Zijn dat trafo's van Dick Best? En hoe staan ze geschakeld dan?hilbren schreef:De trafo's waren iets van €1,50 p/st en zijn de manier op een compacte (goedkope) 170 V DC in een dergelijke behuizing te krijgen.
Lampucera
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
[reclame-mode onhilbren schreef:Dick Best![]()
Dick Best is DE webshop voor de budget bewuste elektronica knutselaar.
(niet alleen op audiogebied) heeft een behoorlijk groot assortiment. minimum bedrag van 5 euro,
realistische verzendkosten (nog geen 2 euro voor een busstuk), en een snelle email service.
Alleen gaan de laatste tijd de bestellingen niet zo snel vanwege een verhuizing, maar daar wordt aan gewerkt. (eenmansbedrijfje).
hier staat de beoordeling van nog zo'n 85 (tevreden) klanten.
[reclame-mode off
waarom heb je die trafo's in serie en paralel gezet?
een tekeningetje zou een hoop verduidelijken....
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 17 feb 2009, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Hier is je tekeningetje...ray5150 schreef:een tekeningetje zou een hoop verduidelijken....
Van die trafo's lijkt me nogal duidelijk.. precies zoals hij het geschreven had.. Alle trafo's primair op de 230V. Parallel dus.. en secundair alle 15V windingen achter elkaar schakelen zodat je secundair 15+15+15...=120V overhoudt.. In serie dus.. de koude- aan de hete kant van de volgende trafo.. en dat een keer of wat herhalen..
Ik blijf er bij dat er elegantere oplossingen zijn, maar dit werkt ook en het ziet er ook nog eens heel ingewikkeld uit met acht van die blokjes blauw..
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
De trafo's die er nu in zitten zijn klein compact en super goedkoop.
Echter zijn ze maar 1,2VA. Vermogenstechnisch kom je te kort met twee trafo's. Plus dat het 230 V trafo's zijn, geen 115 V. Met de spanning kom je ook niet uit.
Overigens is mijn ervaring met twee trafo's tegen elkaar in te zetten niet erg positief. De trafo's die ik in het verleden in een dergelijke opstelling heb gebruikt werden iets te warm naar mijn zin.
Deze oplossing doet het doet het erg goed. Ik zou hem zonder twijfel een tweede keer toepassen.
Betreft de doorslagspanning, deze heb ik nog niet kunnen vinden. De verwachting is dat deze >1 kV is.
Echter zijn ze maar 1,2VA. Vermogenstechnisch kom je te kort met twee trafo's. Plus dat het 230 V trafo's zijn, geen 115 V. Met de spanning kom je ook niet uit.
Overigens is mijn ervaring met twee trafo's tegen elkaar in te zetten niet erg positief. De trafo's die ik in het verleden in een dergelijke opstelling heb gebruikt werden iets te warm naar mijn zin.
Deze oplossing doet het doet het erg goed. Ik zou hem zonder twijfel een tweede keer toepassen.
Betreft de doorslagspanning, deze heb ik nog niet kunnen vinden. De verwachting is dat deze >1 kV is.
Deze truuk ben ik ook aan het toepassen in mijn zelfbouw CD speler en mijn op stapel staande voorversterker.audioot schreef:of mss van 230 naar 12V en dan terug optransformeren met een trafo 24v naar 230v=115 -120V
De secundaire stroom kan vrij hoog worden. oplossing is een wat groter formaat trafo te geruiken. die passen echter niet in zo'n plat kastje als jij hebt gebruikt.hilbren schreef:Overigens is mijn ervaring met twee trafo's tegen elkaar in te zetten niet erg positief. De trafo's die ik in het verleden in een dergelijke opstelling heb gebruikt werden iets te warm naar mijn zin.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Is het misschien een idee om bij Amplimo eens een offerte te vragen voor 10 ringkerntjes primair 2x115 secundair 125V/20mA en 6,3V/1A of 12,6V/0,5A.
Net zoals ik in de ZBOX-Clone gebruik..
Dit trafo'tje kostte toen 52 euro ongeveer maar er zijn er ook maar twee van gemaakt. Vermoedelijk zal bij 10 of meer de prijs behoorlijk reduceren..
Prima geschikt voor alle lampucera's, CD-buffers, en andere schakelingen
Formaat ca 60mm rond, 32 mm dik... (moet ik nog even nameten vanavond)
Kees
Net zoals ik in de ZBOX-Clone gebruik..
Dit trafo'tje kostte toen 52 euro ongeveer maar er zijn er ook maar twee van gemaakt. Vermoedelijk zal bij 10 of meer de prijs behoorlijk reduceren..
Prima geschikt voor alle lampucera's, CD-buffers, en andere schakelingen
Formaat ca 60mm rond, 32 mm dik... (moet ik nog even nameten vanavond)
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Nou, ik ben nu bezig met dat tussendoortje met deze trafo.. Maar omdat ik zie dat er veel meer toepassingen zijn en ikzelf nog vijf kastjes heb staan waar ik dit ontwerpje in kan bouwen....
