Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Jamesblond

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Welke Rudy?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Die Ru in moh....... :lol:
Jamesblond

:lol: Snap ik, maar hoe vind ik 'm hier?
dre

Bericht door dre »

Damping 10 en 30 voor een sub is zonde van je poen........
Voor een midkast fantastisch,maar voor een laagkast zou ik zelf felt mat i.c.m. schapenwol gebruiken.
2 lagen onder en boven.

Ik ja,ik heb met beide gewerkt. :sure:
Jamesblond

Dat is info waar ik wat mee kan. Lijkt prachtig spul, maar nogal prijzig. Zou graag iets goedkopers zien, bij dezen gevonden! Dank!
dre

Bericht door dre »

Ja,geld weggooien kan altijd mijn kant op. :rofl:

De combinatie felt schapenwol vind ik echt super.(wol goed los kammen/trekken.)
Ook de Visaton schapenwol vind ik ook super,maar erg prijzig.
http://www.visaton.de/de/chassis_zubeho ... wolle.html
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Jamesblond schreef:
:lol: Snap ik, maar hoe vind ik 'm hier?
PB naar RumoH (hier op forum) of bellen of mailen. Gegevens zijn gewoon te vinden op zijn site. Gewoon even goed kijken daar. :sure:
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

4 mm2 is wel erg dik voor 1 m per luidspreker. Ik zou 2.5 mm2 doen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

In wedstrijdtopic van Chris T stond een alternatief voor demping 10/30 voor de helft van het geld..
Jamesblond

Jihaa!! Ik kan Ein! De! Lijk!! aan de slag! :bounce: :bounce:
Vandaag kwam het pakket van Rumoh aan, vlak daarna kon ik de houtpakketten halen. Erg tof om je idee om te zetten in een SketchUp tekening. Nog veel toffer om die tekening vervolgens als iets tastbaars op de werkbank te zien liggen! En te merken dat alles past zoals je t bedacht hebt!

Ik heb me verkeken op de werkelijke afmetingen en op de hoeveelheid benodigde demping. Daar heb ik veel- en veel te veel van. Heb mezelf inmiddels zowat een blaar geknipt aan het tapijtvilt en ben daar bijna klaar mee.

Aan de kasten lijkt alles te kloppen, behalve de radius van de hoeken van de plaatversterker. Die zijn iets te krap. Klopt, want die kon ik niet goed opmeten en hen ik dus moeten gokken. Dat moet ik dus proberen bij te werken met een bijteltje. Qua afmetingen valt het enorm mee: ze zijn eigenlijk best schattig :mrgreen:

Ik hoop snel te kunnen gaan bouwen! Heeft al met al veel te lang geduurd!

Qua plan, het volgende: het mdf licht opschuren of gewoon ontvetten met een ammonia-oplossing voordat ik ga lijmen. De stukken tapijtvilt lijm ik met houtlijm (tenzij iemand een betere suggestie heeft). Ik wil alle zaagvlakken in de lijm zetten en dan het geheel als een doos in elkaar vouwen en meteen in de klemmen. Enige probleempje daarbij is, dat ik niet kan controleren of alle naden goed gevuld (en luchtdicht) zijn. Ook kan ik niet meer kitten, als ik dat zou willen, of als het nodig mocht blijken.

Ander idee is om alles te lijmen minus één zijkant. Dan in alle naden een streepje lijm of kit om af te dichten. Daarna de demping aanbrengen en als laatste de ontbrekende zijkant. Maar hoe ik alles dan goed in de klemmen krijg ben ik nog niet uit...
Laatst gewijzigd door Jamesblond op ma 06 feb 2017, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Tip: als je niet voldoende grote lijmtangen hebt, kun je ook met spanbanden werken. Werkte bij mijn kast (met veel niet haakse hoeken) prima.
Het vilt kun je prima met bisontix lijmen.
Jamesblond

Ik heb lijmtangen genoeg: stuk of 11, in lengtes tussen 30 en 80cm.

