[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door ToTo »

Waarom niet op een zaagtafel waarmee je het blad onder een hoek kunt zetten?
Aanslag in de juiste hoek en alle kanten zagen, aanslag omzetten voor de andere kant en deze zagen.

Is er geen hobbyhal of zo in Nijkerk met zo'n mooie zaagtafel?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Hoi Ruud,

Ik heb die 7 graden afgezaagd toen de driehoeken nog "in" de plank zaten zeg maar. De hele lengtes zagen is met mijn handcirkelzaag nauwkeuriger dan alle driehoeken apart boven en onder te verzagen. Zeker met het Bosch geleidespul.

Maar ik verzin er wel wat op. Ik denk dat ik een latje tegen de kopse kant van het freesmal tik, dan werkt dat als een stop voor de kogellager, dan frees ik ook niet dat hoekje er meer af :mrgreen:

Volgende week maar even mee klooien, eerst ff een weekje caravannen :lol:
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Boerenterprise »

Nog beter bezig. Tempo zit er goed in.
Goed investering trouwens die Festool. Mij net iets te duur. Ik zit met smart te wachten tot TNT mijn net aangeschafte Metabo 738 langs komt brengen. De Ferm was ik wel zo zat.

Die hoekjes zijn allemaal te fixen. Kost een avondje extra, maar over het totaal aantal benodigde uren is dat niks 8-[

Ben ik raar als ik alleen dit apparaat heb :-#
Bijlagen
ariete-retro-02.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Boerenterprise schreef:
Ben ik raar als ik alleen dit apparaat heb :-#
Wanneer is die meeting bij jou? Zodra de Galactica's een boedelbak ingaan om eens aan een F5 te hangen zeker? :wink:
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Boerenterprise »

Dan kunnen we de boel beter omdraaien.
F5 en B1 op de bijrijderstoel en apparaat (en molen) op de achter bank. Ik heb er al zin in. :D
(40 minuten is heel goed te doen)

Groeten

Chris
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Boerenterprise schreef:
Dan kunnen we de boel beter omdraaien.
F5 en B1 op de bijrijderstoel en apparaat (en molen) op de achter bank. Ik heb er al zin in. :D
(40 minuten is heel goed te doen)

Groeten

Chris
Die boedelbak was ook niet echt een optie :wink: Stationwagen gaat nog maar die krengen wil je eigenlijk niet van de plek hebben. Naaaa....sjouwen wordt niks hahaha

Lijkt me geweldig om ze op jouw set te horen, Chris, zeker een set die ze verdienen. Naast klasse D (Hypex UcD HxR) is de F5/B1 van Nelson Pass dé DIY-combi waar ik intresse in heb als volgende project om de G's aan te sturen.

Nog een reden temeer om door te poten met bouwen :lol:
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Boerenterprise »

Laat maar weten als je zover bent. Ik kom met plezier je kant op :!:

psst, bouw eens door, anders moet ik zo lang wachten

Chris
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door ToTo »

Dat wil ik dan ook wel beluisteren.

:D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Leuk jongens! Dat lijkt mij een leuk vergelijk.


things to do today:

1. cirkelgeleider afmaken
2. DIY-stofafzuiging maken van vijverpompslang en een Kärcher bouwstofzuiger

Gister al een begin gemaakt met de geleider, straks even afmaken en proefdraaien. :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Zo, de cirkelgeleider is een feit :D

Onderstaand stapsgewijs enkele bouwfoto's. Ik zal deze ook even in het freestopic zetten voor anderen.
Bijlagen
plankje
plankje
draadeind+frees erop
draadeind+frees erop
centreergat + eindgaten
centreergat + eindgaten
Spieboortje de eindgaten uitboren
Spieboortje de eindgaten uitboren
met de decoupeer baantje uitazgen
met de decoupeer baantje uitazgen
Centreerdoorn op zijn plek
Centreerdoorn op zijn plek
Eens zien of dat gaat lukken
Eens zien of dat gaat lukken
Eindresultaat.
Eindresultaat.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door SARK »

