Zandor schreef:Theduboracle : In serie veranderd alleen de totaal impedantie
dat klopt en de waarde van c moet je baseren op die totale impedantie (ongeacht waar de r staat)
, maar het verschil van 6r8 + 2r7 van het originele filter = 9,5 ohm tegen over 10 ohm is zo klein dat je de c ook niet hoeft aan te passen.
Problemen krijg je eerder door de zwevende opstelling van de tw , de overgang van een bundelende woofer naar een bolvormige stralende tw is erg groot en makkelijk hoorbaar ,
je zal een slappe filterhelling nodig om dat goed te laten werken , de vraag is of die drivers dat aan kunnen.
Als ik jou was zou ik Arta downloaden,mic aanschaffen en gaan meten , dan zie je tenminste wat je doet.
Gr Sander
Hoe duur moet dat kosten, is misschien wel weer een hele investering voor deze luidsprekers of voor de toekomst.
Ik heb ook al met een toongenerator over de scheidings frequentie heen gedraaid een sweep vanaf 1000 naar 3000hz, en het volume blijft redelijk gelijk nu met 12.8ohm.
Ik blijf er mee bezig moet ik zeggen, maar wat je aan het begin zegt klopt niet helemaal denk ik.
Ik wil niet lullig doen door op de strepen te gaan staan om gelijk te krijgen en kan er best naast zitten, maar de condensator C hangt gewoon af van de impedantie van de spreekspoel volgens mij, dat blijkt ook uit dat deel van mijn tabellenboekje.
De weerstand in serie telt wel mee in de totale impedantie van de schakeling, maar heeft geen invloed op de waarde van C met betrekking op de speekspoel impedantie.
Als ik op remo hifi kijk bijvoorbeeld dan is voor 1 db verlaging bij een 8ohm speaker een weerstand van 65ohm parallel nodig en een weerstand van 1 ohm in serie.
De impedantie om de C te bereken is dan volgens mij 7.12 ohm als ik het bereken, die weerstand in serie heeft daar niks mee te maken.
Als ik het goed snap zitten ze er dan naast, het is geen 8 ohm meer voor de spreekspoel met een verzwakking van 1db maar 7.2ohm
Maar alles gewoon afstellen met een kist vol condensatorenspoelen en weerstanden is natuurlijk veel beter dan de theorie.