Hoe de beste weerstand voor een tweeter, serie en of

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Zandor

Re: Hoe de beste weerstand voor een tweeter, serie en of

Bericht door Zandor »

wouter schreef:
Indien je uitgaat van een vast filter en de tweeter wilt kunnen verzwakken naar wens is een spanningsdeler de beste oplossing. De serieweerstand beinvloedt het filter namelijk, afgezien van dat de positie uitmaakt. Je kunt een serieweerstand na de condensator plaatsen, maar ook gedeeltelijk voor en gedeeltelijk na de hoogpass sectie, of geheel ervoor. De werking is dan wel verschillend volgens mij.
Als je alleen een r en een c in serie met de tw plaatst kan je de r en c zonder effect van plaats verwisselen .Daar ging dat eerder bovengenoemde topic juist over en het wijzigen van de weerstand
zal inderdaad de crossover freq beinvloeden.
Gr Sander
Theduboracle

Bericht door Theduboracle »

Zandor schreef:
Edit : weg ermee klopt niet helemaal
gr Sander

Het klopt als een bus eerder, waarom wissen ?
Volgens mij gaat het erom dat de weerstand niet meeteld op welke manier dan ook voor de impedantie van de spreekspoel zelf die de waarde van de condensator bepaald, het maakt niet uit waar hij zit om de door jou genoemde redenen.

Trouwens,

dooderger modus

Misschien dat een spanning verdeler de voorkeur verdient omdat de waarde van de weerstand in serie dan kleiner is en de stroom dus door minder geleidend materiaal moet en resulteerd in een betere klank.
(Wat misschien die mindere klank is door de andere Q factor)
Vooral bij slechtere weerstanden zou dit wel degenlijk wat kunnen uitmaken.
Ik denk dat ik dit eens ga uittesten.
Theduboracle

Zandor schreef:
wouter schreef:
Indien je uitgaat van een vast filter en de tweeter wilt kunnen verzwakken naar wens is een spanningsdeler de beste oplossing. De serieweerstand beinvloedt het filter namelijk, afgezien van dat de positie uitmaakt. Je kunt een serieweerstand na de condensator plaatsen, maar ook gedeeltelijk voor en gedeeltelijk na de hoogpass sectie, of geheel ervoor. De werking is dan wel verschillend volgens mij.
Als je alleen een r en een c in serie met de tw plaatst kan je de r en c zonder effect van plaats verwisselen .Daar ging dat eerder bovengenoemde topic juist over en het wijzigen van de weerstand
Gr Sander
Ja sorry, maar volgens mij is dat niet zo.
De waarde van de spoel of condensator hangt af van de impedantie van de spreekspoel en die veranderd alleenmaar al je een weerstand parallel over de spreekspoel zet.
Met parallel veranderd dus wel de scheidings frequentie.
In serie veranderd alleen de totaal impedantie.

Ik zal er maar mee ophouden, ik heb in ieder geval weer wat om uit te testen.
teacher

Bericht door teacher »

Theduboracle schreef:
De waarde van de spoel of condensator hangt af van de impedantie van de spreekspoel en die veranderd alleenmaar al je
De impedantie wijzigt per frequentie, dat is dus geen vast gegeven.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Theduboracle schreef:

Misschien dat een spanning verdeler de voorkeur verdient omdat de waarde van de weerstand in serie dan kleiner is en de stroom dus door minder geleidend materiaal moet en resulteerd in een betere klank.
(Wat misschien die mindere klank is door de andere Q factor)
Vooral bij slechtere weerstanden zou dit wel degenlijk wat kunnen uitmaken.
Ik denk dat ik dit eens ga uittesten.
Een spanningsdeler verandert de weerstand van het filter niet, 8 Ohm kan 8 Ohm blijven, bij een enkele serieweerstand als verzwakker moet je de condensatorwaarde mee veranderen, anders verandert je filterwerking.

