Vifa breedbander getest in speaker van €4600
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Contacteer:
Re: Vifa breedbander getest in speaker van €4600
ik krijg hier blijkbaar heel wat tegenwind om een tweeter bij de 10F te plaatsen.
En misschien wel terecht.
Ik heb nu 4 sets opgebouwd en ze dmv de Lyngdorf DSP ongeveer dezelfde weergavekarakteristiek gegeven.
Overdreven correcties heb ik niet uitgevoerd om het karakter van de drivers te behouden.
Desalnietemin is er bij de ScanSpeak 10F toch bijna 10db weggehaald rond het middengebied en bij de Vifa 10 BGS op die plaats juist 6 db bijgeboost.
Voor het laag worden ze ondersteund door 2 hoekwoofers met Scan Speak 25W8567-SE met een 8ste orde cross rond 260 hz.
Preset 2: de Concaeve SATelite
Preset 3: open baffle met de ScanSpeak 10F en de Vifa tweeter NE met keramisch membraan
Preset 4: open baffle met de ScanSpeak 10F
Preset 5: Transmissielijn met de Vifa 10 BGS 09
Hoe ze zich klankmatig tegenover elkaar verhouden hoop ik in de volgende dagen te kunnen melden.
Nu maar eerst eens gaan genieten.
En misschien wel terecht.
Ik heb nu 4 sets opgebouwd en ze dmv de Lyngdorf DSP ongeveer dezelfde weergavekarakteristiek gegeven.
Overdreven correcties heb ik niet uitgevoerd om het karakter van de drivers te behouden.
Desalnietemin is er bij de ScanSpeak 10F toch bijna 10db weggehaald rond het middengebied en bij de Vifa 10 BGS op die plaats juist 6 db bijgeboost.
Voor het laag worden ze ondersteund door 2 hoekwoofers met Scan Speak 25W8567-SE met een 8ste orde cross rond 260 hz.
Preset 2: de Concaeve SATelite
Preset 3: open baffle met de ScanSpeak 10F en de Vifa tweeter NE met keramisch membraan
Preset 4: open baffle met de ScanSpeak 10F
Preset 5: Transmissielijn met de Vifa 10 BGS 09
Hoe ze zich klankmatig tegenover elkaar verhouden hoop ik in de volgende dagen te kunnen melden.
Nu maar eerst eens gaan genieten.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
is dat on axis of onder een hoek? ik zou (zeker voor de breedbanders) vlak onder een hoek van 15 à 30 graden adviseren
- asterduc
- Contacteer:
gewoon het totaalgeluid op de luisterplaatsHenkjan schreef:is dat on axis of onder een hoek? ik zou (zeker voor de breedbanders) vlak onder een hoek van 15 à 30 graden adviseren
Hmmmmgewoon het totaalgeluid op de luisterplaats
Co
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
en hoe stonden de speakers toen gericht?asterduc schreef:gewoon het totaalgeluid op de luisterplaatsHenkjan schreef:is dat on axis of onder een hoek? ik zou (zeker voor de breedbanders) vlak onder een hoek van 15 à 30 graden adviseren
Interessant topic dit. Ik had de scan-speak onlangs in de K+T zien staan, het lijkt me een goede kandidaat om als driver voor een compacte centerspeaker te gaan gebruiken.
- asterduc
- Contacteer:
zoals op de foto.Henkjan schreef:en hoe stonden de speakers toen gericht?asterduc schreef:gewoon het totaalgeluid op de luisterplaatsHenkjan schreef:is dat on axis of onder een hoek? ik zou (zeker voor de breedbanders) vlak onder een hoek van 15 à 30 graden adviseren
Maar eigenlijk maakt het weinig uit omdat ze in die opstelling DSP gecorrigeerd zijn.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
jawel, voor de beleving van t hoog wel, zie het topic van MichaelB z'n Jordans, eerst had die ze on axis gecorrigeerd en klonken ze als van acter een gordijn, toen (iirc) op 15° (dus oplopend hoog on axis) en toen klonk het ineens een stuk beterasterduc schreef:zoals op de foto. Maar eigenlijk maakt het weinig uit omdat ze in die opstelling DSP gecorrigeerd zijn.Henkjan schreef:en hoe stonden de speakers toen gericht?asterduc schreef:gewoon het totaalgeluid op de luisterplaats
- asterduc
- Contacteer:
hij bevalt me wel, ... als breedbander(tje).
