Low budget 2-weg vloerstaander.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nils_vn schreef:
Edo,

Heb je de BR poort nog ingekort, of is deze nog steeds 10cm gebleven?

Nils
Nog niet, hij is nogsteeds 10 cm.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo schreef:
weidok schreef:
Edo.... mijn opmerking over impendantiemeting staat
nu in het "tweelingdraadje" ...

Volgens mij is uit een impedantie meting wel op te maken
of het een br of een mltl is ??
Hoi Weidok,

Hierbij de impedantie meting.
hm... lijkt mij een basreflex :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Even een vraagje over de spoelen voor het filter; Wat voor draad dikte word er aangeraden voor deze luidspreker.

Bij BMM kun je kiezen uit : 0,71 - 1,0 - 1,4 en 2,0 mm.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

als je budget wilt blijven

voor tweeter 0,71mm lucht voor woofer 1mm kern. (mits je niet al de hard speelt).

neem dan een HQ40 spoel.

Of ander 1,4mm luht. (maar is wel flink duurder)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik ben zeer geintresseerd in deze speaker. Ik ben op zoek naar een leuke speaker voor weinig geld zodat ik weer even lekker vooruit kan totdat ik weer genoeg gespaard heb voor het leuke spul.

Ik twijfel alleen erg tussen deze en de Needle. Hoe staan deze tegenover elkaar? Voor de beeldvorming: Ik heb ook nog een Final S100 Sub erbij staan. Luister zelden tot nooit op hele hoge geluidsniveau's (appartement) en ze staan ongeveer meter of 2 van me af. Ze staan in het midden van een langwerpige kamer en ik zit er recht tegenover.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik kan je verzekeren dat deze toch echt wel een stuk beter klinkt. (en ik denk met mij wel heel wat anderen).

Is ook logisch, want met een 3inch breedbander zit je toch met heel wat compromissen.
Zeker in het laag en hoog.

Maargoed ik denk dat deze ook wel wat duurder is dan de needle.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Het prijsverschil is tot daar aan toe. Dat is geen punt. We praten hier niet over honderden euro's verschil he? ;)
Mijn huidige speakers zijn heel bijzonder om het leven gekomen dus het is maar weer een opstapje naar de volgende "echte" speaker. Zie hier het verhaal.

Misschien loop ik beetje vooruit maar hier is een aardig stappenplan te vinden voor de bouw. Is grofweg dezelfde info als op het forum maar dan fijn bij elkaar.

Is het filter wat daar staat nu al definitief?

Volgende week wil ik beginnen met de bouw (en dan uiteraard een bouwverslag hier).
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Is er eigenlijk al een naam verzonnen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Voor zover ik weet is het filter al definitief. Maar ik ben natuurlijk niet de ontwerper. Ik volg dit topic wel vanaf het begin.

Hier : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6630 is ook een topic van iemand die dezelfde speakers aan het bouwen is.

Ik ga zelf binnenkort beginnen ook beginnen met dit model te bouwen maar ben nu nog bezig met alle onderdelen te verzamelen.

Alleen twijfel ik nog tussen de originele tweeter en de Seas 27TFF, Ik had Edo een email gestuurd met het verzoek of hij een simulatie zou willen maken voor het filter. maar ik heb nog niks gehoord.

daarom wacht ik nog even met spullen te bestellen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Hmm als je daar meer over weet dan hoor ik het ook graag. Dat lijkt me ook wel intressant.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ray5150 schreef:
Alleen twijfel ik nog tussen de originele tweeter en de Seas 27TFF, Ik had Edo een email gestuurd met het verzoek of hij een simulatie zou willen maken voor het filter. maar ik heb nog niks gehoord.
Sorry, beetje drukke werkweken bij baas op dit moment. Als ik even tijd heb zal ik even kijken voor je. Al geloof ik niet dat ik de FRD en ZMA van de 27TFF heb liggen, maar misschien dat iemand die nog heeft ergens?
(anders kom ik er ook wel uit, maar wordt het iets meer gokken)... :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Edo, Alvast hartelijk dank voor de moeite die je wil doen ondanks je drukke werkzaamheden.

Heb liever dat het wat langer duurt en goed is dan haastwerk en dat ik toch niet tevreden ben.

Ik wil best wel helpen zoeken, maar ik heb geen flauw idee wat FRD en ZMA betekend...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

volgens mij had je ze enkel liggen van de 20TFF (remember, ik had ze toen ook nodig).

Dat is wel een heel andere tweeter.

Ik denk dat de 27TFF wel een mooie match is, hij is niet belachelijk duur, maar presteert wel heel goed.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Is het mogelijk om een soort boodschappenlijstje te maken voor het filter? Bij BMM bijvoorbeeld. Ik weet niet goed welke componenten ik moet selecteren.

Even nog een aantal vraagjes over de demping:
Waar haal je je dempingsmateriaal?
Je hebt de kast bekleed met vilt en dan wat pritex zoals aangegeven in de tekening (top en achter de woofer en op de bodem). Plak je de pritex over het vilt of in plaats van?

