T-Amp 2 (Werkte niet)
Moderator: Beheerdersteam
Ja, dat was idd met de +/- 40V, de - trok 30mA, de + weet ik niet, ik heb immers maar 1 multimeter.
Wel is de - lager gebleven dan 100mA want die was gezekert. Dus dat is niet zo slecht.
Ook nadat mijn 5V erdoorging bleef de +/-40V gewoon werken. Dit itt de vorige keer. Merk wel op dat ik nu de 5W weerstanden ertussen heb zitten.
Maar die computervoeding is volgensmij wel betrouwbaar hoor! Hij heeft meer dan 100mA getrokken blijkbaar, de zekering is er immers doorgegaan.
Dat de zenerdiode stuk is, is denk ik het gevolg ipv de oorzaak.
Om nou de boel weer aan te zetten heeft geen nut vrees ik.
Heb jij een id waar de fout kan zitten? Met miss de plaats waar de printbaan was doorgebrand in het achterhoofd ?
BTW ik heb geen 1,3W zenerdiodes, wel 0,5W. Ben nog niet zo lang begonnen om zelf dingen te bouwen, dus ik heb niet alles voor het grijpen
Bezoekje aan conrad kan natuurlijk ook.
Wel is de - lager gebleven dan 100mA want die was gezekert. Dus dat is niet zo slecht.
Ook nadat mijn 5V erdoorging bleef de +/-40V gewoon werken. Dit itt de vorige keer. Merk wel op dat ik nu de 5W weerstanden ertussen heb zitten.
Maar die computervoeding is volgensmij wel betrouwbaar hoor! Hij heeft meer dan 100mA getrokken blijkbaar, de zekering is er immers doorgegaan.
Dat de zenerdiode stuk is, is denk ik het gevolg ipv de oorzaak.
Om nou de boel weer aan te zetten heeft geen nut vrees ik.
Heb jij een id waar de fout kan zitten? Met miss de plaats waar de printbaan was doorgebrand in het achterhoofd ?
BTW ik heb geen 1,3W zenerdiodes, wel 0,5W. Ben nog niet zo lang begonnen om zelf dingen te bouwen, dus ik heb niet alles voor het grijpen
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Het probleem is, die zener kan enkel stuk gaan met teveel spanning, en het is kwasie onmogelijk dat er door de chip de 40V naar de 5V terecht komt, of er moet ergens een sluiting zijn, maar zou dat het geval zijn dan zou de zekering erdoor gaan van die +40V.
En het feit dat je zekering van je 5V stuk gaat kan dan wel wijzen op het feit dat je 5V zou/kan kortliggen, maar dan zou je zener het moeten overleefd hebben.
Trouwens welke weerstand was dat nou die die sluiting had ?
( van die 510k of ~ )
Groetjes
Rudy
En het feit dat je zekering van je 5V stuk gaat kan dan wel wijzen op het feit dat je 5V zou/kan kortliggen, maar dan zou je zener het moeten overleefd hebben.
Trouwens welke weerstand was dat nou die die sluiting had ?
( van die 510k of ~ )
Groetjes
Rudy
R6, 510kOhm
Ik zag later dat ik bij mijn pc voeding nog een 7815 voor (nou eigenlijk achter de 12V aansluiting, mooie gestabilliseerde 5V was het) had zitten. Nou die was er gister ook finaal doorgegaan. Meette op alle poten kortsluiting.
5V-gnd, meet ik 420 Ohm en de andere kant op 460 Ohm, miss verandert die waarde als je m unmute ofzo?
En er is nog 1 hele vreemde mogelijkheid:
Dat kortsluiting via het net gaat, en door de gnd leiding (wist je nog die printbaan...).
Maar dit lijkt me wel heel vreemd, nietwaar?
OF... Ik schakel niet de goeie mute ingang maar een hele andere. Maar ik heb nu ff geen tijd om dat na te kijken. Staat wel op foto, dat rooie draadje.
Ik zag later dat ik bij mijn pc voeding nog een 7815 voor (nou eigenlijk achter de 12V aansluiting, mooie gestabilliseerde 5V was het) had zitten. Nou die was er gister ook finaal doorgegaan. Meette op alle poten kortsluiting.
5V-gnd, meet ik 420 Ohm en de andere kant op 460 Ohm, miss verandert die waarde als je m unmute ofzo?
En er is nog 1 hele vreemde mogelijkheid:
Dat kortsluiting via het net gaat, en door de gnd leiding (wist je nog die printbaan...).
OF... Ik schakel niet de goeie mute ingang maar een hele andere. Maar ik heb nu ff geen tijd om dat na te kijken. Staat wel op foto, dat rooie draadje.
