Buizenversterker klinkt schel

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

audioot
In memoriam †

Re: Buizenversterker klinkt schel

Bericht door audioot »

tja buisje,
ik was er ook niet bij toen ze dat er in gefrot hebben maar het is nu eenmaal zo
er moet nu eerst gekeken worden waarom de trafo zo raar doet en dat is volgens mij het beste om die er volledig uit te nemen en de spanningen onbelast te meten om(als dit goed gaat) de wikkelingen met gloeilampen te belasten
dan zien we wel verder
mvg
audioot :wink:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Zo, alle draden vanaf de voedingstrafo losgekoppeld en op een kroonsteenblokje aangesloten. Alleen de 240 volt aangesloten gelaten. Spanning er op en geen brom meer. Toen aan het meteren geslagen want meten is weten.
Er zit een 315 volt HS op, een 5 volt voor de gelijkrichtbuis en drie gloeispanningen van 6.3 volt. Het gloeilampentruukje is ook positief. De voorlopige conclusie is dus dat de trafo niks lijkt te mankeren.
Nu de UGT's nog eens belasten. Gewoon 6 volt wisselspanning op de luidsprekeraansluitingen en kijken wat er aan de andere kant uitkomt vrienden?
'tIs maar dat als de trafo blijkt heel te zijn dat er zeker iets in de versterker zit waar de vuilnisbak vol ongeduld op wacht
En als ie stuk is dan kan de oorzaak nog steeds in de versterker zitten.
Zodat,zolang je niet weet wat er aan de hand is(was),de onderdelen verdacht blijven.
Zo zie je maar weer, goede raad opvolgen kan nooit kwaad :wink:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het gloeilampentruukje is ook positief.
Veronderstel dat dat de twee 40W lampen in serie zijn :-s
Drie 6,3V wikkelingen waarvan er vermoedelijk twee naar gelijkrichterblokjes gaan voor de gloei van de direkt verhitte eindbuizen O:) .
Wat de UGTs betreft,gaat zo.Stel primair 4k en LS 8ohm dan is de wikkelverhouding 4000/8=500 en daar de vierkantswortel uit,ongeveer 22,5.Als je 6V aansluit komt er aan de andere kant 6x22,5=135V uit.
Bij een andere spanning terugrekenen :cry: .
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Inderdaad Anne, in serie, dezelfde gloeilampen die ik laatst ook al eens gebruikt heb. Ze worden zeldzaam die Philips Softtones van 40 Watt. Misschien doen ze eerdaags nog wat op Marktplaats :lol:
Ik heb de 8 ohm uitgangen gewoon op de 6.3 gloei van de voedingstrafo aangesloten en wat denk je? Uit beide komt dan 127 Volt. Wanneer ik dan in tegengestelde richting terug reken, kom ik uit op een primaire van 3 K. De uitgangen zijn dus ook nog goed. Ik ben echter niet van zins om weer van die rare buizen op te gaan scharrelen, dus vraag ik me af wat er nog meer mogelijk is met deze trafo's? Met twee UX5 voeten en vijf octal buisvoeten moet toch wel iets minder exotisch te fabriceren zijn terwijl ik me nog steeds bezin op de trafokappen voor de 'Straight'? :roll:
(Het lijkt wel of ik momenteel met drie verschillende versterkers bezig ben, want de TT22 begint ook een paar kleine kuurtjes te vertonen en is eigenlijk ook nog niet helemaal 'af')
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met die spanning kom ik op 3k25 uit voor de UGTs.Wat de voeding aankan blijft wel onzeker zonder schema (dan zou je kunnen zien wat er verbruikt wordt).
Als die 315V maar een wikkeling is dan geeft dat na een diodebrug zo'n 400V, bij twee wikkelingen met middenaftakking kan het met een buis en krijg je rond 330V of wat minder afhankelijk van welke buis.
Met gemiddeld 350V en 3k25 UGT kom je uit op een triode zoals de 300B,levert dan 6...7W.
En een opmerking als dit
(Het lijkt wel of ik momenteel met drie verschillende versterkers bezig ben, want de TT22 begint ook een paar kleine kuurtjes te vertonen en is eigenlijk ook nog niet helemaal 'af')
doet me denken,gelukkig komt de winter er weer aan :^o .
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Een 300B, of een 2A3, dat wordt een dure versterker. Een EH 300B gematched pair bij Niek van Tonefactory €154,00, een 2A3 gematched pair van Sovtek toch ook nog €69,00, dat begint er een beetje op te lijken. Maar dat voor nauwelijks zeven of acht wattjes, isj nie mooj :-&
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

