3 weg met 3 gesloten klankkasten?
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?
Met een dipole moet je toch wel minimaal 2 maal 12 inch hebben voor de bas. Bovendien luistert een dipole ook heel nauw voor het filter dus of een bestaand ontwerp nemen of vergeten.
b_force, je hebt toch een 10" AXX in een heel klein GHP doosje gestopt, hoe groot was dat ook weer want volgens mij kom je met GHP en actief crossover/versterker met basboost een heel eind met een unit zoals de TB W8-740
b_force, je hebt toch een 10" AXX in een heel klein GHP doosje gestopt, hoe groot was dat ook weer want volgens mij kom je met GHP en actief crossover/versterker met basboost een heel eind met een unit zoals de TB W8-740
- bartsegers
wellicht een idee om als contrast de woofer in een kubus vorm te steken?
zon glazen kubus, of aquariumbakje, of terrariumbakje zijn meestal stevig genoeg.
Moet immers een aantal kilo waterdruk kunnen hebben.
Overigens is een vaas juist best stijf, ook een relatief dunwandige. de druk verdeeld zich namelijk heel netjes over deze vorm, beter dan in een kubusvorm.
Uhm, ander idee, je hebt 3 behuizingen, als je die 3 dan zo monteert dat ze in verbinding staan? Dan gaat je volume ook omhoog. Of dat haalbaar is, is een tweede.
zon glazen kubus, of aquariumbakje, of terrariumbakje zijn meestal stevig genoeg.
Moet immers een aantal kilo waterdruk kunnen hebben.
Overigens is een vaas juist best stijf, ook een relatief dunwandige. de druk verdeeld zich namelijk heel netjes over deze vorm, beter dan in een kubusvorm.
Uhm, ander idee, je hebt 3 behuizingen, als je die 3 dan zo monteert dat ze in verbinding staan? Dan gaat je volume ook omhoog. Of dat haalbaar is, is een tweede.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Mwah het hangt er net af hoe hard je draai heh.indoubt schreef:Met een dipole moet je toch wel minimaal 2 maal 12 inch hebben voor de bas. Bovendien luistert een dipole ook heel nauw voor het filter dus of een bestaand ontwerp nemen of vergeten.
Waarom zou een dipool moeilijker zijn? MEt 1 keer 12inch of 10ich kom je ook wel een eindje.
Misschien maar tot 50-60Hz, maar ach
Wat dat betreft, als Jasperhku überhaupt geen kaas heeft gegeten van filteren vraag ik me af hoe we er uit gaan komen.
Volume van die AXX1010 mini subwoofer was 10-11liter.
Die W8-740C zou inderdaad nog net kunnen. Ik zou geen GHP nemen maar dan actief corrigeren.
Het budget is echter maar 200 euro. Dat ga je gewoon echt niet halen.
Voor een heel goedkoop 2-wegje zit je al tegen de 100 euro aan (per stuk)
edit:
Ow het is opeens 400 euro geworden (het is niet allemaal heel duidelijk.
edit2:
Als mid zou ik een dome-mid gebruiken. Daarmee omzeil je direct het probleem van demping. Probleem is alleen dat dome-mids niet laag ingezet kunnen worden.
Ik heb alleen geen idee hoe hoog die W8 inzetbaar is. Trouwens, de buitenmaat van die W8 is 21cm.
We zochten toch 19cm?
En nog iets. Die W8 heeft een Re van 3,2.
Ga je die passief filteren dat wordt de impedantie veel te laag.
edit3 : (we blijven bezig
Je zou zo'n TK2050 sure electronics bordje kunnen kopen met een Meanwell voeding
Met opamps kun je dan filteren en eventueel boosten.
2 weken ga je dan helaas niet halen. (ik vraag me überhaupt af of dat reëel is)
oei, volgens mij moet ik het voor nu dan maar laten varen.. wat ik dan misschien maar moet doen om het wel mogelijk te maken is een bestaand systeem uit elkaar halen en daar de componenten van gebruiken.. Dan geld deze versie als prototype (niet verkoopbaar) en mocht er veel intresse zijn dan maak ik een beperkte oplage met wel goede units er in en dan heb ik meer tijd + geld.
op marktplaats zag ik deze staan, heeft iemand daar iets zinnigs over te zeggen?
http://link.marktplaats.nl/340220966
Andere tips over een kant en klaar 3weg systeem (met representatieve woofers, d.w.z. zwart)?
