens op.
Je kunt zelfs beargumenteren dat het juist voordeliger is om het niet te doen omdat je bv minder grote/duurdere componenten nodig hebt.
Elke (hedendaagse) solid state Class-AB versterker kan zonder enige moeite wisselende impedanties aansturen.
Vlak trekken van impedanties komt dan eigenlijk ook uit de buizenversterker tijd en/of van vroeger.
Vroeger had men nog geen uitgebreide software om filters te berekenen.
Berekenen van filters ging voornamelijk met de hand en dan is een gelijke weerstand (vlakke impedantie) wel even een heel stuk gemakkelijk.
Dat vlak trekken dus netter is slaat geluidstechnisch gezien dus nergens op.
Je kunt zelfs beargumenteren dat het juist voordeliger is om het niet te doen omdat je bv minder grote/duurdere componenten nodig hebt.
- bartsegers
Dus, een vlakke impedantie vóórdat je gaat filteren is niet nodig?
Dan heb ik mijn beginselen filtertechniek toch niet goed begrepen...
ik heb bij mijn huidige set, de woofers (hivi b3s) én tweeters voorzien van een impedantie correctienetwerk.
Enfin, dit zijn natuurlijk zaken die te maken hebben met fine tunen, en wellicht niet rellevant in dit project dan.
ik heb bij mijn huidige set, de woofers (hivi b3s) én tweeters voorzien van een impedantie correctienetwerk.
Enfin, dit zijn natuurlijk zaken die te maken hebben met fine tunen, en wellicht niet rellevant in dit project dan.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nee, is inderdaad helemaal geen must.bartsegers schreef:Dus, een vlakke impedantie vóórdat je gaat filteren is niet nodig?
Aan de andere kant is het ook niet fout ofzo, maar naar mijn mening maak je daardoor je filter onnodig moeilijk.
- bartsegers
Als je laag crosst met een woofer is het wel fijn om de impedantie te corrigeren, om opslingeren tegen te gaan. Je kan dat ook goed zien in boxsim bij filterrespons.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dan wel ja, dat klopt.Montana schreef:Als je laag crosst met een woofer is het wel fijn om de impedantie te corrigeren, om opslingeren tegen te gaan. Je kan dat ook goed zien in boxsim bij filterrespons.
Maar ook dan kun je eventueel "slim"te werk gaan.
Beter gezegd, in zijn algemeenheid hoeft het niet perse, maar er zijn voorbeelden te noemen waar het toevallig goed uit komt
Voor we de speaker bouwen, heb ik nog enkele vraagjes.
-Hoe betrouwbaar is boxsim?
-Als ik dat projectje nabouw (met dat eikenhout enz), hoe verhoud de geluidskwaliteit zich dat dan t.o.v. een kef q300 bookshelf speaker?
-En als de laagste impedantie 5ohm is, kan ik deze box dan aan een amp van 8 ohm hangen?
-Hoe zit het met dat Faseverschil? is dat groot?
-Als ik dat projectje nabouw (met dat eikenhout enz), hoe verhoud de geluidskwaliteit zich dat dan t.o.v. een kef q300 bookshelf speaker?
-En als de laagste impedantie 5ohm is, kan ik deze box dan aan een amp van 8 ohm hangen?
- bartsegers
een setje Kefs van 600€ + ga je niet evenaren waarschijnlijk, logisch toch?fiepfiep schreef:Voor we de speaker bouwen, heb ik nog enkele vraagjes.
impedantie is geen probleem.
jouw versterker "is" geen 8 ohm. Hij kan rustig die lage impedantie aansturen
Boxsim is vrij betrouwbaar, een héél prettig simulatieprogramma.
waarom vraag je niet of je de reeds gemaakt speakers eens mag beluisteren?