Aleph P1.7 Van APOX naar Dantimax...
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
Re: Aleph P1.7 Problemen en dus vragen
Voor het 5V gedeelte (aansturing display, volume en ingangskeuze) heb ik een adapter van een USB hubje in gebruik. Deze heb ik gesloopt en ligt met de bovenkant open naast de voedingstrafo's. De +/- draden lopen vlak langs de voeding van de Aleph. Zou dit brom kunnen veroorzaken?
In de voeding zijn IRF 610's gebruikt volgens bijgaand schema. Ik heb beide voedingen een tijdlang getest zonder problemen. Nu heb ik echter plots dik 80V ipv 60 V op de uitgang van de voeding. Krijg overigens niet de indruk dat de IRF's erg heet worden maar misschien beschik ik ook wel over een hittebestendige vinger... Moeten ze gekoeld worden?
In de voeding zijn IRF 610's gebruikt volgens bijgaand schema. Ik heb beide voedingen een tijdlang getest zonder problemen. Nu heb ik echter plots dik 80V ipv 60 V op de uitgang van de voeding. Krijg overigens niet de indruk dat de IRF's erg heet worden maar misschien beschik ik ook wel over een hittebestendige vinger... Moeten ze gekoeld worden?
- Bijlagen
-
- aleph_p_supply_sch.pdf
- (23.48 KiB) 152 keer gedownload
- audiomanics
- Contacteer:
Dat je nu 80V hebt stinkt naar de misdaad.. Die IRF heeft vermoedelijk een dikke sluiting tussen Drain en Source... Je moet ook even meten of er over zie zenuwediodes nog wel zo'n 63 V staat...
Volgens mij kun je die IRF's ook parallel zetten en dan alleen de gateweerstand dubbel uitvoeren (iedere IRF zijn eigen gateweerstand)
Kees
Edit: Net even uitgeprobeerd in MicroCap.... Zonder problemen zijn er van die IRF's parallel te koppelen.
Ik denk dat die weerstand van 2210 om ook behoorlijk op zijn flikker krijgt als je de spanning bij zet: effe snel een elco van 1000u opladen
Lijkt me dat 10u daar ook wel voldoende is.. Er loopt daar verder geen stroom, als het goed is (Ig=0)
Kees
Volgens mij kun je die IRF's ook parallel zetten en dan alleen de gateweerstand dubbel uitvoeren (iedere IRF zijn eigen gateweerstand)
Kees
Edit: Net even uitgeprobeerd in MicroCap.... Zonder problemen zijn er van die IRF's parallel te koppelen.
Ik denk dat die weerstand van 2210 om ook behoorlijk op zijn flikker krijgt als je de spanning bij zet: effe snel een elco van 1000u opladen
Lijkt me dat 10u daar ook wel voldoende is.. Er loopt daar verder geen stroom, als het goed is (Ig=0)
Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op ma 18 jan 2010, 18:03, 2 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
De Aleph heeft de 80V in eerste instantie overleefd, in tweede instantie moet nog blijken...
Inmiddels in elke voeding een nieuwe IRF gelast, dit keer met koelprofieltje.
(Dat die IRF heet wordt is mij eerlijk gezegd nooit opgevallen. Meestal let ik daar wel op.)
Kijken of het nu beter gaat. Ploft ie weer dan ga ik de voeding even overnieuw maken...
Nu nog de andere problemen oplossen. Anders zit ik alleen maar naar een prachtige kast te kijken waar geen geluid uit komt.
Inmiddels in elke voeding een nieuwe IRF gelast, dit keer met koelprofieltje.
(Dat die IRF heet wordt is mij eerlijk gezegd nooit opgevallen. Meestal let ik daar wel op.)
Kijken of het nu beter gaat. Ploft ie weer dan ga ik de voeding even overnieuw maken...
Nu nog de andere problemen oplossen. Anders zit ik alleen maar naar een prachtige kast te kijken waar geen geluid uit komt.