Dit kan op zich niet omdat de transformator ( 800VA ) je spanning totaal vrij staat tov de 5V, de 5v die je gebruikt van je voeding zal idd wel aan de aarding ergens hangen ( aan de mas uiteraard dan ).En er is nog 1 hele vreemde mogelijkheid:
Waar je wel mee moet opletten als je voedingen gebruikt die niet geisoleerd zijn van het net is dat je daar vooral je scope niet mag op aansluiten, want die hangt ook aan de aarding en daar je wel problemen mee voorhebben zoals je nu hebt.
Het eerste wat ik zou doen is gewoon die zener terug op het bord plaatsen, dan een 5V maken via je transfo ( die totaal los staat van je 40V supply ) en dan nogmaal proberen en ook voor 300mA ( of 100mA zoals je wenst uiteraard ) zekeringen zorgen. Zorg ook voor weerstanden die je 40V supply ontladen want anders creeer je situaties dat je 40V er is voor je 5V, dat geeft op zich geen problemen maar toch niet gewenst imo.
Wat er dan zich voordoet zullen we ons dan op bazeren.
Groetjes
Rudy
Hallo Rudy!
Ben net terug van conrad (en vissen
):
20 stuks 100mA snel
10 stuks 400mA snel (300mA hadden de prutsers weer niet)
10 stuks 4A traag voor mijn 800VA trafo
5 stuks zener diodes 1,3W 5,6V
Vanavond zal ik het eens proberen, ik kan toch gewoon mijn labvoeding gebruiken? (damn, ben goed koperdraad voor mijn 5V vergeten te kopen)
Anders kan ik wel een apparte voeding maken.
Mijn gehele kamer is ongeaard, dus ook mijn scope
Ben net terug van conrad (en vissen
20 stuks 100mA snel
10 stuks 400mA snel (300mA hadden de prutsers weer niet)
10 stuks 4A traag voor mijn 800VA trafo
5 stuks zener diodes 1,3W 5,6V
Vanavond zal ik het eens proberen, ik kan toch gewoon mijn labvoeding gebruiken? (damn, ben goed koperdraad voor mijn 5V vergeten te kopen)
Anders kan ik wel een apparte voeding maken.
Mijn gehele kamer is ongeaard, dus ook mijn scope
Andere voeding:
....WTF? Geen zekering door gegaan, geen vonken, geen rook?
Misschien juich ik te vroeg, nog 1 keer proberen!
/edit
Hij komt niet uit de mute stand zie ik.
+: 0,38 mA
-: 4,1 mA

Da's niet best..., maar het zijn wel dezelfde waardes als voorheen toen hij op mute stond.
....WTF? Geen zekering door gegaan, geen vonken, geen rook?
Misschien juich ik te vroeg, nog 1 keer proberen!
/edit
Hij komt niet uit de mute stand zie ik.
+: 0,38 mA
-: 4,1 mA
Da's niet best..., maar het zijn wel dezelfde waardes als voorheen toen hij op mute stond.
Dan zullen we is beginnen zoeken he, check voor de spanningen over R51,R52,R53,R54.
Deze moeten OVER deze weerstand 0V zijn, en TOV de massa je voedingsspanning, aan beide zijden van de weerstand. Zoniet zijn ze stuk, staat daar spanning over dan gaat je chip in beveiliging.
Als deze okey zijn moet je eens meten hoeveel de spanningen bedragen op pinnen 17 en 19 van chip U2, meet deze aub via de weerstanden om en niet direkt op de chip zelf, en be very very carefull.
Groetjes
Rudy
Deze moeten OVER deze weerstand 0V zijn, en TOV de massa je voedingsspanning, aan beide zijden van de weerstand. Zoniet zijn ze stuk, staat daar spanning over dan gaat je chip in beveiliging.
Als deze okey zijn moet je eens meten hoeveel de spanningen bedragen op pinnen 17 en 19 van chip U2, meet deze aub via de weerstanden om en niet direkt op de chip zelf, en be very very carefull.
Groetjes
Rudy
Done, klopt!Rudy schreef:Dan zullen we is beginnen zoeken he, check voor de spanningen over R51,R52,R53,R54.
40V of -40V meet ik tov de massa.
Over de weerstanden meet ik 0V (hoogstens een mV oid)
gemeten:
VNNSense: 1,4V
VPPSense: 1,7V
Geen id wat ze moeten zijn, aan jou de eer
/edit
/edit2Vpp is internally biased @ 2,5V
Vnn " " 1.25V
Die eens meten dan?Over-current Protection
The TK2350 has over-current protection circuitry to protect itself and the output transistors from
short-circuit conditions. The TK2350 uses the voltage across a resistor RS (measured via
OCS1HP, OCS1HN, OCS1LP and OCS1LN of the TP2350B) that is in series with each output
MOSFET to detect an over-current condition. RS and ROCR are used to set the over-current
threshold. The OCS pins must be Kelvin connected for proper operation. See “Circuit Board
Layout” in Application Information for details.
