Dan valt er hier of daar best wel wat te recyclenray5150 schreef:En als ik nou geen van die 4 heb ?![]()
![]()
(dan leef ik nog in het stenen tijdperk ?![]()
Squeezebox opvolger maken
Moderator: Beheerdersteam
Re: Squeezebox opvolger maken
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik heb niet alle posts meer na nagelezen in deze draad, dus als het al geroepen is: negeren.
Sinds een maand of 4 is er een alternatief voor Squeezeslave in de maak: Squeezelite, voor Win, OSX, en X86 en ARM Linux (met ALSA). Schijnt al aardig stabiel te draaien.
Squeezelite heeft wel 'direct stream' wat Squeezeslave niet heeft (en nooit zal krijgen zegt men). Direct Stream is van belang voor iemand die de 3rd party Spotify plugin van Triode voor LMS gebruikt, via squeezeslave namelijk geen geluid.
Sinds een maand of 4 is er een alternatief voor Squeezeslave in de maak: Squeezelite, voor Win, OSX, en X86 en ARM Linux (met ALSA). Schijnt al aardig stabiel te draaien.
Squeezelite heeft wel 'direct stream' wat Squeezeslave niet heeft (en nooit zal krijgen zegt men). Direct Stream is van belang voor iemand die de 3rd party Spotify plugin van Triode voor LMS gebruikt, via squeezeslave namelijk geen geluid.
Re: Squeezebox opvolger maken
Zelf bouwen van een opvolger voor de SB zie ik niet zo zitten, maar een Android doos met de juiste interface is altijd een optie. Nou heb ik die nog nergens gevonden... behalve dan deze:
http://m.phonearena.com/news/Samsung-an ... rt_id40129
Zie ik dat goed? SP/DIF op een Android doosje? Google-Market?
Met niet onaardige specs ook nog... XBMC erop, een of andere SB speler software... done. Als Apple-TV gesloten blijft, en iPeng oid. er niet op draait is dit misschien een goede oplossing. Die HDD erin interesseert me verder niet zoveel.
Even hopen dat er geen fan in zit, of in ieder geval eentje die stiller te maken is.
In April meer...
http://m.phonearena.com/news/Samsung-an ... rt_id40129
Zie ik dat goed? SP/DIF op een Android doosje? Google-Market?
Met niet onaardige specs ook nog... XBMC erop, een of andere SB speler software... done. Als Apple-TV gesloten blijft, en iPeng oid. er niet op draait is dit misschien een goede oplossing. Die HDD erin interesseert me verder niet zoveel.
Even hopen dat er geen fan in zit, of in ieder geval eentje die stiller te maken is.
In April meer...
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik heb iemand ontdekt die nu dus met een aanpassing op de Raspberry Rev 2 een dac heeft kunnen realiseren via de P5 pinheader en dus goed speelt.
Er is een addon kaartje ontwikkeld die nu dus via I2S de signalen op pikt en het signaal analoog maakt.
Ik heb al even contact met hem gehad, en hem gewezen op wat ontwikkelingen en resultaten hier.
Het kan zijn dat hij wat meer doet.
http://mgielen.nl/index.php/squeezeberry-dac/
Inmiddels is er afgelopen week ook resultaat geboekt in het realiseren van een betere driver, die dus zorgt dat geluidsignaal beter word aangestuurd.
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewt ... 89#p343489
Ook leuk,
https://github.com/koalo/linux/issues/1
Er is een addon kaartje ontwikkeld die nu dus via I2S de signalen op pikt en het signaal analoog maakt.
Ik heb al even contact met hem gehad, en hem gewezen op wat ontwikkelingen en resultaten hier.
Het kan zijn dat hij wat meer doet.
http://mgielen.nl/index.php/squeezeberry-dac/
Inmiddels is er afgelopen week ook resultaat geboekt in het realiseren van een betere driver, die dus zorgt dat geluidsignaal beter word aangestuurd.