- Leeuwarden
Re: XLR>RCA in en uit van voorversterker
Leeuwarden schreef:Stel je een achterkant van een pre voor. Voor het gemak hebben slechts 1 input (in werkelijkheid zijn het er 4).
Om dat ik zowel XLR als RCA wil gebruiken zitten er dus een XLR en een RCA naast elkaar. De XLR is gewoon aangesloten zoals dat hoort:
+ op 2
- op 3
G op 1
Van de XLR naar RCA lopen de volgende draden:
2 naar +
3 naar aarde
1 naar schakelaar naar aarde
Met de schakelaar kan ik de - en G kortsluiten voor gebruik van de RCA
Bij de uitgang is de XLR zoals de ingang aangesloten.
Er lopen twee draden naar de RCA: 2 naar + en 1 naar aarde.
Als ik zo de hele installatie aanzet heb ik brom
Sluit ik op de uitgang - en G kort net als op de ingang, heb ik geen brom en werkt alles.
Als ik de pre uitzet heb ik ook brom, zelfs als ik hem van het net loskoppel.
Aangezien ik de pre goed aan de praat heb gehad zonder de ingangskeuze pcb, zou het probleem daar kunnen zitten.
Dat ga ik morgen hopelijk proberen.
Tot die tijd: zie ik iets over het hoofd? Dat de uitgang ook kortgesloten moet worden ontgaat mij volledig eerlijk gezegd. De ingang is toch al kortgesloten als ik RCA gebruik?
Heeft iemand hier nog enig idee over?
- audiomanics
- Contacteer:
Euh ja, Als ik er over na denk, klinkt het ook vrij logisch... Althans?? even resume:
Als je de schakel sluit heb je geen brom..
Als de voorversterker uit staat, maar wel aangesloten en de schakelaar staat open, heb je brom..
Even er van uitgaan dat zowel de uitgang van de VV en de ingang van de EV in principe gebalanceerd zijn uitgevoerd, dus met een echte + en - in/uitgang..
Als je een van de schakelaars onderbreekt zijn de massa's niet met elkaar verbonden, bij gebruik van een ongebalanceerde verbinding..
Sowieso vreemd dat ze uitgerekend de massa schakelen..
Ik denk als je een losse kabel neemt die tussen de centrale aardpunten van de VV en de EV loopt, dat dan het gevaar van zwevende en door trafo's (en dergelijke) geinduceerde spanningen op de massa's al een aardig eind weg is.. Bovendien lijkt het er op dat bij deze configuratie (XLR-RCA) de afscherming van de kabel fungeert als - signaal ader.. >> verkeerde draadsoort gebruikt..
Kees
Als de voorversterker uit staat, maar wel aangesloten en de schakelaar staat open, heb je brom..
Even er van uitgaan dat zowel de uitgang van de VV en de ingang van de EV in principe gebalanceerd zijn uitgevoerd, dus met een echte + en - in/uitgang..
Als je een van de schakelaars onderbreekt zijn de massa's niet met elkaar verbonden, bij gebruik van een ongebalanceerde verbinding..
Ik denk als je een losse kabel neemt die tussen de centrale aardpunten van de VV en de EV loopt, dat dan het gevaar van zwevende en door trafo's (en dergelijke) geinduceerde spanningen op de massa's al een aardig eind weg is.. Bovendien lijkt het er op dat bij deze configuratie (XLR-RCA) de afscherming van de kabel fungeert als - signaal ader.. >> verkeerde draadsoort gebruikt..
Kees
- Leeuwarden
Jawel, maakt niet uit hoe de schakelaar staat...audiomanics schreef:Euh ja, Als ik er over na denk, klinkt het ook vrij logisch... Althans?? even resume:
Ja, pre is gebalanceerd, zie schema.audiomanics schreef:Even er van uitgaan dat zowel de uitgang van de VV en de ingang van de EV in principe gebalanceerd zijn uitgevoerd, dus met een echte + en - in/uitgang..
