Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ray5150

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

Bart0l0meus schreef:
De jumpers zijn geplaatst zodat ik in de toekomst eventueel een discrete of een passieve IV-conversie kan toepassen!
Wat is het verschil? ik heb me (helaas) nog niet verdiept in I/V conversie.
Bart0l0meus

Bericht door Bart0l0meus »

actief is met bijvoorbeeld opamps
discreet met transistors en fets etc
passief zonder actieve componenten, dus alleen meer met weerstanden condensatoren en spoelen etc!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Oh, bedoel je zo.. ik was van plan om er een 6SN7 SRPP buizentrap achter te hangen.
Bart0l0meus

ray5150 schreef:
Oh, bedoel je zo.. ik was van plan om er een 6SN7 SRPP buizentrap achter te hangen.
nee zo bedoel ik het niet! :lol:
Ik bedoel niet wat je achter je uiteindelijke dac hangt maar de manier waarop je de stroom die uit de dac komt omzet naar spanning!
dit kan namelijk actief, passief of discreet!
Je SRPP buizentrap is gewoon de versterker die er achter komt te halen, niet de IV omzetter!
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

En da's dan ook weer een interessante materie..
Ik heb er behoorlijk wat mee geëxperimenteerd bij een TDA1541. Je hangt een weerstand tussen de uitgang en aarde: daar 'overheen' komt dan een (uitgangs)spanning te staan, en die ga je dan versterken/bufferen.
Hoe groter je I/V-weerstand, hoe groter die spanning. Maar een te grote R vindt je dac dan weer niet fijn =; Bij de 1541 creëer je dan weer vervorming. Een 100 ohm was te groot (sorry Lukas) en klonk heel anders dan de 28 ohm die uiteindelijk bleef..
Bart0l0meus

Miniwatt schreef:
En da's dan ook weer een interessante materie..
Ik heb er behoorlijk wat mee geëxperimenteerd bij een TDA1541. Je hangt een weerstand tussen de uitgang en aarde: daar 'overheen' komt dan een (uitgangs)spanning te staan, en die ga je dan versterken/bufferen.
Hoe groter je I/V-weerstand, hoe groter die spanning. Maar een te grote R vindt je dac dan weer niet fijn =; Bij de 1541 creëer je dan weer vervorming. Een 100 ohm was te groot (sorry Lukas) en klonk heel anders dan de 28 ohm die uiteindelijk bleef..
En de uitgangsstroom kun je weer instellen met de referentie weerstand, en ga zo maar door!
Bart0l0meus

Afgelopen weekend weer veel tijd gehad om er aan te werken en afgelopen donderdag heb ik het schema nog laten revieuwen door Guido Tent.
Zo komen er nog enkele veranderingen en kan ik het geen echte low budget dac meer noemen.
Er komen 5 voedingen op:
- 3,3Volt voor DIR9001
- 5Volt voor 74HC00 en TOSLINK
- +- 15Volt voor de opamp
- Speciale voeding voor de DAC
- Alle voedingen worden met SMD componenten opgebouwd op de toplayer en de PCB zal ook dubbellaags worden.
Ik denk er nog aan om een relais te plaatsen voor de inschakelplop.
En ik ben nog op zoek naar goede betaalbare uitgangselco's welke raden jullie aan?
Of heeft iemand thuis nog iets liggen voor een prikkie?
ray5150

Bericht door ray5150 »

da's lekker, ik had net een nieuwe voeding getekend voor 5 en 3.3 volt....komt ie daar mee.... :mrgreen:
DAC voedibng layout 4.PNG
Ik wilde het niet te ingewikkeld gaan maken, dus ik haak af wat betreft de SMD en dubbelzijdige PCB. :wink:
Ga je dat nou ook echt horen, al die verschillende voedingen? het is toch maar een 1543 en geen Wolfson, Crystal of Burr-Brown.... :mrgreen:
Bart0l0meus schreef:
En ik ben nog op zoek naar goede betaalbare uitgangselco's welke raden jullie aan?
Ik zelf was van plan om op die plek Elna Cerafine van 47 uF. te gaan gebruiken.
Als je ze nog kan vinden zou je het beste Black Gate kunnen nemen. denk ik....
(niet verder vertellen maar Acoustic Dimension heeft nog wat 22 uF / 16 Volt Standard liggen...)

