Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Kun je dat kleine kastje niet uit deze grote zagen? 
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Wellicht had dat gekund, maar ik vond het wel een beetje zonde om iets dat ik gisteren gemaakt heb gelijk weer kapot te zagen. Bovendien zou ik dan niks meer hebben als het kleine kastje geen succes blijkt 
En bovendien is klooien met van alles fun
En bovendien is klooien met van alles fun
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
probeer t eerst eens in die grote kist, of wordt de q dan heel erg laag?
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Zolang het niet teveel kost en lukt jaKoen K schreef:Wellicht had dat gekund, maar ik vond het wel een beetje zonde om iets dat ik gisteren gemaakt heb gelijk weer kapot te zagen. Bovendien zou ik dan niks meer hebben als het kleine kastje geen succes blijkt
En bovendien is klooien met van alles fun
Is dat vakje toevallig de gene achter de kast? Daar zou je toch ook gewoon een plaat voor kunnen maken?
Naar mijn me ning knallen die dingen ook wel laag zonder dik hout
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Ja, dat vakje, maar dan aan de overkant (is wat ruimer en aan de linkerkant zitten de krik, verbanddoos e.d. erin). Ik wil natuurlijk het liefste dat het niet lekt en het is moeilijk om dat stuk luchtdicht te krijgen. Maar als het kastje dat ik nu aan het maken ben uiteindelijk niet groot / niet goed genoeg is kan ik desnoods nog overstappen op die tactiek ja. Een stuk MDF tegen het klepje aan, driver erin hangen en gaan met die banaan. Maar ik wil het toch eerst op de "nette" manier geprobeerd hebben 
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Kun je dat niet dichten met een beetje hout geseald met kit? 
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Wellicht... Zal eens kijken, maar het wordt denk ik erg pittig. Het blijft altijd wel ergens lekken op die manier, ook al zou ik de ergste gaten dicht kunnen krijgen.
Ik ben trouwens tot de ontdekking gekomen dat de woofer te diep is voor het kleine kastje
Had de bui al een beetje zien hangen, maar dat gaat 'm dus sowieso niet worden. Hij moet nu dus ofwel in de grote kist, ofwel in het luikje.
Ik ben trouwens tot de ontdekking gekomen dat de woofer te diep is voor het kleine kastje
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Zou je hem dan niet iets uit het luikje kunnen laten steken?
Dat je het kastje iets groter maakt. Of wat je ook vaak ziet is dat ze omgedraaid zitten. Misschien is dat wel een ander type subwoofer.
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Hmm, da's niet zo'n gek idee... Weet niet of het zal gaan, maar misschien is het dan beter als ik eerst de driver in huis heb. Die krijg ik zondag.
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Heey Koen K
Je moet eigenlijk ook effe kijken naar de diepte van je kast. (van je bafle tot achter je bafle)
Ik heb laatst dan een flinke sub gebouwd voor in m'n auto ( 2 maal 12" JBL GT4-12), die heeft ongeveer de aanbevolen inhoud van 28 liter maar is erg diep (420 mm).
Zo heb ik een veel kleinere kast gemaakt waar ook maar één woofer in past, (buiten maten; 330x330x330 mm uit 18 mm mdf) deze heeft een veel strakkere weergave in het sub laag.
Beide kasten zitten wel helemaal vol met glaswol.
Zo'n JBL GT4-12 kost nieuw 60 euro en dat kastje wat ik omschreef is meer dan genoeg voor een doorsnee auto muziek luisteraar. Ik heb geen metingen gedaan maar het verschil was duidelijk hoorbaar.
Wat ik wel merkte, is dat de grote kast met dubbel 12'' wat beter is voor hiphop gemaakt voor subwoofers. Die kleine geeft gewoon alles erg goed weer maar laat de auto net effe wat minder hard trillen dan die grote kast.
Dat met de diepte van een kast heb trouwens ook ondervonden tijdens het bouwen van m'n monitors, daar hielp het al toen ik de kast 18 mm dieper had gemaakt en de woofer dus ook 18 mm meer ruimte had tot de achterkant van de kast, kwam een stuk meer diep laag uit.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Gegroet,
Luuk van der Kleijn
Je moet eigenlijk ook effe kijken naar de diepte van je kast. (van je bafle tot achter je bafle)
Ik heb laatst dan een flinke sub gebouwd voor in m'n auto ( 2 maal 12" JBL GT4-12), die heeft ongeveer de aanbevolen inhoud van 28 liter maar is erg diep (420 mm).