Niet dat het heel veel zal uitmaken voor het eindresultaat maar staat de pijl op de geleider niet de verkeerde kant op te wijzen :?:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Nope, want die frees moet vooruit, dat is m.i. de werkrichting.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door SARK »

MechanicalAnimal schreef:
Nope, want die frees moet vooruit, dat is m.i. de werkrichting.
http://www.arievisser.eu/pages/freesrichting.htm

Nogmaals, ik betwijfel of het veel uitmaakt maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen dan zou ik de richting omkeren.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Arno »

In principe staat de pijl idd de verkeerde kant op. Als je je materiaal gaat doorfrezen, dus bijvoorbeeld met een 12mm frees een groef van 12mm freest, dan maakt het niet uit. De frees snijdt dan immers aan twee kanten. Er is dan sprake van meeloop en tegenloop tegelijkertijd. Maar stel nu dat je een cirkel gefreesd hebt en je hebt de plaat nog niet doorgefreesd, m.a.w. je hebt je centerpunt nog. Je besluit nu dat de cirkel nog iets ruimer moet worden. Nu gaan de messen slechts aan de buitenkant van je groef snijden. Dan frees je alleen nog maar in meeloop, en dat is hartstikke gevaarlijk met een handbovenfrees.

Dit gaat trouwens alleen op als je een gat wilt frezen. Zou je een rond plaatje willen frezen, bijv. voor onder een stand oid, dan moet je juist weer de andere kant op. :)

M.a.w:

Frees je een groef, dan maakt het meestal niet uit welke kant je op beweegt. Frees je langs een kant, dan moet je tegen de draairichting in frezen.
Laatst gewijzigd door Arno op zo 18 jul 2010, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Hoi Sark

ik heb even mijn handleiding erbij gepakt, bedankt voor de heads-up in elk geval.

Mijn handleiding laat een plaatje zien van een freesje met een draairichting en een pijl waarin de werkrichting staat aangegeven. De tekst uit mijn handleiding staat hier echter lijnrecht tegenover :(
Als ik het plaatje vold dan staat de freesrichting op mijn cirkelgeleider juist aangegeven, volg ik echter de tekst dan moet ik dus tegen de klok in frezen.

Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat als je zo'n cirkel uitfreest je dus zowel een binnenkant als een buitenkant freest. Hoe je dus ook freest, je freest voor 1 kant hoe dan ook altijd in de verkeerde richting, toch? :shock:
Bijlagen
Plaatje handleiding
Plaatje handleiding
Tekst handleiding
Tekst handleiding
Draairichting op freeszool
Draairichting op freeszool
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door SARK »

MechanicalAnimal schreef:
Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat als je zo'n cirkel uitfreest je dus zowel een binnenkant als een buitenkant freest. Hoe je dus ook freest, je freest voor 1 kant hoe dan ook altijd in de verkeerde richting, toch? :shock:
Daar zit nu het pijnpuntje, je freest de buitenrand ... daar waar de woofer in moet vallen. In de handleiding staat de juiste richting/methode aangegeven :!:
Ik heb even snel een Sketch-upje gemaakt waarin het hopelijk duidelijk is weergegeven 8-[

ps.
Voor de duidelijkheid ... het weergegeven werkstuk is 1/4 deel van de hele plaat, ik weet het ... "stichting open deur" maar toch :idea:
Bijlagen
Draairichting.png
Draairichting-geheel.png
Draairichting.zip
(21.62 KiB) 68 keer gedownload
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Sark/Arno,

dank jullie wel voor de bijdrage, ik heb de boel helder :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door b_force »

Om eerlijk te zijn heb ik werkelijk nog nooit het verschil gemerkt.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Arno »

b_force schreef:
Om eerlijk te zijn heb ik werkelijk nog nooit het verschil gemerkt.
Je merkt ook nauwelijks verschil als je een groef freest, en de frees dus aan weerszijden snijdt. Met zo'n cirkelgeleider merk je al helemaal geen verschil, als de frees aan weerszijden snijdt.

