Headphone amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Headphone amp

Bericht door TubeHead »

xbake schreef:
Persoonlijk heb ik de Elektor "Mugen" altijd al een mooie versterker gevonden 8)
Die Vond ik ook altijd intressant ! Ooit een keer aan begonnen(printplaten ontwikkeld).. maar nooit verder gekomen.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

ondertussen heb ik een prototype hoofdtelefoonversterker van de LME49600 gemaakt.
Hij klinkt alleen met erg weinig bass, bijna geen.
heeft iemand daar een verklaring voor?
Verder geen ruis, geen brom, geweldig stereobeeld.
post nog wel even een foto van het prototype..
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

probleem opgelost!
er was iets mis met het bronsignaal.
even een andere bron gepakt, en jawel !!!

lekker ! :D

@ bart
ik ben je voor :lol:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

Bij deze een fotootje.
Let niet op de spaghetti bovenaan, tis een prototype voor iets hé :D

Spanningsregelaars zijn de HPR en HNR van Hypex.
Voortrap: LM4562
Eindtrap: LME49600 (onderzijde)
Bijlagen
MK3_7086.jpg
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

ik heb iets raar voor...

Hij werkte tot vandaag perfect, maar als ik nu m'n headphone erin steek, gaat de negatieve regelaar in beveiliging.
Als ik headphone uittrek, is ie weer oké.
Als ik op de uitgang van m'n versterker meet, meet ik zo maar even 10,7VDC !
Op de uitgang van de LM4562, die naar de ingang van de LME49600 gaat, meet ik ook een DC spanning van ong. 10V

iemand die weet hoe dit komt ?

edit: schema is uit de datasheet van de LME49600 p11
even geprobeerd zonder de LM4562's..
op de ingang van de LME49600 staat ong 10,7V, op de uitgang dus ook..
mss zijn die gefrituurd ??
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Headphone amp

Bericht door ray5150 »

My God, Bert, jij en chipversterkers!
Je bent wel helemaal van het rechte pad afgedwaald.... :cry: :? :roll:

Ik vergeef je deze dwaling en hoop dat je spoedig tot inkeer komt...... 8-[ O:)
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

haha, ja, ik heb het één en ander kunnen samplen hé :wink:
ik kan je melden dat (als ie goed werkt :D) het écht een topper is!

Ik lees her en der over de DC servo met de 2 overige opampjes.
Misschien zijn deze kapot zodat de servo niet meer werkt ?

kleine quote uit de datasheet:
The audio input signal is applied to the input jack (HP31 or J1/J2) and dc-coupled to the volume control, VR1. The output signal from VR1’s wiper is applied to the non-inverting input of U2-A, an LME49720 High Performance, High Fidelity audio operational amplifier. U2-A’s AC signal gain is set by resistors R2, R4, and R6. To allow for a DC-coupled signal path and to ensure minimal output DC voltage regardless of the closedloop gain, the other half of the U2 is configured as a DC servo. By constantly monitoring U2-A’s output, the servo creates a voltage that compensates for any DC voltage that may be present at the output. A correction voltage is generated and applied to the feedback node at U2-A, pin 2. The servo ensures that the gain at DC is unity. Based on the values shown in Figure 4, the RC combination formed by R11 and C7 sets the servo’s high-pass cutoff at 0.16Hz. This is over two decades below 20Hz, minimizing both amplitude and phase perturbations in the audio frequency band’s lowest frequencies.
Bijlagen
headphone.png
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Headphone amp

Bericht door BertDB »

even nieuwe opampjes erin gestoken (OPA2227).

1 kanaal bijna geen dc offset
ander kanaal 3,7VDC
Immens luide brom uit m'n koptelefoon..
dit gaat fout :(
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Headphone amp

Bericht door b_force »

Als je koptelefoon erin steekt als hij aanstaat, maak je dan niet kortsluiting, waardoor je chips eruit klappen?

Check voor de rest de voeding spanning eens zonder ic's.

@Raymond,
Sja chips of niet, als je naar de specs kijkt, zijn ze bizar goed, betaalbaar en lekker compact.
Plaats reactie