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewt ... 89#p343489
Ook leuk,
https://github.com/koalo/linux/issues/1
Re: Squeezebox opvolger maken
Zoals Hannesie al zegt...ik heb een DAC gemaakt voor de rpi. Inmiddels in gebruik genomen ls headless squeezebox (met squeezelite) en dat voldoet prima. Heb het grootste deel van mijn verzameling in FLAC, maar mp3 gaat ook probleemloos.
Ik vraag mij af waar hier bij de liefhebbers de voorkeur naar uit gaat:
1. High end DAC rechtstreeks op de rpi
2. Spdif
3. Mid end dac rechtstreeks op de rpi
En hoe qua display..ben zelf in het bezit van sb touch, maar bedien toch meestal op telefoon of tablet. Vandaar de headless uitvoering.
Ben benieuwd naar jullie reacties,
Marcel
Ik vraag mij af waar hier bij de liefhebbers de voorkeur naar uit gaat:
1. High end DAC rechtstreeks op de rpi
2. Spdif
3. Mid end dac rechtstreeks op de rpi
En hoe qua display..ben zelf in het bezit van sb touch, maar bedien toch meestal op telefoon of tablet. Vandaar de headless uitvoering.
Ben benieuwd naar jullie reacties,
Marcel
Re: Squeezebox opvolger maken
Omdat de meeste mensen hier al een goede dac hebben cq ieder half jaar een betere bouwen, denk ik dat een spdif aansluiting het meest gewild is. Enkele 'puristen' hebben waarschijnlijk het liefst een I2S (?) verbinding. Een mid quality dac als extra voor een paar euro is altijd mooi meegenomen als het iets toevoegd ten opzichte van de standaard audio uitgang, maar is voor de meesten hier waarschijnlijk onder de maat. trouwens Kudos voor je inzet by the way
.
Re: Squeezebox opvolger maken
Hallo Marcel, leuk je op deze manier terug te zien.
De Topic starter heeft dus al gereageerd.
Ik ben benieuwd wat we bereiken op dit forum met de Raspberry.
De Topic starter heeft dus al gereageerd.
Ik ben benieuwd wat we bereiken op dit forum met de Raspberry.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Squeezebox opvolger maken
SPDIF is wel het flexibelst, hoewel een eigen DAC op de pi ook wel aanspreekt.marcelgl schreef:Ik vraag mij af waar hier bij de liefhebbers de voorkeur naar uit gaat:
1. High end DAC rechtstreeks op de rpi
2. Spdif
3. Mid end dac rechtstreeks op de rpi
headless is geen prob, gebruik zelf ook 90% van de tijd m'n foon.
kan dit dan ook de combi squeezserver en client draaien? dus stand-alone zonder NAS?
Re: Squeezebox opvolger maken
Volgens mij is het goed mogelijk om het met een USB schijf te doen, en anders via een een verwijzing in het bestand fstab, een link geven naar een NAS.
Ik heb al een aardig aantal trucjes uitgeprobeerd.
Ik heb al een aardig aantal trucjes uitgeprobeerd.
Re: Squeezebox opvolger maken
De logitech mediaserver is er volgens mij ook voor nas varianten op basis van een ARM cpu. Moet dus ook wel op de rpi kunnen. Zal alleen niet zo geschikt zijn voor grote muziekcollecties. Een itx boardje voorzien van SATA is beter als mediaserver.
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik zie net dat Koala van het Raspberry Pi forum op zijn blog ook aangeeft hoe het via I2S kan.
http://blog.koalo.de/search?updated-min ... -results=5
Voor die mensen die bekend zijn met dit soort dingen een oplossing voor het probleem.
http://blog.koalo.de/search?updated-min ... -results=5
Voor die mensen die bekend zijn met dit soort dingen een oplossing voor het probleem.
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik heb dus nu de Squeezebox opvolger aan de praat
De zoektocht met het Cubieboardje heeft uiteindelijk wel geleid tot een werkend geheel.
Voor € 65,--, en veel tijd
Hij haalt dus via CIFS zijn muziek bij de daar bovenstaande Muziekserver vandaan, en hij speelt nu via USB naar de miniStreamer, die is dan beperkt tot 24/96, ik heb het nog niet geprobeerd met de Amanero.
