DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Moderator: Beheerdersteam
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Lukt ook. Eventueel met wat soldeerpasta. Tenminste, afgelopen maand de QRV08 van Sjostrom in elkaar zitten bakken, 0805, sot-23. Ging prima. 1206 levert geen probleem op.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Daar vertil je jezelf aan natuurlijk, met een dergelijk grove formaten heb je wel een steekkarretje nodig.Ging prima. 1206 levert geen probleem op.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Printje zou iets van 100x65mm worden.
En ja voor die 1206 maar even kijken naar een steekkar
En ja voor die 1206 maar even kijken naar een steekkar
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Je zou er nog wat extra via's in kunnen leggen om de aardvlakken aan de beide kanten goed aan elkaar te spijkeren, vooral bij de aardpoten van de onderdelen, en langs de zijkanten van lange sporen op de onderkant (om zo onderbrekingen in het aardvlak kort te sluiten via het vlak aan de andere kant). Gewoonlijk kost dat bij de printenfabrikanten niets extra, en het helpt de retourstromen om dicht bij de signaal- en voedingssporen te blijven (kleine lusoppervlaktes). Overigens zal dat al snel beter gaan dan bij de enkelzijdige niet-SMD print.democles schreef:Oke,de schakeling werkt nog steeds.
Klinkt nog wel anders als mijn eigen bouwsels maar er zit nog geen buizentrap achter dus eigenlijk geen vergelijk.
Mijn ontwerp in SMD maat kon me niet los laten,hoewel dat eigenlijk niet meer te doen is met een soldeerbout,toch maar verder gewerkt aan een twee laags ontwerp.
Hoe ik later alles er op bak vergt nog wat studie werk.
DSC07608.JPG
Nu heb ik in SPRINT 5, twee lagen getekend en wil daar gerbers van maken voor een printje van de Chinees,maar weet niet hoe , de manier werd een tijdje terug uitgelegd op het forum,alleen kan ik dat niet meer vinden. En hoeveel gerber files heb ik nodig?
Nog even een vraagje over de serie weerstandjes.
De afstanden van de baantjes zijn nu beduidend korter geworden,welke waarde kan ik nu het beste toepassen?
Wat de serieweerstanden betreft: als je me de afmetingen van de sporen en de afstand tot naastgelegen aardvlakken opgeeft (aan de achterkant zit zo te zien altijd een vlak) kan ik de karakteristieke impedantie wel weer afschatten, maar ik denk eigenlijk dat de sporen zo kort zijn dat de afsluitweerstanden helemaal niet nodig zijn.
Aangenomen althans dat de voedingsspanning van de 74AC/74AHCT/74HC-IC'tjes nooit meer dan een paar honderd millivolt boven de +VL komt, anders helpen ze om onbedoelde stromen van de 74* IC'tjes naar de signaalingangen van de AD1865 te beperken. Met een dikke Schottkydiode van de voeding van de 74* IC'tjes naar de +VL weet je zeker dat de +VL nooit meer dan een paar honderd millivolt onder de 74*-voeding kan komen.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Bedankt Marcel,moet het even rustig op me in laten werken,bedankt voor de aanvullingen 
Ga ik aan werken.
Ga ik aan werken.
Dit moet je maar eens beter uitleggen,begrijp niet waar ik dat moet/kan plaatsen in de schakeling.Met een dikke Schottkydiode van de voeding van de 74* IC'tjes naar de +VL weet je zeker dat de +VL nooit meer dan een paar honderd millivolt onder de 74*-voeding kan komen.
Omhoog
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Je hebt m’n vergrootglas niet gezienhannesie schreef:Daar vertil je jezelf aan natuurlijk, met een dergelijk grove formaten heb je wel een steekkarretje nodig.Ging prima. 1206 levert geen probleem op.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Weer even wat tekenwerkdemocles schreef:Dit moet je maar eens beter uitleggen,begrijp niet waar ik dat moet/kan plaatsen in de schakeling.Met een dikke Schottkydiode van de voeding van de 74* IC'tjes naar de +VL weet je zeker dat de +VL nooit meer dan een paar honderd millivolt onder de 74*-voeding kan komen.
Omhoog
Die diode zou hier kunnen.Tegelijk de ontkoppel-C wat dichter bij de AD gezet.
Anne
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
De afsluit weerstanden er uit gehaald.
Her en der wat via,s er in geknald,hoop niet te veel
Bedankt Anne,heb het aangepast.
Wat voor diode kan daar in?
En hoe maak ik nu die gerber files en hoeveel en moet ik de tweede laag spiegelen?
Her en der wat via,s er in geknald,hoop niet te veel
Bedankt Anne,heb het aangepast.
Wat voor diode kan daar in?
En hoe maak ik nu die gerber files en hoeveel en moet ik de tweede laag spiegelen?
