Nieuw project 6BG6G SE versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pcdg

Re: Nieuw project 6BG6G SE versterker

Bericht door Pcdg »

Ik begrijp dat het verwarrend is Aat. Een poging tot verduidelijking:

Ik wil gebruik maken van 6BG6G buizen. Die zijn zodanig aan de 807 verwant dat ik verwacht klakkeloos de instellingen van een 807 schema te kunnen gebruiken zonder noemenswaardige problemen. Het meest boeiende verschil (voor mij) is het feit dat de 6BG6G een octalvoet heeft in plaats van een UX5. Ik heb er eentje naast een 807 gehouden en de interne opbouw lijkt redelijk identiek.

Ik vind het leuk om iets afwijkends te gebruiken. En omdat veel buizen neefjes en nichtjes hebben met bijv. andere voeten, gloeispanningen en pinout, maar met vergelijkbare specs tot het 'origineel' is er genoeg te vinden zonder dat je qua instellingen gelijk het wiel opnieuw uit hoeft te vinden. Een hele leuke buis vind ik bijvoorbeeld de GEC 5B/255m. Een loctal 807 zonder topaansluiting. Helaas is dat geen habbekratsbuis, maar wie weet wat de toekomst brengt. :)

mvg, Paul
molekuul

Bericht door molekuul »

RobertD schreef:
Ben benieuwd wat het gaat worden. Zelf ben ik ook van plan om een 807SE te bouwen.
Ik denk aan een SRPP trapje aan de ingang, gevolgd door een kathodevolger en daarmee de 807 aansturen.
Kandidaten voor het stuurcircuit zijn de 2C51 en de 6N6P.

Ik heb de RH84 ook gebouwd, deze speelt nu dagelijks op de Klonatines in de huiskamer. Ik heb wel de tegenkoppeling eruit gehaald om wat meer power over te houden.

( Zouden de UGT's van Molekuul nog op een plank liggen .... ?)
Helaas, ik heb mijn UGT's in 2010 verkocht aan maxdepax. Je kunt kijken of hij ze nog heeft.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Soms heb je mazzel met het verzamelen van onderdelen. Vandaag heb ik een Telefunken bandrecorder van de kringloop opgepikt voor een tientje. Even de dekplaat open schroeven en ja hoor: daar zat een TFK ECC83 mét ruitje (hier op archiefbeeld van tubeclassics.de). Bandrecorders zijn meestal nooit zo intensief gebruikt als radio's en het buisje speelt dan ook als nieuw. Jammer dat in dit 6BG6 ontwerp geen ECC83 zit, maar wellicht moet ik daar nog even naar kijken. Beggers can't be choosers.
Bijlagen
ECC832.jpg
Plaats reactie