Als eerste 8 stukken uit de platen gezaagd. Daarna met een decoupeerzaag de verschillende dieptes uit 2 stukken gehaald. Deze zullen per speaker 4 om en om worden geplaatst om zoveel mogelijk variatie en verschillende afmetingen in de binnenzijde behuizing te verkrijgen. Het begin is bij deze dus gemaakt
Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers
Vanochtend alvast een start gemaakt met het zaagwerk voor het interne gedeelte van het middencabinet. Kwam in de garage nog een oud zelfbouwmeubel tegen, waar nog voldoende hout in zat om het binnenwerk uit te zagen. Meubel was opgebouwd uit 2 lagen multiplex en mdf, niks mis mee, dus dan gaan we dat maar netjes recyclen
Als eerste 8 stukken uit de platen gezaagd. Daarna met een decoupeerzaag de verschillende dieptes uit 2 stukken gehaald. Deze zullen per speaker 4 om en om worden geplaatst om zoveel mogelijk variatie en verschillende afmetingen in de binnenzijde behuizing te verkrijgen. Het begin is bij deze dus gemaakt
Eigenlijk jammer dat je niet het effect kunt meten wat het nu ook doet.
Maar het hebben van een niet rechte wand is wel bekend inmiddels, en ben wel benieuwd hoe het gaat worden/klinken.
Maar het hebben van een niet rechte wand is wel bekend inmiddels, en ben wel benieuwd hoe het gaat worden/klinken.
Goed bezig
Zal denk ik wel het een en ander van je pikken voor mijn vergelijkbaar toekomstig project
Zal denk ik wel het een en ander van je pikken voor mijn vergelijkbaar toekomstig project
@dre : hoezo
@hannessie : het verschil met een rechte wand vergelijken zal idd niet mogelijk zijn, althans was ik niet van plan. Als het eindresultaat maar goed is, dan ben ik al lang tevreden.
@holco: ik zal proberen voldoende foto's te maken tijdens de bouw.
@hannessie : het verschil met een rechte wand vergelijken zal idd niet mogelijk zijn, althans was ik niet van plan. Als het eindresultaat maar goed is, dan ben ik al lang tevreden.
@holco: ik zal proberen voldoende foto's te maken tijdens de bouw.
Vanmiddag weer buiten aan het zagen kunnen gaan. Als eerste uit de overige panelen nog de "punten" uitgezaagd met de decoupeerzaag. Met 4 panelen werd het net iets te smal, daarom er nog een plank mdf tussenin bijgemaakt.
De hoge kant komt voor tegen de baffle aan te zitten.
Tijdens de koffie de ronde bovenkant van de midkamer op een reststuk uitgetekend. Heb hier geprobeerd zoveel mogelijk ruimte rondom de magneet van de midwoofer vrij te houden. Daarnaast de stukken waarmee hij tegen de voor- en achterkant wordt gelijmt iets groter gehouden.
Daarna deze uitgezaagd, bovenkant eerst met de invalzaag, de rest met de decoupeerzaag. Met deze dikte van de panelen merk je overigens wel dat de zaagjes nog wat willen gaan zwemmen in het hout en je niet een heel mooie haakse zaagsnede.
Gezagen komt het er zo uit te zien:
Daarna deze uitgezaagd, bovenkant eerst met de invalzaag, de rest met de decoupeerzaag. Met deze dikte van de panelen merk je overigens wel dat de zaagjes nog wat willen gaan zwemmen in het hout en je niet een heel mooie haakse zaagsnede.
Gezagen komt het er zo uit te zien:
Daarna nog even het geheel uitgelegd op een stuk plank om een idee te krijgen hoe het er straks van binnen uit komt te zien.
Ziet er wat mij betreft best goed uit, moet alleen nog eventjes gaan kijken hoe straks dat stapeltje "rondingen" te gaan lijmen.
Ziet er wat mij betreft best goed uit, moet alleen nog eventjes gaan kijken hoe straks dat stapeltje "rondingen" te gaan lijmen.
Het ziet er best spannend uit.
Lijkt mij op deze manier wel best ontspannen werken zo.
Lijkt mij op deze manier wel best ontspannen werken zo.
Kwam deze nog tegen en moest meteen aan jouw project denken 
@hannesie: het is een hobby en altijd wel relaxed om een beetje vooruit te kijken, hoe iets eruit gaat zien.
