Ooooooh dat scheeltpappaleo schreef:Nee, bij de 37226283ste poging was het al raak.
TMWW-1
Moderator: Beheerdersteam
Re: TMWW-1
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Nu serieus: Ik pruts in een simulator (boxsim) net zolang tot doelkarakteristiek en fasegedrag naar mijn zin zijn.
Dan knutsel ik dat filter in elkaar en luister even. De hele zooi gaat dan weer voor de microfoon en ik meet de hele speaker en de aparte units gefilterd nog eens en kijk of dat op de simulatie lijkt.
In dit geval heb ik er nog een kleine correctie in het lage midden op losgelaten. Dan weer meten en toen leek de gemeten karakteristiek op de doelkarakteristiek.
En ik hoor nu dat die methode tot het gewenste resultaat leidt. Kan in de komende weken best nog zijn dat ik nog iets wijzig, maar het zal niet veel meer zijn.
Dan knutsel ik dat filter in elkaar en luister even. De hele zooi gaat dan weer voor de microfoon en ik meet de hele speaker en de aparte units gefilterd nog eens en kijk of dat op de simulatie lijkt.
In dit geval heb ik er nog een kleine correctie in het lage midden op losgelaten. Dan weer meten en toen leek de gemeten karakteristiek op de doelkarakteristiek.
En ik hoor nu dat die methode tot het gewenste resultaat leidt. Kan in de komende weken best nog zijn dat ik nog iets wijzig, maar het zal niet veel meer zijn.
Re: TMWW-1
Thx.
Doe je de controlemetingen van alle drivers met de mic op de zelfde positie als de meting van de hele speaker of (ook)nearfield van de individuele drivers?
Heb ook weer wat bedacht om te gaan maken
Doe je de controlemetingen van alle drivers met de mic op de zelfde positie als de meting van de hele speaker of (ook)nearfield van de individuele drivers?
Heb ook weer wat bedacht om te gaan maken
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Op dezelfde positie als de hele speaker. Nearfield heeft voor filterontwikkeling geen of beperkt nut. Ik gebruik dat alleen om te zien hoe een driver in zijn behuizing presteert en of er een andere afstemming of andere demping nodig is.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Dat is idd een prima methode.
Op een gegeven moment krijg je een beetje door welke "curve" klankmatig bij jou past.
Hoewel dat een beetje afhankelijk is van de directivity van het systeem (met name het hoog), kun je dat prima gebruiken als beginpunt.
Wanneer ik ontwerpen ontwikkel voor anderen, is dat soms wat lastiger, maar dan gebruik ik vaak een soort van klank omschrijving. Op die manier weet je een beetje waar je moet beginnen.
Zie het als een soort "rough cut" zoals bij video, om een eerste impressie te geven.
Voor de rest is het soms ook gewoon een kwestie van "afkijken".
Geen idee waarom dat op school nog steeds aan taboe is, maar daar leer je uiteindelijk gewoon nog het meeste van.
(Sterker nog, het is het hele bestaansrecht van de mensheid)
Op een gegeven moment krijg je een beetje door welke "curve" klankmatig bij jou past.
Hoewel dat een beetje afhankelijk is van de directivity van het systeem (met name het hoog), kun je dat prima gebruiken als beginpunt.
Wanneer ik ontwerpen ontwikkel voor anderen, is dat soms wat lastiger, maar dan gebruik ik vaak een soort van klank omschrijving. Op die manier weet je een beetje waar je moet beginnen.
Zie het als een soort "rough cut" zoals bij video, om een eerste impressie te geven.
Voor de rest is het soms ook gewoon een kwestie van "afkijken".
Geen idee waarom dat op school nog steeds aan taboe is, maar daar leer je uiteindelijk gewoon nog het meeste van.
(Sterker nog, het is het hele bestaansrecht van de mensheid)
Re: TMWW-1
Sterker nog, er is geen andere manier om groot te wordenDouwe84 schreef:Afkijken doe ik ook heel veel, zeker leerzaam.
Re: TMWW-1
met 2.02 meter is dat geluktPjotr schreef:Sterker nog, er is geen andere manier om groot te wordenDouwe84 schreef:Afkijken doe ik ook heel veel, zeker leerzaam.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TMWW-1
afkijken is geen enkel probleem, wij leren de leerlingen zelfs 'boek-buur-docent'. Je kijkt eerst de opdracht nog eens na, dan vraag je een medeleerling en als dat niet verheldert dan pas de docent. Ik geef techniek en ik heb 'boek' vervangen door youtube instructievideo die ik zelf op neem. Mijn volgorde is: vraag eerst een (expert)leerling, dat is iemand die verder is waarvan ik gezegd heb dat het goed uitgevoerd is. Daarna filmpje kijken, lukt het dan nog niet dan mag je naar mij toe komen...
Anders staan ze allemaal in de rij niet na te denken en de halve les te wachten, voor iets waarvan het antwoord wel 10x eerder in de klas te vinden was.
@ Pappaleo: wat gaaf, weer eens een project waar iedereen enthousiast over is en het zijn nog 'conventionele boxen' ook
Anders staan ze allemaal in de rij niet na te denken en de halve les te wachten, voor iets waarvan het antwoord wel 10x eerder in de klas te vinden was.