When the voltage across ROCR becomes greater than VTOC (typically 0.97V) the TC2001 will shut
off the output stages of its amplifiers. The occurrence of an over-current condition is latched in the
TK2350 and can be cleared by toggling the MUTE input or cycling power.
/edit3
gemeten:
ROCR (Pootje 16-GND): 1,48V (OCD1)
Hebbes?
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 08 aug 2005, 23:02, 6 keer totaal gewijzigd.
Die worden trouwens niet tov de massa gemeten.
Laten we eerst gewoon stap voor stap doen want anders komen we toch nergens.
Over de opgeven weerstanden staat zeker en vast geen spanning over ? check ? , dus zoiezo al geen stroomerror, wat trouwens ook niet kan zonder die mosfets.
De spanningserrorsence..rommel ben ik nu aan het nalezen.
Groetjes
Rudy
Laten we eerst gewoon stap voor stap doen want anders komen we toch nergens.
Over de opgeven weerstanden staat zeker en vast geen spanning over ? check ? , dus zoiezo al geen stroomerror, wat trouwens ook niet kan zonder die mosfets.
De spanningserrorsence..rommel ben ik nu aan het nalezen.
Groetjes
Rudy
klein beetje maar 
okey, effe de ingangsstromen van die sence nagerekent en deze liggen op ~102uA voor de VNN en ~98uA op de VPP, deze zijn dus goed.
Check
Nou idd dat punt dat je zelf aanhaalde.
Die OCD1 en OCD2 mag idd niet hoger zijn dan Vtoc, maar daat staat bij typically 0.97, toevallig ook nergens gevonden hoe we die kunnen zoeken of berekenen ?
/edit , gevonden, is een opgegeven waarde.
toevallig pin14 ook nagemeten van U2 ?
en is idd tov de massa, ik zat bij je pin nummer naar u2 te zien
Groetjes
Rudy
okey, effe de ingangsstromen van die sence nagerekent en deze liggen op ~102uA voor de VNN en ~98uA op de VPP, deze zijn dus goed.
Check
Nou idd dat punt dat je zelf aanhaalde.
Die OCD1 en OCD2 mag idd niet hoger zijn dan Vtoc, maar daat staat bij typically 0.97, toevallig ook nergens gevonden hoe we die kunnen zoeken of berekenen ?
/edit , gevonden, is een opgegeven waarde.
toevallig pin14 ook nagemeten van U2 ?
en is idd tov de massa, ik zat bij je pin nummer naar u2 te zien
Groetjes
Rudy
HOW!
Wacht eens!
Ik meet verschillende spanningen als ik met GND(5V) of GND(MainVoeding) meet!
Welke moet ik hebben? Of is dit een fout?
Want het zou toch hetzelfde moeten zijn?
Ik meette zojuist via de GND(MainVoeding)
op pootje 16-GND: 0,45V
(OCD1)
En dan neem je het gemm van (1,48+0,45)/2=0.97 --> Klopt (LOL,
geintje zo werkt dat natuurlijk niet, toch? Want komt wel precies uit
)
Snap jij het? Ik zal GND-GND eens doormeten (uiteraard voeding uit)
Wacht eens!
Ik meet verschillende spanningen als ik met GND(5V) of GND(MainVoeding) meet!
Welke moet ik hebben? Of is dit een fout?
Ik meette zojuist via de GND(MainVoeding)
op pootje 16-GND: 0,45V
En dan neem je het gemm van (1,48+0,45)/2=0.97 --> Klopt (LOL,
Snap jij het? Ik zal GND-GND eens doormeten (uiteraard voeding uit)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
check eerst is of die spoel nog wel goed is die de twee met elkaar verbind.
Als die nog goed is en er toch een behoorlijke stroom doorvloeid die dit probleem veroorzaakt hebben we wel het probleem gevonden, maar probleem is wel dat de chip opzich zo goed als nergens contakt heeft met de powermassa, enkel met de signaalmassa ( de 5V ), en dus op zich zijn er geen redenen voor een stroom van de ene naar de andere.
/edit
je moet trouwens voor die OCD meten tov de signaalmassa ( de 5V massa )
En die spanning zou navenant 0 moeten zijn, omdat er geen stroom loopt door die currentsense ( Rs ) weerstanden.
Groetjes
Rudy
Als die nog goed is en er toch een behoorlijke stroom doorvloeid die dit probleem veroorzaakt hebben we wel het probleem gevonden, maar probleem is wel dat de chip opzich zo goed als nergens contakt heeft met de powermassa, enkel met de signaalmassa ( de 5V ), en dus op zich zijn er geen redenen voor een stroom van de ene naar de andere.
