Eén buis kapot, toch muziek.
Moderator: Beheerdersteam
- CDesign
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 39
- Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
- Locatie: Nunspeet
- Contacteer:
Re: Eén buis kapot, toch muziek.
Ze zijn binnen, na bijna een week wachten. Met dank aan de stakingen bij TNT.
Eerste indruk is dat de klank aanzienlijk rijker is dan van de EL34. Nu lijkt een EL34 wat dunnetjes en kaal te klinken.
Ik heb ook het laagsysteem één dB zachter gezet om het geheel weer in balans te krijgen. Dus of de 6CA7 minder output heeft of dat hij zoveel rustiger klinkt........?.........alhoewel het er bij de wat dynamischer muziekjes, Slagerij van Kampen bijv., behoorlijk impulsief aan toegaat.
Eerst maar eens een weekje laten spelen en er dan weer eens voor gaan zitten.
Ik heb ook het laagsysteem één dB zachter gezet om het geheel weer in balans te krijgen. Dus of de 6CA7 minder output heeft of dat hij zoveel rustiger klinkt........?.........alhoewel het er bij de wat dynamischer muziekjes, Slagerij van Kampen bijv., behoorlijk impulsief aan toegaat.
Eerst maar eens een weekje laten spelen en er dan weer eens voor gaan zitten.
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Eén buis kapot, toch muziek.
What about de stuurbuisjes, dit zijn de originele exemplaren?
Misschien en leuk idee om deze wiselen naar n(os) buisjes.
Welke buisjes zitten er eigenlijk in?
Misschien en leuk idee om deze wiselen naar n(os) buisjes.
Welke buisjes zitten er eigenlijk in?
- CDesign
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 39
- Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
- Locatie: Nunspeet
- Contacteer:
Re: Eén buis kapot, toch muziek.
Stuurbuisjes zijn de Goldpin 12AU7 (ECC82) ook van EH. Zijn twee jaar oud.
Eén gemachted paartje (de buitenste) en één gebalanceerde.
Eén gemachted paartje (de buitenste) en één gebalanceerde.
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Eén buis kapot, toch muziek.
Mooie versterker!
De stuurbuisjes van EH zijn van mooie kwaliteit, niets meer aan doen dus.
Sommige modellen versterkers van vrij kostbaar tot zeer kostbaar worden wel eens geleverd met onbekend Chinees spul, waarvan niemand de herkomst/merk/duurzaamheid kent.
Dan leidt het wisselen naar de meer gerenomeerde merken bijna altijd tot geluidsverbetering en/of duurzaamheid.
Nu je toch met de versterker bezig bent (geweest), kan het zeker geen kwaad om toch de soldeerverbindingen op de printplaat te checken (hetzij preventief), vooral de solderingen van mechanisch zware componenten, componenten met grote warmteontwikkeling en de componenten die met de netfrequentie "meetrillen".
Dan is de versterker helemaal af en is het langetermijn genieten!
Succes & veel luisterplezier!
De stuurbuisjes van EH zijn van mooie kwaliteit, niets meer aan doen dus.
Sommige modellen versterkers van vrij kostbaar tot zeer kostbaar worden wel eens geleverd met onbekend Chinees spul, waarvan niemand de herkomst/merk/duurzaamheid kent.
Dan leidt het wisselen naar de meer gerenomeerde merken bijna altijd tot geluidsverbetering en/of duurzaamheid.
Nu je toch met de versterker bezig bent (geweest), kan het zeker geen kwaad om toch de soldeerverbindingen op de printplaat te checken (hetzij preventief), vooral de solderingen van mechanisch zware componenten, componenten met grote warmteontwikkeling en de componenten die met de netfrequentie "meetrillen".
Dan is de versterker helemaal af en is het langetermijn genieten!
Succes & veel luisterplezier!
- CDesign
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 39
- Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
- Locatie: Nunspeet
- Contacteer:
Re: Eén buis kapot, toch muziek.
Toen ik de versterker kocht zaten er nog de originele buizen in. Deze hadden het opschrift Unison Research (??). Nou maakt Unison hele mooie versterkers maar zeker geen buizen.