@Zandor: o ja, bij een 2e orde filter is dat anders dan bij een eerste orde.
Zandor

Bericht door Zandor »

Theduboracle : In serie veranderd alleen de totaal impedantie
dat klopt en de waarde van c moet je baseren op die totale impedantie (ongeacht waar de r staat)
, maar het verschil van 6r8 + 2r7 van het originele filter = 9,5 ohm tegen over 10 ohm is zo klein dat je de c ook niet hoeft aan te passen.
Problemen krijg je eerder door de zwevende opstelling van de tw , de overgang van een bundelende woofer naar een bolvormige stralende tw is erg groot en makkelijk hoorbaar ,
je zal een slappe filterhelling nodig om dat goed te laten werken , de vraag is of die drivers dat aan kunnen.
Als ik jou was zou ik Arta downloaden,mic aanschaffen en gaan meten , dan zie je tenminste wat je doet.
Gr Sander
Theduboracle

Zandor schreef:
Theduboracle : In serie veranderd alleen de totaal impedantie
dat klopt en de waarde van c moet je baseren op die totale impedantie (ongeacht waar de r staat)
, maar het verschil van 6r8 + 2r7 van het originele filter = 9,5 ohm tegen over 10 ohm is zo klein dat je de c ook niet hoeft aan te passen.
Problemen krijg je eerder door de zwevende opstelling van de tw , de overgang van een bundelende woofer naar een bolvormige stralende tw is erg groot en makkelijk hoorbaar ,
je zal een slappe filterhelling nodig om dat goed te laten werken , de vraag is of die drivers dat aan kunnen.
Als ik jou was zou ik Arta downloaden,mic aanschaffen en gaan meten , dan zie je tenminste wat je doet.
Gr Sander

Hoe duur moet dat kosten, is misschien wel weer een hele investering voor deze luidsprekers of voor de toekomst.
Ik heb ook al met een toongenerator over de scheidings frequentie heen gedraaid een sweep vanaf 1000 naar 3000hz, en het volume blijft redelijk gelijk nu met 12.8ohm.

Ik blijf er mee bezig moet ik zeggen, maar wat je aan het begin zegt klopt niet helemaal denk ik.
Ik wil niet lullig doen door op de strepen te gaan staan om gelijk te krijgen en kan er best naast zitten, maar de condensator C hangt gewoon af van de impedantie van de spreekspoel volgens mij, dat blijkt ook uit dat deel van mijn tabellenboekje.
De weerstand in serie telt wel mee in de totale impedantie van de schakeling, maar heeft geen invloed op de waarde van C met betrekking op de speekspoel impedantie.
Als ik op remo hifi kijk bijvoorbeeld dan is voor 1 db verlaging bij een 8ohm speaker een weerstand van 65ohm parallel nodig en een weerstand van 1 ohm in serie.
De impedantie om de C te bereken is dan volgens mij 7.12 ohm als ik het bereken, die weerstand in serie heeft daar niks mee te maken.
Als ik het goed snap zitten ze er dan naast, het is geen 8 ohm meer voor de spreekspoel met een verzwakking van 1db maar 7.2ohm
Maar alles gewoon afstellen met een kist vol condensatorenspoelen en weerstanden is natuurlijk veel beter dan de theorie.
Theduboracle

Ik wil er verder ook niet meer over zeuren, maar als in serie de weerstand mee berekend moet worden voor de C waarde dan had ik allang een verschil moeten horen met de weerstanden die ik eraan heb hangen en dat is gewoon niet zo.
De tweeter is 4 ohm en met de eerste opstelling had ik er 2.7 ohm aan hangen en nu dus 12.8 ohm.
Dat is een impedantie verschil ( als het waar is ) van 6.7 ohm naar 16.8 ohm en dat had ik toch ruimschoots moeten horen in de frequentie afgifte, en dat is dus niet zo.
Een weerstand is geen impedantie, daar gaat het om.
MrCaBLeGuY

Bericht door MrCaBLeGuY »

Theduboracle schreef:
Ik wil er verder ook niet meer over zeuren
fijn dan zijn we er uit !
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Theduboracle schreef:
Ik wil er verder ook niet meer over zeuren, maar als in serie de weerstand mee berekend moet worden voor de C waarde dan had ik allang een verschil moeten horen met de weerstanden die ik eraan heb hangen en dat is gewoon niet zo.
De tweeter is 4 ohm en met de eerste opstelling had ik er 2.7 ohm aan hangen en nu dus 12.8 ohm.
Dat is een impedantie verschil ( als het waar is ) van 6.7 ohm naar 16.8 ohm en dat had ik toch ruimschoots moeten horen in de frequentie afgifte, en dat is dus niet zo.
Dit noemen we een drogreden. Als er een verschil zou zijn had ik het wel gehoord... Verschillen die miniem zijn neem jij waar als gigantisch (weerstanden van gelijke waarde maar andere type/fabrikant) dus ga ik er (drogreden) maar vanuit dat jij grote verschillen als minimaal waarneemt :lol:

Zonder gekheid, je hebt het niet waargenomen maar dat maakt het niet onjuist. Je zet ook een tweeter op pootjes en heb niet waargenomen dat die nu in z'n roll off onderin geen output meer heeft - althans minder dan eerder. Het zegt wellicht iets over hoe jij dingen waarneemt.