En hoe zit het dan met mijn monitoren, die zitten ook in een klein kastje?
op marktplaats zag ik deze staan, heeft iemand daar iets zinnigs over te zeggen?
http://link.marktplaats.nl/340220966
Andere tips over een kant en klaar 3weg systeem (met representatieve woofers, d.w.z. zwart)?
En hoe zit het dan met mijn monitoren, die zitten ook in een klein kastje?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Wat voor design wil je dan gaan maken?
Of moet het met die vazen blijven?
Sowieso kun je niet zomaar een bestaand ontwerp pakken een compleet andere kast maken om vervolgens het zelfde filter te gebruiken.
Een gemiddelde monitor is zo'n 8-15 liter. Heel wat meer dan 4 liter.
Zonder actieve correctie begin je met 4 liter niet heel veel of je met blij zijn met een -3dB punt van ongeveer 60Hz
De moeilijkheid zit hem vooral in het feit dat er geen demping gebruikt kan worden.
Anders kun je redelijk een sub-sat systeempje maken. (hoewel 2 liter voor je mid-woofer wordt nog krap)
Mocht er wat meer tijd zijn (minstens twee keer zo veel) dan kun je aardig uit te voeten denk ik.
Of moet het met die vazen blijven?
Sowieso kun je niet zomaar een bestaand ontwerp pakken een compleet andere kast maken om vervolgens het zelfde filter te gebruiken.
Een gemiddelde monitor is zo'n 8-15 liter. Heel wat meer dan 4 liter.
Zonder actieve correctie begin je met 4 liter niet heel veel of je met blij zijn met een -3dB punt van ongeveer 60Hz
De moeilijkheid zit hem vooral in het feit dat er geen demping gebruikt kan worden.
Anders kun je redelijk een sub-sat systeempje maken. (hoewel 2 liter voor je mid-woofer wordt nog krap)
Mocht er wat meer tijd zijn (minstens twee keer zo veel) dan kun je aardig uit te voeten denk ik.
Oke voor alle duidelijkheid dan nog even:
Grote vaas heeft een diameter van 19cm en heeft 4L inhoud
Midden vaas heeft een diameter van 15 cm en heeft 2L inhoud
kleine vaas heeft een dimater van 8,5 cm en een inhoud van 1/3 liter
Mijn deadline is 9 juni, de expositie van de HKU is 2 weken later (dus THEORETISCH kan dan ook het filter gebouwd worden maar dat betekent dat ik hem op mijn eindexamen niet kan laten spelen en dat zou een domper zijn)
Ik kan er theoretisch full time mee aan de slag, en ik kan theoretisch de achterkant van de grote vaas eraf laten halen bij een glas bedrijf (heeft estetisch totaal niet mijn voorkeur), er ontstaat dan denk ik een gat van ongeveer 11/12 cm doorsnee
Mijn budget is MAX 400 euro
Het onwerp wat ik heb bijgevoegd is een aangepast ontwerp op basis van wat er is gezegd.
Ik wil geen enkele vaas vullen met dempingsmatriaal (en als het écht moet dan met angelhair en alle 3 de kasten vullen)
Omdat ik een echte nitwit ben zou ik graag van jullie willen horen wat jullie de best mogelijke oplossing lijkt voor mijn dilemma! En zou ik dan langs kunnen komen bij iemand om metingen te doen en een filter te maken, en hoe lang duurt zo iets?
PS: ik heb deze monitoren: Wharfledale diamond III
Grote vaas heeft een diameter van 19cm en heeft 4L inhoud
kleine vaas heeft een dimater van 8,5 cm en een inhoud van 1/3 liter
Mijn deadline is 9 juni, de expositie van de HKU is 2 weken later (dus THEORETISCH kan dan ook het filter gebouwd worden maar dat betekent dat ik hem op mijn eindexamen niet kan laten spelen en dat zou een domper zijn)
Ik kan er theoretisch full time mee aan de slag, en ik kan theoretisch de achterkant van de grote vaas eraf laten halen bij een glas bedrijf (heeft estetisch totaal niet mijn voorkeur), er ontstaat dan denk ik een gat van ongeveer 11/12 cm doorsnee
Mijn budget is MAX 400 euro
Het onwerp wat ik heb bijgevoegd is een aangepast ontwerp op basis van wat er is gezegd.