Vooralsnog ben ik in mijn hoofd de puzzel aan het maken hoe ik alles in twee (of drie) etappes in elkaar gelijmd krijg en toch de afzonderlijke delen luchtdicht kan verlijmen.

Eerste deel: achter-, boven-, zij- en achterkanten. Nadruk op veel lijm gebruiken en de naden voorzien van een rupsje lijm als afdichting tegen luchtlekkage. Baffle er op, maar niet verlijmd, om alles goed in de klemmen te kunnen zetten.

Als dat verlijmd is, de demping aanbrengen, kabel doorvoeren.

Daarna baffle aanbrengen en verlijmen, wederom met genoeg lijm om goed uit te vloeien en een luchtdichte verbinding te maken.
Maar: nu kan ik niet meer goed in de kast werken om op de binnen-naad van de baffle een rups lijm aan te brengen...
De baffle bestaat uit twee delen. Alternatief zou ik er voor kiezen om eerst de binnenste plaat erin te lijmen en de naad goed te dichten, waarna ik de buitenste plaat aanbreng met veel lijm, zodat alle naden goed dichtvloeien. Echter zou ik er liever voor kiezen om de beide panelen aan elkaar te bevestigen op zo'n manier (schroeven, deuvels) dat het als één geheel gezien kan worden.

Heeft iemand hier een goed idee over?
Jamesblond

Even wat plaatjes. Want :foto:

De tekening.
IMG_7093.jpg
En dan is het erg tof om je idee als werkelijk tastbaar product in handen te hebben.
IMG_7094.JPG
Binnenkant:
IMG_7097.JPG
IMG_7098.JPG
Het dempingsmateriaal moet even gekeurd worden, uiteraard.
IMG_7105.JPG
Snijden tot je een ons weegt. Mn hele hut vol met pluizen!
IMG_7113.JPG
IMG_7117.JPG
Passen en meten:
IMG_7115.JPG
IMG_7108.JPG
IMG_7118.jpg
Voordat ik alles in elkaar kan lijmen, eerst de baffle aan de binnenkant voorzien van vilt. Als alles in elkaar zit, kom ik er niet meer bij...
IMG_7122.JPG
Kabels voorzien van kabelschoenen. Wanneer hij helemaal klaar, getest, opgemeten en ingeregeld is, wordt alles gesoldeerd.
IMG_7130.JPG
En dan: Oeps... Uitsparing voor versterker is net te krap. De maten komen overeen met die zijn opgegeven in de handleiding. Foutje... Dat wordt schuren, bij gebrek aan frees(kennis) of een dremel.
IMG_7132.JPG
IMG_7133.JPG
Later meer.
Heb in de tussentijd dit topic nog eens doorgenomen en ik krijg vreselijk veel zin om de boel aan de praat te krijgen en in te regelen. Gelukkig vanaf morgen tien dagen vrij, dus heel veel tijd om lekker op te schieten. Twee avonden per week een uurtje klooien schiet niet op...
toetertje

Bericht door toetertje »

Dat wordt erg netjes. Ik kan me voorstellen dat je niet kan wachten met de opstelling.
Ik heb het zelf ook ongeveer zo gedaan. Ik heb zelf nooit het onderste octaaf in mijn setup gemist,
maar ik zou hem nu niet meer willen missen. :mrgreen:
Ik wil alleen nog iets moois verzinnen, voor het tijdelijke blokje wat er tussen staat. :oops:
Bijlagen
20170209_120338.jpg
Jamesblond

Wat is dat voor ontwerp voor de top speaker?? Ziet er tof uit!
Jamesblond

Mocht ik een HPF in mijn Hypex PSC2.400 willen gaan gebruiken om de drivers wat te beschermen, is het dan nodig dat ik een passief impedantiecorrectie netwerk toe pas? En zo ja: hoe bereken ik de juiste componentwaardes?

Ik heb deze calculator gevonden, maar ik wordt er niet erg veel wijzer van. Hoe weet ik hoe breed het notch filter moet zijn? ALS het al nodig is...
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Jamesblond schreef:
Mocht ik een HPF in mijn Hypex PSC2.400 willen gaan gebruiken om de drivers wat te beschermen, is het dan nodig dat ik een passief impedantiecorrectie netwerk toe pas? En zo ja: hoe bereken ik de juiste componentwaardes?

