Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door DragoSz »

Kun je dat kleine kastje niet uit deze grote zagen? :-k
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Wellicht had dat gekund, maar ik vond het wel een beetje zonde om iets dat ik gisteren gemaakt heb gelijk weer kapot te zagen. Bovendien zou ik dan niks meer hebben als het kleine kastje geen succes blijkt ;)

En bovendien is klooien met van alles fun :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Henkjan »

probeer t eerst eens in die grote kist, of wordt de q dan heel erg laag?
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door DragoSz »

Koen K schreef:
Wellicht had dat gekund, maar ik vond het wel een beetje zonde om iets dat ik gisteren gemaakt heb gelijk weer kapot te zagen. Bovendien zou ik dan niks meer hebben als het kleine kastje geen succes blijkt ;)

En bovendien is klooien met van alles fun :mrgreen:
Zolang het niet teveel kost en lukt ja :lol:

Is dat vakje toevallig de gene achter de kast? Daar zou je toch ook gewoon een plaat voor kunnen maken? :idea:
Naar mijn me ning knallen die dingen ook wel laag zonder dik hout 8-[
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Ja, dat vakje, maar dan aan de overkant (is wat ruimer en aan de linkerkant zitten de krik, verbanddoos e.d. erin). Ik wil natuurlijk het liefste dat het niet lekt en het is moeilijk om dat stuk luchtdicht te krijgen. Maar als het kastje dat ik nu aan het maken ben uiteindelijk niet groot / niet goed genoeg is kan ik desnoods nog overstappen op die tactiek ja. Een stuk MDF tegen het klepje aan, driver erin hangen en gaan met die banaan. Maar ik wil het toch eerst op de "nette" manier geprobeerd hebben :P
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door DragoSz »

Kun je dat niet dichten met een beetje hout geseald met kit? :-k
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Wellicht... Zal eens kijken, maar het wordt denk ik erg pittig. Het blijft altijd wel ergens lekken op die manier, ook al zou ik de ergste gaten dicht kunnen krijgen.

Ik ben trouwens tot de ontdekking gekomen dat de woofer te diep is voor het kleine kastje :-& Had de bui al een beetje zien hangen, maar dat gaat 'm dus sowieso niet worden. Hij moet nu dus ofwel in de grote kist, ofwel in het luikje.
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door DragoSz »

Zou je hem dan niet iets uit het luikje kunnen laten steken? :-k Dat je het kastje iets groter maakt. Of wat je ook vaak ziet is dat ze omgedraaid zitten. Misschien is dat wel een ander type subwoofer.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Hmm, da's niet zo'n gek idee... Weet niet of het zal gaan, maar misschien is het dan beter als ik eerst de driver in huis heb. Die krijg ik zondag.
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Luukvdk »

Heey Koen K

Je moet eigenlijk ook effe kijken naar de diepte van je kast. (van je bafle tot achter je bafle)
Ik heb laatst dan een flinke sub gebouwd voor in m'n auto ( 2 maal 12" JBL GT4-12), die heeft ongeveer de aanbevolen inhoud van 28 liter maar is erg diep (420 mm).
Zo heb ik een veel kleinere kast gemaakt waar ook maar één woofer in past, (buiten maten; 330x330x330 mm uit 18 mm mdf) deze heeft een veel strakkere weergave in het sub laag.
Beide kasten zitten wel helemaal vol met glaswol.

Zo'n JBL GT4-12 kost nieuw 60 euro en dat kastje wat ik omschreef is meer dan genoeg voor een doorsnee auto muziek luisteraar. Ik heb geen metingen gedaan maar het verschil was duidelijk hoorbaar.

Wat ik wel merkte, is dat de grote kast met dubbel 12'' wat beter is voor hiphop gemaakt voor subwoofers. Die kleine geeft gewoon alles erg goed weer maar laat de auto net effe wat minder hard trillen dan die grote kast.

Dat met de diepte van een kast heb trouwens ook ondervonden tijdens het bouwen van m'n monitors, daar hielp het al toen ik de kast 18 mm dieper had gemaakt en de woofer dus ook 18 mm meer ruimte had tot de achterkant van de kast, kwam een stuk meer diep laag uit.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Gegroet,
Luuk van der Kleijn
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Dank voor je reactie :) Die "kleine" kast die je omschrijft zal toch ook dik 20 liter inhoud hebben uiteindelijk?

Ik was eigenlijk vooral van plan om het een beetje strak te laten klinken, meetrillen heb ik juist liever niet al te veel :mrgreen:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door bartsegers »

Luukvdk schreef:
Heey Koen K

Dat met de diepte van een kast heb trouwens ook ondervonden tijdens het bouwen van m'n monitors, daar hielp het al toen ik de kast 18 mm dieper had gemaakt en de woofer dus ook 18 mm meer ruimte had tot de achterkant van de kast, kwam een stuk meer diep laag uit.
Verklaar je nader, ik snap niet wat je precies bedoelt.
Heb je gewoon een grotere kast gemaakt? Of zelfde in houd en een diepere kast ??
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Marp »

