Pjotr schreef:als je meerdere subs wilt gaan plaatsen zou ik toch niet hoger gaan dan 100Hz ermee. Hoger ga je niet echt goed geïntegreerd krijgen ben ik bang.
Ik ga geen
subwoofers onder een systeem plaatsen

, maar een experiment uitvoeren met woofers. Integratie, roommodes, enz. mogen bij de zoektocht buiten beschouwing worden gelaten.
Mijn nog te bouwen vloerstaanders zetten met 5 stuks LM3886's zelf al probleemloos 110 dB tot 20 Hz weg, zónder de lineaire Xmax te naderen. Dat ga ik nooit benutten. Waar het mij om gaat: zelfs de beste laagweergave komt in een gesloten ruimte niet tot zijn recht, en meer diepgang betekent alleen maar meer rommel, wat afbreuk doet aan de algehele weergave. Een gebruikelijke aanpak is om bij de bron bepaalde frequenties te nijpen. Wat minder aanwezig is verstoort inderdaad minder, maar desondanks blijf je onderin naar rommel luisteren... hoe goed de weergevers ook zijn, en hoeveel geld je ook in DSP-toestanden steekt.
Dát is waar mijn aanpak zich op richt: éérst mogelijk maken dat een zuivere laagweergave ook tot zijn recht kan komen in een gesloten ruimte, en dat diepgang zinnig wordt. Slaagt dit, dan maakt dat correctie niet geheel overbodig, maar dringt het wel de noodzaak ertoe een heel eind terug. Hoe en wat volgt later. Voor de test dienen de bijgeplaatste luidsprekers alle halve golflengtes te kunnen weergeven die niet in de ruimte passen. Misschien trek ik dat zelfs door tot hele golflengtes.
Hoe meer conusoppervlak en hoe groter de spreiding door het vertrek, hoe groter de kans van slagen. Dat kent alleen zijn beperkingen, dus ik hoop dat het duidelijk maakt waarom ik graag alle specifieke uitschieters op een rij heb voordat ik de Daytons van Ed overneem. Kwalitatief zal ik weinig beters vinden.