Ik wil geen enkele vaas vullen met dempingsmatriaal (en als het écht moet dan met angelhair en alle 3 de kasten vullen)
Omdat ik een echte nitwit ben zou ik graag van jullie willen horen wat jullie de best mogelijke oplossing lijkt voor mijn dilemma! En zou ik dan langs kunnen komen bij iemand om metingen te doen en een filter te maken, en hoe lang duurt zo iets?
PS: ik heb deze monitoren: Wharfledale diamond III
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Hoe diep zijn de vazen?
Ik dacht overigens dat je bedoelde met "oei, volgens mij moet ik het voor nu dan maar laten varen" dat je helemaal van het vazen idee af wilde.
Ik dacht overigens dat je bedoelde met "oei, volgens mij moet ik het voor nu dan maar laten varen" dat je helemaal van het vazen idee af wilde.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
op zich wel een leuk startpunt, lekker omgekeerd van gewoonJasperhku schreef:Grote vaas heeft een diameter van 19cm en heeft 4L inhoud
kleine vaas heeft een diameter van 8,5 cm en een inhoud van 1/3 liter
de midwoofer kan prima in 2 liter, aan de onderkant gewoon ongefilterd laten , als je niet te hard speelt kan die dat wel hebben. de W6 met alleen een spoel dus (wel evt imp correctie), ergens 125Hz ofzo. (het lijkt dan een 2½ weg filtering, maar accoustisch is het gewoon 3weg)
de filtering tussen tweet en mid zal min 2e orde moeten zijn wegens het opbreken van de mid (neem de topologie van de Tricone als basis zou ik zeggen en pas de waardes uiteraard aan).
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Als je een DVC met 1 spoel neemt kun je gelijk compleet de nieuwe T/S gaan meten.
De andere spoel zorgt nmlk voor behoorlijke demping. Kun je ze beter in serie zetten (mits je versterker genoeg vermogen heeft dan)
Het moest toch zwart?
Die W4-657 is niet bepaald zwart te noemen.
Kun je beter voor W4-655C of Dayton Rs100 gaan.
Als tweeter zou ik zelf naar Vifa of Seas gaan.
De Vifa XT25SC-90/04 , DQ25SC-05/04, BC25SC-06/04 zijn allemaal heel fraai.
Tot hoe hoog is die W6-1139 nog inzetbaar Henkjan?
edit: Als mid kun je ook prima een Dayton RS125S-8 oid gebruiken Hou trouwens wel de diepte in de gaten!. Aangezien ja vazen smaller worden.
Aangezien je toch gaat filteren maakt die Q-factor ook niet veel uit. Die W5-1374SB is inderdaad ook leuk voor het "glazen" effect.
Wavecor heeft ook mooie mids, maar die zul je volgens mij uit Duitsland moeten halen. Gaat niet lukken in 2 weken.
Kom je op zo'n 175 euro voor de drivers volgens Europe Audio
De andere spoel zorgt nmlk voor behoorlijke demping. Kun je ze beter in serie zetten (mits je versterker genoeg vermogen heeft dan)
Het moest toch zwart?
Die W4-657 is niet bepaald zwart te noemen.
Kun je beter voor W4-655C of Dayton Rs100 gaan.
Als tweeter zou ik zelf naar Vifa of Seas gaan.
De Vifa XT25SC-90/04 , DQ25SC-05/04, BC25SC-06/04 zijn allemaal heel fraai.
Tot hoe hoog is die W6-1139 nog inzetbaar Henkjan?
edit: Als mid kun je ook prima een Dayton RS125S-8 oid gebruiken Hou trouwens wel de diepte in de gaten!. Aangezien ja vazen smaller worden.
Aangezien je toch gaat filteren maakt die Q-factor ook niet veel uit. Die W5-1374SB is inderdaad ook leuk voor het "glazen" effect.
Wavecor heeft ook mooie mids, maar die zul je volgens mij uit Duitsland moeten halen. Gaat niet lukken in 2 weken.
