Welke speaker? (beginner)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Welke speaker? (beginner)

Bericht door JvS »

Als ik het goed lees, ga je van 34 naar 48 liter, dus de kast moet gewoon 1,4 keer zo diep worden. Je kunt hem eventueel ook 1,17 keer zo hoog maken en 1,2 keer zo diep (misschien makkelijker plaatsbaar). De onderkant verlengen gaat je geen problemen opleveren. Het is echt heel puristisch om de kast diep te maken, maar 1,4 keer zo diep lijkt mij erg lelijk.

Baspoort kan volgens mij gewoon naar de voorkant. De lengte van de poort moet je zeker aanpassen als je het volume groot maakt. Dit kan je met winisd uitrekenen of met deze formule:

Afbeelding

fH is the resonant frequency
v is the speed of sound in gas
A is the cross-sectional area of the neck
L is the length of the neck
V0 is the static volume of the cavity

Ik weet alleen de grootheden niet, dus ik vermoed resp: Hz, m/sec, m^2, m en m^3
iceskater77
Berichten: 17
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 20:38

Re: Welke speaker? (beginner)

Bericht door iceskater77 »

Ik was van plan om naar 41,5 liter te gaan. Nog dieper maken ziet er namelijk niet uit volgens mij.
Wiskunde was vroeger mijn slechtste vak. Ik zie die formule dan ook helemaal niet zitten :oops:
Winisd heb ik ook al niet want ik heb alleen een Mac computer.

Kan iemand het hier wel uitrekenen? (dus voor een netto inhoud 162*912*281 = 41,5 l.) Anders houd ik het toch maar op de oorspronkelijke afmetingen van het ontwerp.
Als de baspoort naar de voorkant kan, heeft dat dan inderdaad een voordeel? Kan ik de kasten dan met de achterkant dichter tegen de muur zetten?

Alvast mijn dank,
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”