Mijn eerdere negatieve uitspraak rond de full range eigenschappen kwamen misschien wel meer vanuit mijn bovenkamer en minder vanuit gemotiveerde luisterervaring.
maar, ... hij moet serieus aangestuurd worden. Weg van alle lage tonen en een behoorlijke correctie in het mid/hoog.
Ik heb er nu zo'n tiental aangename luisteruren opzitten.
Beluisterd heb ik hem als dipool.
Heb er vandaag een klein-concaeve kastje voor gemaakt. Benieuwd hoe hij het daarin gaat doen.
Zal er een apart topic voor openen, want dit gaat een project worden voor Breda.
Eerder kwam de vraag of deze discovery middentoner een echte ScanSpeak is. Dat is ie zeker. Afgewerkt tot in de puntjes.
Vergelijkbaar met de veelvoudig duurdere units? Nee, de Illuminator speelt hem gewoon terug naar Denemarken. Maar dat mag ook wel voor het prijsverschil.
Voor Breda probeer ik ze beide te kunnen laten horen, naast elkaar, Illuminator 2-weg sateliet en Discovery fullrange sateliet, elks met hun eigen DSP afstelling.
Ed.
Mijn eerdere negatieve uitspraak rond de full range eigenschappen kwamen misschien wel meer vanuit mijn bovenkamer en minder vanuit gemotiveerde luisterervaring.
maar, ... hij moet serieus aangestuurd worden. Weg van alle lage tonen en een behoorlijke correctie in het mid/hoog.
Ik heb er nu zo'n tiental aangename luisteruren opzitten.
Beluisterd heb ik hem als dipool.
Heb er vandaag een klein-concaeve kastje voor gemaakt. Benieuwd hoe hij het daarin gaat doen.
Zal er een apart topic voor openen, want dit gaat een project worden voor Breda.
Eerder kwam de vraag of deze discovery middentoner een echte ScanSpeak is. Dat is ie zeker. Afgewerkt tot in de puntjes.
Vergelijkbaar met de veelvoudig duurdere units? Nee, de Illuminator speelt hem gewoon terug naar Denemarken. Maar dat mag ook wel voor het prijsverschil.
Voor Breda probeer ik ze beide te kunnen laten horen, naast elkaar, Illuminator 2-weg sateliet en Discovery fullrange sateliet, elks met hun eigen DSP afstelling.
Ed.
Het lijkt me inderdaad een echte scanspeak: je zou haast denken dat ze die resonantie rond 800hz er expres in ontwerpen.
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Ben erg benieuwd hoe dit klinkt!
Eventueel met 2 drivers in 1 kastje ?
- asterduc
- Contacteer:
Precies, daar loop ik al een week over te dobben.amanda schreef:Ben erg benieuwd hoe dit klinkt!
Drie unit waarvan alleen de middelste naar boven kan doorlopen.
Maar ik zal eerst wel het resultaat afwachten van dit kastje.
Bij sommige songs hoorde ik een soort nazingen in het laag/mid. Ik vermoed, of beter hoop, dat dit een resultaat was van de eenvoudige MDF plank open baffle.
Mocht dit nog optreden in de kast, dan is het project voor mij passée.
Nog even wachten, de lijm is bijna droog (en het weekend bijna om
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Volgens de meting van K&T zit er aardig wat vervorming in het laag bij wat hoger volume.
Ik zit zelf te dubben om of de Allpair 10 te nemen of 2 stuks ScanSpeak per kant.
Hier onder de vervorming van de ScanSpeak (volgens mij gelijk aan het model welke jij hebt alleen een ander typenummer).
Ik zit zelf te dubben om of de Allpair 10 te nemen of 2 stuks ScanSpeak per kant.
Hier onder de vervorming van de ScanSpeak (volgens mij gelijk aan het model welke jij hebt alleen een ander typenummer).
- JvS
Dat zou ik dan wel 1,5weg filteren.amanda schreef:Ben erg benieuwd hoe dit klinkt!
- asterduc
- Contacteer:
bedankt Amanda.amanda schreef:Volgens de meting van K&T zit er aardig wat vervorming in het laag bij wat hoger volume.