Zie tekening, is ook volgens Sander en later ook Peter hun antwoord.audiomanics schreef:Als je een van de schakelaars onderbreekt zijn de massa's niet met elkaar verbonden, bij gebruik van een ongebalanceerde verbinding..
Uhhh mag ik deze nog een keer in Jip und Jahnneke?audiomanics schreef:Ik denk als je een losse kabel neemt die tussen de centrale aardpunten van de VV en de EV loopt, dat dan het gevaar van zwevende en door trafo's (en dergelijke) geinduceerde spanningen op de massa's al een aardig eind weg is.. Bovendien lijkt het er op dat bij deze configuratie (XLR-RCA) de afscherming van de kabel fungeert als - signaal ader.. >> verkeerde draadsoort gebruikt..
Als ik bij de uitgang 3 niet met de aarde van de RCA verbind heb ik geen geluid.
- audiomanics
- Contacteer:
Klopt je nummering in die bijlage? ik zie nogal een verschil bij die XLR>RCA met en zonder schakelaar..
1 = GND, 2=POS en 3=NEG..
Dit is wat, volgens mij, de standaard aansluiting is.. Even opletten met de male en female pluggen... gelukkig staan de nummertjes meestal op de connectoren en pluggen te lezen.
Volgens mijn opinie moet een kabel altijd het aantal adertjes hebben van het aantal pennen dat je wil aansluiten en LOS daarvan een afscherming die je maar aan een zijde aansluit. Zo krijg je geen zwevende aardingen en storingen stralen niet in op signaalvoerende geleiders (massa is ook een signaalvoerende geleider!)
Kees
1 = GND, 2=POS en 3=NEG..
Dit is wat, volgens mij, de standaard aansluiting is.. Even opletten met de male en female pluggen... gelukkig staan de nummertjes meestal op de connectoren en pluggen te lezen.
Volgens mijn opinie moet een kabel altijd het aantal adertjes hebben van het aantal pennen dat je wil aansluiten en LOS daarvan een afscherming die je maar aan een zijde aansluit. Zo krijg je geen zwevende aardingen en storingen stralen niet in op signaalvoerende geleiders (massa is ook een signaalvoerende geleider!)
Kees
- Leeuwarden
Je hebt gelijk Kees, het klopt niet. Lukt me nu even niet om de tekening aan te passen. Hopelijk later vanavond...
- Leeuwarden
- Leeuwarden
Okee...
situatie zoals hierboven: versterker uit=brom, versterker aan=harde brom
Als ik de output kortsluit: versterker aan=bijna stil, versterker uit=brom (zelfde als hierboven)
In beide gevallen niets aangesloten op de ingang en het maakt niet uit of ik de ingang kortsluit of niet...
Ik kom er niet uit...
situatie zoals hierboven: versterker uit=brom, versterker aan=harde brom
Als ik de output kortsluit: versterker aan=bijna stil, versterker uit=brom (zelfde als hierboven)
In beide gevallen niets aangesloten op de ingang en het maakt niet uit of ik de ingang kortsluit of niet...
Ik kom er niet uit...
- audiomanics
- Contacteer:
Heb je die 60V nu al goed?
Je kunt misschien overwegen om al die massa draden er uit te halen en iedere print en iedere connector met zijn eigen massadraadje aan een centraal punt te leggen. Bovendien de afschermingen van de onderlinge kabeltjes op eenzelfde wijze met een draadje aan dat punt leggen.. Dan zit je qua aarding en afschermining in ieder geval goed.
Vermoedelijk kun je van een van de kanalen ook even de massa naar de eindversterker losnemen zodat je in ieder geval geen aardlus hebt..
Merk je ook verschil in brom als je met je hand in de buurt van bepaalde plaatsen komt? (denk dan aan een onderbreking of een slechte aanpassing)
Kees
Je kunt misschien overwegen om al die massa draden er uit te halen en iedere print en iedere connector met zijn eigen massadraadje aan een centraal punt te leggen. Bovendien de afschermingen van de onderlinge kabeltjes op eenzelfde wijze met een draadje aan dat punt leggen.. Dan zit je qua aarding en afschermining in ieder geval goed.