Ik heb deze calculator gevonden, maar ik wordt er niet erg veel wijzer van. Hoe weet ik hoe breed het notch filter moet zijn? ALS het al nodig is...
Met DSP is er in principe niets meer nodig aan passieve filters of correctie netwerkjes.

Bij tweeters word er weleens een condensator in serie geplaatst om eventuele uitschakel ploppen die de tweeter opblazen te voorkomen.
dre

Bericht door dre »

Heel lekker bezig zie ik! 8)
Jamesblond

Gaat me niet snel genoeg :D Steeds maar kleine beetje tijd. Ik hoop volgende week echt lekker lange halen te kunnen maken.
Jamesblond

bas focal m180 schreef:
Jamesblond schreef:
...
Met DSP is er in principe niets meer nodig aan passieve filters of correctie netwerkjes.

Bij tweeters word er weleens een condensator in serie geplaatst om eventuele uitschakel ploppen die de tweeter opblazen te voorkomen.
Duidelijk!

Het lijkt me handig een AudioPowerLED in te bouwen, en dan met name die van Velleman lijkt me geschikt (K4370?).
Aangezien die de spanning over de speakerklemmen meet en het verstookte vermogen afhankelijk is van spanning en weerstand, kan ik me indenken dat het zinvol is om hier wél te zorgen voor een enigszins lineaire impedantie, wil de meting enigszins nut hebben.

Is die gedachte correct?
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Jamesblond schreef:

Het lijkt me handig een AudioPowerLED in te bouwen, en dan met name die van Velleman lijkt me geschikt (K4370?).
Aangezien die de spanning over de speakerklemmen meet en het verstookte vermogen afhankelijk is van spanning en weerstand, kan ik me indenken dat het zinvol is om hier wél te zorgen voor een enigszins lineaire impedantie, wil de meting enigszins nut hebben.

Is die gedachte correct?
Volgens mij klopt het wat je zegt powerled lineaire impedantie.

Of je dit moet willen weet ik zo even niet.
Componenten parallel aan je unit om de impedantie piek te verlagen dat doet men in principe alleen bij speakers om laag te kunnen filteren om het filter netjes te kunnen ontwerpen een lineaire ohmse weerstand.
Je versterker word zwaarder belast omdat die nu meer vermogen moet leveren, een deel gaat door de speaker een ander deel gaat door je impedantie correctie netwerk, welke uitwerking dit heeft zal mede liggen aan je beschikbare vermogen en benodigde vermogen om max x-max te bereiken.
toetertje

Bericht door toetertje »

Jamesblond schreef:
Wat is dat voor ontwerp voor de top speaker?? Ziet er tof uit!
Dat is een oud ontwerp van Klare uit hoorn, en wel de idomeneo.
De speakers zijn allen scan speak. Ze hebben ooit eens in de electuur gestaan.
Jamesblond

Het liefst heb ik zo min mogelijk kermis-lampjes op Mn apparatuur. Liefst niets meer dan een aan/uit-indicatie. Maar gezien het vermogen van de verstekers (500Watt) en de belastbaarheid van de woofers (350Watt) én het feit dat bij 20Hz of daaromtrent Xmax al wordt bereikt bij ca 120Watt, lijkt een soort van indicatie van het verstookte vermogen me geen overbodige luxe.

Waarom zo veel vermogen, dan? Wel, ik heb twee versterkerkanalen beschikbaar en het zou zonder van het geld zijn daar niet mee te doen. Één kanaal van de psc2.400 doet 400 Watt, met z'n tweeen doen ze gebrugd 500Watt. Ik hou van headroom, dus... 1 + 1 = 2. Maar wellicht is dat nu iets teveel van het goede..?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Jamesblond schreef:
Dat nummer bestaat niet. (bij hun.)
Welke bedoel je nou ?
http://www.velleman.eu/products/list/?i ... 0122070312
Jamesblond

De 4307
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”