@holco: wauw, dat is toch "some other cook" en vast niet met een decoupeerzaagje gemaakt.
@wouter: bijzonder voor een fabrieks speaker. Qua elementen lijkt deze vrij identiek, echter lijken de binnenmaten van de behuizing nog steeds vierkant, maar dat is hieruit natuurlijk niet helemaal goed op te maken. Mijn idee was juist om tevens de interne afmetingen zoveel mogelijk verschillend te maken.
@holco: wauw, dat is toch "some other cook" en vast niet met een decoupeerzaagje gemaakt.
@wouter: bijzonder voor een fabrieks speaker. Qua elementen lijkt deze vrij identiek, echter lijken de binnenmaten van de behuizing nog steeds vierkant, maar dat is hieruit natuurlijk niet helemaal goed op te maken. Mijn idee was juist om tevens de interne afmetingen zoveel mogelijk verschillend te maken.
Vanochtend nog getest met wat resten multiplex van de subwoofer om de verstekhoeken te zagen en kijken hoe makkelijk dit te monteren zou zijn.
Met de invalzaag met geleider gaat dit bijzonder makkelijk om het op 45 graden te zagen. Wat me echter wat tegenvalt is om dit goed te monteren. Nu is het multiplex waar de test mee is gedaan ook niet helemaal superstrak, echter het valt niet mee om dit goed en strak op elkaar bevestigd te krijgen, toch voldoende kracht op de lijmnaad te krijgen én geen kieren in de buitenrand.
Na de eerste test opnieuw de randen verzaagd naar 46graden, hiermee ging het al wat beter. Echter nog steeds valt het tegen om de randen netjes sluitend te krijgen. Heb ook getest met plakband, echter daarmee werd het niet veel beter. Je hebt ook niet echt een vast punt waar je tegen aan kunt spannen of klemmen.
Nu zou het kunnen zijn dat de huidige testplaat niet echt mooi strak was en dat het met het berken multiplex wel goed gaat. Echter het valt me wel op dat je niet veel mogelijkheden hebt om bijvoorbeeld het hout goed te klemmen.
Misschien toch verstandig om maar eens gaan kijken om hier dan bijvoorbeeld met lammelo's te gaan werken om voor een goede uitlijning te zorgen?
Met de invalzaag met geleider gaat dit bijzonder makkelijk om het op 45 graden te zagen. Wat me echter wat tegenvalt is om dit goed te monteren. Nu is het multiplex waar de test mee is gedaan ook niet helemaal superstrak, echter het valt niet mee om dit goed en strak op elkaar bevestigd te krijgen, toch voldoende kracht op de lijmnaad te krijgen én geen kieren in de buitenrand.
Na de eerste test opnieuw de randen verzaagd naar 46graden, hiermee ging het al wat beter. Echter nog steeds valt het tegen om de randen netjes sluitend te krijgen. Heb ook getest met plakband, echter daarmee werd het niet veel beter. Je hebt ook niet echt een vast punt waar je tegen aan kunt spannen of klemmen.
Nu zou het kunnen zijn dat de huidige testplaat niet echt mooi strak was en dat het met het berken multiplex wel goed gaat. Echter het valt me wel op dat je niet veel mogelijkheden hebt om bijvoorbeeld het hout goed te klemmen.
Misschien toch verstandig om maar eens gaan kijken om hier dan bijvoorbeeld met lammelo's te gaan werken om voor een goede uitlijning te zorgen?
Onder verstek hebben lamello's weing nut.
Zelf zaag ik altijd onder 45,5 graden en dat moet prima gaan.
Zelf zaag ik altijd onder 45,5 graden en dat moet prima gaan.
Afgelopen weekend niet veel tijd aan de bouw kunnen spenderen. Wel de "puntige stukken" kunnen verlijmen, welke overigens een aardig gewicht aan de speaker zullen toevoegen met 6 kg per zijde.
Aangezien er met de cirkelgeleider die bij de bovenfrees is geleverd geen kleine cirkels kunnen worden gefreest, zelf maar een cirkelgeleider in elkaar gezet. Deze overigens gebaseerd op ideeën binnen dit forum. Nu nog een kopieer "raampje" fabriceren om de tweeter straks mee in te frezen.