Je moet eigenlijk ook effe kijken naar de diepte van je kast. (van je bafle tot achter je bafle)
Ik heb laatst dan een flinke sub gebouwd voor in m'n auto ( 2 maal 12" JBL GT4-12), die heeft ongeveer de aanbevolen inhoud van 28 liter maar is erg diep (420 mm).
Zo heb ik een veel kleinere kast gemaakt waar ook maar één woofer in past, (buiten maten; 330x330x330 mm uit 18 mm mdf) deze heeft een veel strakkere weergave in het sub laag.
Dat lijkt me toch te wijten aan een niet overeenkomende Q-factor. Of het ligt eraan dat de luidspreker door de andere vorm een andere lokatie krijgt in de auto. Het kan niet zo zijn dat een rechthoekige kast veel minder strak klinkt dan een kubus.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Een update is hier inmiddels wel op z'n plaats. Vandaag heb ik de woofer gekregen, wat me in staat stelde om aan de hand van de maten daarvan verder te gaan. De kast is na enkele wijzigingen af gekomen. De woofer past überhaupt maar nét in het vakje dat ik ervoor bedacht had, laat staan met een kast van MDF eromheen. De magneet komt zelfs aan de achterkant een stukje naar buiten :D Ik weet niet in hoeverre dit de bedoeling van de fabrikant kan zijn geweest :D

Uiteindelijk is het kastje naar schatting zo'n 9 liter groot, wat voor deze woofer prima zou moeten werken. Ik heb er momenteel nauwelijks dempingsmateriaal in zitten, maar dat kan eventueel uiteraard nog toegevoegd worden. Het heeft wandjes van 12 mm MDF en is aan de binnenkant voor een deel bekleed met bitumen. Vooral op de kleinere paneeltjes die uit zichzelf lekker stijf zijn en dus hopelijk qua resonantiefrequentie niet meteen in de gevarenzone komen als ze wat verzwaard worden. Ik heb het gedaan om te zorgen dat het ding niet al te erg in z'n geheel gaat meetrillen.

Heb hem even op mijn eindversterker aangesloten en in mijn kamer gaf het ding zo op het eerste gehoor voldoende laag weer. Mooi strak en volgens mij ook behoorlijk diep. Ben benieuwd hoe het in de auto uit gaat pakken. Het ding past in elk geval goed in de bestemde ruimte en het luikje kan ook nog dicht. Twijfel er nog aan of ik daar gaten in zal gaan maken. Misschien is het niet eens nodig, maar dat moet ik t.z.t. maar beoordelen.

Enkele foto's

Kast - voorkant. Er zit een ietwat apart "richeltje" aan, maar dat komt doordat de woofer iets groter dan verwacht was en daarom iets lager gemonteerd moest worden.

Afbeelding

Kast - achterkant. Ik vroeg me sterk af of dit (de magneet er doorheen steken) een goed idee was, maar heb besloten ervoor te gaan en maar te zien hoe het uitpakt qua geluid.

Afbeelding

In de auto. Ik ben wel tevreden over de pasvorm van het geheel. Ik kan nog net een paar stukjes schuim tussen het kastje en de auto duwen zodat de sub goed klem zit.

Afbeelding
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door DragoSz »

Het ziet er wel aaldig uit. Hebben die hokjes niet wat invloed op het geluid? Ga je hem Zwart verfen of stofferen?
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Er zijn wel meer dingen waarvan ik me afvraag of ze een invloed op het geluid hebben :P Maar ik kan me de luxe niet echt veroorloven om er wat anders mee te doen. Het voordeel is in elk geval dat de kast geen regelmatige vorm heeft en dus niet zoveel last zal hebben van staande golven :D

Ik ga hem denk ik nog wel in de lak zetten en daarna stofferen. Het stukje waar hij staat wil nog weleens wat vochtig zijn, vandaar dat ik er eerst een goede laklaag op wil doen.
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door DragoSz »

Michien is een metalen beschermings frondje een goed idee.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Martijn H »

veel beter zo! Met wat boost krijg je er gewoon goed laag uit..
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

@ DragoSz: Wellicht... Even zien hoe het uitpakt als alles in elkaar zit. Nu ben ik bezig gaten te maken in het luikje zodat er een beetje ademruimte ontstaat voor de woofer.

@ Montana: Thanks :) Bedoel je met boost de room gain van de auto of elektronisch?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Martijn H »

Ik moest zelf boosten met de versterker op iets van 45 Hz, maar ik weet niet meer wat mijn -3dB punt is zonder boost. Niet overal in de auto is het laag ook gelijk. Mijn auto is ook vrij gehorig en dreunt van zichzelf al een beetje. Daar heb ik de eq een beetje op afgestemd! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Da's helemaal tof natuurlijk. Maar mijn headunit heeft vrij beperkte instelmogelijkheden en om er nu een equalizer bij aan te schaffen... Wellicht als het echt niet goed uitpakt, dat ik dan nog aan de slag ga. Of wellicht dat een passief filtertje dan zelfs een optie zou zijn.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Inmiddels is het luikje aangepast en zo ziet het er dan uit:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga er nog wel een extra gleuf in maken en ik wil er gaas o.i.d. achter zetten zodat de woofer niet beschadigd kan raken.
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door DragoSz »

Zeer netjes. Heb je hem intussen al getest in de auto?
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Nee, de bekabeling is nog niet getrokken en ik heb de versterker ook nog niet... Maar spoedig zal het zover zijn hoop ik :)
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door DragoSz »

Plaats reactie