Zo heb ik een veel kleinere kast gemaakt waar ook maar één woofer in past, (buiten maten; 330x330x330 mm uit 18 mm mdf) deze heeft een veel strakkere weergave in het sub laag.
Beide kasten zitten wel helemaal vol met glaswol.
Zo'n JBL GT4-12 kost nieuw 60 euro en dat kastje wat ik omschreef is meer dan genoeg voor een doorsnee auto muziek luisteraar. Ik heb geen metingen gedaan maar het verschil was duidelijk hoorbaar.
Wat ik wel merkte, is dat de grote kast met dubbel 12'' wat beter is voor hiphop gemaakt voor subwoofers. Die kleine geeft gewoon alles erg goed weer maar laat de auto net effe wat minder hard trillen dan die grote kast.
Dat met de diepte van een kast heb trouwens ook ondervonden tijdens het bouwen van m'n monitors, daar hielp het al toen ik de kast 18 mm dieper had gemaakt en de woofer dus ook 18 mm meer ruimte had tot de achterkant van de kast, kwam een stuk meer diep laag uit.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Gegroet,
Luuk van der Kleijn
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Dank voor je reactie
Die "kleine" kast die je omschrijft zal toch ook dik 20 liter inhoud hebben uiteindelijk?
Ik was eigenlijk vooral van plan om het een beetje strak te laten klinken, meetrillen heb ik juist liever niet al te veel
Ik was eigenlijk vooral van plan om het een beetje strak te laten klinken, meetrillen heb ik juist liever niet al te veel
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Verklaar je nader, ik snap niet wat je precies bedoelt.Luukvdk schreef:Heey Koen K
Dat met de diepte van een kast heb trouwens ook ondervonden tijdens het bouwen van m'n monitors, daar hielp het al toen ik de kast 18 mm dieper had gemaakt en de woofer dus ook 18 mm meer ruimte had tot de achterkant van de kast, kwam een stuk meer diep laag uit.
Heb je gewoon een grotere kast gemaakt? Of zelfde in houd en een diepere kast ??
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Dat lijkt me toch te wijten aan een niet overeenkomende Q-factor. Of het ligt eraan dat de luidspreker door de andere vorm een andere lokatie krijgt in de auto. Het kan niet zo zijn dat een rechthoekige kast veel minder strak klinkt dan een kubus.Je moet eigenlijk ook effe kijken naar de diepte van je kast. (van je bafle tot achter je bafle)
Ik heb laatst dan een flinke sub gebouwd voor in m'n auto ( 2 maal 12" JBL GT4-12), die heeft ongeveer de aanbevolen inhoud van 28 liter maar is erg diep (420 mm).
Zo heb ik een veel kleinere kast gemaakt waar ook maar één woofer in past, (buiten maten; 330x330x330 mm uit 18 mm mdf) deze heeft een veel strakkere weergave in het sub laag.
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Een update is hier inmiddels wel op z'n plaats. Vandaag heb ik de woofer gekregen, wat me in staat stelde om aan de hand van de maten daarvan verder te gaan. De kast is na enkele wijzigingen af gekomen. De woofer past überhaupt maar nét in het vakje dat ik ervoor bedacht had, laat staan met een kast van MDF eromheen. De magneet komt zelfs aan de achterkant een stukje naar buiten
Ik weet niet in hoeverre dit de bedoeling van de fabrikant kan zijn geweest 
Uiteindelijk is het kastje naar schatting zo'n 9 liter groot, wat voor deze woofer prima zou moeten werken. Ik heb er momenteel nauwelijks dempingsmateriaal in zitten, maar dat kan eventueel uiteraard nog toegevoegd worden. Het heeft wandjes van 12 mm MDF en is aan de binnenkant voor een deel bekleed met bitumen. Vooral op de kleinere paneeltjes die uit zichzelf lekker stijf zijn en dus hopelijk qua resonantiefrequentie niet meteen in de gevarenzone komen als ze wat verzwaard worden. Ik heb het gedaan om te zorgen dat het ding niet al te erg in z'n geheel gaat meetrillen.
Heb hem even op mijn eindversterker aangesloten en in mijn kamer gaf het ding zo op het eerste gehoor voldoende laag weer. Mooi strak en volgens mij ook behoorlijk diep. Ben benieuwd hoe het in de auto uit gaat pakken. Het ding past in elk geval goed in de bestemde ruimte en het luikje kan ook nog dicht. Twijfel er nog aan of ik daar gaten in zal gaan maken. Misschien is het niet eens nodig, maar dat moet ik t.z.t. maar beoordelen.
Enkele foto's
Kast - voorkant. Er zit een ietwat apart "richeltje" aan, maar dat komt doordat de woofer iets groter dan verwacht was en daarom iets lager gemonteerd moest worden.