Na 1/2 jaar Mullard ECC82 stuur en Svetlana EL34 eindbuizen. Daarna Sovtek eindbuizen en als laatste EH 12AU7 stuur en EL34 eindbuizen.
En nu dus sinds een week de 6CA7 er in. En tot nu toe bevalt me deze laatste combinatie als meest fraaie.
Doorsolderen staat nog wel op de verlanglijst maar eerst de draaitafel weer spelend krijgen.
Na 1/2 jaar Mullard ECC82 stuur en Svetlana EL34 eindbuizen. Daarna Sovtek eindbuizen en als laatste EH 12AU7 stuur en EL34 eindbuizen.
En nu dus sinds een week de 6CA7 er in. En tot nu toe bevalt me deze laatste combinatie als meest fraaie.
Doorsolderen staat nog wel op de verlanglijst maar eerst de draaitafel weer spelend krijgen.
Re: Eén buis kapot, toch muziek.
Hoe speelt de versterker nu met de nieuwe buizen?
Wou ze eigenlijk ook aanschaffen voor die van mij.
Heb er nu ook EL34 op staan.
Wou ze eigenlijk ook aanschaffen voor die van mij.
Heb er nu ook EL34 op staan.
- CDesign
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 39
- Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
- Locatie: Nunspeet
- Contacteer:
Re: Eén buis kapot, toch muziek.
Na twee weken ben ik nog steeds van mening dat de EL34 in vergelijking met deze buis wat dunnetjes klinkt. Het middengebied is zoveel rijker geworden. Niet te verwarren met het warme van de typische "buizen warmte".
Het hoog is nog steeds mooi en meer in balans. Het laag is strak, tot zo'n 200 Hz daaronder speelt een ander systeem.
Maar ik vind nog niet dat dit de über EL34 is. Diepte, ruimtelijkheid en plaatsing zijn gelijk of misschien ietsje (psychisch) beter.
Puur op klank is dit wel een winnaar.
Conclusie:
In mijn versterker is de 6CA7 een EL34 waarbij het gehele middengebied een grondige opknapbeurt heeft gehad.
Voor die paar €'s extra is het zeker de moeite waard.
Extra info versterker:
Feedback schakelaar ('n beetje of nog minder) is werkeloos. Nu dus geen feedback.
Hele ingang gebeuren (bronkeuze en volume) eruit.
Het hoog is nog steeds mooi en meer in balans. Het laag is strak, tot zo'n 200 Hz daaronder speelt een ander systeem.
Maar ik vind nog niet dat dit de über EL34 is. Diepte, ruimtelijkheid en plaatsing zijn gelijk of misschien ietsje (psychisch) beter.
Puur op klank is dit wel een winnaar.
Conclusie:
In mijn versterker is de 6CA7 een EL34 waarbij het gehele middengebied een grondige opknapbeurt heeft gehad.
Voor die paar €'s extra is het zeker de moeite waard.
Extra info versterker:
Feedback schakelaar ('n beetje of nog minder) is werkeloos. Nu dus geen feedback.
Hele ingang gebeuren (bronkeuze en volume) eruit.
Re: Eén buis kapot, toch muziek.
Ik vraag dit omdat mijn versterker in het mid gedeelte overdrijft.
Nu heb ik er wel een equalizer tussen staan en met mid wat terug gezet.
Laag en hoog ben ik zeer tevreden over. Als ik het goed begrijp
geeft jou versterker ook nog veel mid weg met de nieuwe buizen?
Nu heb ik er wel een equalizer tussen staan en met mid wat terug gezet.
Laag en hoog ben ik zeer tevreden over. Als ik het goed begrijp
geeft jou versterker ook nog veel mid weg met de nieuwe buizen?
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Eén buis kapot, toch muziek.
(Eind-)versterkers met terugkoppeling in de signaalweg geven een dunner/ieler/sterieler geluid met gehoormatig wat veel mid aandeel..
Geen feedback/uitschakelen feedback is de beste remedie.
