DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

Lukt ook. Eventueel met wat soldeerpasta. Tenminste, afgelopen maand de QRV08 van Sjostrom in elkaar zitten bakken, 0805, sot-23. Ging prima. 1206 levert geen probleem op.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door hannesie »

Ging prima. 1206 levert geen probleem op.
Daar vertil je jezelf aan natuurlijk, met een dergelijk grove formaten heb je wel een steekkarretje nodig. :rofl:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

Printje zou iets van 100x65mm worden.

En ja voor die 1206 maar even kijken naar een steekkar :lol:
Bijlagen
AD1865 I2S 2 laags.JPG
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door MarcelvdG »

democles schreef:
Oke,de schakeling werkt nog steeds.
Klinkt nog wel anders als mijn eigen bouwsels maar er zit nog geen buizentrap achter dus eigenlijk geen vergelijk.

Mijn ontwerp in SMD maat kon me niet los laten,hoewel dat eigenlijk niet meer te doen is met een soldeerbout,toch maar verder gewerkt aan een twee laags ontwerp.

Hoe ik later alles er op bak vergt nog wat studie werk.

DSC07608.JPG

Nu heb ik in SPRINT 5, twee lagen getekend en wil daar gerbers van maken voor een printje van de Chinees,maar weet niet hoe , de manier werd een tijdje terug uitgelegd op het forum,alleen kan ik dat niet meer vinden. En hoeveel gerber files heb ik nodig?

Nog even een vraagje over de serie weerstandjes.
De afstanden van de baantjes zijn nu beduidend korter geworden,welke waarde kan ik nu het beste toepassen?
Je zou er nog wat extra via's in kunnen leggen om de aardvlakken aan de beide kanten goed aan elkaar te spijkeren, vooral bij de aardpoten van de onderdelen, en langs de zijkanten van lange sporen op de onderkant (om zo onderbrekingen in het aardvlak kort te sluiten via het vlak aan de andere kant). Gewoonlijk kost dat bij de printenfabrikanten niets extra, en het helpt de retourstromen om dicht bij de signaal- en voedingssporen te blijven (kleine lusoppervlaktes). Overigens zal dat al snel beter gaan dan bij de enkelzijdige niet-SMD print.

Wat de serieweerstanden betreft: als je me de afmetingen van de sporen en de afstand tot naastgelegen aardvlakken opgeeft (aan de achterkant zit zo te zien altijd een vlak) kan ik de karakteristieke impedantie wel weer afschatten, maar ik denk eigenlijk dat de sporen zo kort zijn dat de afsluitweerstanden helemaal niet nodig zijn.
Aangenomen althans dat de voedingsspanning van de 74AC/74AHCT/74HC-IC'tjes nooit meer dan een paar honderd millivolt boven de +VL komt, anders helpen ze om onbedoelde stromen van de 74* IC'tjes naar de signaalingangen van de AD1865 te beperken. Met een dikke Schottkydiode van de voeding van de 74* IC'tjes naar de +VL weet je zeker dat de +VL nooit meer dan een paar honderd millivolt onder de 74*-voeding kan komen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

Bedankt Marcel,moet het even rustig op me in laten werken,bedankt voor de aanvullingen :goedzo:
Ga ik aan werken.
Met een dikke Schottkydiode van de voeding van de 74* IC'tjes naar de +VL weet je zeker dat de +VL nooit meer dan een paar honderd millivolt onder de 74*-voeding kan komen.
Omhoog
Dit moet je maar eens beter uitleggen,begrijp niet waar ik dat moet/kan plaatsen in de schakeling.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

hannesie schreef:
Ging prima. 1206 levert geen probleem op.
Daar vertil je jezelf aan natuurlijk, met een dergelijk grove formaten heb je wel een steekkarretje nodig. :rofl:
Je hebt m’n vergrootglas niet gezien :shock:

:lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Met een dikke Schottkydiode van de voeding van de 74* IC'tjes naar de +VL weet je zeker dat de +VL nooit meer dan een paar honderd millivolt onder de 74*-voeding kan komen.
Omhoog
Dit moet je maar eens beter uitleggen,begrijp niet waar ik dat moet/kan plaatsen in de schakeling.
Weer even wat tekenwerk :rock:
Die diode zou hier kunnen.Tegelijk de ontkoppel-C wat dichter bij de AD gezet.
Anne
Bijlagen
AD1865-I2S_2-laags.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

De afsluit weerstanden er uit gehaald.
Her en der wat via,s er in geknald,hoop niet te veel :think:

Bedankt Anne,heb het aangepast. :goedzo:

Wat voor diode kan daar in?

En hoe maak ik nu die gerber files en hoeveel en moet ik de tweede laag spiegelen?
Bijlagen
AD I2S 2.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Bedankt Anne,heb het aangepast. :goedzo:

Wat voor diode kan daar in?
Deze bijv.
SL22-23-omo.pdf
(322.22 KiB) 41 keer gedownload
Anne
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door MarcelvdG »

Anne heeft (uiteraard) precies begrepen wat ik bedoelde en een geschikte Schottkydiode uitgezocht, maar klopt de footprint op de print van Democles nu wel met die van de diode? Het zou flauw zijn als ze niet op de print zou passen.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door MarcelvdG »

democles schreef:
De afsluit weerstanden er uit gehaald.
Her en der wat via,s er in geknald,hoop niet te veel :think:
Nee hoor, lijkt me prima zo. Hoe ziet de onderkant er nu uit met de massavlakken ingekleurd?
democles schreef:
En hoe maak ik nu die gerber files en hoeveel en moet ik de tweede laag spiegelen?
Geen idee, want ik ken jouw layoutprogramma niet. In de Gerbers worden alle lagen weergegeven alsof je van de bovenkant door de print heen kijkt.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

Had de diode footprint al aangepast.
ad i2s 3.JPG
De onderkant ziet er nu zo uit.
onderkant.jpg
Ik heb twee gerber files gemaakt en een dril file.
Alleen weet ik niet of ik de onderkant moet spiegelen.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door MarcelvdG »

Alles moet in bovenaanzicht, dus precies zoals in jouw bericht van 1.02 uur.

Als het een print met soldeermaskers wordt, heb je ook nog twee Gerbers nodig voor de soldeermaskers. Wil je teksten op de boven- en/of onderkant laten zeefdrukken, dan betekent dat ook weer een of twee extra Gerberbestanden. Verder willen sommige printfabrikanten graag aparte boorbestanden voor doorgemetalliseerde en niet doorgemetalliseerde boorgaten (bijvoorbeeld bevestigingsgaten), terwijl andere het liever in 1 bestand hebben. Ik zie trouwens ook nog een *-Edge.Cuts.gbr in een map met een oud printontwerp, dat geeft alleen maar aan waar de randen van de print zitten.

Wat de onderkant betreft, je hebt thermal reliefs (geen idee hoe die in het Nederlands heten) rond de via's die de aardvlakken met elkaar verbinden. Thermal reliefs zijn vier van die van die dunne spoortjes die bedoeld zijn om het solderen makkelijker te maken. Dat is overbodig, aangezien je deze via's helemaal niet hoeft te solderen. Veel kwaad zal het ook niet kunnen.

Verder zie ik dat er aan de onderkant in het digitale gedeelte allerlei massaspoortjes gescheiden worden gehouden van het massavlak. Ik zou die verbindingen gewoon onderdeel van het vlak maken in plaats van aparte spoortjes.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

Oke, de massa spoortjes verwijderd.

