Heb je wel gelezen wat in dat lijstje staat? NOS: 2 cardioid?ds23man schreef:Leuk idee, maar dan niet met niertjes..........
Gerrit
Moderator: Beheerdersteam
Heb je wel gelezen wat in dat lijstje staat? NOS: 2 cardioid?ds23man schreef:Leuk idee, maar dan niet met niertjes..........
Kijk, en dat is wat je krijgt als de vervorming laag is en de afstraling uniform. Met dipolen op grote panelen heb je dit probleem helaas wel en daar hebben ze de slechte naam gekregen van moeilijk te plaatsen. Dipolen echter die gebaseerd zijn op een zeer kleine baffle en dus met goede selectie van de overname punten als een puntbron acteren hebben dit probleem van moeilijk plaatsen niet.John P schreef:Ik heb vorige week het genoegen gehad deze opstelling te mogen horen. Nu ben ik weer niet tevreden met mijn eigen spullen. Maar nu even zonder gekheid, ik was van dipolen gewend dat zij heel mooi werken bij akoestische muziek met niet te veel instrumenten, maar dat bij meer geweld het geluid wat dicht loopt door de ruimte-echo. Hier is daar geheel geen last van, perfecte plaatsing en ook in surround geen onnatuurlijk geluidsbeeld.
ds23man schreef:Electrostaten en Magnapan's hebben een uniform afstraalpatroon
Ik heb Maggies gehoord en OB's en Magnetostaten en elektrostaten in verschillende uitvoeringen maar nog nooit met een uniform.jeroen_d schreef:ds23man schreef:Electrostaten en Magnapan's hebben een uniform afstraalpatroon
Dank voor de lovende woordenJohn P schreef:Ik heb vorige week het genoegen gehad deze opstelling te mogen horen. Nu ben ik weer niet tevreden met mijn eigen spullen. Maar nu even zonder gekheid, ik was van dipolen gewend dat zij heel mooi werken bij akoestische muziek met niet te veel instrumenten, maar dat bij meer geweld het geluid wat dicht loopt door de ruimte-echo. Hier is daar geheel geen last van, perfecte plaatsing en ook in surround geen onnatuurlijk geluidsbeeld. Het was bij een goede opname ook mogelijk het verschil tussen CD en Hires te horen. Het systeem liep alleen tegen zijn grenzen aan als de middentoner aangaf op zijn grens te zitten. Ik hoop trouwens dat de buren nu nog met Gerrit praten, want dat was al op een beetje asociaal niveau. Het probleem is echter dat als de muziek gewoon perfect blijft op hoger nivo dat je niet in de gaten hebt hoe hard het gaat. Kortom, goede muziek en goede whiskey was de moeite waard.
Ik ben bang dat AT niet zo'n mooie afstraling heeft als de Neo10. Vergis je niet in de Neo10, dat is een erg goede driver en bovendien ook perfect symmetrisch. Magneplanars en ook bandjes zijn overigens beiden principieel underhung.Walt schreef:Ik hoop stiekum dat Gerrit nog een keer de mid gaat vervangen door een AT18H52 in underhung versie...
![]()
![]()
Volgens mij hoop jij een zuivere dipoolmid voor een zacht prijsje op de kop te kunnen tikkenWalt schreef:Ik hoop stiekum dat Gerrit nog een keer de mid gaat vervangen door een AT18H52 in underhung versie...
![]()
![]()
Dank jeleonidas schreef:bedankt Gerrit ,
voor het delen van de luister ervaring ; zegt mij meer dan 1000 metingen !
Je bent echt wel lekker bezig ; ik volg dit graag.
mvgr. Leon.
Buitengewoon relevant punt wat je hier maakt en wat dit systeem zo anders maakt dan de traditionele grote baffle met breedbanders en natuurlijk ook de grote elektrostaten en magnetostaten. Nog even los van het dynamisch bereik.Gerrit schreef:Dat mijn dipolen niet veel onderdoen qua stereo precisie in vergelijking met de Genelec's heeft alles te maken met -knip- het feit dat de dipolen smal zijn zodat de reflectie niet door de dipool geblokkeerd wordt (zoals bij veel open-baffle constructies met een brede baffle).
Gerrit
De een heeft wat meer te besteden als de ander, prima. Maar om nou een luidspreker van bijna 8000 Euro per stelletje prijstechnisch vriendelijk te noemen gaat mij wat ver.jeroen_d schreef:Ik kan me voorstellen dat mensen ook enorm kunnen genieten van de prijstechnisch vriendelijke oplossing die Genelec biedt.
Het volgt eigenlijk uit het idee van een dipool in een huiskamer, dat de reflecties door je gehoor als een kopie van het origineel herkend worden. Als de baffle groot en breed is dan worden de reflecties voor een deel afgedekt en dat heeft invloed op het stereobeeld. Misschien is dit ook voor een deel de reden dat open-baffle systemen van dat type beter stereobeeld geven als ze verder ingedraaid worden, de reflecties worden dan niet zo door de baffle afgedekt.jeroen_d schreef:Buitengewoon relevant punt wat je hier maakt en wat dit systeem zo anders maakt dan de traditionele grote baffle met breedbanders en natuurlijk ook de grote elektrostaten en magnetostaten. Nog even los van het dynamisch bereik.
De nieuwprijs was mij ook wat te gortig, maar de alternatieven van bijvoorbeeld Dynaudio of Neumann (K&H) zitten ook op die prijs en voor ATC mag je nog bijna het dubbele neertellen. Dit soort systemen moet je natuurlijk wel vergelijken met een actief systeem of topklasse luidspreker plus versterker combinatie. In het geval van de Genelec's heb je er ook meteen complete (auto) room-correction bij.John P schreef:De een heeft wat meer te besteden als de ander, prima. Maar om nou een luidspreker van bijna 8000 Euro per stelletje prijstechnisch vriendelijk te noemen gaat mij wat ver.jeroen_d schreef:Ik kan me voorstellen dat mensen ook enorm kunnen genieten van de prijstechnisch vriendelijke oplossing die Genelec biedt.
Het idee bij dit ontwerp is om het theoretische ideaal van de dipool zo dicht mogelijk te benaderen om na te gaan waar je dan uitkomt. De Neo10 heeft rond de overname frequentie bijna exact dezelfde directivity als de tweeter, het zal erg lastig zijn om dat met een conus driver voor elkaar te krijgen. De Neo10 is ook perfect symmetrisch, de akoestische centra van mid en hoog zijn dan ook perfect uitgelijnd: Aan dynamiek heeft dit systeem echt geen gebrek, de reden om een conus driver te gebruiken die ik nu kan verzinnen is dat je dan het overnamepunt omlaag kunt schuiven. 400Hz als overnamepunt is mij eigenlijk iets te hoog omdat het geluid uit twee drivers boven elkaar komt, liever zou ik rond de 250Hz zitten, aan de andere kant heeft de vergelijking met de Genelec's geen zaken aan het licht gebracht die je hieraan zou kunnen wijten.Walt schreef:Hallo Gerrit,
Wellicht heb je deze vraag al eerder beantwoordt, maar heb je al eens een konus mid overwogen? Merk/type waar ik op doel zal duidelijk zijn. Ik vermoed dat dit de maximale dynamiek ook ten goede zal komen.