dus toch die 807, Rein. Die zijn veul goeikoper.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Plus dat de buisvoeten overeen komen Robert, die 2A3 schijnt wel een mooie buis te zijn. Maar eens even in de ronde goegelen.
De trafo heeft trouwens geen middenaftakking Anne, het schema van die Sinovt versterker hanteert het zelfde vreemde principe, de gelijkgerichte spanning na het gelijkrichtblokje wordt, huppekee, op de buisgelijkrichter gezet.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die buisgelijkrichter zit er dus enkel als inschakelvertraging zoals audioot al zei.
Moet er wel een elko naar massa zitten tussen gelijkrichtblok en buis,anders krijgt de buis toch nog de laadstroompieken te slikken.
Om er zo een versterker mee te maken met enige pit gaat niet.Even rekenen :-&
De laagste spanning van een triode eindbuis ligt in de orde van 180V (807) wat lager voor een EL84 en weer hoger voor 300B en soortgenoten.
Met een voeding van 320V hou je 320-180=140V voor de UGT over.Het sinusvermogen is (V^2)/R voor Veff.Met Vtop,zoals hier,is dat de helft.Dat levert dan 1/2(140x140/3250)=3W op,praktisch hoogstens 2,5W met een 807.Een EL84 als triode haalt ook wel goed 2W.
Twee manieren om er meer van te maken :o
geen triode maar penthode (heeft een veel lagere minimale anodespanning)voor zo'n 8W :sure:
of een hogere voedingsspannig,kan met anders gelijkrichten,maar vraagt betere afvlakking.Tot hoever je dan kan gaan hangt af van de belastbaarheid van de voedingstrafo :-s .
Heb je ondertussen al ontdekt wat er kapot is (ja,niet de versterker,dat weten weten we ook wel :lol: )
Anne
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ondanks Anne's bedenkingen bij de triode: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 22&t=14524
Misschien is het wat.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Misschien best een leuk buisje maar in dit geval :cry:
Met een 2k5 (we hebben hier 3k25) komt er een goeie 3,5W uit (wie had dat gedacht :lol: )
Daarbij gloeien met 2,5V bij 2,5A weet niet of die 6,3V wikkelingen dat trekken :-s
Dan is hier een 807 (indirekt verhit) toch makkelijker.
Anne
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ah!buis schreef:
Misschien best een leuk buisje maar in dit geval :cry:
Met een 2k5 (we hebben hier 3k25) komt er een goeie 3,5W uit (wie had dat gedacht :lol: )
Daarbij gloeien met 2,5V bij 2,5A weet niet of die 6,3V wikkelingen dat trekken :-s
Dan is hier een 807 (indirekt verhit) toch makkelijker.
Anne
Lijkt mij ook hoor, en met wat meer output power denk ik.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Bedankt voor het meedenken vrienden. Uit praktische overwegingen en op aangeven van jullie wordt het denk ik toch de 807. Die is makkelijk en betaalbaar verkrijgbaar (shit, dat ik die Philips- en RCA-dingen een paar jaar terug verkocht heb :?) zoals bij BACO in IJmuiden en Jukebox Revival. Verder kan ik alle voeten laten zitten, eventuele overbodige voeten kunnen er uit en de vrijgekomen plaatsen opgevuld met mooie glimmende elco's :lol: .
Het ding hoeft ook niet de sterren van de hemel te spelen, maar kan mooi in de audiokast wanneer de andere versterkers met de billen bloot gaan.
Tot nog toe ben ik niet verder gekomen dan het gelijkrichtblokje D25XB60 voor de gelijkrichtbuis door te meten en die lijkt me goed. Vanavond ga ik even verder met meten.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik vond nog een gelijkrichter in een doos, een enkelvoudige 3B24, is het misschien een idee om de buisgelijkrichter na het blokje hierdoor te vervangen zodat er toch nog een vorm van inschakelvertraging blijft bestaan? Trouwens, wat denken jullie van bijgevoegd schema van Triode Dick? Valt dat wat aan te passen gezien de hogere spanningen die hij hanteerd?
Bijlagen
se807.gif
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Waar haal je zo'n buis vandaan :?: een 3824 nooit van gehoord :o
Schema van TRIODEDick....de schuinsmarcheerder,een PENTHODE eindtrap :oops:
Met een 807 als penthode en de spullen die je hebt kun je zo wel iets van 8...9W halen,ALS de trafo de stroom trekt.
De instelling wordt dan ,voeding 320V,Va=300V,Vg2=250V,Ia=75mA,Ig2=6mA,Vg1=-16V met Rk=200ohm.
De voorversterker met 6SN7 moet ook aan de lagere spaning aangepast.Kunnen natuurlijk ook andere buisjes zijn(bijv.12AU7).
Anne
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wanneer je de -16V voor het stuurrooster kunt maken met een kleine aparte transformator (en die kan echt klein zijn) dan heb je wat meer spanning voor je eindbuis ter beschikking. De kathodeweerstand kan dan 1 Ohm zijn, dus daar valt bijna geen spanning over. Je hebt dan wat meer output power.