Zie je kans om het DAC schema met witte achtergond hier te plaatsen?, dat drukt namelijk wat makkelijker af.
(dan kan ik het met die van mij vergelijken.)
Bart0l0meus

ray5150 schreef:
da's lekker, ik had net een nieuwe voeding getekend voor 5 en 3.3 volt....komt ie daar mee.... :mrgreen:
DAC voedibng layout 4.PNG
Ik wilde het niet te ingewikkeld gaan maken, dus ik haak af wat betreft de SMD en dubbelzijdige PCB. :wink:
Ga je dat nou ook echt horen, al die verschillende voedingen? het is toch maar een 1543 en geen Wolfson, Crystal of Burr-Brown.... :mrgreen:
Bart0l0meus schreef:
Ik zelf was van plan om op die plek Elna Cerafine van 47 uF. te gaan gebruiken.
Als je ze nog kan vinden zou je het beste Black Gate kunnen nemen. denk ik....
(niet verder vertellen maar Acoustic Dimension heeft nog wat 22 uF / 16 Volt Standard liggen...)

Zie je kans om het DAC schema met witte achtergond hier te plaatsen?, dat drukt namelijk wat makkelijker af.
(dan kan ik het met die van mij vergelijken.)
Als ik jou voeding zie kan ik wel een tip geven: probeer het wat compacter op te bouwen! Ik zie echt zeeën van ruimte!:p
Ja ik denk dat je het hoort, zeker bij een TDA die toch een matige PSRR heeft!

Hey das een goede van die blackgate, ik ga ze bestellen 8)

Ik zal binnenkort het complete schema in het wit posten als pdf, er komen nog een paar kleine aanpassingen, maar zodra deze zijn doorgevoerd, dan post ik ze meteen!
Bart0l0meus

De blackgate is binnen en het schema is af, ik denk in ieder geval niet dat er nog veel wijzigingen zullen komen!

Nu beginnen met het ontwerpen van de pcb als er tijd voor is! :lol:
Bijlagen
DAC_TDA15xx.pdf
(39.79 KiB) 110 keer gedownload
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ps. Ray, als je nog wat TDA1543's zoekt, ik heb d'r nog een kleine 100 stuks liggen :D

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
ray5150

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
Ps. Ray, als je nog wat TDA1543's zoekt, ik heb d'r nog een kleine 100 stuks liggen :D
Ik heb er om precies te zijn twee op voorraad.... :mrgreen:
Was je van plan om er een productielijn mee op te zetten?
Rudy

Bericht door Rudy »

ik denk in ieder geval niet dat er nog veel wijzigingen zullen komen!
Denk het wel :mrgreen:
IC8A is fout aangesloten.
En misschien een klein detail, 560k icm 10u geeft je een behoorlijke vertraging bij het opstarten.

mvg Rudy
Bart0l0meus

Rudy schreef:
ik denk in ieder geval niet dat er nog veel wijzigingen zullen komen!
Denk het wel :mrgreen:
IC8A is fout aangesloten.
En misschien een klein detail, 560k icm 10u geeft je een behoorlijke vertraging bij het opstarten.

mvg Rudy
THNX Rudy voor je verbeteringen!
Ik had hem dus echt te snel even aangepast! :oops:
Van die 560k is een goeie, ik heb hem gereduceerd tot 82k, niet echt meer bij nagedacht :oops:
Bijlagen
DAC_TDA15xx.pdf
(39.78 KiB) 105 keer gedownload
Bart0l0meus

