Lage tonen/uitslag Alpair 6
Moderator: Beheerdersteam
Re: Lage tonen/uitslag Alpair 6
Goedemorgen heren, best grappig om te lezen wat een vraag over lage tonen en het heel houden van je speakers, te weeg kan brengen.
Zoals reeds aangegeven was de Needle te groot en was er kleuring van sprekers. Dus een ontwerp bedacht met de uitgangspunten, zo smal mogelijk (breedte en diepte) hoogte ca 1 meter, voldoende laag (er is geen sub) en minder kleuring dan de Needle. In het ontwerpproces werd duidelijk dat de Alpair 6 (vooral door de rechthoek in combinatie met ML-TL behuizing), een prima kandidaat hiervoor was.
Nu kijkend en luisterend naar het resultaat, dan is het ontwerpproces perfect geweest. Omdat e.e.a. op kamerniveau wordt gebruikt (denk dat er hooguit 1-2 watt naar de speaker gaat) en de lage tonen begrensd worden (twijfel nog tussen 40 of 60 Hz) zijn we te tevreden met resultaat, dus mensen op dit forum bedankt voor jullie bijdragen.
Maar zo vaak na een compliment, komt er weer een vraag. Omdat er nu restricties zijn aan het weergeven van lage tonen (films) ga ik toch maar eens denken aan een subwoofer in combinaties met de Alpairs. Om die reden een tekening voor mijn kameropstelling bijgevoegd. Het is een vrij klassieke opstelling denk ik. Maar nu komt het, onder de kast waar de TV opstaat is nog wat ruimte richting de vloer. De ruimte is 12x22x180cm ofwel veel liters en ideaal voor een sub (tussen de speaker en onder de TV). Bestaan er drivers voor zo smalle ruimte en zijn deze geschikt voor een sub. Als iemand wat weet of ideeën heeft, dan lees ik dat graag.
Heb verder nog een afbeelding van Alpair behuizing bijgevoegd. Hij wordt licht geverfd en voorzien van een zwart rooster voor de speakers. Op deze wijze harmoniseert e.e.a. bij de lichte achtergrond (muur) en lcd TV. Om de behuizing nog smaller te laten lijken worden de randen schuin gefreesd en de voorkant van twee groeven voorzien.
Zoals reeds aangegeven was de Needle te groot en was er kleuring van sprekers. Dus een ontwerp bedacht met de uitgangspunten, zo smal mogelijk (breedte en diepte) hoogte ca 1 meter, voldoende laag (er is geen sub) en minder kleuring dan de Needle. In het ontwerpproces werd duidelijk dat de Alpair 6 (vooral door de rechthoek in combinatie met ML-TL behuizing), een prima kandidaat hiervoor was.
Nu kijkend en luisterend naar het resultaat, dan is het ontwerpproces perfect geweest. Omdat e.e.a. op kamerniveau wordt gebruikt (denk dat er hooguit 1-2 watt naar de speaker gaat) en de lage tonen begrensd worden (twijfel nog tussen 40 of 60 Hz) zijn we te tevreden met resultaat, dus mensen op dit forum bedankt voor jullie bijdragen.
Maar zo vaak na een compliment, komt er weer een vraag. Omdat er nu restricties zijn aan het weergeven van lage tonen (films) ga ik toch maar eens denken aan een subwoofer in combinaties met de Alpairs. Om die reden een tekening voor mijn kameropstelling bijgevoegd. Het is een vrij klassieke opstelling denk ik. Maar nu komt het, onder de kast waar de TV opstaat is nog wat ruimte richting de vloer. De ruimte is 12x22x180cm ofwel veel liters en ideaal voor een sub (tussen de speaker en onder de TV). Bestaan er drivers voor zo smalle ruimte en zijn deze geschikt voor een sub. Als iemand wat weet of ideeën heeft, dan lees ik dat graag.
Heb verder nog een afbeelding van Alpair behuizing bijgevoegd. Hij wordt licht geverfd en voorzien van een zwart rooster voor de speakers. Op deze wijze harmoniseert e.e.a. bij de lichte achtergrond (muur) en lcd TV. Om de behuizing nog smaller te laten lijken worden de randen schuin gefreesd en de voorkant van twee groeven voorzien.
Re: Lage tonen/uitslag Alpair 6
Hoi,
Tangband heeft de w4-1658sb, een vier inch woofer voor bas applicaties in kleine kastjes met een xmax van bijna 5mm. Die is iets van 11cm breed maar je hebt er wel heel wat nodig om echt geluidsdruk te krijgen, met een fs van 55hz ook niet echt bedoeld voor subwoofers maar misschien in een tl. Ze hebben verder nog een soort van ovale woofer maarja die is al meer dan 16 cm op het smalste punt. Peerless begint ook vanaf 14cm. Ken verder niet veel drivers of merken waar je zou kunnen zoeken, enkele anderen hier wellicht wel.
Misschien een soort bandpass met een wat grotere woofer schuin erin, heeft weer last van flow restricties echter denk ik. 12 cm hoog is gewoon erg weinig.
