Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

MarcelvdG schreef: za 13 apr 2024, 22:15
Douwe's hypothese (of is het geen hypothese maar een feit?) betekent dus dat het oplopen van de emissie van de eindbuizen sneller gaat dan de biasautomaat kan bijhouden. Clampen tot een veilige waarde zou dan inderdaad moeten helpen, of de biasautomaat herdimensioneren zodat die sneller wordt.

Als die -24 V redelijk nauwkeurig is (en volgens post #1 zou die dat moeten zijn), zou R5 (in Douwe's schema, R4, R9, R14 en R19 in het schema van post #1, weerstand van de collector van de PNP naar het elcootje) verhogen van 3,3 kohm naar 18 kohm misschien een nog simpelere clampimplementatie zijn. Je gebruikt het verzadigen van de PNP dan als clamp. Je hoeft er dan ook geen dingen bij te bouwen, maar alleen vier andere weerstandjes op de print te zetten.
Dit lijkt me inderdaad het proberen waard, dus in ons huidig schema R40, R42, R50, R52, van 18k voorzien i.p.v. 3k3.
Zelf ga ik het op mijn print (nog) niet veranderen omdat ik geen brom meer hoor sinds de HS extra vertraagd is.
Anderen die de print nog niet afgewerkt hebben, kunnen dan beter die 18k ook toepassen, zodra Douwe het heeft getest.
Douwe ik hoop dat voor jou het brom-probleem hierdoor ook opgelost wordt. Laat het me weten als je het toegepast hebt (met positief resultaat), dan pas ik het ook aan in het overzichts-topic van de BiasAutomaat.

Marcel bedankt voor deze eenvoudige oplossing! Ik wist dat ik bij jou moest aankloppen, samen met Anne ben je toch één van de twee hoofdontwerpers van deze versie van BiasAutomaat. :goedzo:
Mag ik na het testen, deze aanpassing opnemen in het overzichts-topic? Ik veronderstel enkel wanneer de negatieve spanning -24V is, en niet bij de versies van -50V à -75V.
MarcelvdG schreef:
In het oorspronkelijke biasautomaatdraadje had Anne iets bedacht met een relaiscontact dat de referentie kortsluit om te voorkomen dat de boel met de integrator in de verkeerde hoek opstart. Ik heb eigenlijk nooit precies begrepen hoe dat werkt (hangt het van het teken van de offset af of het werkt of zijn de buizen toch wel warm voor de integrator te ver kan weglopen?), maar als ik het goed begrijp zit dat niet in deze versterker?
Marcel, dit zit niet in deze versterker vermits onze versterker een traag opkomende HS heeft, nl. 25 à 30sec.
De versie met relais, koppelt -zolang de buizen niet zijn opgewarmd- de referentiespanning aan aarde. Zodra de tijdschakeling (vermoed ik) van de opwarming verlopen is, stuurt die een relais aan dat de referentiespanning van de diode doorlaat.

Nogmaals dank Marcel :dank:
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Willy_61 schreef: zo 14 apr 2024, 9:37
Spartacus schreef: vr 12 apr 2024, 16:05
Lekker gesoldeerd.
Dit weekend nog wat missende onderdelen bestellen.
Govert, knap afgewerkt tot nu toe, ik kan maar moeilijk geloven dat je een newbie bent in het afwerken van printen. :goedzo:
Ik heb een jaar of 2 geleden een Elekit in elkaar gezet, dat is alles.