Bij kantbewerkingen ligt dat toch echt anders. Als je dan met de draairichting mee freest, dan bestaat de kans dat de machine er vandoor gaat. Een en ander is ook afhankelijk van de diameter van de frees, en hoeveel materiaal je afneemt.

Stel je maar eens voor wat er kan gebeuren als je achteruit gaat zagen met een handcirkelzaag.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door audiomanics »

Ah dat is iets waar ik wat van weet..
We spreken van conventioneel- of tegenlopend frezen of van klim- of meelopend frezend.
Zeker bij massief hout zul je het verschil merken om dat daar bij tegenlopend frezen de spanen uitbreken en ook stukjes van het materiaal, dat moet blijven zitten, weg kan trekken. Om die reden frees ik vaak meelopend.
Het gevaar van meelopend frezen is dat er veel kracht in de voorwaartse richting is waardoor de frees zo uit je handen kan hollen en ook stukken uit je werkstuk kan happen.
Bij MDF is dat probleem wat minder. Kopse kanten kun je beter tegenlopend frezen: daar zullen geen spanen uitbreken (muv het einde) en de krachten bij meelopend frezen zijn zo groot dat ik dat alleen aan mijn CNC machine toe vertrouw.
Dan de afwijkingen: bij een cirkel frezen zal bij meelopend frezen de kracht op de frees naar binnen zijn. Door torsie en speling zal de cirkel daardoor iets kleiner geschreven worden. Bij tegenlopend frezen is de kracht iets naar buiten. echter veel minder dan bij meelopend frezen. Hierdoor zal de maat beter zijn.

Ergo: voorfrezen: meelopend... final-pass: tegenlopend (voor hout dan.. andere materialen, andere regeltjes)

Als de frees vol moet frezen is alleen de kracht naar binnen iets groter bij meelopend frezen.

Kees
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Arno schreef:
Stel je maar eens voor wat er kan gebeuren als je achteruit gaat zagen met een handcirkelzaag.
uuuhhhmmmmmm :shock:.....nou heb ik een bosbouwopleiding en ik weet ongeveer wat een Stihl 026 kan doen :mrgreen:

maar niet uit eerste hand gelukkig :lol:

audiomanics schreef:
Ah dat is iets waar ik wat van weet..
muchos gracias Kees :D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Zo, morgen maar eens een CTL Midi bestellen :mrgreen:

Afbeelding

Toolmax heeft een leuke aanbieding met 5 stofzakken en een reinigingsset (stangen en borstels).
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Vanavond maar even de centreerdoorn van de cirkelgeleider verzinken. Doordat de freeszool anders tegen de centreerdoorn aanloopt kan ik een echt kleine radius niet frezen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

F*ck! Denkfout! Gelukkig op tijd wegens dwangmatig neurotisch controlegedrag :mrgreen:

Ik heb 4 segmenten met de freesmal netjes 1:1 gekopieerd. So far so good, als de segmenten op elkaar liggen zijn ze correct. Echterrrrr.....ga ik ze nu 7 graden voorover laten hellen zoals ze verlijmd gaan worden dan klopt het freeswerk natuurlijk niet meer :( .

Het is geheel logisch want door het vooroverhellen verander je de lengte van de segmenten onderling. Gelukkig ligt de oplossing in het stoppen met de freesmal en alleen nog frezen met het eerste segment maar dan wel eerst zorgen dat de onderkanten in lijn staan, dan kloppen de zijkanten na het frezen zoals het hoort :D

Gelukkig begint 't wel al ergens op te lijken :mrgreen:
Bijlagen
Loodrecht dus strak freeswerk
Loodrecht dus strak freeswerk
7 graden helling, lijmklem gefixeerd
7 graden helling, lijmklem gefixeerd
AAARRRGGGGHHHH........fuck!
AAARRRGGGGHHHH........fuck!
hééé, dat doet me sterk ergens aan denken......
hééé, dat doet me sterk ergens aan denken......
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Boerenterprise »

ach, piep happens, maar gelukkig is er altijd wel een oplossing voor.
Hoe bevalt de CTL Midi??

Groeten,

Chris
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”