Deze hele thread samengevat in 6 woorden.
Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wat je ‘hoort’ is inderdaad wat de hersenen ervan weten te maken. Vaak hoor je ook dat na het toevoegen van een subwoofer, het ineens ruimtelijker klinkt. Ook dat effect heeft ermee te maken dat de hersenen minder bezig zijn met bijverzinnen van de missende grondtonen, Ik vermoed dat de Shun Mook tweaks gelijksoortig werken.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Er zit een kickdrum in die houtjes? Je hersenen verzinnen veel dingen maar dat lijkt mij toch niet. Die associëren voornamelijk wat jij waarneemt met wat je eerder geleerd/onthouden hebt. En veel basinstrumenten herken je meer aan de boventonen dan aan de buikmassage.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Pjotr,
Dat was een voorbeeld, probeer eens wat meer out of the box te denken.
Groetjes Walter
Dat was een voorbeeld, probeer eens wat meer out of the box te denken.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het toevoegen van een subwoofer doet dat niet per se. Maar als je de monitoren vervolgens alleen voor het lage midden en de rest daarboven gebruikt (door de x-over aan te passen, gesloten box van te maken etc, dan vervormen ze minder en klinken wellicht ruimtelijker.
Dit is goed te verklaren op basis van normale fysica.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
in de onderste octaaf zit vaak de ruimte "info", die zorgt dan voor dat je meer het 'being there' effect krijgtsatefan schreef: ↑za 05 apr 2025, 16:02Het toevoegen van een subwoofer doet dat niet per se. Maar als je de monitoren vervolgens alleen voor het lage midden en de rest daarboven gebruikt (door de x-over aan te passen, gesloten box van te maken etc, dan vervormen ze minder en klinken wellicht ruimtelijker.
Dit is goed te verklaren op basis van normale fysica.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Vraagje, heeft iemand hier ervaring met geld overmaken van ING naar een amerikaanse rekening? Misschien ga ik iets direct kopen bij Bill van Shun Mook.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bedankt voor de tip, maar de vraag was eigenlijk: kan het ook gewoon via ING…
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nooit via een bankoverschrijving geld overmaken naar in dit geval VS als je iets wilt bestellen. Simpel. Geld als in bankoverschrijving overmaken is definitief. Naar familie overmaken (noem maar wat, als in vertrouwd) kan uiteraard wel.
Credit card (PayPal valt hier ook onder) is gedekt als je bv de bestelde spullen niet ontvangt.
Credit card (PayPal valt hier ook onder) is gedekt als je bv de bestelde spullen niet ontvangt.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ok, goed punt, maar ik begrijp hieruit dat het dus wel zou kunnen?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Om via ING Bank geld over te maken naar de Verenigde Staten, kunt u gebruikmaken van de dienst ‘Wereldbetaling’.
Benodigde gegevens voor de overboeking:
• Naam en adres van de ontvanger: De volledige naam en het adres van de begunstigde.
• Bankgegevens van de ontvanger:
• Fedwire (FW) nummer: Een 9-cijferige bankcode, ook bekend als ‘Routing number’ of ‘ABA’.
• BIC (Bank Identifier Code): De internationale bankcode van de bank van de ontvanger.
Deze codes zorgen ervoor dat de betaling correct wordt verwerkt naar de juiste bank en rekening in de VS.
Stappen om de overboeking te doen:
1. Log in op Mijn ING: Ga naar de online bankomgeving van ING en log in met uw gegevens.
2. Ga naar ‘Betalen’ en kies voor ‘Buitenland’: Selecteer de optie om een internationale overboeking te doen.
3. Vul de betalingsgegevens in: Voer de naam en het adres van de ontvanger in, evenals het Fedwire-nummer en de BIC van de bank van de ontvanger.
4. Kies de valuta en het bedrag: Selecteer de gewenste valuta (bijvoorbeeld USD) en voer het over te maken bedrag in.
5. Controleer en bevestig de transactie: Controleer alle ingevoerde gegevens zorgvuldig en bevestig vervolgens de overboeking.
Kosten en verwerkingstijd:
• Kosten: Voor een Wereldbetaling naar de Verenigde Staten rekent ING €12,00 per transactie.
• Verwerkingstijd: De verwerkingstijd van internationale betalingen kan variëren. Voor specifieke informatie over de verwerkingsduur kunt u terecht op de ING-pagina over verwerkingsduur buitenlandse betalingen.
Zorg ervoor dat u alle benodigde gegevens correct invoert om vertragingen of fouten bij de overboeking te voorkomen.
Benodigde gegevens voor de overboeking:
• Naam en adres van de ontvanger: De volledige naam en het adres van de begunstigde.
• Bankgegevens van de ontvanger:
• Fedwire (FW) nummer: Een 9-cijferige bankcode, ook bekend als ‘Routing number’ of ‘ABA’.
• BIC (Bank Identifier Code): De internationale bankcode van de bank van de ontvanger.
Deze codes zorgen ervoor dat de betaling correct wordt verwerkt naar de juiste bank en rekening in de VS.