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of deze dac beter gaat klinken als mij computer geluidskaart (Sound Blaster® X-Fi Platinum - Fatal1ty Champion Serie)
Zou iemand daar een voorspelling van kunnen doen?
Ik heb er namelijk echt totaaaal geen idee van! :roll:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik zit nogal in twijfel....
het zit namelijk zo: het ontwerp van bartolomeus is op zich erg aantrekkelijk, dat zou ik ook wel willen bouwen...
Echter zal deze (denk ik) niet in mijn buizenvoorversterker gaan passen. ik zit nogal met beperkte interne afmetingen waar de PCB's in moeten passen.
Nu wil het geval dat ik een leuk kastje in handen kreeg, (met wat resten van een DVD speler daarin...) en zo'n TOSLINK module'tje erin.
Dat zou een hele aardige behuizing voor een DAC kunnen worden.

Echter, komen er wel enkele vragen boven drijven:

- Is de 4562 nou nog een beetje makkelijk verkrijgbaar in NL?

- Is zo'n TOSLINK geval zowel zender als ontvanger? of zijn dat twee verschillende versies?

- Is dubbelzijdig en SMD absoluut noodzakelijk? ik neem aan dat op advies is van Guido Tent?

Bartolomeus, ik vermoed dat je professionele printen wilt laten maken? als het nog een beetje betaalbaar blijf wil ik eventueel wel meedoen.
BertDB

Bericht door BertDB »

Count me in voor een printje :mrgreen:

@ ray

Wat betreft de Toslink modules, er zijn 2 verschillende versies.
Een ontvanger (TORX179) en een zender (TOTX179) [klik voor datasheet]
Bart0l0meus

ray5150 schreef:
Ik zit nogal in twijfel....
het zit namelijk zo: het ontwerp van bartolomeus is op zich erg aantrekkelijk, dat zou ik ook wel willen bouwen...
Echter zal deze (denk ik) niet in mijn buizenvoorversterker gaan passen. ik zit nogal met beperkte interne afmetingen waar de PCB's in moeten passen.
Nu wil het geval dat ik een leuk kastje in handen kreeg, (met wat resten van een DVD speler daarin...) en zo'n TOSLINK module'tje erin.
Dat zou een hele aardige behuizing voor een DAC kunnen worden.

Echter, komen er wel enkele vragen boven drijven:

- Is de 4562 nou nog een beetje makkelijk verkrijgbaar in NL?

- Is zo'n TOSLINK geval zowel zender als ontvanger? of zijn dat twee verschillende versies?

- Is dubbelzijdig en SMD absoluut noodzakelijk? ik neem aan dat op advies is van Guido Tent?

Bartolomeus, ik vermoed dat je professionele printen wilt laten maken? als het nog een beetje betaalbaar blijf wil ik eventueel wel meedoen.
Ik schat dat het formaat wel mee zal vallen! Als het een beetje meezit gaat de hele print 10 bij 13 cm worden!
De lm4562 is wel redelijk makkelijk te verkrijgen, anders, als je er een paar nodig hebt, stuur me dan een pm! :)
zoals xbake al aangeeft is het alleen een ontvanger!
Het dubbelzijdig en smd is niet op advies van Guido, maar dit is wel echt nodig, zeker omdat er 5 voedingen aanwezig zijn op de pcb.
En de keuze voor smd komt omdat je het hier gewoon klein mee krijgt, en de voeding op deze manier ook alleen op de toplayer blijft.
Waarom ben je zo bang voor smd? de dir9001 is een veel groter probleem om te solderen! :lol:
Ik weet nog niet of het een professionele print wordt of dat ik hem zelf ga etsen, ligt er een beetje aan of er interesse is op het forum.
Als ik er alleen maar 1 maak voor mezelf dan ga ik hem gewoon etsen!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Bart0l0meus schreef:
De lm4562 is wel redelijk makkelijk te verkrijgen, anders, als je er een paar nodig hebt, stuur me dan een pm! :)
Bedankt! dat hou ik in mijn achterhoofd. :D
Bart0l0meus schreef:
zoals xbake al aangeeft is het alleen een ontvanger!
Inderdaad, dat wist ik niet.
Bart0l0meus schreef:
Het dubbelzijdig en smd is niet op advies van Guido, maar dit is wel echt nodig, zeker omdat er 5 voedingen aanwezig zijn op de pcb.
En de keuze voor smd komt omdat je het hier gewoon klein mee krijgt, en de voeding op deze manier ook alleen op de toplayer blijft.
Waarom ben je zo bang voor smd? de dir9001 is een veel groter probleem om te solderen! :lol:
Ik heb -7, en nu al moeite met trough hole te solderen, dan zit ik er met mijn neus bovenop... ik kijk er ook niet echt naar uit om die 9001 te moeten solderen. maar ja het was gratis.... :lol:
Maar waarom is het nodig? van mij hoeft het niet zo klein te zijn als het op 10x13 past kan het ook op 10x16 (eurokaart) scheelt weer zagen en schuren. het was mijn plan om een aparte voedings print en een voor de DAC te maken, is wat overzichtelijker.
Bart0l0meus schreef:
Ik weet nog niet of het een professionele print wordt of dat ik hem zelf ga etsen, ligt er een beetje aan of er interesse is op het forum.Als ik er alleen maar 1 maak voor mezelf dan ga ik hem gewoon etsen!
Ik kan wel etsen, alleen dunne lijntjes wil nog niet zo goed lukken. binnenkort maar eens voor een nieuwe etsbak kijken.
BertDB