Voor de aanpassing van de Bias automaat zal ik gelijk de 18kohm weerstanden mee bestellen.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Uittekenen van de behuizing.
Ik hoop dat ze deze week tijd hebben om de onderdelen te snijden uit RVS.
Bijlagen
Snijfile.JPG
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

@MarcelvdG: Succes!!! Ik heb de modificatie aan de bias regelaar uitgevoerd en de brom is helemaal weg. Bedankt Marcel!
@Spartacus: Je maakt er wel wat moois van.
Douwe
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door MarcelvdG »

:goedzo:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door MarcelvdG »

Willy_61 schreef: zo 14 apr 2024, 10:32
Marcel bedankt voor deze eenvoudige oplossing! Ik wist dat ik bij jou moest aankloppen, samen met Anne ben je toch één van de twee hoofdontwerpers van deze versie van BiasAutomaat. :goedzo:
Mag ik na het testen, deze aanpassing opnemen in het overzichts-topic? Ik veronderstel enkel wanneer de negatieve spanning -24V is, en niet bij de versies van -50V à -75V.
Tja, het concept komt van Anne, Anne en niemand anders dan Anne, al hebben onder andere jij en ik geholpen met wat implementatiedetails.

Het verhogen van de weerstanden tussen de PNP's en de elcootjes is voor alle gevallen waarbij je wil begrenzen hoe hoog (in de zin van hoe weinig negatief) de regeling (bij opstarten) de roosterspanning maken kan. Wat voor waarde je precies nodig hebt, hangt van de negatieve voedingsspanning, het type eindbuis en de weerstand over het elcootje af. Het lijkt me lastig om daar wat algemeens over te zeggen, anders dan een uitleg van het idee erachter.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Marcel, Douwe Bert en Govert, ik zit hier met een rode kop :hide:

Ik heb eind 2022 mijn 2de EL34-versterker uitgerust met een BiasAutomaat.
Op die BiasAutomaat-tekening zijn 4 condensatoren te zien aan de negatieve spanningslijn, met een waarde van 2,2µ.
Ik heb daarna het EL34-schema uitgebreid met de BiasAutomaat. Nu valt het me voor het eerst op dat op dat schema, de 2,2µ-waardes 1µ zijn geworden, wat dus fout is. De verdere testen van die versterker waren echter in orde, ook geen enkele brom...

In mijn zoektocht naar het brom-probleem heb ik een tekst tegengekomen van Marcel waarin gesteld wordt dat de 2,2µ-condensatoren quasi de helft moeten zijn van de condensatoren over de opamps, zijnde 4,4µ. Dus toch belangrijk.

In aug. 2023 is het eerste volledige schema verschenen van deze EL84-versterker. De BiasAutomaat daarin is een kopie van het schema in de EL34-amp.
Op die manier is de foute waarde van C17-18-21-22 = 1µ binnengeslopen.
Normaal moeten die condensatoren dus een waarde hebben van 2,2µ/64 of 100V.

Ik ben er vrij zeker van dat die capaciteitswaarde mee de snelheid bepaalt van het bijregelen van de bias.
Ik ga bij mij de 1µ verwijderen en 2,2 in de plaats zetten.
Ik geloof dat dat aan te raden is, ook al hebben jullie 18k-weerstanden geplaats in de strijd tegen brom...
Die 18k weerstanden mogen waarschijnlijk wel blijven zitten.

Marcel ik zie net dat je iets gepost hebt, je zal hier wel meer over weten :goeie:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door MarcelvdG »

Een wat kleinere waarde leidt tot een wat hogere vervorming, maar kan verder geen kwaad; als het effect heeft op het inregelen, wordt dat er juist wat sneller van. Wat de juiste waarde is, hangt van van alles en nog wat af.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Ik laat in mijn versterker de elco’s van 1uF gewoon zitten.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ik ga ze ook laten zitten, heb net vanmiddag mijn bestelling met missende delen gedaan.
Misschien in de toekomst als ik weer een bestelling heb zal ik ze mee bestellen.

Ik moet er als alles binnen is eerst maar eens geluid uit zien te krijgen :lol:
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Heeft die condensator ook met dit te maken?

https://www.youtube.com/watch?v=HrkYUPmEUhk
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Nee, dat heeft er niets mee te maken. De condensator in het filmpje staat parallel over de kathodeweerstand en zal de versterkertrap minder tegenkoppelen. De elco in de bias regelaar zorgt ervoor dat de negatieve roosterspanning niet fluctueert.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ah, ok.
Verkeerd gedacht.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Zondag de laatste missende delen besteld bij Reichelt.
Tot vandaag is mijn bestelling nog in behandeling en is er niets van mijn paypal afgeschreven.

