Pagina 2 van 6

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: ma 12 jul 2010, 19:20
door mijkie
anders adapter maken of misschien wel te koop , in mijn omgeving noemen ze protool , pruttool , hoef ik niets meer uit te leggen , is het gewoon net niet in vergelijking met bijv. festool , maar ieder merk heeft wel wat , accuboorm. heb ik van makita , de duurste 18volt , sloopzaag van milwaukee , krijg je niet stuk , boorhamer van bosch , gelukkig nog een oudere grijze , maar zoals ik al zei , ieder merk heeft zijn goede en zijn minder goede producten

gr mijkie

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 20:50
door MechanicalAnimal
Thanks voor alle reacties lui :D

Peertje schreef:
je kan ook een originele festool slang halen en die op je ouwe karcher stofzuiger aansluiten
Thanks Peter, het gaat deze constructie worden maar eerst even proberen met en lowbudget PPslang van de Gamma die eerder in het topic getipt werdt. Als het systeem werkt maar die slang is lastigdan haal ik wel een festool-slang.

Ik zal het resultaat wel even posten.

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 21:16
door Pjotr
MechanicalAnimal schreef:
.......maar eerst even proberen met en lowbudget PPslang van de Gamma die eerder in het topic getipt werdt. Als het systeem werkt maar die slang is lastigdan haal ik wel een festool-slang.

Ik zal het resultaat wel even posten.
Het heeft wel een nadeel: Als je er op gaat staan is het plat en blijft het plat :mrgreen:

Met wat 32 mm PVC afvoerbuismofjes kun je evt. verloop/aansluit stukjes stukjes maken en die vast zetten met 5 cm breed schilders tape. Die slang past bij mij precies klem over de aansluiting van de schuurmachine. Op de zaagmachine past die in de aansluiting en heb ik het met schilders tape vast gezet.

Geef toe het is allemaal niet professioneel maar hé, dit is zelfbouw toch? :D Heb je het niet dagelijks nodig dan voldoet het goed.

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 21:33
door MechanicalAnimal
Pjotr schreef:
Het heeft wel een nadeel: Als je er op gaat staan is het plat en blijft het plat :mrgreen:

Met wat 32 mm PVC afvoerbuismofjes kun je evt. verloop/aansluit stukjes stukjes maken en die vast zetten met 5 cm breed schilders tape. Die slang past bij mij precies klem over de aansluiting van de schuurmachine. Op de zaagmachine past die in de aansluiting en heb ik het met schilders tape vast gezet.

Geef toe het is allemaal niet professioneel maar hé, dit is zelfbouw toch? :D Heb je het niet dagelijks nodig dan voldoet het goed.
owjah....dat was ik me niet bewust van dat plat=plat-principe van PP :lol:


ik wandel van de week wel eens door het slangenpad in de E-norm.

ZBA rules :mrgreen:

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 23:37
door Peertje

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 23:56
door Pjotr
Peertje schreef:
Die PP slang was ook nie goedkoop hoor, 12 eurie zoveel voor 5 m :mrgreen: Overigens moet je er wel met je volle gewicht op gaan staan om het plat te krijgen.

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: do 15 jul 2010, 9:19
door molekuul
je kunt altijd nog deze kopen om te houtstof te zuigen:

http://bva-auctions.com/auction/category/2197/100094
de bieding staat nu op 84 euro

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: zo 18 jul 2010, 10:11
door MechanicalAnimal
Bedankt voor de tip molekuul. Internet afstruinen naar zo'n apparaat kan ik ook nog doen, goed back-up plan.


Ik ga vandaag even klooien met mijn Kärcher

Afbeelding

Ik denk dat ik de karcher mooi kan aansluiten op de Festool frees met vijverslang. Ik heb nog wat liggen, eens zien of daar wat tussenzit.

Als het lukt dan post ik het eindresultaat wel even.

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: zo 18 jul 2010, 19:45
door mijkie
tip , neem een slang met gladde buitenkant anders blijft hij snel ergens achter hangen , doet die van festool ook !!!!
mijkie

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: zo 18 jul 2010, 23:11
door Peertje
mijkie schreef:
tip , neem een slang met gladde buitenkant anders blijft hij snel ergens achter hangen , doet die van festool ook !!!!
mijkie
Dat is idd erg hinderlijk, is hier een goede oplossing voor met de bestaande slang?

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: zo 18 jul 2010, 23:17
door mijkie
voor op de rail kun je een plastic ding kopen maar , met frezen hang ik hem meestal om mijn nek , is ff wennen maar gaat prima

mijkie

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: ma 19 jul 2010, 19:51
door Peertje
mijkie schreef:
met frezen hang ik hem meestal om mijn nek , is ff wennen maar gaat prima

mijkie
haha grappig, dat doe ik dus ook.... :lol:

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: ma 19 jul 2010, 20:24
door Arno
Peertje schreef:
mijkie schreef:
met frezen hang ik hem meestal om mijn nek , is ff wennen maar gaat prima

mijkie
haha grappig, dat doe ik dus ook.... :lol:
De zogenaamde 'festool constrictor'

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: ma 19 jul 2010, 22:45
door mijkie
is minder gevaarlijk als het neefje , de boa constrictor maar , onderschat m niet !!

