Statement Power Block

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Aha,

Heb je ook een winkel gevonden die dit allemaal aanbied, of wat het echt sprokkelen?
Wat was je ongeveer kwijt totaal?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Rudy schreef:
Kweet niet of je volgende links al kend, maar is nuttig ivm wat je gaat doen.

http://www.sstage.com/articles/pete01.htm
http://www.sstage.com/articles/pete03.htm

Trouwens de X+Y combinatie op elk deelcontakt is een doodzonde.
Links geven ook wat uitleg hoe je audio-installatie hier kan van "tenondergaan".

Groetjes
Rudy
Dank voor de info, ik zal het op mijn gemak doornemen, altijd met een kritisch oog. :wink:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Krunk schreef:
Aha,

Heb je ook een winkel gevonden die dit allemaal aanbied, of wat het echt sprokkelen?
Wat was je ongeveer kwijt totaal?
Sprokkelen. Het duurste was de behuizing (330x230x110mm, 5,5 mm dikke wanden), die kostte 150,- euro. De rest is pinda's, behalve de 32A CEE stekker, die was iets van 15,- euro.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hoe heb je de gaten in de behuizing gekregen? Of moet je dit nog doen?
We verwachten natuurlijk wel wat foto's he! :wink:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Krunk schreef:
Hoe heb je de gaten in de behuizing gekregen? Of moet je dit nog doen?
We verwachten natuurlijk wel wat foto's he! :wink:
Moet ik nog doen, ik heb nu alleen een zak met onderdelen (ik zal van het weekend een foto maken) :wink: . Ik wil eerst de definitieve keuze bepalen van de bekabeling en de inbouw Schuko's.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ehm, ff heel wat anders, hoe zit dat verzekeringstechnisch, zo'n stekkerblok, mocht het eens fout gaan..

Moet dat niet eerst allemaal gekeurd worden door een gecertificeerd bedrijf?

Ik loop natuurlijk het risico voor "mierenn*^&&er" te worden uitgemaakt, maar lijkt me niet geheel onbelangrijk, als je ziet dat veel hoogwaardige en kostbare apparatuur hierop gaat worden aangesloten.

BTW, ALWééR zo'n leuk projectje, aaaaargh ik heb veel tijd tekort!!

Gr Wolwy
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja, hoe staat het met de verzekering als je DIY speakers je huis afbranden... of je amp.. of je pre-amp... of je modded PS... altijd lastige zaak.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Alles geschiedt geheel op eigen risico :wink:
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Wat heeft die laatste paar cm sterbekabeling nu voor nut als er toch maar een snoer naar de muur gaat?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

De apparaten zouden elkaar onderling niet beinvloeden.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Krunk schreef:
De apparaten zouden elkaar onderling niet beinvloeden.
Maar dat doen ze toch sowieso door de anderhalve meter snoer die tussen het powerblock en het stopcontact zitten, en de tientallen meters kabel van dat stopcontact naar de meterkast, etc....

(maw de impedantieverlaging door die laatste paar cm's ster, is verwaarloosbaar tov de totale impedantie van de rest van de keten.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De zogenaamde "potentiaal vereffening" van de apparaten onderling.

Nog meer leesvoer
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

zet er wel furetech connectoren aan de aparaatkant als je waarde hecht aan contactdruk. Marinco, Gamma en wattgate zijn een stuk slechter op dat vlak
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Heeft ook mijn voorkeur. Neutrik Powercon is ook een aardige optie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Geenius schreef:
De zogenaamde "potentiaal vereffening" van de apparaten onderling.

Nog meer leesvoer
Als je dat wilt bereiken kun je beter al je apparaten op elkaar zetten en de kasten met een strip koper van 2mm x 20mm direct aan elkaar schroeven.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Geenius schreef:
De zogenaamde "potentiaal vereffening" van de apparaten onderling.

