TMWW-1

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: TMWW-1

Bericht door Douwe84 »

pappaleo schreef:
Nee, bij de 37226283ste poging was het al raak. :mrgreen:
Ooooooh dat scheelt :p
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Nu serieus: Ik pruts in een simulator (boxsim) net zolang tot doelkarakteristiek en fasegedrag naar mijn zin zijn.

Dan knutsel ik dat filter in elkaar en luister even. De hele zooi gaat dan weer voor de microfoon en ik meet de hele speaker en de aparte units gefilterd nog eens en kijk of dat op de simulatie lijkt.

In dit geval heb ik er nog een kleine correctie in het lage midden op losgelaten. Dan weer meten en toen leek de gemeten karakteristiek op de doelkarakteristiek.

En ik hoor nu dat die methode tot het gewenste resultaat leidt. Kan in de komende weken best nog zijn dat ik nog iets wijzig, maar het zal niet veel meer zijn.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: TMWW-1

Bericht door Douwe84 »

Thx.

Doe je de controlemetingen van alle drivers met de mic op de zelfde positie als de meting van de hele speaker of (ook)nearfield van de individuele drivers?

Heb ook weer wat bedacht om te gaan maken :sure:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Op dezelfde positie als de hele speaker. Nearfield heeft voor filterontwikkeling geen of beperkt nut. Ik gebruik dat alleen om te zien hoe een driver in zijn behuizing presteert en of er een andere afstemming of andere demping nodig is.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door OWC »

Dat is idd een prima methode.

Op een gegeven moment krijg je een beetje door welke "curve" klankmatig bij jou past.
Hoewel dat een beetje afhankelijk is van de directivity van het systeem (met name het hoog), kun je dat prima gebruiken als beginpunt.

Wanneer ik ontwerpen ontwikkel voor anderen, is dat soms wat lastiger, maar dan gebruik ik vaak een soort van klank omschrijving. Op die manier weet je een beetje waar je moet beginnen.
Zie het als een soort "rough cut" zoals bij video, om een eerste impressie te geven.

Voor de rest is het soms ook gewoon een kwestie van "afkijken".
Geen idee waarom dat op school nog steeds aan taboe is, maar daar leer je uiteindelijk gewoon nog het meeste van.
(Sterker nog, het is het hele bestaansrecht van de mensheid)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: TMWW-1

Bericht door Douwe84 »

Afkijken doe ik ook heel veel, zeker leerzaam.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TMWW-1

Bericht door Pjotr »

Douwe84 schreef:
Afkijken doe ik ook heel veel, zeker leerzaam.
Sterker nog, er is geen andere manier om groot te worden :lol:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: TMWW-1

Bericht door Douwe84 »

Pjotr schreef:
Douwe84 schreef:
Afkijken doe ik ook heel veel, zeker leerzaam.
Sterker nog, er is geen andere manier om groot te worden :lol:
met 2.02 meter is dat gelukt :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TMWW-1

Bericht door wouter »

afkijken is geen enkel probleem, wij leren de leerlingen zelfs 'boek-buur-docent'. Je kijkt eerst de opdracht nog eens na, dan vraag je een medeleerling en als dat niet verheldert dan pas de docent. Ik geef techniek en ik heb 'boek' vervangen door youtube instructievideo die ik zelf op neem. Mijn volgorde is: vraag eerst een (expert)leerling, dat is iemand die verder is waarvan ik gezegd heb dat het goed uitgevoerd is. Daarna filmpje kijken, lukt het dan nog niet dan mag je naar mij toe komen...

Anders staan ze allemaal in de rij niet na te denken en de halve les te wachten, voor iets waarvan het antwoord wel 10x eerder in de klas te vinden was.

@ Pappaleo: wat gaaf, weer eens een project waar iedereen enthousiast over is en het zijn nog 'conventionele boxen' ook ;-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TMWW-1

Bericht door Pjotr »

Tsjah, waar is de tijd gebleven waar de docent BEGINT met het goed uit te leggen :roll: Middelbare school, HBO, MBO, LBO maakt niet uit...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TMWW-1

Bericht door wouter »

achterhaald :lagge: Zonder gekheid... als het gros van de vmbo-kinderen opgroeien met de spanningsboog van een pak yoghurt en alles flitsend aangeboden het beste onthouden...
Maar geloof me, de manier van leren van vroeger zou zeer lage resultaten opleveren met de doelgroep van nu.