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Deze bijv. Annedemocles schreef:Bedankt Anne,heb het aangepast.![]()
Wat voor diode kan daar in?
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Anne heeft (uiteraard) precies begrepen wat ik bedoelde en een geschikte Schottkydiode uitgezocht, maar klopt de footprint op de print van Democles nu wel met die van de diode? Het zou flauw zijn als ze niet op de print zou passen.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Nee hoor, lijkt me prima zo. Hoe ziet de onderkant er nu uit met de massavlakken ingekleurd?democles schreef:De afsluit weerstanden er uit gehaald.
Her en der wat via,s er in geknald,hoop niet te veel![]()
Geen idee, want ik ken jouw layoutprogramma niet. In de Gerbers worden alle lagen weergegeven alsof je van de bovenkant door de print heen kijkt.democles schreef:En hoe maak ik nu die gerber files en hoeveel en moet ik de tweede laag spiegelen?
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Had de diode footprint al aangepast.
De onderkant ziet er nu zo uit.
Ik heb twee gerber files gemaakt en een dril file.
Alleen weet ik niet of ik de onderkant moet spiegelen.
De onderkant ziet er nu zo uit.
Ik heb twee gerber files gemaakt en een dril file.
Alleen weet ik niet of ik de onderkant moet spiegelen.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Alles moet in bovenaanzicht, dus precies zoals in jouw bericht van 1.02 uur.
Als het een print met soldeermaskers wordt, heb je ook nog twee Gerbers nodig voor de soldeermaskers. Wil je teksten op de boven- en/of onderkant laten zeefdrukken, dan betekent dat ook weer een of twee extra Gerberbestanden. Verder willen sommige printfabrikanten graag aparte boorbestanden voor doorgemetalliseerde en niet doorgemetalliseerde boorgaten (bijvoorbeeld bevestigingsgaten), terwijl andere het liever in 1 bestand hebben. Ik zie trouwens ook nog een *-Edge.Cuts.gbr in een map met een oud printontwerp, dat geeft alleen maar aan waar de randen van de print zitten.
Wat de onderkant betreft, je hebt thermal reliefs (geen idee hoe die in het Nederlands heten) rond de via's die de aardvlakken met elkaar verbinden. Thermal reliefs zijn vier van die van die dunne spoortjes die bedoeld zijn om het solderen makkelijker te maken. Dat is overbodig, aangezien je deze via's helemaal niet hoeft te solderen. Veel kwaad zal het ook niet kunnen.
Verder zie ik dat er aan de onderkant in het digitale gedeelte allerlei massaspoortjes gescheiden worden gehouden van het massavlak. Ik zou die verbindingen gewoon onderdeel van het vlak maken in plaats van aparte spoortjes.
Als het een print met soldeermaskers wordt, heb je ook nog twee Gerbers nodig voor de soldeermaskers. Wil je teksten op de boven- en/of onderkant laten zeefdrukken, dan betekent dat ook weer een of twee extra Gerberbestanden. Verder willen sommige printfabrikanten graag aparte boorbestanden voor doorgemetalliseerde en niet doorgemetalliseerde boorgaten (bijvoorbeeld bevestigingsgaten), terwijl andere het liever in 1 bestand hebben. Ik zie trouwens ook nog een *-Edge.Cuts.gbr in een map met een oud printontwerp, dat geeft alleen maar aan waar de randen van de print zitten.
Wat de onderkant betreft, je hebt thermal reliefs (geen idee hoe die in het Nederlands heten) rond de via's die de aardvlakken met elkaar verbinden. Thermal reliefs zijn vier van die van die dunne spoortjes die bedoeld zijn om het solderen makkelijker te maken. Dat is overbodig, aangezien je deze via's helemaal niet hoeft te solderen. Veel kwaad zal het ook niet kunnen.
Verder zie ik dat er aan de onderkant in het digitale gedeelte allerlei massaspoortjes gescheiden worden gehouden van het massavlak. Ik zou die verbindingen gewoon onderdeel van het vlak maken in plaats van aparte spoortjes.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Oke, de massa spoortjes verwijderd.
Ziet er nu zo uit.
Ziet er nu zo uit.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Ja was even werk Bert,even weer die ene grijze cel activeren
Ben de hele middag aan het kloten geweest met de software om er fatsoenlijke gerber files uit te poepen,maar gelukt,denk ik
Printjes besteld,zullen wel een maand of wat onderweg zijn met het Chinese nieuwjaar,maar wat in het vat zit.........
Ben de hele middag aan het kloten geweest met de software om er fatsoenlijke gerber files uit te poepen,maar gelukt,denk ik
Printjes besteld,zullen wel een maand of wat onderweg zijn met het Chinese nieuwjaar,maar wat in het vat zit.........
