[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Waarom niet op een zaagtafel waarmee je het blad onder een hoek kunt zetten?
Aanslag in de juiste hoek en alle kanten zagen, aanslag omzetten voor de andere kant en deze zagen.
Is er geen hobbyhal of zo in Nijkerk met zo'n mooie zaagtafel?
Aanslag in de juiste hoek en alle kanten zagen, aanslag omzetten voor de andere kant en deze zagen.
Is er geen hobbyhal of zo in Nijkerk met zo'n mooie zaagtafel?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Hoi Ruud,
Ik heb die 7 graden afgezaagd toen de driehoeken nog "in" de plank zaten zeg maar. De hele lengtes zagen is met mijn handcirkelzaag nauwkeuriger dan alle driehoeken apart boven en onder te verzagen. Zeker met het Bosch geleidespul.
Maar ik verzin er wel wat op. Ik denk dat ik een latje tegen de kopse kant van het freesmal tik, dan werkt dat als een stop voor de kogellager, dan frees ik ook niet dat hoekje er meer af
Volgende week maar even mee klooien, eerst ff een weekje caravannen
Ik heb die 7 graden afgezaagd toen de driehoeken nog "in" de plank zaten zeg maar. De hele lengtes zagen is met mijn handcirkelzaag nauwkeuriger dan alle driehoeken apart boven en onder te verzagen. Zeker met het Bosch geleidespul.
Maar ik verzin er wel wat op. Ik denk dat ik een latje tegen de kopse kant van het freesmal tik, dan werkt dat als een stop voor de kogellager, dan frees ik ook niet dat hoekje er meer af
Volgende week maar even mee klooien, eerst ff een weekje caravannen
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Nog beter bezig. Tempo zit er goed in.
Goed investering trouwens die Festool. Mij net iets te duur. Ik zit met smart te wachten tot TNT mijn net aangeschafte Metabo 738 langs komt brengen. De Ferm was ik wel zo zat.
Die hoekjes zijn allemaal te fixen. Kost een avondje extra, maar over het totaal aantal benodigde uren is dat niks
Ben ik raar als ik alleen dit apparaat heb
Goed investering trouwens die Festool. Mij net iets te duur. Ik zit met smart te wachten tot TNT mijn net aangeschafte Metabo 738 langs komt brengen. De Ferm was ik wel zo zat.
Die hoekjes zijn allemaal te fixen. Kost een avondje extra, maar over het totaal aantal benodigde uren is dat niks
Ben ik raar als ik alleen dit apparaat heb
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Wanneer is die meeting bij jou? Zodra de Galactica's een boedelbak ingaan om eens aan een F5 te hangen zeker?Boerenterprise schreef:Ben ik raar als ik alleen dit apparaat heb
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Dan kunnen we de boel beter omdraaien.
F5 en B1 op de bijrijderstoel en apparaat (en molen) op de achter bank. Ik heb er al zin in.
(40 minuten is heel goed te doen)
Groeten
Chris
F5 en B1 op de bijrijderstoel en apparaat (en molen) op de achter bank. Ik heb er al zin in.
(40 minuten is heel goed te doen)
Groeten
Chris
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Die boedelbak was ook niet echt een optieBoerenterprise schreef:Dan kunnen we de boel beter omdraaien.
F5 en B1 op de bijrijderstoel en apparaat (en molen) op de achter bank. Ik heb er al zin in.![]()
(40 minuten is heel goed te doen)
Groeten
Chris
Lijkt me geweldig om ze op jouw set te horen, Chris, zeker een set die ze verdienen. Naast klasse D (Hypex UcD HxR) is de F5/B1 van Nelson Pass dé DIY-combi waar ik intresse in heb als volgende project om de G's aan te sturen.
Nog een reden temeer om door te poten met bouwen
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Laat maar weten als je zover bent. Ik kom met plezier je kant op
psst, bouw eens door, anders moet ik zo lang wachten
Chris
psst, bouw eens door, anders moet ik zo lang wachten
Chris
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Dat wil ik dan ook wel beluisteren.

- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Leuk jongens! Dat lijkt mij een leuk vergelijk.
things to do today:
1. cirkelgeleider afmaken
2. DIY-stofafzuiging maken van vijverpompslang en een Kärcher bouwstofzuiger
Gister al een begin gemaakt met de geleider, straks even afmaken en proefdraaien.
things to do today:
1. cirkelgeleider afmaken
2. DIY-stofafzuiging maken van vijverpompslang en een Kärcher bouwstofzuiger
Gister al een begin gemaakt met de geleider, straks even afmaken en proefdraaien.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Zo, de cirkelgeleider is een feit
Onderstaand stapsgewijs enkele bouwfoto's. Ik zal deze ook even in het freestopic zetten voor anderen.
Onderstaand stapsgewijs enkele bouwfoto's. Ik zal deze ook even in het freestopic zetten voor anderen.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Niet dat het heel veel zal uitmaken voor het eindresultaat maar staat de pijl op de geleider niet de verkeerde kant op te wijzen 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Nope, want die frees moet vooruit, dat is m.i. de werkrichting.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
http://www.arievisser.eu/pages/freesrichting.htmMechanicalAnimal schreef:Nope, want die frees moet vooruit, dat is m.i. de werkrichting.