Het moet dus ook mogelijk zijn hem via de SP/Dif uit te laten spelen, ook nog niet geprobeerd.
Hij heeft ook Music Player Deamon aan board, maar dat loopt nog niet lekker en is dan de 0.16 die nog geen DSD kan.
Het was dus even zoeken welke uitgang ik moest gebruiken.
Hij blijkt wel gevoelig te zijn voor dat soort dingen.
Ik heb het op een miniSD card staan een maak er dan maar een backup van, dan kan iemand anders er eventueel ook gebruik van maken.
De zoektocht met het Cubieboardje heeft uiteindelijk wel geleid tot een werkend geheel.
Voor € 65,--, en veel tijd
Het moet dus ook mogelijk zijn hem via de SP/Dif uit te laten spelen, ook nog niet geprobeerd.
Hij heeft ook Music Player Deamon aan board, maar dat loopt nog niet lekker en is dan de 0.16 die nog geen DSD kan.
Het was dus even zoeken welke uitgang ik moest gebruiken.
Hij blijkt wel gevoelig te zijn voor dat soort dingen.
Ik heb het op een miniSD card staan een maak er dan maar een backup van, dan kan iemand anders er eventueel ook gebruik van maken.
Re: Squeezebox opvolger maken
Weer te vroeg gejuicht, "hij lijkt correct" te spelen.
Nu op de set beneden. Bij het Logitech Media center zie je de boel lopen, maar er verdwijnt na een korte tijd het signaal voor de DAC, 1 minuut werkelijk geluid en het lijkt door te spelen, maar dat is dus niet zo.
Na een ander nummer kiezen staat het vast, geen beweging in te krijgen.
Met het proces killen kun je dan de boel weer aan de gang trekken, kan het zijn dat het te weinig buffer heeft? Geen idee eigenlijk.
De eerste tonen waren goed.
Nog niet helemaal rond dus.

Nu op de set beneden. Bij het Logitech Media center zie je de boel lopen, maar er verdwijnt na een korte tijd het signaal voor de DAC, 1 minuut werkelijk geluid en het lijkt door te spelen, maar dat is dus niet zo.
Na een ander nummer kiezen staat het vast, geen beweging in te krijgen.
Met het proces killen kun je dan de boel weer aan de gang trekken, kan het zijn dat het te weinig buffer heeft? Geen idee eigenlijk.
De eerste tonen waren goed.
Nog niet helemaal rond dus.
Re: Squeezebox opvolger maken
Hoi Hans,
Ongelofelijk hoeveel tijd je erin steekt !! Chapeau. Tegen welk probleem loop je nu eigenlijk steeds aan? Heb je zo'n hoge eisen of waar zit het hem?
Ik zag vanmorgen bij 4Launch weer zo'n kleine ARM-PC in de aanbieding voor 89 euri. Kun je daar niet mee wat jij wil?
Voor mijn begripvorming, ik wil graag mijn garage-pc ombouwen tot mediaplayer, maar deze ook gebruiken voor normale windows-zaken. Volgens mij kan ik dan volstaan met een cliënt te installeren toch? Ik heb weliswaar ook nog een Squeezebox classic staan, maar die draait in de woonkamer (zonder audioverbinding naar de garage).
Sorry voor de off-topic
Groetjes,
Mischa
Ongelofelijk hoeveel tijd je erin steekt !! Chapeau. Tegen welk probleem loop je nu eigenlijk steeds aan? Heb je zo'n hoge eisen of waar zit het hem?
Ik zag vanmorgen bij 4Launch weer zo'n kleine ARM-PC in de aanbieding voor 89 euri. Kun je daar niet mee wat jij wil?
Voor mijn begripvorming, ik wil graag mijn garage-pc ombouwen tot mediaplayer, maar deze ook gebruiken voor normale windows-zaken. Volgens mij kan ik dan volstaan met een cliënt te installeren toch? Ik heb weliswaar ook nog een Squeezebox classic staan, maar die draait in de woonkamer (zonder audioverbinding naar de garage).