Laatst gewijzigd door democles op za 18 jan 2020, 1:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Ach, dan heb je in ieder geval ruim de tijd om al die moeilijk verkrijgbare onderdelen die ik voorgeschreven heb bij elkaar te zoeken 
Het vlak aan de onderkant loopt nu zelfs bij de connector door, zie ik. Het is een mooi printontwerp geworden!
Het vlak aan de onderkant loopt nu zelfs bij de connector door, zie ik. Het is een mooi printontwerp geworden!
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op za 18 jan 2020, 1:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Had er wel een stencil bij besteld,voor als het echt niet lukt met de bout kunnen we het evt. in de oven bakken. 
En ja heel wat anders dan buizen.
Waar je bij buizen in de gaten houd wat je en hoe je de aarde verbindingen laat lopen,hier niet, alles op een massa vlak(eigenlijk 2, digitaal en analoog massa vlak),daar moest ik wel aan wennen.
En ja heel wat anders dan buizen.
Waar je bij buizen in de gaten houd wat je en hoe je de aarde verbindingen laat lopen,hier niet, alles op een massa vlak(eigenlijk 2, digitaal en analoog massa vlak),daar moest ik wel aan wennen.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Dat heeft meer met de frequenties dan met de technologie te maken (mijn buizen-DAC gebruikt ook massa- en voedingsvlakken). Zolang er geen sterke zenders in de buurt zijn die storing zouden kunnen veroorzaken, ben je bij versterkers vooral geïnteresseerd in het gebied van 16 Hz tot 20 kHz, of misschien tot 85 kHz als je kat meeluistert. Bij een DAC kunnen signalen die overspreken van digitaal naar analoog en daar bijvoorbeeld de referentie vervuilen ver in de megahertzen liggen. De overspraak neemt in het algemeen toe met toenemende frequenties, dus het zijn juist hoge frequenties waar je mee uit moet kijken.
Gelukkig hebben hoogfrequent retourstromen de neiging om in de kleinst mogelijke lus (lus met minimale zelfinductie) te gaan lopen, en die koppelt dan ook meteen het minste. Een massavlak meteen onder je signaal- en voedingsdraden is dan ideaal, je retourstromen gaan dan in het massavlak automatisch vlak onder de heengaande stromen door de signaal- en voedingsdraden lopen.
Gelukkig hebben hoogfrequent retourstromen de neiging om in de kleinst mogelijke lus (lus met minimale zelfinductie) te gaan lopen, en die koppelt dan ook meteen het minste. Een massavlak meteen onder je signaal- en voedingsdraden is dan ideaal, je retourstromen gaan dan in het massavlak automatisch vlak onder de heengaande stromen door de signaal- en voedingsdraden lopen.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Bedankt voor de uitleg
Kreeg bericht van de Chinees,printje was goedgekeurd en in productie genomen.
Toch leuk om te zien hoe dat printje dan vervaardigd wordt. (dezelfde fabriek als waar ik het heen heb gestuurd)
Kreeg bericht van de Chinees,printje was goedgekeurd en in productie genomen.
Toch leuk om te zien hoe dat printje dan vervaardigd wordt. (dezelfde fabriek als waar ik het heen heb gestuurd)
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Het DIL IC AD dacje speelt nu een paar dagen en het geluid gaat de goeie kant uit,ben heel tevreden over het resultaat
In het begin wilde ik gelijk de film condensatoren(die rooie dingen) vervangen door keramisch meerlagen,goed dat ik het niet gedaan heb.
Kwestie van inbranden en Jantje ongeduld die zich moet inhouden.
Oke, het gaat dus de goeie kant uit,tijd om de print met DIL IC,s aan te passen voor een twee laags print bouwsel.
Dan zijn ook gelijk alle draadbruggen verdwenen
En dit is te doen voor de niet SMD mensen.
In het begin wilde ik gelijk de film condensatoren(die rooie dingen) vervangen door keramisch meerlagen,goed dat ik het niet gedaan heb.
Kwestie van inbranden en Jantje ongeduld die zich moet inhouden.
Oke, het gaat dus de goeie kant uit,tijd om de print met DIL IC,s aan te passen voor een twee laags print bouwsel.
Dan zijn ook gelijk alle draadbruggen verdwenen
En dit is te doen voor de niet SMD mensen.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Dan in deze DIL opstelling er ook een shotkey diode bijgetekend .
Vraagje,kan dat zo zoals ik het heb getekend?
En welke diode is geschikt hier voor?
Vraagje,kan dat zo zoals ik het heb getekend?
En welke diode is geschikt hier voor?
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Wat dacht je van de 1N5817 ?
Anne
Anne
- Bijlagen
-
- 1N5817-8-9.pdf
- (75.52 KiB) 28 keer gedownload