Sorry als de vragen wat stom overkomen maar ik wil het in 1 keer goed doen en heb weinig ervaring met demping en filters.

Ik heb zojuist de een bestelling gedaan bij BMM voor de units, BS-pijp en terminals. Kan ik volgende week beginnen met de bouw van de kasten!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

we hadden een inkoop actie moeten houden, dan waren wij een stuk goedkoper uitgeweest !!

Mischien spreek ik voor mijn beurt maar wat ik uit de foto's opmaak is dat er aan de bovenkant en onderkant alleen pritex komt te zitten.

Het vilt komt van de reguliere tapijthandel en zit gelijmd met Bisonkit

Ik vermoed dat aan de achterkant het pritex over het vilt komt. weet niet of dit gelijmd is. mijn ervaring is dat schuimrubber en bisonkit een hele slechte kombinatie zijn.(gaat smelten)

wat ik wel weet maar niet goed vermeld staat is dat er achter de drivers ook nog een plukje BAF komt. dit is een soort witte wolachtige vezel.
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=1935
Dit word ook verkocht door BMM. Het Pritex vind ik vrij prijzig bij hun.
Of ben ik de enige daarin ?


Ik overweeg ook om wat loodmitumen op de wanden te plakken
Edo deed dit niet uit kosten overwegingen.

De soorten filter componenten staan in het topic her en der beschreven
even resumeren :

Condensatoren : Audyn Cap KP-QS :
http://www.bmm-electronics.nl/brands.asp?ID2=48
(in principe kun je de 250 of 400 volt versie nemen)

Weerstanden : Metaaloxyde, 10 Watt :
http://www.bmm-electronics.nl/Producten ... ep_A_ID=99

Lucht spoelen : 0.71 mm voor tweeter
1.00 mm voor woofer
( Zie posting van B-Force een paar dagen geleden )
http://www.bmm-electronics.nl/Producten ... ep_A_ID=65
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
als je budget wilt blijven

voor tweeter 0,71mm lucht voor woofer 1mm kern. (mits je niet al de hard speelt).

neem dan een HQ40 spoel.

Of ander 1,4mm lucht. (maar is wel flink duurder)
Die HQ40 spoel, is die voor het hoog of het laag bedoelt ?

Het mag wel wat kosten, ja.

Andere vraag : de spoel voor het hoog is 270 micro Henry.
Is dit 0,27 milli Henry, of reken ik verkeerd ?

Heeft een spoel met ferrietkern voordelen tov een luchtkern of valt dit wel mee?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Heeft een spoel met ferrietkern voordelen tov een luchtkern of valt dit wel mee?
lagere weerstand. verder heeft een luchtspoel de voorkeur
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Kern spoel is voor laag.

En lucht bied in principe voorkeur, hoewel de meeste pas drastisch vervormen bij 8-10V dacht ik (hangt een beetje van het type af).
Das al flink hard.

voor budget is een goede 1mm kern prima.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Edo schreef:
ray5150 schreef:
Alleen twijfel ik nog tussen de originele tweeter en de Seas 27TFF, Ik had Edo een email gestuurd met het verzoek of hij een simulatie zou willen maken voor het filter. maar ik heb nog niks gehoord.
Sorry, beetje drukke werkweken bij baas op dit moment. Als ik even tijd heb zal ik even kijken voor je. Al geloof ik niet dat ik de FRD en ZMA van de 27TFF heb liggen, maar misschien dat iemand die nog heeft ergens?
(anders kom ik er ook wel uit, maar wordt het iets meer gokken)... :)
Is dit wat?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... highlight=
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nee, sorry. Dat is wel data, maar niet de data die ik zoek. Maar geeft niet, heb ondertussen wel wat gevonden dus hierbij het plaatje.
Zuiver op simulatie zie je hieronder de verschillen met de originele X1 tweeter en de Seas 27TFF tweeter. Beide zijn redelijk gelijk dus eigenlijk zou ik, als ik het zo bekijk, niet veel veranderen aan het filter. Misschien later naar smaak het hoog wat bijstellen, maar verder niet veel aan het filter veranderen.

De roze lijn is met de X1, de groene lijn de Seas 27TFF.
Bijlagen
met_27tff.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Hartelijk dank voor de hulp en advies!, Ik ga spullen bestellen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Voor ik het vergeet, Nogmaals deze vraag :

de spoel voor het hoog is 270 micro Henry.
Is dit 0,27 milli Henry, of reken ik verkeerd ?

Anders bestel ik het verkeerde...
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

270 micro is hetzelfde als 0,27 milli.

micro is 10 tot de macht -6
milli is 10 tot de macht -3
komma gaat dus drie plaatsen opzij om van de één naar de ander te gaan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Okee, nogmaals dank. (ik ben niet zo'n rekenwonder)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Om vervuiling van deze thread te voorkomen heb ik een nieuwe gestart om de bouw van mijn exemplaren te beschrijven.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6853

ik hoop u allen daar te mogen begroeten....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”