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: di 20 jul 2010, 7:39
door MechanicalAnimal
mijkie schreef:
voor op de rail kun je een plastic ding kopen maar , met frezen hang ik hem meestal om mijn nek , is ff wennen maar gaat prima

mijkie
is het misschien een idee om 'm met een karabinerhaak aan je riem te hangen? ipv los over je nek? Zodat er een lus hangt tussen je frees en de bevestiging aan je riem?

Afbeelding

Het is even uitproberen of je genoeg bewegingsvrijheid hebt, maar volgens mij is dit ook wel handig?.
Arno schreef:
De zogenaamde 'festool constrictor'
LOL

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: di 20 jul 2010, 8:20
door mijkie
wel een ok idee maar , denk niet dat t werkt , ik doe de slang omhoog om nergens achter te blijven haken , met een haak op riem hoogte zit je nog op werkbank hoogte en dat probeer ik te vermijden ivm. blijven haken met een festoolslang

gr mijkie

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: di 20 jul 2010, 12:15
door bartsegers
Ik zuig mijn mdf stof meestal op door middel van een aszuiger. Een wat?

Afbeelding
http://www.mooiewarmte.nl/popup_image.php?pID=145

Een vat met filter waar je een andere zuiger op aansluit.
Wel zuigkracht en ook flinke capaciteit.
Leeggooien is makkelijk etc.

Kost niet veel, 20€ +/-
En je spaart je zuiger...
Enige wat je moet doen is die aansluitnge maken op je F(r)estool

OF MET eigen motor, ook niet duur.
http://link.marktplaats.nl/355932387

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: di 20 jul 2010, 12:36
door Pjotr
bartsegers schreef:
OF MET eigen motor, ook niet duur.
http://link.marktplaats.nl/355932387
Zo'n ketel met eigen motor heb ik gehad. Die maakte het kabaal van een straaljager en had de zuigkracht van een vlieg. Was geen succes, alleen wat lichte krullen wilde hij opzuigen. Ook het filter verstopte nogal snel met fijn houtstof.

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: di 20 jul 2010, 12:39
door bartsegers
Oke, in ieder geval de ketel zonder motor werkt goed hier.
Na elke freesmiddag leegmaken houdt hem wel schoon.

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: di 20 jul 2010, 20:07
door MechanicalAnimal
Zo, na een hoop geklooi met vijverpompslangen en rondneuzen in bouwmarkten voor PP-slang en allerlei verloopstukjes van Frees naar Karcher ben ik eruit :lol: Wat een gezeik.


Het wordt een Festool CTL Midi :mrgreen:

Afbeelding


Toolmax heeft een mooie aanbieding met 5 stofzakken en de zuigset (stangen en vloerborstels) voor 399 euro.

Ik ben nog even bij 2 E-norm's binnengestapt maar als ik daar al een prijskaartje zie hangen voor een stofzuiger zonder accesoires met een verkoopprijs die zo'n 10% hóger ligt dan de adviesprijs op Festool.nl dan ben ik héél erg gauw klaar met zo'n zaak, ook veel zaken adverteren met deze truuk. Protool heb ik nog vergeleken met Festool, maar ga voor die 46 euro toch voor groen/grijs waar ik me systainer ook nog eens op kan klikken.

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: di 20 jul 2010, 21:36
door Pjotr
MechanicalAnimal schreef:
Ik ben nog even bij 2 E-norm's binnengestapt maar als ik daar al een prijskaartje zie hangen voor een stofzuiger zonder accesoires met een verkoopprijs die zo'n 10% hóger ligt dan de adviesprijs op Festool.nl dan ben ik héél erg gauw klaar met zo'n zaak, ook veel zaken adverteren met deze truuk. Protool heb ik nog vergeleken met Festool, maar ga voor die 46 euro toch voor groen/grijs waar ik me systainer ook nog eens op kan klikken.
Jah, scheuren met dat ding. Straks krijgen we nog "Ter Land, ter Zee en ter Festool"

Volgens mij was je al gewoon verliefd er op. Anyway Proficiat! \:D/

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 7:39
door MechanicalAnimal
ssstttt....... :-$

Hopelijk donderdag geleverd, kan ik mooi weer verder met mijn freeswerk :mrgreen:

en daarna opgeven voor "met glans van de schans" :lol:

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 18:36
door dre
prima keus!! 8)

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: wo 04 aug 2010, 12:33
door AntonZ
Ik heb geen goede aansluiting op mijn bovenfrees, dus daar kan ik ook geen goede ideeën voor aandragen. Wel gebruik ik op mijn hobby kamertje een cyclone. In minder dan een uurtje gemaakt van een oude emmer, wat stukjes hout, draadeind en buis. Het filtert het meeste stof uit de lucht voordat het de eigenlijke stofzuiger in gaat. Het eerste waar je aan denkt, is stofzuigerzak minder snel vol. Maar veel belangrijker: doordat de stofzuiger vrijwel schoon blijft, is de zuigkracht steeds optimaal totdat de emmer bijna vol is.

Het is een "Thien" cycloon, aangepaste versie van http://www.cgallery.com/jpthien/cy.htm . Vooral kleiner gemaakt, zodat het werkt met een gewone emmer.

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: wo 04 aug 2010, 13:41
door Henkjan
mooi gedaan zeg.

[maar kan je die foto's ff uploaden naar t forum, en niet op die fotoemmer)