Sorry voor de off-topic
Groetjes,
Mischa
Re: Squeezebox opvolger maken
Tja, wat moet ik daar op zeggen,
Mijn vrouw zit veel te kruiswoordpuzzelen, en ik vergelijk het wel eens met dat soort "hobby's".
Ik heb uiteraard wel veel tijd, alhoewel ik hier ook wel de "huisman" ben, heb ik door de situatie met mijn vrouw, en energielevel (ME) van haar, wel veel ruimte om dit te doen.
En ik heb verschrikkelijk veel geduld, en ben volgens mijn vrouw een terriër.
Waar ik tegenaan loop is eigenlijk dat de ondersteuning voor dit soort boardjes nog niet zo groot is.
Maar er is een Fransman die dit, een vergelijkbaar boardje (Mele)aan de praat heeft met Ubuntu 12.10 en MPD 0.17 en dat nu zelfs via een Teac 501 DSD afspeelt.
http://guillaumeplayground.net/mpd-teac-ud-501/
Ik heb dus de verschillende images geprobeerd maar de verwijzing gaf telkens geen optie tot het gebruiken van de USB uitgang. Daar ben ik aardig naar op zoek gegaan hoe dat dan te implementeren was om de module snd-usb-audio te installeren, maar dat lukte mij niet.
Hij heeft dus ook een image met xbmc en daar word dan wel de usb herkend als audio driver.
Met het compileren van de verschillende mogelijkheden kom je dan telkens weer in de knoei met dependencies, dat zijn noodzakelijke hulppakketten die dan ook geïnstalleerd moeten worden, en dan loop je weer tegen ruimte op de sdcard aan die dan blijkt beperkt te zijn tot 1,5 Gb terwijl er ruimte is om de partitie veel groter te maken.
Nu dus nog 2 mogelijkheden, een kernel-update en het wegschrijven van het microSDcardje naar het interne Nand geheugen op het boardje zelf, dat zal zeker sneller werken.
Maar dat verklaard nog niet het gebruik, denk ik, van de CPU.
96,6 % gebruik van de processor.
Als ik dat proces kill, dan kan ik het opnieuw opstarten en dan gaat het weer beter tot ik weer begin af te spelen.
Uiteraard de regel met squeezelite geeft de indruk hoe het er mee gesteld is.
Mijn vrouw zit veel te kruiswoordpuzzelen, en ik vergelijk het wel eens met dat soort "hobby's".
Ik heb uiteraard wel veel tijd, alhoewel ik hier ook wel de "huisman" ben, heb ik door de situatie met mijn vrouw, en energielevel (ME) van haar, wel veel ruimte om dit te doen.
En ik heb verschrikkelijk veel geduld, en ben volgens mijn vrouw een terriër.
Waar ik tegenaan loop is eigenlijk dat de ondersteuning voor dit soort boardjes nog niet zo groot is.
Maar er is een Fransman die dit, een vergelijkbaar boardje (Mele)aan de praat heeft met Ubuntu 12.10 en MPD 0.17 en dat nu zelfs via een Teac 501 DSD afspeelt.
http://guillaumeplayground.net/mpd-teac-ud-501/
Ik heb dus de verschillende images geprobeerd maar de verwijzing gaf telkens geen optie tot het gebruiken van de USB uitgang. Daar ben ik aardig naar op zoek gegaan hoe dat dan te implementeren was om de module snd-usb-audio te installeren, maar dat lukte mij niet.
Hij heeft dus ook een image met xbmc en daar word dan wel de usb herkend als audio driver.
Met het compileren van de verschillende mogelijkheden kom je dan telkens weer in de knoei met dependencies, dat zijn noodzakelijke hulppakketten die dan ook geïnstalleerd moeten worden, en dan loop je weer tegen ruimte op de sdcard aan die dan blijkt beperkt te zijn tot 1,5 Gb terwijl er ruimte is om de partitie veel groter te maken.