Als je de link naar de bib. inmiddels bekeken hebt weet je hoe een en ander werkt met serieweerstanden en spanningsdelers. Ik denk dat je dat maar even op je moet laten inwerken in plaats van boekjes proberen te interpreteren en je cirkelredenaties proberen uit te leggen. Die in de bib klopt gewoon, al is het wat theoretisch.

Dat je tweeter 'zweeft' en de invloed daarvan was voor jou ook positief... wanneer je gaat meten kun je beter zien of het filter dan nog klopt e.d. het is echt heel handig. Maar je zult dan waarschijnlijk in conflict komen met je gehoor/waarnemingen.

Topicvraag al voldoende beantwoord?
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Waarom niet even met duidelijke metingen komen? Dan kan er allicht meer over "geadviseerd" worden.
richard

Bericht door richard »

Zo'n topic als deze heeft natuurlijk ook een geweldige amusementswaarde. =D>
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Theduboracle schreef:
Ik haal mijn kennis uit dit boekje waar ik gisteren laat nog even in dook, en het ook weer snapte.
Volgens mij maak je de fout om in serie de ohmse weerstand bij de impedantie op te tellen.
De impedantie Z van de speaker 8 of 4 ohm veranderd alleen met een parallel schakeling van een weerstand dat zie je onderaan deze pagina.
In serie met een weerstand veranderd alleen de totaale impedantie van de schakeling en dat is wat anders dan de interne werking van de impedantie, dat geld alleen voor een weerstand parallel over een spoel of condensator.

http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... 000527.jpg

Ik kom niet uit juinen jongens, sorry, dat was ook niet de bedoeling.
Zo! da's voor mij even lang geleden.. ik zie die formules en heb dit oa vroeger op school gehad.
Mischien toch maar weer eens een opfris cursus nodig :roll:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

als je het maar uit je hoofd laat om DUBieuze interpretaties over te nemen :lol:

en waarom die quote begint met 'wouter schreef' begrijp ik niet maar het is niet mijn tekst die daaronder staat...
MrCaBLeGuY

Bericht door MrCaBLeGuY »

Nou staat dit topic weer in de active list, ik was afgehaakt bij:
Theduboracle schreef:
Hoe duur moet dat kosten
Op dat dit topic weer in vrede mag gaan rusten ...
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Van mij als moderator mag TheDuboracle rustig doorgaan met zijn posts. Het is zo overduidelijk dat hij meningen verkondigt die de natuurwetten aanvechten, dat ik er niet zoveel gevaar in zie. Als er mensen zijn die denken dat er een kern van waarheid in de verhalen zitten, dan wordt het tijd dat ze zelf wat meer kennis gaan vergaren. Want het is erg moeilijk om ook maar iets van waarheid te ontdekken in de posts van TheDuboracle.

Kortom: als mensen zich geroepen voelen om te reageren, graag in een doodlopende weg terechtkomen of in cirkeltjes ronddraaien, dan kan TheDuboracle daar toch ook niets aan doen? Hij is nog nooit boos geworden en heeft niemand beledigd. Anders dan dat hij de mening van ieder ander compleet negeert. :lol:
Ik vind het wel vermakelijk dat mensen zich toch laten verleiden om te reageren. :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
en waarom die quote begint met 'wouter schreef' begrijp ik niet maar het is niet mijn tekst die daaronder staat...
was me ook al opgevallen (kon t vanaf m'n telefoon niet fijn aanpassen, vandaar de vertraging) en ik heb t aangepast. is iets dat ik wel zo af en toe vaker fout zie gaan met quoten van een post waar een andere quote in staat, zo worden mensen dingen in de mond gelegd die ze niet gezegd hebben....
Theduboracle

Theduboracle schreef:
Zandor schreef:
wouter schreef:
Gr Sander
Ja sorry, maar volgens mij is dat niet zo.
De waarde van de spoel of condensator hangt af van de impedantie van de spreekspoel en die veranderd alleenmaar al je een weerstand parallel over de spreekspoel zet.
Met parallel veranderd dus wel de scheidings frequentie.
In serie veranderd alleen de totaal impedantie.

