Dit lijkt me inderdaad het proberen waard, dus in ons huidig schema R40, R42, R50, R52, van 18k voorzien i.p.v. 3k3.MarcelvdG schreef: ↑za 13 apr 2024, 22:15Douwe's hypothese (of is het geen hypothese maar een feit?) betekent dus dat het oplopen van de emissie van de eindbuizen sneller gaat dan de biasautomaat kan bijhouden. Clampen tot een veilige waarde zou dan inderdaad moeten helpen, of de biasautomaat herdimensioneren zodat die sneller wordt.
Als die -24 V redelijk nauwkeurig is (en volgens post #1 zou die dat moeten zijn), zou R5 (in Douwe's schema, R4, R9, R14 en R19 in het schema van post #1, weerstand van de collector van de PNP naar het elcootje) verhogen van 3,3 kohm naar 18 kohm misschien een nog simpelere clampimplementatie zijn. Je gebruikt het verzadigen van de PNP dan als clamp. Je hoeft er dan ook geen dingen bij te bouwen, maar alleen vier andere weerstandjes op de print te zetten.
Zelf ga ik het op mijn print (nog) niet veranderen omdat ik geen brom meer hoor sinds de HS extra vertraagd is.
Anderen die de print nog niet afgewerkt hebben, kunnen dan beter die 18k ook toepassen, zodra Douwe het heeft getest.
Douwe ik hoop dat voor jou het brom-probleem hierdoor ook opgelost wordt. Laat het me weten als je het toegepast hebt (met positief resultaat), dan pas ik het ook aan in het overzichts-topic van de BiasAutomaat.
Marcel bedankt voor deze eenvoudige oplossing! Ik wist dat ik bij jou moest aankloppen, samen met Anne ben je toch één van de twee hoofdontwerpers van deze versie van BiasAutomaat.
Mag ik na het testen, deze aanpassing opnemen in het overzichts-topic? Ik veronderstel enkel wanneer de negatieve spanning -24V is, en niet bij de versies van -50V à -75V.
Marcel, dit zit niet in deze versterker vermits onze versterker een traag opkomende HS heeft, nl. 25 à 30sec.MarcelvdG schreef:In het oorspronkelijke biasautomaatdraadje had Anne iets bedacht met een relaiscontact dat de referentie kortsluit om te voorkomen dat de boel met de integrator in de verkeerde hoek opstart. Ik heb eigenlijk nooit precies begrepen hoe dat werkt (hangt het van het teken van de offset af of het werkt of zijn de buizen toch wel warm voor de integrator te ver kan weglopen?), maar als ik het goed begrijp zit dat niet in deze versterker?
De versie met relais, koppelt -zolang de buizen niet zijn opgewarmd- de referentiespanning aan aarde. Zodra de tijdschakeling (vermoed ik) van de opwarming verlopen is, stuurt die een relais aan dat de referentiespanning van de diode doorlaat.
Nogmaals dank Marcel