Nu dus nog 2 mogelijkheden, een kernel-update en het wegschrijven van het microSDcardje naar het interne Nand geheugen op het boardje zelf, dat zal zeker sneller werken.
Maar dat verklaard nog niet het gebruik, denk ik, van de CPU.
96,6 % gebruik van de processor.
Uiteraard de regel met squeezelite geeft de indruk hoe het er mee gesteld is.
Re: Squeezebox opvolger maken
Duidelijk Hans, hoewel ik nog nooooooit een terriër met geduld heb gezien
.
Ik ben in deze nauwelijks gehinderd door enige kennis in deze materie, maar het probleem van de Raspberry was het gebruiken van dezelfde databus voor ethernet en USB (dacht ik). Zou dat hier niet hetzelfde probleem kunnen zijn? Dat zou de processorload kunnen betekenen als je gaat afspelen.
Groeten,
Mischa
Ik ben in deze nauwelijks gehinderd door enige kennis in deze materie, maar het probleem van de Raspberry was het gebruiken van dezelfde databus voor ethernet en USB (dacht ik). Zou dat hier niet hetzelfde probleem kunnen zijn? Dat zou de processorload kunnen betekenen als je gaat afspelen.
Groeten,
Mischa
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik wel, moet je hem maar eens in een stok laten bijten en vasthouden.mischa72 schreef:Duidelijk Hans, hoewel ik nog nooooooit een terriër met geduld heb gezien![]()
![]()
.
knip....
Dat houd hij zeer lang vol en met veel energie, vasthoudend, en geduldig.
Tenminste, dat waren mijn Bedlington-terriers en Jack Russell's wel.
Even verder, de opzet van de Raspberry is wel duidelijk anders, Arm processoren zijn er in meer verschillende soorten en maten de Allwinner Tech A10 die hier op zit, heeft alweer een broertje de A20 dual core, en de Raspberry is een duidelijk andere, maar vergelijk het maar met de x86 van AMD en de Intels, een beetje scheef maar toch wel enigszins vergelijkbaar.mischa72 schreef:Ik ben in deze nauwelijks gehinderd door enige kennis in deze materie, maar het probleem van de Raspberry was het gebruiken van dezelfde databus voor ethernet en USB (dacht ik). Zou dat hier niet hetzelfde probleem kunnen zijn? Dat zou de processorload kunnen betekenen als je gaat afspelen.
Bij de Raspberry is ook de clock frequentie/aansturing naar ik begreep, een probleem.
Re: Squeezebox opvolger maken
Re: Squeezebox opvolger maken
Er is nu ook een XBMC controller voor de RPi te bestellen. http://www.engadget.com/2013/06/19/rasp ... -solution/
Re: Squeezebox opvolger maken
Er is nu iemand die een dac heeft geïntegreerd met de RPI.
http://www.tjaekel.com/T-DAC/raspi.html
En dus samen met de I2S uit via P5 en de clock aanpassing duidelijk op een hoog niveau heeft.
En dus samen met de I2S uit via P5 en de clock aanpassing duidelijk op een hoog niveau heeft.
Re: Squeezebox opvolger maken
Heel knap, alleen jammer dat je voor die prijs twee knijpdozen kon kopen.
Re: Squeezebox opvolger maken
De essentie van het verhaal is dan wel dat hij dus de combi heeft gemaakt via de P5 header, die dus het I2S signaal geeft naar de dac, samen met de clock aanpassing.
Ik heb dus een ES9023 besteld ( € 22,-- incl.) bij de chinees in Hongkong. Mogelijk dan wel een clockcristal erbij, maar het geeft opties.
En daarnaast, voor die centen durf ik dan wel wat risico te nemen.
Dit zou zo al 2 V op de uitgang geven.
Ik heb dus een ES9023 besteld ( € 22,-- incl.) bij de chinees in Hongkong. Mogelijk dan wel een clockcristal erbij, maar het geeft opties.
En daarnaast, voor die centen durf ik dan wel wat risico te nemen.
Dit zou zo al 2 V op de uitgang geven.