Nogmaals, ik betwijfel of het veel uitmaakt maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen dan zou ik de richting omkeren.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
In principe staat de pijl idd de verkeerde kant op. Als je je materiaal gaat doorfrezen, dus bijvoorbeeld met een 12mm frees een groef van 12mm freest, dan maakt het niet uit. De frees snijdt dan immers aan twee kanten. Er is dan sprake van meeloop en tegenloop tegelijkertijd. Maar stel nu dat je een cirkel gefreesd hebt en je hebt de plaat nog niet doorgefreesd, m.a.w. je hebt je centerpunt nog. Je besluit nu dat de cirkel nog iets ruimer moet worden. Nu gaan de messen slechts aan de buitenkant van je groef snijden. Dan frees je alleen nog maar in meeloop, en dat is hartstikke gevaarlijk met een handbovenfrees.
Dit gaat trouwens alleen op als je een gat wilt frezen. Zou je een rond plaatje willen frezen, bijv. voor onder een stand oid, dan moet je juist weer de andere kant op.
M.a.w:
Frees je een groef, dan maakt het meestal niet uit welke kant je op beweegt. Frees je langs een kant, dan moet je tegen de draairichting in frezen.
Dit gaat trouwens alleen op als je een gat wilt frezen. Zou je een rond plaatje willen frezen, bijv. voor onder een stand oid, dan moet je juist weer de andere kant op.
M.a.w:
Frees je een groef, dan maakt het meestal niet uit welke kant je op beweegt. Frees je langs een kant, dan moet je tegen de draairichting in frezen.
Laatst gewijzigd door Arno op zo 18 jul 2010, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Hoi Sark
ik heb even mijn handleiding erbij gepakt, bedankt voor de heads-up in elk geval.
Mijn handleiding laat een plaatje zien van een freesje met een draairichting en een pijl waarin de werkrichting staat aangegeven. De tekst uit mijn handleiding staat hier echter lijnrecht tegenover
Als ik het plaatje vold dan staat de freesrichting op mijn cirkelgeleider juist aangegeven, volg ik echter de tekst dan moet ik dus tegen de klok in frezen.
Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat als je zo'n cirkel uitfreest je dus zowel een binnenkant als een buitenkant freest. Hoe je dus ook freest, je freest voor 1 kant hoe dan ook altijd in de verkeerde richting, toch?
ik heb even mijn handleiding erbij gepakt, bedankt voor de heads-up in elk geval.
Mijn handleiding laat een plaatje zien van een freesje met een draairichting en een pijl waarin de werkrichting staat aangegeven. De tekst uit mijn handleiding staat hier echter lijnrecht tegenover
Als ik het plaatje vold dan staat de freesrichting op mijn cirkelgeleider juist aangegeven, volg ik echter de tekst dan moet ik dus tegen de klok in frezen.
Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat als je zo'n cirkel uitfreest je dus zowel een binnenkant als een buitenkant freest. Hoe je dus ook freest, je freest voor 1 kant hoe dan ook altijd in de verkeerde richting, toch?
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Daar zit nu het pijnpuntje, je freest de buitenrand ... daar waar de woofer in moet vallen. In de handleiding staat de juiste richting/methode aangegevenMechanicalAnimal schreef:Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat als je zo'n cirkel uitfreest je dus zowel een binnenkant als een buitenkant freest. Hoe je dus ook freest, je freest voor 1 kant hoe dan ook altijd in de verkeerde richting, toch?
Ik heb even snel een Sketch-upje gemaakt waarin het hopelijk duidelijk is weergegeven
ps.
Voor de duidelijkheid ... het weergegeven werkstuk is 1/4 deel van de hele plaat, ik weet het ... "stichting open deur" maar toch
- Bijlagen
-
- Draairichting.zip
- (21.62 KiB) 68 keer gedownload
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Sark/Arno,
dank jullie wel voor de bijdrage, ik heb de boel helder
dank jullie wel voor de bijdrage, ik heb de boel helder
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Om eerlijk te zijn heb ik werkelijk nog nooit het verschil gemerkt.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Je merkt ook nauwelijks verschil als je een groef freest, en de frees dus aan weerszijden snijdt. Met zo'n cirkelgeleider merk je al helemaal geen verschil, als de frees aan weerszijden snijdt.b_force schreef:Om eerlijk te zijn heb ik werkelijk nog nooit het verschil gemerkt.
Bij kantbewerkingen ligt dat toch echt anders. Als je dan met de draairichting mee freest, dan bestaat de kans dat de machine er vandoor gaat. Een en ander is ook afhankelijk van de diameter van de frees, en hoeveel materiaal je afneemt.
Stel je maar eens voor wat er kan gebeuren als je achteruit gaat zagen met een handcirkelzaag.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Ah dat is iets waar ik wat van weet..
We spreken van conventioneel- of tegenlopend frezen of van klim- of meelopend frezend.