Vermoedelijk kun je van een van de kanalen ook even de massa naar de eindversterker losnemen zodat je in ieder geval geen aardlus hebt..
Merk je ook verschil in brom als je met je hand in de buurt van bepaalde plaatsen komt? (denk dan aan een onderbreking of een slechte aanpassing)
Kees
Het is een beetje moeilijk te volgen, maar, als je nou es die RCA ff vergeet en los koppeld, ook de aardingen er van, zo dat ze niet meer meedoen.
Dan kijken wat er gebeurd. Ik heb maar steeds het gevoel dat je iets fout doet met de aarding. Een aardlus op één of andere manier. Denk er om, dat alle aardingen op één punt bij elkaar komen. Denk er ook om, dat er ook op de printplaten aarde banen zijn waarmee de aarding van in- en uitgang kunnen zijn doorverbonden. Dus dan niet met twee draden naar een aarde, maar met één draad. Liefst die van de ingang. Maak een centraal aardpunt dicht bij de voeding waar alles samen komt.
Edit, Kees was me ff voor..
Dan kijken wat er gebeurd. Ik heb maar steeds het gevoel dat je iets fout doet met de aarding. Een aardlus op één of andere manier. Denk er om, dat alle aardingen op één punt bij elkaar komen. Denk er ook om, dat er ook op de printplaten aarde banen zijn waarmee de aarding van in- en uitgang kunnen zijn doorverbonden. Dus dan niet met twee draden naar een aarde, maar met één draad. Liefst die van de ingang. Maak een centraal aardpunt dicht bij de voeding waar alles samen komt.
Edit, Kees was me ff voor..
- Leeuwarden
De 60V is nu goed. Met de hand alle draden bewogen... helemaal geen effect...
- Leeuwarden
- Leeuwarden
Ik heb de ingangskeuze pcb deze week aan 1 kanaal losgekoppeld gehad, maakte niets uit... de RCA van de uitgang kan ik niet loskoppelen omdat ik dan geen eindtrap meer kan aansluitensietse schreef:Het is een beetje moeilijk te volgen, maar, als je nou es die RCA ff vergeet en los koppeld, ook de aardingen er van, zo dat ze niet meer meedoen.
- Leeuwarden
Klopt Sietse...
We hebben een nieuw verschijnsel.... als ik mijn pre aan/uit zet springen mijn eindversterkers spontaan aan...
Nu wordt het me echt te dol...
We hebben een nieuw verschijnsel.... als ik mijn pre aan/uit zet springen mijn eindversterkers spontaan aan...
Nu wordt het me echt te dol...
- Leeuwarden
Ik haal het ding uit elkaar en dan eerst maar eens kijken of ik hem op een plankje weer draaiende krijg zoals ik dat in eerste instantie ook had. Het is toch wel heel vreemd dat mijn losse eindtrappen spontaan aanspringen....
- audiomanics
- Contacteer:
Kun je ook meteen dat kleine voedinkje achterin even 180 graden draaien.. scheelt toch altijd weer zo'n 10 cm, gok ik, dat dat trafo'tje weg staat van de signaaldraden.
Kees
Kees
- Leeuwarden
Okee. Kan jij verklaren hoe het komt dat mijn eindtrappen aanspringen, Kees?
Ze zijn alleen verbonden via de interlink en ze zitten op het zelfde stekkerblok...
Ze zijn alleen verbonden via de interlink en ze zitten op het zelfde stekkerblok...
- audiomanics
- Contacteer:
Nee.. ik weet ook niet hoe jij de boel aan elkaar hebt zitten.. Heb je een soort Remote-signaal van je voorversterker naar je eindversterkers gemaakt? Zodat je met de VV de EV aan en uit kan zetten?
Kees
Kees
- Leeuwarden
Nee, alleen de interlink...
In de eindversterkers zit een SSassen softstart die gebruikmaakt van een momentschakelaar om een en ander aan/uit te zetten... En de stekkers zitten in dezelfde stekkerdoos.