Ik zal er maar mee ophouden, ik heb in ieder geval weer wat om uit te testen.
Ik moet bij deze mijzelf corrigeren, impedantie is niet aan te passen, totaal niet dus.
Was al langer in die misveronderstelling omdat iemand eens tegen mij zij dat je impedantie wel kunt aan passen met een spanningsverdeler, weerstand in serie en parrallel.
Het is niet altijd even voordelig om in mijn verstokte formules te blijven geloven.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tuurlijk kun je impedantie wel aanpassen. Als je een weerstand parallel over de tweeter zet, dan 'ziet' het filter een lagere impedantie.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Theduboracle schreef:

Let op: Theduboracle hoort hier geen verschillen, dat terwijl hij wel verschillen hoort tussen weerstanden van dezelfde waardes maar van verschillende fabrikanten.
EDIT DOOR MOD WOWLY
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hallo Stephen,

Zou je je post willen aanpassen aub. Het is niet erg wat te vinden van een ander, je mag dat zelfs laten blijken (liefst via PB), en als het dan toch op of via het forum moet dan graag op een respectvolle manier.

Zoals het er nu stond was te zeer een verkondiging als waarheid, terwijl het enkel en allen jou mening is.

Mensen zijn vrij om NIET te reageren.

Wowly
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Ik begrijp wat je zegt Jan, ik heb ook even getwijfeld of ik het er zo neer zou zetten, jij hebt het al aangepast zie ik.
Uiteraard is het eenieders vrije keuze om te reageren maar als hij nou alleen eens een keer zou willen luisteren naar wat men hem uitlegt dat zou een opluchting zijn.
Laat hem zijn luidsprekers meenemen naar speakerland en ze naast de scan speak ultimo neerzetten (ook een twee weg systeem) en hij is klaar, een dag later heeft hij dan twee ultimo's thuis staan die hij al 6 keer had kunnen hebben gezien zijn uitgaven aan zijn eigen project.

Ik ben ook niet een heel vakkundig persoon op dit gebied dus ik ben ook gewoon afhankelijk van de dingen die ik op dit forum lees en de adviezen die ik krijg, en daar ben ik dankbaar voor want 75% van de leden op dit forum weten gewoon 100 keer zoveel als ik dus daar maak ik dankbaar gebruik van en dat helpt me verder.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

I know I know, ik begrijp je helemaal. Misschien dat Duboracle nu een beter inzicht krijgt. Maar als sommige halsstarrig zijn, hoef je je daar niet druk om te maken, da's nou het fijne van dit forum. Zelfs van ieder forum! Het wordt pas lastig als het je directe collega blijkt te zijn, of je stagiére ofzo....

Al met al, als Dub eens wat adviezen ter harte neemt wordt hem voor hem ook bevredigend :D

groetjes

jan
Emile

Bericht door Emile »

Al met al, als Dub eens wat adviezen ter harte neemt wordt hem voor hem ook bevredigend
Als ik zijn topics zo eens doorlees heb ik juist het gevoel dat hij zichzelf enorm bevredigd.

Ik bewonder zijn eigen wijsheid. Ook al is het tenenkrommend.
Theduboracle

jeroen_d schreef:
Tuurlijk kun je impedantie wel aanpassen. Als je een weerstand parallel over de tweeter zet, dan 'ziet' het filter een lagere impedantie.

O gottie.
Ik begrijp dat ik de boel de ergernis in gooi omdat ik eigenwijs lijk omdat ik de boel juist wil snappen, al lijkt dit dan soms op mijn eigen manier.
Het begint mij wel te dagen dat ik sommige dingen echt niet goed snap, terwijl ik dat soms wel denk.
Mijn excuus dat het dan een ergernis wordt, dit omdat ik denk dat ik het juist wel snap en er mee door blijf gaan.
Ik mis dan iemand die mij dan goed snapt en die dan de schoenlepel als een goeie leraar bij mij op het goeie punt zet dat het mij dan gaat dagen waar ik heel dom de fout in ga.

Ik heb trouwens met de boven staande quote wel antwoord op mijn vraagstelling waar het over ging, het blijft een weerstand in serie anders gaat de condensator hogerder affilteren als je alleen een weerstand alleen parralel gaat zetten.
Maar het zou beter zijn om er een in serie en parralel te zetten.
Ik meen dat ik het nu wel goed snap.
Nogmaals sorry, blindelings een calculator snappen vind ik storend.
Al heeft die kast volume berekenings programma mij mooi laten zitten met die pioneer, heeft er ook mee te maken denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”