Kan ik de kastjes met trafo en alle CNC-spulletjes erbij, als bouwpakket aanbieden.. Wel leuk als de trafo dan ook bestaat....
Ik denk dat er dan ook veel meer mensen zo'n buffertje willen maken.. De mensen die altijd een goedkopere trafo vinden, moeten dat dan maar doen.. Speciale productie kost altijd iets meer.. (de reguliere trafo's 15VA kosten zo'n 29 euro ex..)
Kees
Kan ik de kastjes met trafo en alle CNC-spulletjes erbij, als bouwpakket aanbieden.. Wel leuk als de trafo dan ook bestaat....
Ik denk dat er dan ook veel meer mensen zo'n buffertje willen maken.. De mensen die altijd een goedkopere trafo vinden, moeten dat dan maar doen.. Speciale productie kost altijd iets meer.. (de reguliere trafo's 15VA kosten zo'n 29 euro ex..)
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Een gewone ECC82/83 vraagt 300mA bij 6,3V of 150mA bij 12,6V..Leeuwarden schreef:Heb je hier niet 2x 6,3V 1A nodig? (Twee buisjes toch?)
Die 1A op de 6,3 of 0,5A op de 12,6V is dus ruim bemeten, lijkt me, om twee buisjes te kunnen voeden..
12,6V heeft, wat mij betreft, het voordeel dat de stroom de helft is en dus ook het strooiveld om de geleider..
Iets ruimer: 125V/40mA en 6,3V/1,5A past misschien ook nog om die 15VA kern.. dat zal ik moeten navragen..
Dan kan er ook een ECC99 gebruikt worden..
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Nou moe! kom ik vanmiddag bij Radio Twenthe voor 2 stuks 6N6P voor de buizentrap voor de HK DAC.
Totaal onbekend! Nu is dit de best gesorteerde buizenwinkel in Den Haag en wijde omgeving dus ik stond met mijn mond vol tanden.
Ik had verder geen datasheets of lijst met andere typen bij me dus ze konden me ook niet zomaar een alternatief geven. De 6N1P kwam ook niet bekend voor.
Nu is mijn vraag:
Wat zijn de door jullie meest gebruikte alternatieven voor de 6N6P?
(met noval voet)
Dan kan ik morgen weer even langsgaan voor een ander type.
Totaal onbekend! Nu is dit de best gesorteerde buizenwinkel in Den Haag en wijde omgeving dus ik stond met mijn mond vol tanden.
Ik had verder geen datasheets of lijst met andere typen bij me dus ze konden me ook niet zomaar een alternatief geven. De 6N1P kwam ook niet bekend voor.
Nu is mijn vraag:
Wat zijn de door jullie meest gebruikte alternatieven voor de 6N6P?
(met noval voet)
Dan kan ik morgen weer even langsgaan voor een ander type.
Na even zoeken op google:ray5150 schreef:Nou moe! kom ik vanmiddag bij Radio Twenthe voor 2 stuks 6N6P voor de buizentrap voor de HK DAC.
Totaal onbekend! Nu is dit de best gesorteerde buizenwinkel in Den Haag en wijde omgeving dus ik stond met mijn mond vol tanden.
Ik had verder geen datasheets of lijst met andere typen bij me dus ze konden me ook niet zomaar een alternatief geven. De 6N1P kwam ook niet bekend voor.
Nu is mijn vraag:
Wat zijn de door jullie meest gebruikte alternatieven voor de 6N6P?
(met noval voet)
Dan kan ik morgen weer even langsgaan voor een ander type.
6N6P = ECC99 = E182CC
Je zou dus ook voor de andere types vragen.
Als je een ander type buis gebruikt, moet deze ook anders ingesteld worden. Dat betekent andere weerstandswaarden.
Hier een paar websites die ze wel verkopen:
http://www.tonefactory.nl/shop2/advance ... 99&x=0&y=0
http://www.jukebox-revival.nl/catalog/a ... 99&x=0&y=0
Bedankt voor de hulp. Ik had zelf ook de 5687 gevonden als vervanger. Helaas, geen van bovenstaande typen hadden ze in huis.
Nu heb ik besloten om de 6N1P bij De Audiofabriek te gaan bestellen. Dat type word ook door die Lampucera-pool aangeraden na de 6N6P.
welliswaar hebben ze ook de JJ ECC99 maar ik vind de 6N1P wat aantrekkelijker qua prijsstelling.
Omdat ik ook wat Elna Cerafine elko's nodig heb kan ik dat mooi kombineren om de verzendkosten te drukken.
Nu heb ik besloten om de 6N1P bij De Audiofabriek te gaan bestellen. Dat type word ook door die Lampucera-pool aangeraden na de 6N6P.
welliswaar hebben ze ook de JJ ECC99 maar ik vind de 6N1P wat aantrekkelijker qua prijsstelling.
Omdat ik ook wat Elna Cerafine elko's nodig heb kan ik dat mooi kombineren om de verzendkosten te drukken.