Teveel uF's in de voeding wil ook wel eens de oorzaak zijn van dit fenomeen.
Probeer ook eens te varieren met de koppel-C tussen stuurbuis en eindbuis.
Constructie- en meettechnisch is de EL34 en de 6CA7 nagenoeg identiek, dus men kan ook niet verwachten dat men een andere "sound" krijgt (vrees ik...).
Groet Hans.
Geen feedback/uitschakelen feedback is de beste remedie.
Teveel uF's in de voeding wil ook wel eens de oorzaak zijn van dit fenomeen.
Probeer ook eens te varieren met de koppel-C tussen stuurbuis en eindbuis.
Constructie- en meettechnisch is de EL34 en de 6CA7 nagenoeg identiek, dus men kan ook niet verwachten dat men een andere "sound" krijgt (vrees ik...).
Groet Hans.
- CDesign
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 39
- Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
- Locatie: Nunspeet
- Contacteer:
Re: Eén buis kapot, toch muziek.
En zit ik dan nu ook met die vraag, er zijn twee mogelijkheden:TheoK schreef:.....Als ik het goed begrijp geeft jou versterker ook nog veel mid weg met de nieuwe buizen?
Er komt meer midden uit, 1/2 tot 1 dB waardoor het duidelijker te horen is
of
Het midden klinkt schoner, preciezer, netter waardoor het duidelijker te horen is
of
een beetje van allebei.
Misschien dat ik het geheel weer eens laat meten. Ik heb hier nog een meting liggen met de EL34 buizen, kan het dus vergelijken.
Re: Eén buis kapot, toch muziek.
Ik haal nu 1.5 dB mid weg via een equalizer. Dan is het overdreven wat weg.
Maar als het totaal plaatje mooier klinkt denk ik dat ik ze aan ga schaffen.
Ik gebruik nu TUNG-SOL EL34B en al stuurbuisjes 2 keer de JAN 6189W.
Maar als het totaal plaatje mooier klinkt denk ik dat ik ze aan ga schaffen.
Ik gebruik nu TUNG-SOL EL34B en al stuurbuisjes 2 keer de JAN 6189W.
- CDesign
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 39
- Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
- Locatie: Nunspeet
- Contacteer:
Re: Eén buis kapot, toch muziek.
Aan de inhoud van dit artikel kunnen geen rechten worden ontleendCDesign schreef:Conclusie:
In mijn versterker is de 6CA7 een EL34 waarbij het gehele middengebied een grondige opknapbeurt heeft gehad.
Voor die paar €'s extra is het zeker de moeite waard.
Re: Eén buis kapot, toch muziek.
Het middentonen probleem heb ik zelf ook met een 6v6 versterker, maar dan veel extremer.
Ik toen een meting gemaakt, met en zonder luidspreker. De conclusie was dat de 6v6 versterker niet overweg kan met de impedantie schommelingen van een luidspreker. Een luidspreker heeft in het middengebied vaak een hogere impedantie dan bij de lage en hogere tonen, met als gevolg dat de midden tonen ook meer versterkt worden dan de andere tonen.
Elke buizenversterker heeft dit wel, maar dan als het goed is hooguit 1 à 2 db (hangt een beetje van je speakers af). Bij mij was het zo'n 8DB. Ben bang dat je dit niet met andere buizen kunt oplossen. Misschien dat meer terug koppeling nog een iets beter resultaat geeft.
Ik toen een meting gemaakt, met en zonder luidspreker. De conclusie was dat de 6v6 versterker niet overweg kan met de impedantie schommelingen van een luidspreker. Een luidspreker heeft in het middengebied vaak een hogere impedantie dan bij de lage en hogere tonen, met als gevolg dat de midden tonen ook meer versterkt worden dan de andere tonen.
Elke buizenversterker heeft dit wel, maar dan als het goed is hooguit 1 à 2 db (hangt een beetje van je speakers af). Bij mij was het zo'n 8DB. Ben bang dat je dit niet met andere buizen kunt oplossen. Misschien dat meer terug koppeling nog een iets beter resultaat geeft.