Kom je op zo'n 175 euro voor de drivers volgens Europe Audio
Laatst gewijzigd door b_force op di 11 mei 2010, 14:01, 6 keer totaal gewijzigd.
- bartsegers
Heb je r al eens over nagedacht om de vazen te verven?
De binnen en buitenkant met Hammerite bijvoorbeeld, hamerslag, geeft een heel mooi effect.
Zie je vaak in bloemisterijen bijvoorbeeld.
en dan kun je dempen zoveel je wilt
De binnen en buitenkant met Hammerite bijvoorbeeld, hamerslag, geeft een heel mooi effect.
Zie je vaak in bloemisterijen bijvoorbeeld.
en dan kun je dempen zoveel je wilt
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
welke DVC????
als t zwart moet/mag zijn, dan zou ik als mid de W5-1611 pakken, de mooiste achterkant sinds (vul je favo filmster in).... maar 2 liter is wel weinig voor die...
die W6-1139 is een echte sub, begint vlak boven de 500Hz al niet leuk meer te doen, ik zou 'n dus minstens , liever 2 octaven er onder in willen zetten
Vifa tweeters zijn ook mooi, is de faceplate van die klein genoeg voor dat kleine vaasje?
als t zwart moet/mag zijn, dan zou ik als mid de W5-1611 pakken, de mooiste achterkant sinds (vul je favo filmster in).... maar 2 liter is wel weinig voor die...
die W6-1139 is een echte sub, begint vlak boven de 500Hz al niet leuk meer te doen, ik zou 'n dus minstens , liever 2 octaven er onder in willen zetten
Vifa tweeters zijn ook mooi, is de faceplate van die klein genoeg voor dat kleine vaasje?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Sorry, dacht even dat die W6 enkel DVC was, las het verkeerd.
De W5-1611 is net een paar mm te groot, ik zat hem net te bekijken.
Zou mooie optie zijn inderdaad.
Die XT heeft een buiten diameter van 65mm, zou moeten kunnen dus.
Met die W6 valt 200-250Hz eventueel nog te doen. (niet ideaal)
Zou je eventueel toch nog passief kunnen gaan.
De W5-1611 is net een paar mm te groot, ik zat hem net te bekijken.
Zou mooie optie zijn inderdaad.
Die XT heeft een buiten diameter van 65mm, zou moeten kunnen dus.
Met die W6 valt 200-250Hz eventueel nog te doen. (niet ideaal)
Zou je eventueel toch nog passief kunnen gaan.
Henkjan,
Ik had net niet de units van de tricone genomen omdat de mid niet meer verkrijgbaar is en het filter (wegens MTM config) ook niet bruikbaar.
De voorgestelde units voor mid en hoog zijn nu dus op basis van de CerAl 4.1 luidspreker uit de Klang & Ton nummer 3 van 2009. De midunit (Tangband W4-657D) kan in 1,3 liter gesloten en dus ook wel in 2 liter gesloten. Het filter is al ontwikkeld door Klang & Ton maar misschien niet optimaal voor de kast i.v.m mogelijke baffle step compensatie. Het lijkt mij in deze situatie zeer goed bruikbaar. De keramische tweeter lijkt mij ook uitstekend in het concept passen. De benodigde filterelementen heb ik in een eerdere post al vermeldt en even gekeken wat dat ongeveer kost bij BMM electronics
Henkjan, op je site staat dat de W8-740 vanaf 5 liter gesloten kan worden ingezet. Met een wat creatieve geest en de acceptatie van iets minder laag en een hobbeltje in de frequentiecurve zit 4 liter daar niet zo ver vanaf.
b_force,
Ik had van de tangband W8-740 opgezocht dat de inbouwmaat 182mm was. Vandaar dat ik wilde weten of de beschikbare 19 cm ook daadwerkelijk de binnenmaat van de vaas was.
Jasperhku,
Bovenstaand meelezen uiteraard.