Ziet er nu zo uit.
Bijlagen
laatste 1.jpg
laatste.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door OpaBert »

Goed bezig jullie Puik hoor :goeie:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

Ja was even werk Bert,even weer die ene grijze cel activeren :lol:

Ben de hele middag aan het kloten geweest met de software om er fatsoenlijke gerber files uit te poepen,maar gelukt,denk ik :wink:

Printjes besteld,zullen wel een maand of wat onderweg zijn met het Chinese nieuwjaar,maar wat in het vat zit......... :mrgreen:
Bijlagen
AD I2S print.JPG
Laatst gewijzigd door democles op za 18 jan 2020, 1:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door MarcelvdG »

Ach, dan heb je in ieder geval ruim de tijd om al die moeilijk verkrijgbare onderdelen die ik voorgeschreven heb bij elkaar te zoeken :)

Het vlak aan de onderkant loopt nu zelfs bij de connector door, zie ik. Het is een mooi printontwerp geworden!
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op za 18 jan 2020, 1:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

Ja.

En me voor te berijden op het inimini soldeerwerk :?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door MarcelvdG »

Tja, het is wel wat anders dan buizen, he...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

Had er wel een stencil bij besteld,voor als het echt niet lukt met de bout kunnen we het evt. in de oven bakken. :-$

En ja heel wat anders dan buizen.

Waar je bij buizen in de gaten houd wat je en hoe je de aarde verbindingen laat lopen,hier niet, alles op een massa vlak(eigenlijk 2, digitaal en analoog massa vlak),daar moest ik wel aan wennen.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door MarcelvdG »

Dat heeft meer met de frequenties dan met de technologie te maken (mijn buizen-DAC gebruikt ook massa- en voedingsvlakken). Zolang er geen sterke zenders in de buurt zijn die storing zouden kunnen veroorzaken, ben je bij versterkers vooral geïnteresseerd in het gebied van 16 Hz tot 20 kHz, of misschien tot 85 kHz als je kat meeluistert. Bij een DAC kunnen signalen die overspreken van digitaal naar analoog en daar bijvoorbeeld de referentie vervuilen ver in de megahertzen liggen. De overspraak neemt in het algemeen toe met toenemende frequenties, dus het zijn juist hoge frequenties waar je mee uit moet kijken.

Gelukkig hebben hoogfrequent retourstromen de neiging om in de kleinst mogelijke lus (lus met minimale zelfinductie) te gaan lopen, en die koppelt dan ook meteen het minste. Een massavlak meteen onder je signaal- en voedingsdraden is dan ideaal, je retourstromen gaan dan in het massavlak automatisch vlak onder de heengaande stromen door de signaal- en voedingsdraden lopen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

Bedankt voor de uitleg :goedzo:

Kreeg bericht van de Chinees,printje was goedgekeurd en in productie genomen. 8)

Toch leuk om te zien hoe dat printje dan vervaardigd wordt. (dezelfde fabriek als waar ik het heen heb gestuurd)

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

Het DIL IC AD dacje speelt nu een paar dagen en het geluid gaat de goeie kant uit,ben heel tevreden over het resultaat :yeah:
DSC07606.JPG
In het begin wilde ik gelijk de film condensatoren(die rooie dingen) vervangen door keramisch meerlagen,goed dat ik het niet gedaan heb.

Kwestie van inbranden en Jantje ongeduld die zich moet inhouden. :?

Oke, het gaat dus de goeie kant uit,tijd om de print met DIL IC,s aan te passen voor een twee laags print bouwsel.

Dan zijn ook gelijk alle draadbruggen verdwenen :D

En dit is te doen voor de niet SMD mensen. :lol:
Bijlagen
AD I2S  DIL 2 laags.JPG
onderste laag DIL.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

Dan in deze DIL opstelling er ook een shotkey diode bijgetekend .

Vraagje,kan dat zo zoals ik het heb getekend?
En welke diode is geschikt hier voor?
Bijlagen
AD DIL met shotkey diode.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door Ah!buis »

Wat dacht je van de 1N5817 ?
Anne
Bijlagen
1N5817-8-9.pdf
(75.52 KiB) 28 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”