Bericht door BertDB »

xbake is zelf voorstander van zwevende opstellingen en heeft het ook helemaal niet zo voor smd's =;

mss een clubje ervoor oprichten ? :lol:
Bart0l0meus

hahahaha waarom zo negatief over smd? :cry:
Der zijn vaak zoveel mooiere en betere resultaten mee te bereiken! :)
De print is smd, maar verwacht er geen on-soldeerbare dingen bij!
Het kleinste is veruit de dir9001 en de weerstanden en condensatoren zijn allemaal 1206 en 0805.

Misschien is het omdat ik er mee opgegroeid ben dat ik niet zo tegen smd opzie, en mijn 20 jaar jonge lichaam houd me ook nog niet echt tegen! :lol:

p.s. ik zal snel even laten zien hoe de print er ongeveer eruit komt te zien!
Hou in de gaten dat dit echt nog een print is in een heeeel vroeg stadium!
Maar om een beetje een indruk te geven! :)
Bijlagen
TDA1543SCH_TOP.png
TDA1543SCH_BOTTOM.png
ray5150

Bericht door ray5150 »

xbake schreef:
xbake is zelf voorstander van zwevende opstellingen en heeft het ook helemaal niet zo voor smd's =;

Bij deze opgericht : De ZelfbouwAudio - AntiSMD Club. een belangenvereniging die opkomt voor het uitbannen van SMD uit audio apperatuur... :lol: :lol: :mrgreen:
Leden:
-Xbake.
-Ray5150.

Bart0l0meus schreef:
hahahaha waarom zo negatief over smd? :cry:
Als ik op de vierkante mm. wilde pielen was ik wel oogchirurg geworden.
Bart0l0meus schreef:
Der zijn vaak zoveel mooiere en betere resultaten mee te bereiken! :)
dat zal ongetwijfeld wel, maar hoe ga je dat doen met papier-in-olie condensatoren? :mrgreen:
Bart0l0meus schreef:
De print is smd, maar verwacht er geen on-soldeerbare dingen bij!
Daar denkt de ZBA anti-SMD club heeel anders over....
Bart0l0meus schreef:
Het kleinste is veruit de dir9001 en de weerstanden en condensatoren zijn allemaal 1206 en 0805.
Ik heb nog 10.000 metaal film weerstanden 0,5 Watt, die moeten eerst op... :mrgreen:
Bart0l0meus schreef:
Misschien is het omdat ik er mee opgegroeid ben dat ik niet zo tegen smd opzie, en mijn 20 jaar jonge lichaam houd me ook nog niet echt tegen! :lol:
Dat is het al, ik ben 2 keer zo oud... ik (en ik denk ook Xbake) stam nog uit de tijd dat axiale elko's heel normaal waren...
Bart0l0meus schreef:
p.s. ik zal snel even laten zien hoe de print er ongeveer eruit komt te zien!
Hou in de gaten dat dit echt nog een print is in een heeeel vroeg stadium!
Maar om een beetje een indruk te geven! :)
het ziet er heel netjes uit, dat meen ik serieus.
Ik kan er geen soldeer plezier aan beleven, alleen maar ergernissen.
Zou je zo goed willen zijn de .sch bestanden beschikbaar te stellen? desnoods via PB?
Dan kan ik eens zien of ik er iets leuks van kan bakken.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