De reden waarom ik een actieve subversterker aanraad is vanwege dat je dan voor dat geld een bassboost hebt EN een filter voor de bas. Filteren in de lagere regionen vereist over het algemeen zeer grote zware spoelen die bijna net zo duur kunnen zijn als een actieve oplossing. In dit geval is de basluidspreker lager dan 4 ohm en zal die een behoorlijke belasting zijn voor je versterker. Met een separate subversterker omzeil je dat. Volgende punt is het lagere rendement van je basluidspreker (84 dB) ten opzichte van je mid en tweeter (88dB). Dat betekend dat je dat moet gelijk trekken en je mid en tweeter moet dempen met extra filteronderdelen waardoor je opnieuw extra geld moet uitgeven en waarschijnlijk openheid van klank in het middengebied verliest. Ook dit probleem omzeil je met een separate subversterker. Uiteraard zijn er vele 3 weg systemen die gewoon een filter hebben maar die hebben wel wat meer volume in de baskast en dus meer vrijheden qua unitkeuze. (niet dat de W8-740 de enige is, het is de beste die ik, met mijn beperkte kennis, kan bedenken)
Wat betreft je constructie: IK vermoed dat het eenvoudigste en meest robuust toch een (dikke) plank is waarbij je de luidspreker units aan de voorkant kunt infrezen en de vazen aan de achterkant monteert. Desnoods maak je twee planken waar je eerst sleuven voor de bekabeling in kunt frezen en die je daarna tegen elkaar monteert zodat je van de bekabeling weinig meer ziet.
Al met al, misschien niet onmogelijk maar zeker een uitdaging
Ik had net niet de units van de tricone genomen omdat de mid niet meer verkrijgbaar is en het filter (wegens MTM config) ook niet bruikbaar.
De voorgestelde units voor mid en hoog zijn nu dus op basis van de CerAl 4.1 luidspreker uit de Klang & Ton nummer 3 van 2009. De midunit (Tangband W4-657D) kan in 1,3 liter gesloten en dus ook wel in 2 liter gesloten. Het filter is al ontwikkeld door Klang & Ton maar misschien niet optimaal voor de kast i.v.m mogelijke baffle step compensatie. Het lijkt mij in deze situatie zeer goed bruikbaar. De keramische tweeter lijkt mij ook uitstekend in het concept passen. De benodigde filterelementen heb ik in een eerdere post al vermeldt en even gekeken wat dat ongeveer kost bij BMM electronics
Henkjan, op je site staat dat de W8-740 vanaf 5 liter gesloten kan worden ingezet. Met een wat creatieve geest en de acceptatie van iets minder laag en een hobbeltje in de frequentiecurve zit 4 liter daar niet zo ver vanaf.
b_force,
Ik had van de tangband W8-740 opgezocht dat de inbouwmaat 182mm was. Vandaar dat ik wilde weten of de beschikbare 19 cm ook daadwerkelijk de binnenmaat van de vaas was.
Jasperhku,
Bovenstaand meelezen uiteraard.
De reden waarom ik een actieve subversterker aanraad is vanwege dat je dan voor dat geld een bassboost hebt EN een filter voor de bas. Filteren in de lagere regionen vereist over het algemeen zeer grote zware spoelen die bijna net zo duur kunnen zijn als een actieve oplossing. In dit geval is de basluidspreker lager dan 4 ohm en zal die een behoorlijke belasting zijn voor je versterker. Met een separate subversterker omzeil je dat. Volgende punt is het lagere rendement van je basluidspreker (84 dB) ten opzichte van je mid en tweeter (88dB). Dat betekend dat je dat moet gelijk trekken en je mid en tweeter moet dempen met extra filteronderdelen waardoor je opnieuw extra geld moet uitgeven en waarschijnlijk openheid van klank in het middengebied verliest. Ook dit probleem omzeil je met een separate subversterker. Uiteraard zijn er vele 3 weg systemen die gewoon een filter hebben maar die hebben wel wat meer volume in de baskast en dus meer vrijheden qua unitkeuze. (niet dat de W8-740 de enige is, het is de beste die ik, met mijn beperkte kennis, kan bedenken)
Wat betreft je constructie: IK vermoed dat het eenvoudigste en meest robuust toch een (dikke) plank is waarbij je de luidspreker units aan de voorkant kunt infrezen en de vazen aan de achterkant monteert. Desnoods maak je twee planken waar je eerst sleuven voor de bekabeling in kunt frezen en die je daarna tegen elkaar monteert zodat je van de bekabeling weinig meer ziet.