Aangezien er met de cirkelgeleider die bij de bovenfrees is geleverd geen kleine cirkels kunnen worden gefreest, zelf maar een cirkelgeleider in elkaar gezet. Deze overigens gebaseerd op ideeën binnen dit forum. Nu nog een kopieer "raampje" fabriceren om de tweeter straks mee in te frezen.
Er is een kleine wijziging doorgevoerd in het uiteindelijke zaagplan. Had op het forum al diverse keren voorbij zien komen dat het nog niet zo eenvoudig is om met langere lengtes mpx in verstek te werken. Gezien mijn "mindere" ervaringen met het teststuk mpx vorige week én toen na controle bleek dat het nieuwe hout ook klein tikkie rond stond, besloten om toch met een sponning te gaan werken.
Heb trouwens nog een aantal ontwerpen van Troels bekeken die dit ook gebruiken en persoonlijk vind ik die wel wat hebben. Denk dat het in dit ontwerp nog best wel mooi uit gaat vallen.
Het was lekker weer vanmiddag, dus buiten over de overkapping weer wat gedeeltes kunnen zagen en frezen. Als eerste de zijpanelen in de goede breedte gezagen met de invalzaag.
Hierna de helling van7 graden afgetekend en deze met de afkortzaag afgezagen.
Heb trouwens nog een aantal ontwerpen van Troels bekeken die dit ook gebruiken en persoonlijk vind ik die wel wat hebben. Denk dat het in dit ontwerp nog best wel mooi uit gaat vallen.
Het was lekker weer vanmiddag, dus buiten over de overkapping weer wat gedeeltes kunnen zagen en frezen. Als eerste de zijpanelen in de goede breedte gezagen met de invalzaag.
Hierna de helling van7 graden afgetekend en deze met de afkortzaag afgezagen.
Zaag je alleen de onderzijde 7 graden schuin, of de bovenzijde ook?
Hier 2 buitenkanten van een speaker met de hellingsgraad.
Om te checken of de panelen identiek waren, per speaker de zijkanten met de binnenkanten op elkaar gelegd. Omdat er een millimeter verschil in de hellingsgraden zat, de panelen met de bovenfrees gelijk gemaakt.
Beiden, is volgens mij op de foto's niet helemaal goed te zien idd.Zweitse schreef:Zaag je alleen de onderzijde 7 graden schuin, of de bovenzijde ook?
Nadat de panelen dezelfde afmetingen hadden, de sponning er met de bovenfrees in voorzien. Diepte van de sponning 2mm dieper gehouden, zodat de panelen er zeker goed in vallen. Het overschot wordt eraf gefreest als de speaker in elkaar gelijmd is.
Dit vervolgens herhaald voor alle 4 panelen. Een flinke partij stof en snippers later is er dan dit stapeltje ontstaan.
Vervolgens nog de voor- en achterpanelen op correcte breedte gezagen.
Volgende stap zal zijn de units in de frontpanelen frezen, kijken in welke volgorde eea het beste gelijmd kan gaan worden. Tevens zullen nog een aantal panelen op correcte lengte gezagen moeten worden en voorzien worden van een 7 graden rand om een mooie aansluiting te verkrijgen.
Gisteren nog kort wat tijd gehad om diverse hoekjes in 7 graden te zagen, zodat ze goed aansluiten. Zijn stiekum toch nog wel wat hoekjes die zo aangepast mogen worden. Gelukkig heeft de geleende afkortzaag de mogelijkheid om die gewenste hoek in te stellen, maakt het toch wel wat makkelijker.
Alvast een voorproefje of het allemaal een beetje gaat passen.
Ziet er voorlopig nog allemaal goed uit gelukkig.
Alvast een voorproefje of het allemaal een beetje gaat passen.
Ziet er voorlopig nog allemaal goed uit gelukkig.
Ook nog wat tijd gehad om eenmal te maken voor de tweeter. Als eerste een haaks stuk mdf uitgezocht. Daarop de tweeter haaks gelegd en afgetekend.
Vervolgens met de afkortzaag het hout binnen de getekende randen weggezagen en daarna de tweeter gepast:
Helaas geen tijd meer gehad om met de mal op een teststuk de tweeter in te frezen, kan dus nog niet zeggen of het hiermee gaat lukken. Maar ga er vanuit dat het zo goed moet komen.