Ik zou kiezen voor een andere plek, je beperkt jezelf wel heel erg qua mogelijkheden en ik denk dat je geen volwaardige sub kunt maken zonder een beetje een acceptabele woofer als uitgangs punt. Heb zelf een acht inch en dat is eigenlijk ook nog net iets te klein imho.
Mvg Reinder
Tangband heeft de w4-1658sb, een vier inch woofer voor bas applicaties in kleine kastjes met een xmax van bijna 5mm. Die is iets van 11cm breed maar je hebt er wel heel wat nodig om echt geluidsdruk te krijgen, met een fs van 55hz ook niet echt bedoeld voor subwoofers maar misschien in een tl. Ze hebben verder nog een soort van ovale woofer maarja die is al meer dan 16 cm op het smalste punt. Peerless begint ook vanaf 14cm. Ken verder niet veel drivers of merken waar je zou kunnen zoeken, enkele anderen hier wellicht wel.
Misschien een soort bandpass met een wat grotere woofer schuin erin, heeft weer last van flow restricties echter denk ik. 12 cm hoog is gewoon erg weinig.
Ik zou kiezen voor een andere plek, je beperkt jezelf wel heel erg qua mogelijkheden en ik denk dat je geen volwaardige sub kunt maken zonder een beetje een acceptabele woofer als uitgangs punt. Heb zelf een acht inch en dat is eigenlijk ook nog net iets te klein imho.
Mvg Reinder
Re: Lage tonen/uitslag Alpair 6
En dit dan? Of een soortgelijk als dit?
http://www.parts-express.com/projectsho ... =Boogieman
Misschien kun je dan de woofers naast elkaar plaatsen waardoor de kist breedst word en minder diep.
http://www.parts-express.com/projectsho ... =Boogieman
Misschien kun je dan de woofers naast elkaar plaatsen waardoor de kist breedst word en minder diep.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Lage tonen/uitslag Alpair 6
als je die kast een beetje omhoog kan zetten, zodat je richting de 20cm komt, dan is er flink wat keuze in leuke en betaalbare subs
Re: Lage tonen/uitslag Alpair 6
Of zo'n behuizing als ik aangaf met een enkele ondiepe tb woofer..
Re: Lage tonen/uitslag Alpair 6
Goedenavond heren, bedankt voor de aangedragen ideeën. De kast wat hoger zetten is geen optie, want hij staat op wielen (zie hem al weg rijden van de blokjes, bij een earthquake in een film). Zelf een vierkante Tangband gevonden (W3-1750s) maar die hebben nauwelijks een uitslag en veel van die dingen gebruiken omdat ze onder de kast passen, gaat mij te ver en is te kostbaar.
Maar de oplossing lijkt heel simpel te zijn. In die kast staat een antieke encyclopedie. Omdat die kast nogal diep is, is er voldoende ruimte achter de boeken voor een sub. met de W8-740. Henkjan verwees in een link naar zo’n ontwerp. Die driver lijkt me zeer geschikt en hij is betaalbaar. Enige probleem is dat door de boeken er een poort boven de boeken ontstaat met de lengte van de rug van de boeken. (iets van 13x20x46cm) Door de behuizing achter de boeken te zetten krijg je een soort bandpass, dus maar eens gaan rekenen wat dit gaat betekenen.
Maar de oplossing lijkt heel simpel te zijn. In die kast staat een antieke encyclopedie. Omdat die kast nogal diep is, is er voldoende ruimte achter de boeken voor een sub. met de W8-740. Henkjan verwees in een link naar zo’n ontwerp. Die driver lijkt me zeer geschikt en hij is betaalbaar. Enige probleem is dat door de boeken er een poort boven de boeken ontstaat met de lengte van de rug van de boeken. (iets van 13x20x46cm) Door de behuizing achter de boeken te zetten krijg je een soort bandpass, dus maar eens gaan rekenen wat dit gaat betekenen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Lage tonen/uitslag Alpair 6
2x een SLS 6,5" bijvoorbeeld:
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5846
http://www.europe-audio.nl/document.asp ... datasheets\peerless\830946.pdf
Als je de spoel door de achterwand laat steken - vlak met de buitenzijde van de achterwand - is deze totaan de korf 84mm. Beetje speling zit er dus nog wel in. Deze driver is echt heel prima in kleine gesloten kastjes, of compacte basreflex constructies te zetten.
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5846
http://www.europe-audio.nl/document.asp ... datasheets\peerless\830946.pdf
Als je de spoel door de achterwand laat steken - vlak met de buitenzijde van de achterwand - is deze totaan de korf 84mm. Beetje speling zit er dus nog wel in. Deze driver is echt heel prima in kleine gesloten kastjes, of compacte basreflex constructies te zetten.
Re: Lage tonen/uitslag Alpair 6
Wouter dat is zeker een interessante driver en een prima oplossing. Nu zijn twee uitgangspunten voor een sub oplossing, gaan we komende tijd eens rustig over nadenken. Thanks.
