kapotte kast Kef Reference Model 104

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

richard

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door richard »

arjank schreef:
Het zelfde filter, valt me tegen van Kef :D
Gezien de smallere kast veranderd je bafflestep frequentie waardoor dus een aanpassing van het filter noodzakelijk is.
In de tijd dat die luidsprekers zijn ontworpen hadden ze nog nooit van bafflestep gehoord laat staan dat ze bafflestep hebben gehoord.

Je mag al blij zijn als ze wat aan het filter en kastvolume hebben gerekend. Rekenen met Thiele-Smallparameters werd pas in de loop van de jaren '70 gemeengoed. Het kan zijn dat er bij het ontwerp van de Reference 104 nog net mee is gerekend, maar grote kans dat ontwerpen met het oor en boerenverstand het ontwerp nog heeft bepaald.

Je kan trouwens ook proberen de kast te restaureren, een mooi gerestaureerde vintage luidspreker is ook wel wat waard.
farmall

Bericht door farmall »

Restaureren zal niet meer lukken, de oude kasten waren van zeer slechte kwaliteit, heeft bij de vorige eigenaar in een garage gestaan. Het hout was vochtig en slap geworden en bovendien ontbraken er hele stukken hout. Bovendien waren de kasten wit geverfd, zag er niet meer uit :cry: .
Ik twijfel nog of ik een nieuw slank model zal maken of de kast zoveel mogelijk volgens de originele afmetingen op zal bouwen.
Ik heb alleen de oude kast iets te snel weggegooid :oops: dus als iemand een schetsje van het front kan maken met wat maten van de plaatsing van de speakers zou ik daar enorm mee geholpen zijn :D .
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

In dit topic heb ik er zelf voor gekozen om ze slank te maken, in dit geval met een remake van het Cadenza filter.
Het reultaat was een verbluffend goed klinkende luidspreker:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=5&t=7980
farmall

Bericht door farmall »

Zo Stephen2006, ik heb je bouwbeschrijving gelezen.

Knap staaltje werk zeg, ziet er erg goed uit :D .
Ik denk dat ik voor mijn speakers toch zoveel mogelijk bij het originele ontwerp blijf, ziet er inderdaad een stuk lomper uit dan jouw slanke ontwerp maar ik vind het toch wel leuk om ze zo origineel mogelijk te herbouwen :roll: .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”