3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dat is waar, Jantzen maakt ook 8 AWG waxcoils... Dan 3e orde filterje zou geinig worden.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik heb even gekeken hoe die close range meting eruit zag. Op zich erg mooi.
Nog niet eerder zo'n mooie curve gemeten vlakbij de conus bij een driver van dit formaat. Meestal vallen ze voor 4kHz al sterk af, niet zo mooi geleidelijk als hier.
Maar het geeft niet echt uitsluitsel, de impedantiemeting is waarschijnlijk nauwkeuriger. Akoestisch gezien lijkt het Q=0.3 te zijn maar in werkelijkheid zal het toch wel richting de 0.25 gaan.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
De Dayton 28 liter kastjes zijn vandaag geleverd, ze zien er werkelijk prachtig uit, zeer fraaie pianolak.
Dank aan Tony voor de snelle levering!
Groetjes Walter
Dank aan Tony voor de snelle levering!
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Wow!!!! Dat ziet er goed uit Arno!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Zal hem snel jouw kant op gooien.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
En bij deze wat foto's van de binnenkant:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo allemaal,
Ik ben afgestapt van het idee om een horizontale deling te maken vlak boven de C-Quenze 18H52. Dit zou er namelijk toe lijden dan de basmid dan aan 3 kanten een wand vlakbij heeft zitten, samen met een enorme 120mm magneet lijkt me dit niet goed voor de afstraling van de konus aan de achterzijde.
Bij deze een andere mogelijke opzet voor de filterkamer. Ik plaats een horizontaal schot in de achterkamer en sluit het 164mm gat dan af met een dikke 18mm geschroefde plaat. Het ingenomen van deze aparte kamer is dan circa 8.2 liter.
Ik heb berekend dat er van de 28 liter nu ongeveer 16.5 liter zou overblijven na aftrek van het ingenomen volume door de units, reflexpoort, filterkamer, bitumen etc.
Zou iemand eens kunnen kijken hoe de reflex afstemming er dan uit komt te zien? LSP CAD en AJ-horn lijken bij mij beetje tegenstijdig, waar LSP een kleine afval naar het laag laat ziet geeft AJ juist een piekje in het laag...?
Groetjes Walter
Ik ben afgestapt van het idee om een horizontale deling te maken vlak boven de C-Quenze 18H52. Dit zou er namelijk toe lijden dan de basmid dan aan 3 kanten een wand vlakbij heeft zitten, samen met een enorme 120mm magneet lijkt me dit niet goed voor de afstraling van de konus aan de achterzijde.
Bij deze een andere mogelijke opzet voor de filterkamer. Ik plaats een horizontaal schot in de achterkamer en sluit het 164mm gat dan af met een dikke 18mm geschroefde plaat. Het ingenomen van deze aparte kamer is dan circa 8.2 liter.
Ik heb berekend dat er van de 28 liter nu ongeveer 16.5 liter zou overblijven na aftrek van het ingenomen volume door de units, reflexpoort, filterkamer, bitumen etc.
Zou iemand eens kunnen kijken hoe de reflex afstemming er dan uit komt te zien? LSP CAD en AJ-horn lijken bij mij beetje tegenstijdig, waar LSP een kleine afval naar het laag laat ziet geeft AJ juist een piekje in het laag...?
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik wil in Ajhorn wel even voor je kijken, kan het filter meegenomen worden - dat maakt uit.
Poortverliezen etc. doet Ajhorn weer niet aan, dus het rendement is soms net wat te hoog de lengte kan in de praktijk waarschijnlijk net iets minder.
Heb voor simulatie Z 1kHz en 10 kHz nodig... kan ik die afleiden uit Le??
Poortverliezen etc. doet Ajhorn weer niet aan, dus het rendement is soms net wat te hoog de lengte kan in de praktijk waarschijnlijk net iets minder.
Heb voor simulatie Z 1kHz en 10 kHz nodig... kan ik die afleiden uit Le??
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Wouter,
Als je even zou willen kijken dan graag!
Waarschijnlijk komt er een 1.5mH -2.2mH spoel in serie met de C-Quenze, eventueel kan ik hier een iets hogere Rdc spoel kiezen mocht dit beter zijn voor de afstemming.
Groetjes Walter
Als je even zou willen kijken dan graag!
Waarschijnlijk komt er een 1.5mH -2.2mH spoel in serie met de C-Quenze, eventueel kan ik hier een iets hogere Rdc spoel kiezen mocht dit beter zijn voor de afstemming.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Wouter,
Die waarden bij 1kHz en 10kHz heb ik helaas niet voor je, mocht Jeroen meelezen, wellicht heeft hij al een impedantie plotje gemaakt van zijn 18H52 units...?
(ik zag zelf geen echt grote invloeden van deze waarden in mijn zeer oude AJ horn versie)
Groetjes Walter
Die waarden bij 1kHz en 10kHz heb ik helaas niet voor je, mocht Jeroen meelezen, wellicht heeft hij al een impedantie plotje gemaakt van zijn 18H52 units...?
(ik zag zelf geen echt grote invloeden van deze waarden in mijn zeer oude AJ horn versie)
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik zal nog eens een nette impedantiemeting doen, later op de dag.