Kast - achterkant. Ik vroeg me sterk af of dit (de magneet er doorheen steken) een goed idee was, maar heb besloten ervoor te gaan en maar te zien hoe het uitpakt qua geluid.

In de auto. Ik ben wel tevreden over de pasvorm van het geheel. Ik kan nog net een paar stukjes schuim tussen het kastje en de auto duwen zodat de sub goed klem zit.

Uiteindelijk is het kastje naar schatting zo'n 9 liter groot, wat voor deze woofer prima zou moeten werken. Ik heb er momenteel nauwelijks dempingsmateriaal in zitten, maar dat kan eventueel uiteraard nog toegevoegd worden. Het heeft wandjes van 12 mm MDF en is aan de binnenkant voor een deel bekleed met bitumen. Vooral op de kleinere paneeltjes die uit zichzelf lekker stijf zijn en dus hopelijk qua resonantiefrequentie niet meteen in de gevarenzone komen als ze wat verzwaard worden. Ik heb het gedaan om te zorgen dat het ding niet al te erg in z'n geheel gaat meetrillen.
Heb hem even op mijn eindversterker aangesloten en in mijn kamer gaf het ding zo op het eerste gehoor voldoende laag weer. Mooi strak en volgens mij ook behoorlijk diep. Ben benieuwd hoe het in de auto uit gaat pakken. Het ding past in elk geval goed in de bestemde ruimte en het luikje kan ook nog dicht. Twijfel er nog aan of ik daar gaten in zal gaan maken. Misschien is het niet eens nodig, maar dat moet ik t.z.t. maar beoordelen.
Enkele foto's
Kast - voorkant. Er zit een ietwat apart "richeltje" aan, maar dat komt doordat de woofer iets groter dan verwacht was en daarom iets lager gemonteerd moest worden.

Kast - achterkant. Ik vroeg me sterk af of dit (de magneet er doorheen steken) een goed idee was, maar heb besloten ervoor te gaan en maar te zien hoe het uitpakt qua geluid.

In de auto. Ik ben wel tevreden over de pasvorm van het geheel. Ik kan nog net een paar stukjes schuim tussen het kastje en de auto duwen zodat de sub goed klem zit.

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Het ziet er wel aaldig uit. Hebben die hokjes niet wat invloed op het geluid? Ga je hem Zwart verfen of stofferen?
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Er zijn wel meer dingen waarvan ik me afvraag of ze een invloed op het geluid hebben
Maar ik kan me de luxe niet echt veroorloven om er wat anders mee te doen. Het voordeel is in elk geval dat de kast geen regelmatige vorm heeft en dus niet zoveel last zal hebben van staande golven 
Ik ga hem denk ik nog wel in de lak zetten en daarna stofferen. Het stukje waar hij staat wil nog weleens wat vochtig zijn, vandaar dat ik er eerst een goede laklaag op wil doen.
Ik ga hem denk ik nog wel in de lak zetten en daarna stofferen. Het stukje waar hij staat wil nog weleens wat vochtig zijn, vandaar dat ik er eerst een goede laklaag op wil doen.
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Michien is een metalen beschermings frondje een goed idee.
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
veel beter zo! Met wat boost krijg je er gewoon goed laag uit..
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
@ DragoSz: Wellicht... Even zien hoe het uitpakt als alles in elkaar zit. Nu ben ik bezig gaten te maken in het luikje zodat er een beetje ademruimte ontstaat voor de woofer.
@ Montana: Thanks
Bedoel je met boost de room gain van de auto of elektronisch?
@ Montana: Thanks
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Ik moest zelf boosten met de versterker op iets van 45 Hz, maar ik weet niet meer wat mijn -3dB punt is zonder boost. Niet overal in de auto is het laag ook gelijk. Mijn auto is ook vrij gehorig en dreunt van zichzelf al een beetje. Daar heb ik de eq een beetje op afgestemd! 
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Da's helemaal tof natuurlijk. Maar mijn headunit heeft vrij beperkte instelmogelijkheden en om er nu een equalizer bij aan te schaffen... Wellicht als het echt niet goed uitpakt, dat ik dan nog aan de slag ga. Of wellicht dat een passief filtertje dan zelfs een optie zou zijn.
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Inmiddels is het luikje aangepast en zo ziet het er dan uit:


Ik ga er nog wel een extra gleuf in maken en ik wil er gaas o.i.d. achter zetten zodat de woofer niet beschadigd kan raken.


Ik ga er nog wel een extra gleuf in maken en ik wil er gaas o.i.d. achter zetten zodat de woofer niet beschadigd kan raken.
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Zeer netjes. Heb je hem intussen al getest in de auto?
Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?
Nee, de bekabeling is nog niet getrokken en ik heb de versterker ook nog niet... Maar spoedig zal het zover zijn hoop ik 