Nog meer leesvoer
Als je dat wilt bereiken kun je beter al je apparaten op elkaar zetten en de kasten met een strip koper van 2mm x 20mm direct aan elkaar schroeven.
Pakt z'n draadloze Black&Decker, een doos 5x40 zelftappers en een 2x20mm koperstrip. Gewoon in de kast schroeven zeg je? :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

sterbekaling geldt offcieel alleen als alle draden even lang zijn
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Wel uitkijken dat je niet dwars door de trafo boort Sander :P :lol:

Het is iig een stuk effectiever dan zo'n steraarde in een stekkerblok. Maar waar gaat het eigenijk om? Het gaat er om dat je geen potentiaalverschillen tussen de signaalaansluitingen van de apparaten krijgt waardoor er stromen over de afscherming ervan zou kunnen gaan lopen en zo'n steraarde zet wdb helemaal geen zoden aan de dijk.

Overigens mag vanuit veiligheidsoogpunt niet meer dan 0,5 mA naar aarde lopen voor klasse-II apparaten en niet meer dan 3 mA voor klasse-I apparaten. In de praktijk is het vele ordes lager. 20cm meer of minder 2,5 mm2 aarddraad maakt dan echt helemaal niets uit hoor.
Wijx schreef:
sterbekaling geldt offcieel alleen als alle draden even lang zijn
En dan? Ieder apparaat heeft verschillende lekstromen, die verschillende potentialen over de aardedraad van apparaat naar stekkerblok genereren.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Pjotr schreef:
Wijx schreef:
sterbekaling geldt offcieel alleen als alle draden even lang zijn
En dan? Ieder apparaat heeft verschillende lekstromen, die verschillende potentialen over de aardedraad van apparaat naar stekkerblok genereren.
en daarom werkt het ook niet voor audioapparatuur
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Je zit in een situatie dat je de RLC van je interlink zo klein mogelijk wil om de spanningsverschillen tussen aparaat 1 en 2 te minimalizeren tov elkaar, door dit feit is het best mogelijk dat als apparaat 1 een hogere weerstand naar de aarding heeft tov van de combinatie van interlink en verbinding apparaat 2 naar de aarding, komt dat laatste geval ook maar in de buurd dan vloeid zoiezo de lekstroom van apparaat 1 deels of helemaal door de interlink, wat GEEN gewenst feit is, daar ie dan totaal bij je ingangssignaal word opgeteld.

De foto's op die link in vorige post leggen het klaar en duidelijk uit ....

De grote truk is niet weten hoe die situaties daar werken, maar hoe je eigen situatie in elkaar steekt.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Rudy,

Welke link? Die van Sander? Kom ik op een onduidelijke site uit waar je in moet loggen.

Maar zonder gekheid, in een studiosituatie had ik eens last van storing/lichte brom ondanks gebalanceerde verbindingen. De frames van de naast elkaar staande 19" racks met 25 mm2 startkabel met elkaar verbonden en verbonden met een even dikke kabel met de groundrail van de mengtafel, verhielp alle misaire.

In een huissituatie zou je kunnen overwegen om in de achterkant van de kasten een M5 schroef te zetten (naar buiten toe) met een vleugelmoer erop en die als aardpunt te gebruiken. De apparaten dan met korte draden van iets van 6 mm2 met deugdelijke kabelogen met elkaar verbinden om potentiaalverschillen te vereffenen.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

[/quote]
Lost niet het probleem op van de bekabeling van stekkerdoos naar WCD en meterkast waar Daniel het over heeft waardoor je alnog onderlinge beinvloeding houdt. Een zware eindamp kan een behoorlijke herriemaker zijn op het net.

En er blijft van steraarde helemaal niets over simpel door het feit dat je apparaten met interlinks verbindt.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Hier nog de beloofde foto van de onderdelen tot nu toe: :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik heb van het weekend die artikelen doorgenomen en de diverse berichten, samenvattend zou ik kunnen concluderen:

* Y condensatoren zijn uit den boze vanwege de lekstroom
* X condensatoren zijn wel een optie, maar misschien kan ik die toch beter weglaten (dus totaal geen filtering in de Power Block)
* de aardedraad moet zo dik mogelijk
* ster bekabeling maakt voor de lekstromen niet zoveel uit maar kan wel belangrijk zijn wat betreft de stroom opname (zware eindversterker t.o.v. een phono pre-amp)

Nog meer suggesties?
Plaats reactie