/edit
je moet trouwens voor die OCD meten tov de signaalmassa ( de 5V massa )
En die spanning zou navenant 0 moeten zijn, omdat er geen stroom loopt door die currentsense ( Rs ) weerstanden.
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op ma 08 aug 2005, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie al wat mijn meetfout was:
Meette VOOR de zekering, terwijl die een weerstand van 25Ohm heeft.

Gnd-Gnd maakt gewoon netjes verbinding. Dusse ff de metingen allemaal overnieuw!
En L3 maakt gewoon contact, is niet doorgebrand. (Kun je ff op mijn foto kijken of ik wel de juiste component gepakt heb? Had nl nog nooit van zo'n "ferrite bead" gehoord, gewoon stukje ferriet zeker voor ontstoren? Ben vrijwel zeker dat ik goeie heb gepakt, paste immers ook maar eentje erin
)
/edit
Ik meet nu ook 3,9V voedingsspanning ipv 5V
Ff spanning iets omhoog draaien dan.
/edit2
Onbelast meet ik op dezelfde plekken wel bijna 5V?
Net alsof de voeding wat inzakt... Terwijl het toch wel een flink voedinkje is.
Spanning iets omhoog draaien? Of is er een fout op de print?
Meette VOOR de zekering, terwijl die een weerstand van 25Ohm heeft.
Gnd-Gnd maakt gewoon netjes verbinding. Dusse ff de metingen allemaal overnieuw!
En L3 maakt gewoon contact, is niet doorgebrand. (Kun je ff op mijn foto kijken of ik wel de juiste component gepakt heb? Had nl nog nooit van zo'n "ferrite bead" gehoord, gewoon stukje ferriet zeker voor ontstoren? Ben vrijwel zeker dat ik goeie heb gepakt, paste immers ook maar eentje erin
/edit
Ik meet nu ook 3,9V voedingsspanning ipv 5V
Ff spanning iets omhoog draaien dan.
/edit2
Onbelast meet ik op dezelfde plekken wel bijna 5V?
Net alsof de voeding wat inzakt... Terwijl het toch wel een flink voedinkje is.
Spanning iets omhoog draaien? Of is er een fout op de print?
halt
de zekering van je 5V moet VOOR de stabilizator staan en na de bufferelco('s) juul, omdat ie daar net zogoed werkt en niet voor een spanningverval zorgt.
er mag er nog wel eentje voor de stabbie staan, maar een niet zo groote waarde ( <=~ 100uF )
Geen 7805 in huis toevallig, gebruik deze dan effe in combinatie met je labvoeding en bouw het snel op een experimenteerprintje of gewoon luchtbruggen.
Groetjes
Rudy
de zekering van je 5V moet VOOR de stabilizator staan en na de bufferelco('s) juul, omdat ie daar net zogoed werkt en niet voor een spanningverval zorgt.
er mag er nog wel eentje voor de stabbie staan, maar een niet zo groote waarde ( <=~ 100uF )
Geen 7805 in huis toevallig, gebruik deze dan effe in combinatie met je labvoeding en bouw het snel op een experimenteerprintje of gewoon luchtbruggen.
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op ma 08 aug 2005, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je nou effe de mainsupply eraanhangt met zekeringen ertussen, je sluit je 5V aan en je houd de chip in muted, hoeveel verbruikt ie dan en welke spanning staat er dan op de ocd pins tov de signaalmassa. ( en meet ook effe al de andere punten na die je straks gecontroleerd had )
Unmuted is trouwens nog nie "ZO" ver uit de buurd, eventueel moet je eens dezelfde type zekering gewoon aan je 5V hangen en zien hoeveel deze al aan stroom trekt, het gebeurd meermaals dat die ook al wat stroom trekt. ( spreek over mA's hier )
Het muted verbruik is idd wel wat veel.
Is er trouwens nog een verschil in spanning tussen de twee massa's ?
Check ook of je 5V wel degelijk 5V is nu uiteindelijk, zodat we wat spooktheorien kunnen uitsluiten.
Groetjes
Rudy
Unmuted is trouwens nog nie "ZO" ver uit de buurd, eventueel moet je eens dezelfde type zekering gewoon aan je 5V hangen en zien hoeveel deze al aan stroom trekt, het gebeurd meermaals dat die ook al wat stroom trekt. ( spreek over mA's hier )
Het muted verbruik is idd wel wat veel.
Is er trouwens nog een verschil in spanning tussen de twee massa's ?
Check ook of je 5V wel degelijk 5V is nu uiteindelijk, zodat we wat spooktheorien kunnen uitsluiten.
Groetjes
Rudy