Heb ik vorige maand mijn abo opgezegd, komen ze voor de eerste keer in 10 jaar met iets nuttigs af
Aangezien ik ze beluister met een 8ste orde hoogdoorlaat op 285 hz heeft die vervorming onderaan minder effect. Maar misschien toch nog net genoeg, alhoewel: -24db op 200 hz. dan zou bij een signaal van 95 db een 200 hz toon op slechts 75 db worden weergegeven en daar zit de vervorming nog wel goed.
Ik zat ook te denken aan een boost in de DSP, maar die is er niet, met uitzondering van het hoog dan. In dat gebied waren er duidelijk geen problemen.
Dan blijft nog de hogere K2 net onder de 500 hz. Die zit iets onder de 40db verschilgrens. Is dit de boosdoener?
Ed.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Dat is leuk nieuws, FAST projecten kunnen gefantaseerd wordenmet uitzondering van het hoog dan. In dat gebied waren er duidelijk geen problemen
De vervorming in het laag zou ik niet als probleem zien. Die is gevolg van de uitslag, en voornamelijk 2e harmonischen en daarmee vast niet de boosdoener. 95 dB is luid, en in dipool is dat nog een beetje harder werken. In de praktijk zul je daar dus een hogere vervorming gehad kunnen hebben, aangezien je geen giga klankwand gebruikt het die het rendement rond 200 Hz zo boost dat die vervormingscijfers nog zo laag uitvallen. Want 95 dB is best luid voor zo'n klein ding, zonder 'vlees' zal dat vervorming opleveren verwacht ik.
- asterduc
- Contacteer:
... en zo luid hebben ze hier lang niet gestaan.wouter schreef:Want 95 dB is best luid voor zo'n klein ding
Ondertussen is de lijm droog, klaar om wat schuur en verder freeswerk uit te voeren.
Ben zelf ontzettend benieuwd!
-
wouter
- Ook commercieel actief
En velen met jou - en nee, ik heb geen MPS (meervoudig persoonlijkheids syndroom)
- asterduc
- Contacteer:
supersnel gaat het niet, maar het komt wel goed ... tegen Breda!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
waarom 8e orde filteren? ik heb ergens gelezen (artikel door geleerde duitse heer) dat boven de 4e orde niet aan te bevelen was bij DSPen
- asterduc
- Contacteer:
euhh, een boerebelg en een hollandsche student hebben vastgesteld dat het met 48db/oct beter klonk.Henkjan schreef:waarom 8e orde filteren? ik heb ergens gelezen (artikel door geleerde duitse heer) dat boven de 4e orde niet aan te bevelen was bij DSPen
goed ed,de oren bepalen het uiteindelijk toch! 
- asterduc
- Contacteer:
apart topic aangemaakt voor het Concaeve satelietje met breedbander.
viewtopic.php?f=3&t=10798
viewtopic.php?f=3&t=10798
Dat ontwerp van de openingspost wel erg gaaf, laat ik nu net nog 2 van die vifa breedbandertjes hebben liggen.
Ik had al meerdere ontwerpen gezien waarin deze speaker gebruikt wordt als hoge toon speaker, ben nu toch wel benieuwd hoe dat moet klinken.
Ik had al meerdere ontwerpen gezien waarin deze speaker gebruikt wordt als hoge toon speaker, ben nu toch wel benieuwd hoe dat moet klinken.
Even dit topic een schopje omhoog geven. 
Na de Concave RAPides van Asterduc beluisterd te hebben in Breda ben ik wel overtuigd geraakt van de breedbandkwaliteiten van de scan speak 10F8424.
Ik zit er aan te denken om deze driver te gaan gebruiken voor een 2.1-systeem bij de computer. De scan speaks zouden in een 1,5-liter basreflexkastje kunnen met een afstemfrequentie van ongeveer 100 Hz. Hieronder kan een kleine sub het overnemen voor de laagste frequenties.
Wat zijn jullie meningen over een dergelijke configuratie?
Na de Concave RAPides van Asterduc beluisterd te hebben in Breda ben ik wel overtuigd geraakt van de breedbandkwaliteiten van de scan speak 10F8424.
Ik zit er aan te denken om deze driver te gaan gebruiken voor een 2.1-systeem bij de computer. De scan speaks zouden in een 1,5-liter basreflexkastje kunnen met een afstemfrequentie van ongeveer 100 Hz. Hieronder kan een kleine sub het overnemen voor de laagste frequenties.
Wat zijn jullie meningen over een dergelijke configuratie?