Al met al, misschien niet onmogelijk maar zeker een uitdaging
Verven haalt voor mij de charme weg, vooral ook omdat je door de helderheid ook echt de (achterkant van de) woofers ziet, daarnaast heeft doorzichtig glas met donker hout en af en toe een verchroomde schroef o.i.d een mooi contrast
Nu heb ik op mijn verlanglijst:
Hoog: Vifa BC25SC-06/04
Mid: Dayton RS125S-8
Laag: Tang Band W6-1139SI
Morgen wil ik gaan bestellen zodat ik volgende week kan gaan bouwen.
Nog een laatste keer, durft iemand er zich aan te wagen (in ruil voor een paar speciaal biertjes o.i.d.) met mij een filter samen te stellen?
Nu heb ik op mijn verlanglijst:
Hoog: Vifa BC25SC-06/04
Mid: Dayton RS125S-8
Laag: Tang Band W6-1139SI
Morgen wil ik gaan bestellen zodat ik volgende week kan gaan bouwen.
Nog een laatste keer, durft iemand er zich aan te wagen (in ruil voor een paar speciaal biertjes o.i.d.) met mij een filter samen te stellen?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Je gaat ineens wel hard van stapel zeg!
Heb je al gekeken of die Dayton RS125 überhaupt past qua diepte?
En hoe los je nu de demping op etc?
Owjha en we vergeten nog de lage impedantie!
Heb je al gekeken of die Dayton RS125 überhaupt past qua diepte?
En hoe los je nu de demping op etc?
Owjha en we vergeten nog de lage impedantie!
Laatst gewijzigd door b_force op di 11 mei 2010, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- MrCaBLeGuY
Schroef bij je Daimond III de woofer er even uit, koop 20 pakken melk van 1 liter. Vullen en kijken hoeveel pakken je nodig heb. Na 4 pakken kan er nog een hoop in kan ik je bij voorbaat vertellen.
Je komt niet met een wensen lijstje die je wil bestellen en hebt geen flauw idee hoe je het gaat filteren, ik vind het vrijkansloos ingewikkeld worden. Die Dayton in een 2 liter zonder enige vorm van demping gaat nergens naar klinken. Waar vind je in Nederland trouwens de SI versie van die Tangband?
Je komt niet met een wensen lijstje die je wil bestellen en hebt geen flauw idee hoe je het gaat filteren, ik vind het vrij
excuses dat ik te hard van stapel loop, ik wil er gewoon graag mee aan de slag mijn vingers jeuken.. maargoed die dayton past er sowieso in, hier van uit gaande:
http://daytonaudio.com/files/specs/RS12 ... csheet.pdf
verder is passief eigelijk wel een pré, aangezien ik anders nog een heel compartiment ergens moet gaan maken voor de amp.. is een eerdergenoemde dome geen optie aangezien die zelf al een gesloten kast heeft? of gaat die niet laag genoeg aangezien volgens mij die sub niet zo hoog gaat? ik weet nier precies wat er gebeurd als je geen demping aanbrengt, en ik weet niet wat voor een oplossingen er nog meer zijn als je demping weg laat?
http://daytonaudio.com/files/specs/RS12 ... csheet.pdf
verder is passief eigelijk wel een pré, aangezien ik anders nog een heel compartiment ergens moet gaan maken voor de amp.. is een eerdergenoemde dome geen optie aangezien die zelf al een gesloten kast heeft? of gaat die niet laag genoeg aangezien volgens mij die sub niet zo hoog gaat? ik weet nier precies wat er gebeurd als je geen demping aanbrengt, en ik weet niet wat voor een oplossingen er nog meer zijn als je demping weg laat?
- bartsegers
Demping heb je nodig om reflecties tegen die harde glazen wanden te dempen. ook een beetje om het volume wat te vergroten.
De woofer "ziet" een iets groter volume met demping. Al is dat bij 4 liter minimaal. Neem als stelregel dat je 10% volume winst hebt bij flinke demping.
EDIT.
Kennen jullie de conrad units nog??
Ikke snel ff de LMC 16 ingevoerd, en wat doet die het goed in het laag!
in de 4 litertjes, met 700uF condensator ervoor gaat hij vrolijk door tot 50hz, en begint dan af te vallen.
http://www.elektronicawinkelonline.nl/m ... conus.html
15€ tjes!