ray5150 schreef:
xbake schreef:

Bij deze opgericht : De ZelfbouwAudio - AntiSMD Club. een belangenvereniging die opkomt voor het uitbannen van SMD uit audio apperatuur... :lol: :lol: :mrgreen:
Leden:
-Xbake.
-Ray5150.
Mag ik ook meedoen? 8-[
Ik zit net naar een print te kijken waarvan een smd-onderdeeltje blijkbaar nogal warm wordt, maar ik heb echt geen idee wat het is, iets met 3 pootjes, dat kan ik nog net zien.. :x
Bart0l0meus

Ik voel me wel een beetje gediscrimineerd tussen de ZBA-anti-SMD club :lol:
Voor de duidelijk, ik hou ook niet van SMD, liefst soldeer ik ook alleen maar THD, maar soms is het ook wel leuk om beide toe te passen! :)
We moeten ook maar blij zijn met SMD want anders hadden onze super HYPEX versterkers bij lange na niet de prestaties gehad die ze nu hebben :D
ray5150

Bericht door ray5150 »

Miniwatt schreef:
ray5150 schreef:
xbake schreef:

Leden:
-Xbake.
-Ray5150.
Mag ik ook meedoen? 8-[
Ik zit net naar een print te kijken waarvan een smd-onderdeeltje blijkbaar nogal warm wordt, maar ik heb echt geen idee wat het is, iets met 3 pootjes, dat kan ik nog net zien.. :x
Jazeker, natuurlijk mag je meedoen.
Je bent al op de hoogte van onze welkomstgeschenken?:
vergrootglas.jpg
6766240.jpg
:lol: :lol: :lol:
Bart0l0meus schreef:
Ik voel me wel een beetje gediscrimineerd tussen de ZBA-anti-SMD club :lol:
nergens voor nodig...
Bart0l0meus schreef:
Voor de duidelijk, ik hou ook niet van SMD, liefst soldeer ik ook alleen maar THD, maar soms is het ook wel leuk om beide toe te passen! :)
Nou, joepie.... :-&
Bart0l0meus schreef:
We moeten ook maar blij zijn met SMD want anders hadden onze super HYPEX versterkers bij lange na niet de prestaties gehad die ze nu hebben :D
In een Echte Grote Mannen Versterker zit helemaal geen SMD.....:
Krell KSA-100
Krell KSA-100
Iets meer ontopic:
Ik ben inmiddels begonnen om het schema te splitsen in een apart voedings en DAC gedeelte.
Ook moeten er een hoop package's omgezet worden van SMD naar THD.
Ik ben er ook achter gekomen dat ik de OPA211 en de REG1117 als sample kan krijgen, daar ga ik binnenkort eens achteraan.

Ik neem dat de BC847 en 857 de SMD versies zijn van de BC547 en 557? wat ik uit de datasheet begrijp tenminste?
Wat is er specifiek aan de N-versie van de 74HC00? als ik de datasheet zoek kom ik op de gewone versie uit, je hebt een THD versie gebruikt?
Waarom geen Schottkey's in de voeding? ik las een artikel waarin Guido Tent een CD speler modificeerde en het eerste wat hij deed was de diode omwisselen voor Schottkey's.
Plaats reactie