Iemand dat eerder meegemaakt?
Vorige bestelling werd direct verwerkt en via paypal betaald.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Dat kan al eens gebeuren, misschien één van de onderdelen die op de valreep nog moest binnen komen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Wat vervelend nu. Het zou kunnen dat een bepaalt item niet leverbaar is. Dat heb ik een paar jaar geleden meegemaakt.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Er zat idd wat montagedraad bij wat gisteren binnen zou moeten komen bij Reichelt.
Ik zal het nog even een weekje afwachten. Daarna eerst op vakantie.

Platen voor het chassis zijn binnen. Netjes gelaserd uit rvs.
Verder geen tijd gehad, aan het werk geweest in Den Helder op de marinehaven.
Bijlagen
IMG_3070.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Dat ga ik wel eens volgen als je de behuizing gaat samenstellen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Spartacus schreef: do 18 apr 2024, 19:46
Er zat idd wat montagedraad bij wat gisteren binnen zou moeten komen bij Reichelt.
Ik zal het nog even een weekje afwachten. Daarna eerst op vakantie.

Platen voor het chassis zijn binnen. Netjes gelaserd uit rvs.
Verder geen tijd gehad, aan het werk geweest in Den Helder op de marinehaven.
Dat ziet er serieus goed uit zeg. Is zoiets nog kostbaar om te laten doen?
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ik heb eigenlijk geen idee wat het kost.
Het bedrijf bestel ik regelmatig shimplaten voor turbine uitlijningen etc.
Dit was dus een krijgertje.

Voor en achterzijde zijn niet haaks gezet, die bout en lijm ik met een hoekprofieltje er tussen.
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Zojuist dit topic nog even kort doorgespit én ben toch wel onder de indruk ervan én mijn oprechte complimenten en voor iedereen!
Ik ben benieuwd wat voor speakers jullie er op aangesloten hebben, van Douwe had ik het al reeds vernomen :D.

Zelf heb ik de Scan Speak Event speakers staan op dit moment, waar ik mezelf van af vraag hoe dit hierop zou klinken..
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

rvdh86 schreef: di 30 apr 2024, 22:14
...Zelf heb ik de Scan Speak Event speakers staan op dit moment, waar ik mezelf van af vraag hoe dit hierop zou klinken..
Ik heb mijn boxen zelf ontworpen en gebouwd zie "Shelfbox met Al170 of W170S-4 en G25FFL + waveguide". Ik ben ervan overtuigd dat jou boxen ook zeer goed zullen klinken op deze versterker...
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Die van mij is nog lang niet klaar, ben momenteel in Kroatie op vakantie.

Ik gebruik als speaker de Monitor Audio Silver RX6.
Ben benieuwd hoe dat gaat klinken.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Spartacus schreef: wo 01 mei 2024, 11:58
Ik gebruik als speaker de Monitor Audio Silver RX6.
Die ken ik wel. In mijn werkzame leven als audio winkelier heb ik er veel van verkocht. Ze zullen het zeker goed gaan doen op je nieuwe EL-84 versterker.
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Dan moet t bij mij zeker ook wel goed komen met m’n scan speak Events!
Mooie speakers allemaal hoor en Willy leuk topic om door te lezen van je speakers, klasse werk wederom!
Had opaBert nog een PCB setje beschikbaar?
Ik vrees dat ik er toch aan moet geloven :lol:

Ik zit even het ontwerp te bekijken, kunnen bijv de dikkere Elkos vervangen worden door duurdere van bijv Audyn welke speciaal voor hifi zijn of zou dat geen toegevoegde waarde hebben qua geluids ervaring?
Dan doel ik op degene van de voedings pcb?
Plaats reactie