De SRPP trap zal ook op een lagere spanning best wel werken. Misschien de weerstanden ietsje kleiner nemen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ah!buis schreef:
Waar haal je zo'n buis vandaan :?: een 3824 nooit van gehoord :o

Anne
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_3b24.html
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Juist Anne, een 3B24 8) Een enkelvoudige gelijkrichtbuis dus. Kunnen we daar wat mee? Maar die heeft ook weer een andere voet, een UX4. De 12AU7 heeft weer een noval voet, dus die valt ook af. Volgende week op de Dag van de Amateur in Apeldoorn eens even kijken of we wat tegenkomen, wie weet. De behuizing is ook weer niet al te groot dus het is een beetje roeien met de riemen die we hebben.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Oei,toch rijp voor een bril :cry:
Maar niks verloren,die buis is voor hoge spanning,niet voor veel stroom.Met een top van 60mA heb je zelfs voor één 807 niet genoeg :o .
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dan laten we die maar weer vallen Anne, figuurlijk gesproken dan :wink: Zoals ik al zei, op de Dag van de Amateur loop ik wel tegen een paar 807's en 5U4 of zoiets aan misschien. De voet voor die gelijkrichtbuis zit er nu eenmaal, of ik moet daar ook een elco uit laten steken.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wanneer je de gelijkrichting met mooie diodes uitvoert (BYV types ofzo) dan heb je wat meer spanning beschikbaar.
In dat gat kun je dan inderdaad een elco kwijt. Die 807's kunnen best wel wat voedingsspanning gebruiken. De spanningsval over een gelijkrichtbuis is dan een beetje zonde. Je kunt ook een inschakelvertraging op de voeding zetten. Anne heeft zo'n schakelingetje ontworpen en dat heeft TheoK toegepast in zijn EL34 versterker. Werkt prima op een 6,3V tap van de voedingstrafo.
TheoK

Bericht door TheoK »

Die vertraging die ik erin heb Rein werkt iid perfect.
Zal het plaatje er even bij doen. Lekker makkelijk.
Met dank aan Anne natuurlijk.
Bijlagen
Capturer.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat relais heeft ome Dick onder nr. G2RL2-12 voor 2€95.
Met een bruggelijkrichter heb je maar 1 kontakt nodig,dan kan het met de RYA31012 ,kleiner en voordeliger (1€30) 8) .
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Voor de onderdeeltjes van de vertraging ga ik ook op DDVDA kijken, misschien loop ik zelfs tegen een bouwkitje aan. Wanneer ik het schema van Triode Dick bekijk en dan in het chassis tuur, zie ik weinig onderdelen die ik kan hergebruiken. De weerstanden zijn wel ruim vastgesoldeerd zodat die ooit wel weer eens van pas komen. Ook de beide gloeigelijkrichters voor de oude eindpitten - waarvan ik er eentje niet vertrouw - kunnen er wel uit zodat er best wel wat ruimte terugkomt. Dat samen met de voedingselko die op de plek van de 5U4 (of wat er ooit heeft ingezeten) komt te staan, moet het mogelijk zijn er een leuke compacte SE 807 van te maken. Alleen de Triode Dick voeding wordt dan wel vervangen door een siliconenvoeding :mrgreen: .

Ergo: Vanavond ga ik de versterker dus leeghalen, de te her-gebruiken onderdelen apart leggen, de rest verdelen over de diverse onderdelenbakjes en een lijstje maken van benodigde resterende onderdelen. De bedrading vanaf de potmeter (een ALPS) naar de schakelaar en de chassisdelen laat ik lekker allemaal rustig zitten. Ook wil ik even aan de slag met TDSL in een poging een voeding te ontwerpen. Wat ik dus nog niet eerder gedaan heb. Hulp is welkom 8)
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Ik weet niks van buizen, maar dit leest als een detective. Eén van de leukste verhalen tot nu toe, met dank aan de auteurs.
groeten, Tom
Plaats reactie