Zie bijlage.
De woofer "ziet" een iets groter volume met demping. Al is dat bij 4 liter minimaal. Neem als stelregel dat je 10% volume winst hebt bij flinke demping.
EDIT.
Kennen jullie de conrad units nog??
Ikke snel ff de LMC 16 ingevoerd, en wat doet die het goed in het laag!
in de 4 litertjes, met 700uF condensator ervoor gaat hij vrolijk door tot 50hz, en begint dan af te vallen.
http://www.elektronicawinkelonline.nl/m ... conus.html
15€ tjes!
Zie bijlage.
- MrCaBLeGuY
Daar kunnen 2 voordige mid en tweets bij van Visaton, zoiets:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=333050
en
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310639
valt best wat van te maken ja, en ook die mid heeft al een gesloten basket dus geen demping nodig.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=333050
en
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310639
valt best wat van te maken ja, en ook die mid heeft al een gesloten basket dus geen demping nodig.
- bartsegers
Inderdaad!
Staan nog meer goedkopere middentoners op, die kwa looks wat beter matchen met de lmc 16.
Blijft er nog genoeg geld over voor een filter!
Staan nog meer goedkopere middentoners op, die kwa looks wat beter matchen met de lmc 16.
Blijft er nog genoeg geld over voor een filter!
- MrCaBLeGuY
ja maar die andere el cheapo midden toners hebben zo een vierkante frontplate, das niet echt geweldig
en deze tweeter:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310646
?
die andere visaton tweeter was net iets te breed, nie qua inbouw maar het frontje is te veel zwart, sorry ik ben een mierenneuker maar daar gaat het wel om in mijn opleiding..
en is de hele LMC serie van Visaton ongeveer vergelijkbaar met de LMC16HE? want 18cm inbouw is denk ik net iets te krap.. de vaas is 4/5 mm dik en 19 is de buitenmaat, dus dat wordt echt heel krap..
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310646
?
die andere visaton tweeter was net iets te breed, nie qua inbouw maar het frontje is te veel zwart, sorry ik ben een mierenneuker maar daar gaat het wel om in mijn opleiding..
en is de hele LMC serie van Visaton ongeveer vergelijkbaar met de LMC16HE? want 18cm inbouw is denk ik net iets te krap.. de vaas is 4/5 mm dik en 19 is de buitenmaat, dus dat wordt echt heel krap..
- bartsegers
De LMC 16 gaat zo laag, de 13 cm variant niet helaas....
die tweeter is oké er zijn er nog geloof ik 2 die goedkoop zijn, en redelijk presteren.
kijk anders eens naar de visaton sc10n, heerlijke tweeter!
Waar laat je het filter trouwens?
Voor een 3-weg zijn dat best veel componentjes, en die laagspoel zal ook fors zijn.
Je moet zo snel mogelijk 3 drivers kiezen, en dan simuleren. in Boxsim kan dat met alle visaton speakers!
EDIt. de LMC16 is zelfs 19,5cm rond!!
zie de PDF op conradsite
die tweeter is oké er zijn er nog geloof ik 2 die goedkoop zijn, en redelijk presteren.
kijk anders eens naar de visaton sc10n, heerlijke tweeter!
Waar laat je het filter trouwens?
Voor een 3-weg zijn dat best veel componentjes, en die laagspoel zal ook fors zijn.
Je moet zo snel mogelijk 3 drivers kiezen, en dan simuleren. in Boxsim kan dat met alle visaton speakers!
EDIt. de LMC16 is zelfs 19,5cm rond!!
zie de PDF op conradsite
- bartsegers
dit doet de lmc 13 in 4 liter met 400uF in serie geschakeld.
Ook niet heel verkeerd hoor!
De lmc 13he is 158mm rond. die MOET wel passen
Ook niet heel verkeerd hoor!
De lmc 13he is 158mm rond. die MOET wel passen
Hoe komen jullie aan de specs voor de LMC 16? Die data vindt je namelijk zelfs in het visaton archief niet meer terug.
edit: zou een unit uit 2007 moeten zijn maar ik kan hem op de hele visaton site niet terugvinden
edit: zou een unit uit 2007 moeten zijn maar ik kan hem op de hele visaton site niet terugvinden