Ik geef met veel plezier les, en heb me sinds de opleiding als docent wel een paar keer opnieuw moeten uitvinden maar ben er ook wel van overtuigd dat er een aantal goede inzichten bij gekomen zijn sinds mijn opleiding.

Maar dit jaar geef ik 4 vakken, en bij elk vak begint het bij een enthousiaste docent. Vanaf daar is het spelletje een kwestie van afstemmen en tegelijk hoge verwachtingen. De flow voorkomt gedonder in de klas, gas er op en niet vergeten plezier te hebben... kan ook het plezier zijn van geen huiswerk overhouden en alles beheersen.

Terug on topic, want mijn opmerking ging enkel over dat 'afkijken' best mag als leerstategie.

Toffe klassieke luidsprekers Pappaleo! =D>
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef:
Ik ga de definitieve exemplaren bouwen (van multiplex). Daar zal ik zo nu en dan nog een plaatje van posten.
Vandaag alvast wat verspanende bewerkingen uitgevoerd:
Resultaat
Resultaat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TMWW-1

Bericht door ds23man »

Veel te fijn voor je cavia's.....
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

De cavia heeft de dag voor pasen het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TMWW-1

Bericht door Pjotr »

Ja, het onderwerp 'Cavia' is eigenlijk allang verjaard. Meen dat de eerste Cavia's hier een jaar of 10 - 12 geleden gesignaleerd werden.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Het is eigenlijk te warm in de schuur. Het zweet gutst me van de kop
Gelijkmaken
Gelijkmaken
Deze is op
Deze is op
Berken
Berken
en dat in september.....
Morgen maar weer verder.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: TMWW-1

Bericht door rho »

Ik heb dezelfde freesjes. Hoe lang gaan ze mee bij jou?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Ik heb het niet precies bijgehouden, maar vele meters MDF van diverse dikte 8-22mm en zeg 10 meter berken mpx 12mm en een meter berken mpx 18. En dan nog een paar meter triplex. Oh ja, ook nog een meter zelfbouw beuken mpx :mrgreen:

De levensduur is niet dramatisch veel korter dan van een merkfrees die 8 keer zo duur is.
Ik heb er een groot aantal en gooide hem zonder spijt bij het afval.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TMWW-1

Bericht door ray5150 »

De ene soort MPX is ook een zachter dan de andere. scheelt ook.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Deze overleed aan het einde van die laatste meter 18mpx. Het wieltje werd zwart en het lager liep niet meer. Het eerste waarschijnlijk een gevolg van het laatste.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TMWW-1

Bericht door Pjotr »

Of anders om, je weet het niet. Anyway het helpt niks :lol: Gezien de kleur van het freeswerk zelf was ik al allang eerder gestopt.....
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: TMWW-1

Bericht door rho »

pappaleo schreef:
Ik heb het niet precies bijgehouden, maar vele meters MDF van diverse dikte 8-22mm en zeg 10 meter berken mpx 12mm en een meter berken mpx 18. En dan nog een paar meter triplex. Oh ja, ook nog een meter zelfbouw beuken mpx :mrgreen:

De levensduur is niet dramatisch veel korter dan van een merkfrees die 8 keer zo duur is.
Ik heb er een groot aantal en gooide hem zonder spijt bij het afval.
Die indruk heb ik ook. Als ze nieuw zijn snijden ze super goed. En ze worden, voor zover ik kan beoordelen, ook niet waanzinnig snel bot.
Prijs/kwaliteit lijkt me heel goed voor deze freesjes.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TMWW-1

Bericht door Pjotr »

Ik hou meestal voor het generieke werk twee frezen aan: Een wat oudere voor het grovere werk en een nieuwere scherpe als het netjes afgewerkt moet.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: TMWW-1

Bericht door rho »

Pjotr schreef:
Ik hou meestal voor het generieke werk twee frezen aan: Een wat oudere voor het grovere werk en een nieuwere scherpe als het netjes afgewerkt moet.
Dat doe ik meestal ook.
Vooral als de freesjes zo goedkoop zijn is het niet zo'n ramp om voor het echt fijne werk een nieuwe te nemen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door Barry2001 »

Welke freesjes zijn dit Leo, merk bedoel ik?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”