hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer
Moderator: Beheerdersteam
Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer
Voor 50 euries kan je je wel een buil vallen en ik ga luisteren met mijn eigen sub!
Ik houd gewoon alle opties open!
Waarom denk je dat die Mivoc sub het niet echt gaat doen?
Ik houd gewoon alle opties open!
Waarom denk je dat die Mivoc sub het niet echt gaat doen?
Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer
Dat is maar een onderbuikgevoel hoor, ik heb er geen ervaring mee. Maar goedkope bassreflexsystemen hebben nogal eens de neiging om wat boemerig te zijn. Dit sluit natuurlijk niet uit dat de Mivoc een zeldzaam pareltje isjackie schreef:Waarom denk je dat die Mivoc sub het niet echt gaat doen?
Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer
Die bank kan ook al veel geluid wegzuigen waardoor je niet alles hoort. Dus echt wel handig om te schuiven lijkt mij 
Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer
Inmiddels wat uitgetest. Bank staat nu onder de laptop (zie foto)
het geluidsbeeld is nu meer compleet. Op het oude plekje was een bepaald gebied toch een soort weg
Zouden jullie hem tegen de banken aanzetten of juist vrij laten staan?
Het geluid is verbeterd maar toch mis ik in het laag de onderste regionen. Nu ligt dat ook aan de muziek die ik mooi vind: namelijk orgelmuziek. De laagste tonen zitten rond de 20 hz. Met zachte passages komt het laag er niet echt uit vind ik.
Nu is orgelmuziek één van de lastigste soorten muziek.
er werd aangegeven dat een gesloten systeem harder speelde maar in mijn geval is dat misschien wel goed.
Zijn er van die zelfbouwsub nog tekeningen?
het geluidsbeeld is nu meer compleet. Op het oude plekje was een bepaald gebied toch een soort weg
Zouden jullie hem tegen de banken aanzetten of juist vrij laten staan?
Het geluid is verbeterd maar toch mis ik in het laag de onderste regionen. Nu ligt dat ook aan de muziek die ik mooi vind: namelijk orgelmuziek. De laagste tonen zitten rond de 20 hz. Met zachte passages komt het laag er niet echt uit vind ik.
Nu is orgelmuziek één van de lastigste soorten muziek.
er werd aangegeven dat een gesloten systeem harder speelde maar in mijn geval is dat misschien wel goed.
Zijn er van die zelfbouwsub nog tekeningen?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer
Een gesloten systeem speelt niet harder, dan wint een basreflex het namelijk.
Je zou kunnen zeggen dat een gesloten subwoofer "sneller" is.
20Hz is trouwens wel pittig. Dan moet je toch echt wel groter nemen dan 10inch.
Je zou kunnen zeggen dat een gesloten subwoofer "sneller" is.
20Hz is trouwens wel pittig. Dan moet je toch echt wel groter nemen dan 10inch.
Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer
20Hz is niet makkelijk haalbaar met een vrouwvriendelijk ontwerp. Dicht bij een bank zal denk ik niet veel uitmaken in de prestaties als hij laag gecrosst is. De positie in de kamer en de positie waar je zit wel!
Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer
Met die Mivoc sub voor vijftig euro haal je natuurlijk ook een goedkope plate-amp in huis (zit een AM80 in) en heb je als bonus nog een woofer en behuizing over om mee te knooien.jackie schreef:
Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer
Idd goed idee!
Man was bijna akkoord, ben nog aan het onderhandelen. Heb jij ervaring met een nieuwe kast maken en dan de woofer en de versterker erin terugschroeven?
Man was bijna akkoord, ben nog aan het onderhandelen. Heb jij ervaring met een nieuwe kast maken en dan de woofer en de versterker erin terugschroeven?
Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer
Van de mivoc hoef je geen wonderen verwachten. Het is een leuke sub voor het geld, maar de 20Hz gaat hij zeker niet halen. Als je een sub hebt die dieper speelt ga je ook meer problemen met staande golven krijgen in je kamer. Verder is het gehoor niet lineair waardoor het wegvallen van het laag bij laag volume verklaard wordt. Hiervoor is de loudness knop op versterkers ontwikkeld. Misschien niet audiofiel, maar best nuttig soms. Voor een sub die de 20Hz haalt betaal je al snel 500E. Zeker als het een vrouwvriendelijk ontwerp moet zijn. Knutselen aan de Mivoc kan leuk zijn en als je dat vind is die ook zeker niet te duur, maar verwacht er niet veel meer van dan de yamaha. Bertor had het over deze sub in een opstelling met meerdere subjes om zo de kamereffecten tegen te gaan. Als deze op dezelfde manier wordt toegepast dan de yamaha zullen dezelfde effecten optreden. Veel dieper speelt hij vast ook niet. Door het grotere membraam haal je waarschijnlijk wel meer SPL. Eventueel kun je later verder knutselen met de versterker die er bij zit. Hier zit wel een bassboost in, maar met wat soldeer vaardigheden en de juiste info krijg je deze er wel uit. Ik wil je zeker niet demotiveren. Het is beter nu te weten waar je aan toe bent dan dat het straks tegenvalt. Het zou nuttig zijn om eens een meting op en rond de luisterplek te doen. Dan kun je vrij goed zien wat je hoort. Als er dan problemen naar boven komen (wat wel te verwachten is) dan kun je hier wat aan doen. Misschien kun je vertellen in welke regio woont. Als het dichtbij mij is dan kan ik een meting verrichten als je interesse hebt. Mijn dienstverlening is niet duur. Ongeveer 1 biertje per uur
.
Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer
[quote="k.p."]Door het grotere membraam haal je waarschijnlijk wel meer SPL.
Wat bedoel je hiermee?
Bedankt voor het meedenken. Wat zijn de mogelijkheden als er problemen optreden ronde de luisterplek?
Wat kan je dan doen?
Wat bedoel je hiermee?
Bedankt voor het meedenken. Wat zijn de mogelijkheden als er problemen optreden ronde de luisterplek?
Wat kan je dan doen?
Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer
Doordat de Mivoc een groter membraam heeft is de maximale geluidsdruk die je kunt halen waarschijnlijk hoger. Dit hangt van verschillende factoren af. Met exacte gegevens valt hier meer over te zeggen, maar wat hier waarschijnlijk speelt is dat een 6,5" driver zal veel verder moeten uitslaan voor dezelfde geluidsdruk dan een 10". Met de mivoc haal je waarschijnlijk een hogere maximale geluidsdruk.
Ik denk nog steeds dat de problemen worden veroorzaakt door staande golven in je kamer. Je frequentie verloop zal hierdoor erg grillig zijn. Met een parametrische equalizer kun je wat pieken (het dreunen) wegfilteren. Aan de dalen kun je op deze manier niets doen. Daarvoor moet je toch gaan schuiven, meerder subs inzetten, of basstraps plaatsen.
Perfect ga je het niet krijgen. Beter wel.
Edit: Op pagina 266 staat een stukje geschreven over je probleem. Helaas is hoofdstuk 13 niet beschikbaar. klik
Ik denk nog steeds dat de problemen worden veroorzaakt door staande golven in je kamer. Je frequentie verloop zal hierdoor erg grillig zijn. Met een parametrische equalizer kun je wat pieken (het dreunen) wegfilteren. Aan de dalen kun je op deze manier niets doen. Daarvoor moet je toch gaan schuiven, meerder subs inzetten, of basstraps plaatsen.
Perfect ga je het niet krijgen. Beter wel.
Edit: Op pagina 266 staat een stukje geschreven over je probleem. Helaas is hoofdstuk 13 niet beschikbaar. klik
Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer
Met die Mivoc sub voor vijftig euro haal je natuurlijk ook een goedkope plate-amp in huis (zit een AM80 in) en heb je als bonus nog een woofer en behuizing over om mee te knooien.[/quote]
Heb de sub voor € 60,- dus nu nog de behuizing! Iemand een idee?
Heb de sub voor € 60,- dus nu nog de behuizing! Iemand een idee?
Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer
[Edit: Op pagina 266 staat een stukje geschreven over je probleem. Helaas is hoofdstuk 13 niet beschikbaar. klik[/quote]
Ik krijg pagina 266 niet geopend.
Toch heeft het verplaatsen al heel veel geholpen. Het stereo beeld blijft intact terwijl de sub niet precies in dezelfde lijn als de boxen staat. Ik heb ook de crossover aangepast. De boxen gaan vrij diep dus de sub doet alleen in het echte laag mee. Voordeel: minder goed te lokaliseren.
Het wat directer reageren spreekt me wel aan! Daarom ga ik proberen met de onderdelen van de Mivocsub een gesloten systeem te maken.
Misschien hetzelfde als één van de beantwoorders al liet zien!
Ik krijg pagina 266 niet geopend.
Toch heeft het verplaatsen al heel veel geholpen. Het stereo beeld blijft intact terwijl de sub niet precies in dezelfde lijn als de boxen staat. Ik heb ook de crossover aangepast. De boxen gaan vrij diep dus de sub doet alleen in het echte laag mee. Voordeel: minder goed te lokaliseren.
Het wat directer reageren spreekt me wel aan! Daarom ga ik proberen met de onderdelen van de Mivocsub een gesloten systeem te maken.
Misschien hetzelfde als één van de beantwoorders al liet zien!
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: hulp gevraagd voor gesloten actieve subwoofer
Om precies te zijn: de geluiddruk wordt bepaald door de volume-snelheid, en die is evenredig met de uitwijking en het oppervlak van het membraan. Dus 2*20*log( 10/6.5) dB is 7.5 dB meer output, als de uitwijking hetzelfde is.