@ Pappaleo: wat gaaf, weer eens een project waar iedereen enthousiast over is en het zijn nog 'conventionele boxen' ook
Re: TMWW-1
Tsjah, waar is de tijd gebleven waar de docent BEGINT met het goed uit te leggen
Middelbare school, HBO, MBO, LBO maakt niet uit...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TMWW-1
achterhaald
Zonder gekheid... als het gros van de vmbo-kinderen opgroeien met de spanningsboog van een pak yoghurt en alles flitsend aangeboden het beste onthouden...
Maar geloof me, de manier van leren van vroeger zou zeer lage resultaten opleveren met de doelgroep van nu.
Ik geef met veel plezier les, en heb me sinds de opleiding als docent wel een paar keer opnieuw moeten uitvinden maar ben er ook wel van overtuigd dat er een aantal goede inzichten bij gekomen zijn sinds mijn opleiding.
Maar dit jaar geef ik 4 vakken, en bij elk vak begint het bij een enthousiaste docent. Vanaf daar is het spelletje een kwestie van afstemmen en tegelijk hoge verwachtingen. De flow voorkomt gedonder in de klas, gas er op en niet vergeten plezier te hebben... kan ook het plezier zijn van geen huiswerk overhouden en alles beheersen.
Terug on topic, want mijn opmerking ging enkel over dat 'afkijken' best mag als leerstategie.
Toffe klassieke luidsprekers Pappaleo!
Maar geloof me, de manier van leren van vroeger zou zeer lage resultaten opleveren met de doelgroep van nu.
Ik geef met veel plezier les, en heb me sinds de opleiding als docent wel een paar keer opnieuw moeten uitvinden maar ben er ook wel van overtuigd dat er een aantal goede inzichten bij gekomen zijn sinds mijn opleiding.
Maar dit jaar geef ik 4 vakken, en bij elk vak begint het bij een enthousiaste docent. Vanaf daar is het spelletje een kwestie van afstemmen en tegelijk hoge verwachtingen. De flow voorkomt gedonder in de klas, gas er op en niet vergeten plezier te hebben... kan ook het plezier zijn van geen huiswerk overhouden en alles beheersen.
Terug on topic, want mijn opmerking ging enkel over dat 'afkijken' best mag als leerstategie.
Toffe klassieke luidsprekers Pappaleo!
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Vandaag alvast wat verspanende bewerkingen uitgevoerd:pappaleo schreef:Ik ga de definitieve exemplaren bouwen (van multiplex). Daar zal ik zo nu en dan nog een plaatje van posten.
Re: TMWW-1
Ja, het onderwerp 'Cavia' is eigenlijk allang verjaard. Meen dat de eerste Cavia's hier een jaar of 10 - 12 geleden gesignaleerd werden.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Het is eigenlijk te warm in de schuur. Het zweet gutst me van de kop
en dat in september.....
Morgen maar weer verder.
Morgen maar weer verder.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Ik heb het niet precies bijgehouden, maar vele meters MDF van diverse dikte 8-22mm en zeg 10 meter berken mpx 12mm en een meter berken mpx 18. En dan nog een paar meter triplex. Oh ja, ook nog een meter zelfbouw beuken mpx 
De levensduur is niet dramatisch veel korter dan van een merkfrees die 8 keer zo duur is.
Ik heb er een groot aantal en gooide hem zonder spijt bij het afval.
De levensduur is niet dramatisch veel korter dan van een merkfrees die 8 keer zo duur is.
Ik heb er een groot aantal en gooide hem zonder spijt bij het afval.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Deze overleed aan het einde van die laatste meter 18mpx. Het wieltje werd zwart en het lager liep niet meer. Het eerste waarschijnlijk een gevolg van het laatste.
Re: TMWW-1
Of anders om, je weet het niet. Anyway het helpt niks
Gezien de kleur van het freeswerk zelf was ik al allang eerder gestopt.....
Re: TMWW-1
Die indruk heb ik ook. Als ze nieuw zijn snijden ze super goed. En ze worden, voor zover ik kan beoordelen, ook niet waanzinnig snel bot.pappaleo schreef:Ik heb het niet precies bijgehouden, maar vele meters MDF van diverse dikte 8-22mm en zeg 10 meter berken mpx 12mm en een meter berken mpx 18. En dan nog een paar meter triplex. Oh ja, ook nog een meter zelfbouw beuken mpx
De levensduur is niet dramatisch veel korter dan van een merkfrees die 8 keer zo duur is.
Ik heb er een groot aantal en gooide hem zonder spijt bij het afval.
Prijs/kwaliteit lijkt me heel goed voor deze freesjes.
Re: TMWW-1
Ik hou meestal voor het generieke werk twee frezen aan: Een wat oudere voor het grovere werk en een nieuwere scherpe als het netjes afgewerkt moet.
Re: TMWW-1
Dat doe ik meestal ook.Pjotr schreef:Ik hou meestal voor het generieke werk twee frezen aan: Een wat oudere voor het grovere werk en een nieuwere scherpe als het netjes afgewerkt moet.
Vooral als de freesjes zo goedkoop zijn is het niet zo'n ramp om voor het echt fijne werk een nieuwe te nemen.