Verder niets...
In de eindversterkers zit een SSassen softstart die gebruikmaakt van een momentschakelaar om een en ander aan/uit te zetten... En de stekkers zitten in dezelfde stekkerdoos.
Verder niets...
- Leeuwarden
Goed. Vandaag versterker gesloopt en geprobeerd dat een beetje slim en structureel aan te pakken. Da's best moeilijk voor me.
Stoute schoenen aangetrokken en de output los gemaakt van de APOX volume. RCA-tje op de output en aan de eindversterker gekoppeld.
Geen brom. Stoute schoenen aangetrokken en m'n beschermende pak van de EOD aangetrokken en het geheel onder spanning gezet.
Omdat het ding dan voluit staat te blazen richting EV verwachtte ik wel iets eigenlijk. Niets dus. Heel klein beetje brom maar niet noemenswaardig.
Vervolgens heb ik het relaisgestuurde volumeboardje van APOX voorzien van een RCA en vervolgens helemaal zonder aansturing, spanning, gewoon helemaal los aan de EV gezet. En ja hoor: BROMMMMMMM... Nu zitten er op die APOX twee chips waarvan ik via diyaudio heb begrepen dat die ook roet in het eten kunnen gooien. Dus die heb ik er ook uitgehaald. Wat er niet in zit kan ook niet storen. Maar helaas. Nog steeds brom.
Ik meen hieruit te kunnen concluderen dat het probleem in de APX volume zit. Zijn jullie dat met me eens of moet ik toch nog even verder zoeken?
Stoute schoenen aangetrokken en de output los gemaakt van de APOX volume. RCA-tje op de output en aan de eindversterker gekoppeld.
Geen brom. Stoute schoenen aangetrokken en m'n beschermende pak van de EOD aangetrokken en het geheel onder spanning gezet.
Omdat het ding dan voluit staat te blazen richting EV verwachtte ik wel iets eigenlijk. Niets dus. Heel klein beetje brom maar niet noemenswaardig.
Vervolgens heb ik het relaisgestuurde volumeboardje van APOX voorzien van een RCA en vervolgens helemaal zonder aansturing, spanning, gewoon helemaal los aan de EV gezet. En ja hoor: BROMMMMMMM... Nu zitten er op die APOX twee chips waarvan ik via diyaudio heb begrepen dat die ook roet in het eten kunnen gooien. Dus die heb ik er ook uitgehaald. Wat er niet in zit kan ook niet storen. Maar helaas. Nog steeds brom.
Ik meen hieruit te kunnen concluderen dat het probleem in de APX volume zit. Zijn jullie dat met me eens of moet ik toch nog even verder zoeken?
Probeer het volgende eens, diodes zijn >10A en >= 600V , dus 2 diodes per kanaal, 4 in het totaal dus, de verbinding met de kast naar de 5V voeding moet er ook zijn, maar is maar 1 maal nodig.
En ja, je moet wel degelijk een aarding gebruiken, veiligheid is nu eenmaal ook in zelfbouw een must, je versterker gebruiken om je haar rechtop te zetten en toch niet zo fijn, daar hebben ze gel voor uitgevonden !!!!
In de situatie die je nu hebt zweefd alles tov elkaar.
Let erop dat je 5V voeding zeker galvanisch gescheiden is van de 230VAC.
Succes
/edit
Check ook dat er geen elektrische verbinding is tussen kast en display/print
/edit
En ja, je moet wel degelijk een aarding gebruiken, veiligheid is nu eenmaal ook in zelfbouw een must, je versterker gebruiken om je haar rechtop te zetten en toch niet zo fijn, daar hebben ze gel voor uitgevonden !!!!
In de situatie die je nu hebt zweefd alles tov elkaar.
Let erop dat je 5V voeding zeker galvanisch gescheiden is van de 230VAC.
Succes
/edit
Check ook dat er geen elektrische verbinding is tussen kast en display/print
/edit