Headphone amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Headphone amp

Bericht door meanman64 »

Hou me op de hoogte van uw vorderingen.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Headphone amp

Bericht door meanman64 »

b_force schreef:
Een zeer mooie en fraaie hoofdtelefoon versterker kun je maken met de LME49600

Is "helaas" geen mosfet of buizen :wink:
Heb hiervan een volledige kit gevonden met 1ste klas onderdelen
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Headphone amp

Bericht door b_force »

meanman64 schreef:
b_force schreef:
Een zeer mooie en fraaie hoofdtelefoon versterker kun je maken met de LME49600

Is "helaas" geen mosfet of buizen :wink:
Heb hiervan een volledige kit gevonden met 1ste klas onderdelen
Waar, op ebay?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Headphone amp

Bericht door meanman64 »

Op diyaudio.com
Volledig amp en voeding
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Headphone amp

Bericht door IJsbier »

Zo, ik heb m'n hoofdtelefoon versterker omgebouwd naar het schema van Ah!buis. Hij speelt al lekker. :) Genoeg power.
De vorige versie had last van RF instraling van m'n GSM, nu met m'n GSM ernaast terwijl de 3G verbinding bezig is hoor ik niks.

Ik meet nu op de gate van de FET: 8.9Volt, de source heb ik met de potmeter op 6Volt afgeregeld.
De roosters zijn ongeveer -0.25Volt.

Ik heb nog niet met de weerstand aan de ingang gespeeld, deze is nog 1MEG. De 8k2 is 8k2 en niet 3k3, ik zag pas later dat deze 3k3 moest zijn.
De inkoppelcondensatoren zijn 2u2F, geen 10nF, ik dacht ik probeer het eerst zo wel. Ook de koppelcondensatoren aan de uitgang wat groter, 1000uF ipv 470uF.
Deze condensatoren heb ook in m'n vorige versie gebruikt.

Verder heb ik per kant nog een 47uF voedingsontkoppeling toegevoegd, de blauwe condensatoren.

De FET wordt wel gloeiend heet. De tor ook wel maar minder. Toch misschien een grotere FET? Of koelen?
Bijlagen
BS170_Headphone_AMP.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Headphone amp

Bericht door Ah!buis »

'nAvond IJsbier,
(klinkt toch maar koud in de winter =P~ )
Volgens het datablad mag de fet 800mW hbben,hier is het rond 600mW.
Als ie erg warm wordt,drie oplossingen,met een beugeltje tegen de metalen doos klemmen of er een tweede overheen zetten(d aan d ,g aan g en s aan s) danwel een zwaardere fet,bijv.IRLZ14 of (minder goed)de IRF510 die je toch al heb niet :?: .
Zo'n dikke condensator aan de ingang gaat wel maar niet praktisch.Samen met de grote roosterweerstand komt de spanning maar langzaam op peil.Aan de uitgang hindert niks,ik geef meestal niet groter op dan nodig,kwestie van niet voor niets op kosten jagen :)
Die 8k2,als het daarmee gaat,waarom niet.De kleinere weerstand is voor in geval de transistor niet genoeg versterkt(de rest verdwijnt toch door de 431).Gezien de fet nogal heet loopt is er stroom genoeg.
Anne
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Headphone amp

Bericht door IJsbier »

Ik zal morgen de temperatuur van de Fet eens meten. Ik denk dat ik er waarschijnlijk wel een parallel ga zetten.
Ik heb er genoeg aangezien ik ze per 5 moest bestellen. ;)


Ik heb de temperatuur van de Fet proberen te meten; 75°C. Gemeten met een VA6510 infrarood thermometer.
De meting heb ik gedaan met de thermometer op ±1 cm afstand. Dit om er zeker van te zijn dat ik de Fet meet.

De condenators aan de ingang ga ik nog vervangen. Zowel de ingangs als de uitgangs condensator waren van het originele ontwerp, dus opzich geen extra kosten. Ik had ze al liggen. :)
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Headphone amp

Bericht door IJsbier »

Ik heb weekje geleden een BS170 parallel gezet. Scheelt een stuk in warmte. Ik vond de versterker wat 'rustiger' klinken. Het leek nu meer te kloppen.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Headphone amp

Bericht door IJsbier »

Maandag kwam ik nog twee ECC82's in m'n verzameling electronica onderdelen. :) Ze zijn zo oud dat je de opdruk makkelijk met je vingers eraf kan vegen.
Gelijk de JJ die ik tot nu gebruikt heb, vervangen door zo'n ECC82 van Philips. klinkt erg lekker. Ik denk beter dan zo'n JJ. Ik hoorde opeens details die ik nog niet eerder gehoord had.
Waar ze vandaan komen weet ik niet, of uit de verzameling van m'n Vader of ik heb ze ooit langs de straat gevonden. Als ze bij m'n Vader vandaan komen kunnen ze makkelijk 30 tot 40 jaar oud zijn.

Ik kan een soort code lezen: Gf8 49A3, zou dit een productie datum kunnen zijn? De 4 zou ook een A kunnen zijn, hij ziet er een beetje vreemd uit.
Ik ben wel benieuwd hoe oud ze zijn.
Bijlagen
IMG_1541.jpg
IMG_1543.jpg
IMG_1542.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Headphone amp

Bericht door Ah!buis »

Die codes geven een fabriek en een datum aan.Er bestaan lijsten met gegevens over dat spul.Een gast op het forum van de franstalige Elektor "Francis" heeft een boek geschreven over buizen waar al dat soort dingen instaan.
Ik heb me daar nooit in verdiept,hij doet het of gaat de bak in :twisted: .
Aan de soort letters/cijfers te zien waarschijnlijk niet van de oudsten,eerder van de laatsten die ze nog gemaakt hebben.
Anne
Plaats reactie