Zeker bij massief hout zul je het verschil merken om dat daar bij tegenlopend frezen de spanen uitbreken en ook stukjes van het materiaal, dat moet blijven zitten, weg kan trekken. Om die reden frees ik vaak meelopend.
Het gevaar van meelopend frezen is dat er veel kracht in de voorwaartse richting is waardoor de frees zo uit je handen kan hollen en ook stukken uit je werkstuk kan happen.
Bij MDF is dat probleem wat minder. Kopse kanten kun je beter tegenlopend frezen: daar zullen geen spanen uitbreken (muv het einde) en de krachten bij meelopend frezen zijn zo groot dat ik dat alleen aan mijn CNC machine toe vertrouw.
Dan de afwijkingen: bij een cirkel frezen zal bij meelopend frezen de kracht op de frees naar binnen zijn. Door torsie en speling zal de cirkel daardoor iets kleiner geschreven worden. Bij tegenlopend frezen is de kracht iets naar buiten. echter veel minder dan bij meelopend frezen. Hierdoor zal de maat beter zijn.
Ergo: voorfrezen: meelopend... final-pass: tegenlopend (voor hout dan.. andere materialen, andere regeltjes)
Als de frees vol moet frezen is alleen de kracht naar binnen iets groter bij meelopend frezen.
Kees
We spreken van conventioneel- of tegenlopend frezen of van klim- of meelopend frezend.
Zeker bij massief hout zul je het verschil merken om dat daar bij tegenlopend frezen de spanen uitbreken en ook stukjes van het materiaal, dat moet blijven zitten, weg kan trekken. Om die reden frees ik vaak meelopend.
Het gevaar van meelopend frezen is dat er veel kracht in de voorwaartse richting is waardoor de frees zo uit je handen kan hollen en ook stukken uit je werkstuk kan happen.
Bij MDF is dat probleem wat minder. Kopse kanten kun je beter tegenlopend frezen: daar zullen geen spanen uitbreken (muv het einde) en de krachten bij meelopend frezen zijn zo groot dat ik dat alleen aan mijn CNC machine toe vertrouw.
Dan de afwijkingen: bij een cirkel frezen zal bij meelopend frezen de kracht op de frees naar binnen zijn. Door torsie en speling zal de cirkel daardoor iets kleiner geschreven worden. Bij tegenlopend frezen is de kracht iets naar buiten. echter veel minder dan bij meelopend frezen. Hierdoor zal de maat beter zijn.
Ergo: voorfrezen: meelopend... final-pass: tegenlopend (voor hout dan.. andere materialen, andere regeltjes)
Als de frees vol moet frezen is alleen de kracht naar binnen iets groter bij meelopend frezen.
Kees
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
uuuhhhmmmmmmArno schreef:Stel je maar eens voor wat er kan gebeuren als je achteruit gaat zagen met een handcirkelzaag.
maar niet uit eerste hand gelukkig
muchos gracias Keesaudiomanics schreef:Ah dat is iets waar ik wat van weet..
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Zo, morgen maar eens een CTL Midi bestellen

Toolmax heeft een leuke aanbieding met 5 stofzakken en een reinigingsset (stangen en borstels).

Toolmax heeft een leuke aanbieding met 5 stofzakken en een reinigingsset (stangen en borstels).
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Vanavond maar even de centreerdoorn van de cirkelgeleider verzinken. Doordat de freeszool anders tegen de centreerdoorn aanloopt kan ik een echt kleine radius niet frezen.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
F*ck! Denkfout! Gelukkig op tijd wegens dwangmatig neurotisch controlegedrag 
Ik heb 4 segmenten met de freesmal netjes 1:1 gekopieerd. So far so good, als de segmenten op elkaar liggen zijn ze correct. Echterrrrr.....ga ik ze nu 7 graden voorover laten hellen zoals ze verlijmd gaan worden dan klopt het freeswerk natuurlijk niet meer
.
Het is geheel logisch want door het vooroverhellen verander je de lengte van de segmenten onderling. Gelukkig ligt de oplossing in het stoppen met de freesmal en alleen nog frezen met het eerste segment maar dan wel eerst zorgen dat de onderkanten in lijn staan, dan kloppen de zijkanten na het frezen zoals het hoort
Gelukkig begint 't wel al ergens op te lijken
Ik heb 4 segmenten met de freesmal netjes 1:1 gekopieerd. So far so good, als de segmenten op elkaar liggen zijn ze correct. Echterrrrr.....ga ik ze nu 7 graden voorover laten hellen zoals ze verlijmd gaan worden dan klopt het freeswerk natuurlijk niet meer
Het is geheel logisch want door het vooroverhellen verander je de lengte van de segmenten onderling. Gelukkig ligt de oplossing in het stoppen met de freesmal en alleen nog frezen met het eerste segment maar dan wel eerst zorgen dat de onderkanten in lijn staan, dan kloppen de zijkanten na het frezen zoals het hoort
Gelukkig begint 't wel al ergens op te lijken
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
ach, piep happens, maar gelukkig is er altijd wel een oplossing voor.
Hoe bevalt de CTL Midi??
Groeten,
Chris
Hoe bevalt de CTL Midi??
Groeten,
Chris