Stappen om de overboeking te doen:
1. Log in op Mijn ING: Ga naar de online bankomgeving van ING en log in met uw gegevens.
2. Ga naar ‘Betalen’ en kies voor ‘Buitenland’: Selecteer de optie om een internationale overboeking te doen.
3. Vul de betalingsgegevens in: Voer de naam en het adres van de ontvanger in, evenals het Fedwire-nummer en de BIC van de bank van de ontvanger.
4. Kies de valuta en het bedrag: Selecteer de gewenste valuta (bijvoorbeeld USD) en voer het over te maken bedrag in.
5. Controleer en bevestig de transactie: Controleer alle ingevoerde gegevens zorgvuldig en bevestig vervolgens de overboeking.
Kosten en verwerkingstijd:
• Kosten: Voor een Wereldbetaling naar de Verenigde Staten rekent ING €12,00 per transactie.
• Verwerkingstijd: De verwerkingstijd van internationale betalingen kan variëren. Voor specifieke informatie over de verwerkingsduur kunt u terecht op de ING-pagina over verwerkingsduur buitenlandse betalingen.
Zorg ervoor dat u alle benodigde gegevens correct invoert om vertragingen of fouten bij de overboeking te voorkomen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Yep gewoon even binnen je box blijven denken en de zoekfunctie op de ING site gebruiken: https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... ldbetaling. Maar zoals Barry al aangaf: Paypal is veiliger.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Tonaliteit en fundament mbt laagweergave snap ik nog wel. Maar beleving van ruimte zit toch veel meer in de middentonen (zeg vanaf 500 Hz). Dit komt met name door reflecties en nagalm. In onze luisterruimte passen die hele grote golven van een subwoofer helemaal niet (qua afmetingen). Vanaf 500hz is zo'n golf een cm of 75. Dus daarboven is er de mogelijkheid om in een ruimte direct en indirect geluid waar te nemen als 'ruimtelijk'.Henkjan schreef: ↑za 05 apr 2025, 17:54in de onderste octaaf zit vaak de ruimte "info", die zorgt dan voor dat je meer het 'being there' effect krijgtsatefan schreef: ↑za 05 apr 2025, 16:02Het toevoegen van een subwoofer doet dat niet per se. Maar als je de monitoren vervolgens alleen voor het lage midden en de rest daarboven gebruikt (door de x-over aan te passen, gesloten box van te maken etc, dan vervormen ze minder en klinken wellicht ruimtelijker.
Dit is goed te verklaren op basis van normale fysica.
Edit: even ingelezen. Klaarblijkelijk wordt de locatie van geluidsgolven om een andere manier bepaald, afhankelijk van (onder andere) frequentie.
Bij golven lager dan 1500 Hz gaat het om 'Interaural Phase Difference' ofwel (IPD). Het faseverschil van een geluidsgolf tussen je linker- en rechteroor.
Voor lage en middenfrequenties (tot ± 1500–2000 Hz), maar ook voor scherpe transiënten (zoals tikken of klikken), is het Interaural Time Difference (ITD). Het tijdsverschil waarmee een geluid het ene oor bereikt ten opzichte van het andere.
Voorts is er nog Interaural Level Difference (ILD). Wordt ook boven de 1500 Hz gebruikt om locatie te bepalen. Als 1 oor van het geluid afstaat is er een verschil in volume tussen de twee oren.
Je brein integreert IPD, ITD en ILD continu om een 3D-beeld van je akoestische omgeving te maken.
Laatst gewijzigd door satefan op za 05 apr 2025, 21:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik kijk even welk bedrag het om zal gaan, lijkt me verder een zeer betrouwbare man, ik heb al heel veel goed advies gehad van hem per email. Het blijkt inderdaad dat ze gestopt zijn met productie van bijna al het Shun Mook spul, alleen soms nog nieuwe MPingo discs. Denk derhalve dat Shun Mook spul nu een goede investering is, gaat nog zeldzamer worden.
Hij heeft een bijzondere set en luisterruimte trouwens:
Hij heeft een bijzondere set en luisterruimte trouwens:
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Betrouwbaarheid van de verzender is 1, aankomen van de spullen is 2. Als je met een bankoverschrijving betaald is altijd je geld pleitte als het niet aankomt ook al is het netjes verstuurd. En als het over geld gaat is vertrouwen alleen niet genoeg helaas.
Ik koop voor m’n handel best veel over de grens, alles CC/PayPal in die wereld. De verkoper weet dat ‘ie z’n centjes krijgt, en ik weet dat de spulletjes verzekerd zijn mocht het niet aankomen, of helemaal niet verstuurd worden oid.
Geen idee wat die spullen waar je mee bezig bent kosten, maar als het serieus geld is zou ik de gok (want dat is het) van een bankoverschrijving nooit wagen.
Ik koop voor m’n handel best veel over de grens, alles CC/PayPal in die wereld. De verkoper weet dat ‘ie z’n centjes krijgt, en ik weet dat de spulletjes verzekerd zijn mocht het niet aankomen, of helemaal niet verstuurd worden oid.
Geen idee wat die spullen waar je mee bezig bent kosten, maar als het serieus geld is zou ik de gok (want dat is het) van een bankoverschrijving nooit wagen.