Walter, waarom die poort aan de voorzijde in een 2-weg? Als je hem aan de achterzijde doet, ter hoogte van de tweeter, dan heb je de hele onderkant voor het filter ter beschikking. Bovendien kan je hem aan de achterkant later eventueel dicht maken voor een 3-weg oplossing, dat kun je aan de voorkant wel vergeten.
Walter, waarom die poort aan de voorzijde in een 2-weg? Als je hem aan de achterzijde doet, ter hoogte van de tweeter, dan heb je de hele onderkant voor het filter ter beschikking. Bovendien kan je hem aan de achterkant later eventueel dicht maken voor een 3-weg oplossing, dat kun je aan de voorkant wel vergeten.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Paar praktische redenen om de poort aan de voorkant te doen:
1) De Jet Set 70 is 145mm breed aan de voorkant (70mm rond inwendig) die past niet aan de achterkant van de kast.
2) De kast is vrij hoog, ik vind het optisch niet mooi een groot leeg vlak op de baffle te hebben.
3) De 'looks' van de Jet Set 70 spreken mij erg aan, dus ik wil deze graag in het zicht hebben.
Dichtmaken zou altijd wel lukken hoor, gewoon een zwarte ronde MDF schijf inlijmen achter in de poort. Het ziet er dan hetzelfde uit van de voorkant maar de poort is dan werkeloos geworden.
EDIT: ik ben benieuwd naar de impedantie metingen!
Groetjes Walter
Paar praktische redenen om de poort aan de voorkant te doen:
1) De Jet Set 70 is 145mm breed aan de voorkant (70mm rond inwendig) die past niet aan de achterkant van de kast.
2) De kast is vrij hoog, ik vind het optisch niet mooi een groot leeg vlak op de baffle te hebben.
3) De 'looks' van de Jet Set 70 spreken mij erg aan, dus ik wil deze graag in het zicht hebben.
Dichtmaken zou altijd wel lukken hoor, gewoon een zwarte ronde MDF schijf inlijmen achter in de poort. Het ziet er dan hetzelfde uit van de voorkant maar de poort is dan werkeloos geworden.
EDIT: ik ben benieuwd naar de impedantie metingen!
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ok, weet je wat, ik ga hem nu even doen, daarna van de zon genieten.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dank,
Ik ga eens kijken hoe ik het horizontale schot in de achterkamer kan krijgen, is zeer lastig op te meten en erin te lijmen. Ik denk dat ik hem uit 2 stukken ga maken die ik met elkaar verlijm in de kast. En een kartonnen malletje gebruiken om de kastvorm te bepalen.
Is lekker gepiel zo.
Ben benieuwd of Wouter een redelijke reflex afstemming kan krijgen in circa 17 liter.
Groetjes Walter
Ik ga eens kijken hoe ik het horizontale schot in de achterkamer kan krijgen, is zeer lastig op te meten en erin te lijmen. Ik denk dat ik hem uit 2 stukken ga maken die ik met elkaar verlijm in de kast. En een kartonnen malletje gebruiken om de kastvorm te bepalen.
Is lekker gepiel zo.
Ben benieuwd of Wouter een redelijke reflex afstemming kan krijgen in circa 17 liter.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
hierbij de impedantie file.
- Bijlagen
-
- 18H52 17 06 SDKA LR.zma
- (62.52 KiB) 68 keer gedownload
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Wouter,
Uit de file van Jeroen volgt 8.1 ohm op 1000Hz en 11.6 ohm bij 10.000Hz.
Groetjes Walter
Uit de file van Jeroen volgt 8.1 ohm op 1000Hz en 11.6 ohm bij 10.000Hz.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Net creatief geweest met karton, met kleine strookjes de vorm van de binnenkant vastgelegd. Daarna deze van papier gemaakt en toen op het MDF gelegd. Ik heb de MDF plaat 2mm breder gemaakt, want deze is daarna op 30 graden doorgezaagd. Op deze manier is hij makkelijk in de kast te lijmen zie foto's. Tevens kun je de extra gaten zien van ongeveer 70mm diameter.
De MDF plaat sluit niet 100% perfect aan, de kieren rondom zal ik later nog afsmeren met vullende houtlijm (bruislijm). Uiteraard met handschoenen aan
Groetjes Walter
De MDF plaat sluit niet 100% perfect aan, de kieren rondom zal ik later nog afsmeren met vullende houtlijm (bruislijm). Uiteraard met handschoenen aan
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Vraagje:
Heeft het straks nog nut om de buitenwanden van de filterkamer met bitumen te bekleden? Of is dat zonde van het bitumen?
Groetjes Walter
Heeft het straks nog nut om de buitenwanden van de filterkamer met bitumen te bekleden? Of is dat zonde van het bitumen?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Een kast met goede bracing die middentonen moet weergeven heeft altijd voordeel van extra verzwaring. Je weet echter niet waar je het punt passeert dat het geen zin meer heeft.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Inmiddels ook de afdekkappen gemaakt voor de filtercompartimenten, rond 184mm met extra oortjes om meer vlees te krijgen voor de montage schroeven.
Materiaal van zowel de afdekkappen alsmede de ingelijmde horizontale plaat is trouwens 22mm MDF dus lekker stevig.
Groetjes Walter
Materiaal van zowel de afdekkappen alsmede de ingelijmde horizontale plaat is trouwens 22mm MDF dus lekker stevig.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Heb je al eens eerder een 2-weg BR gemaakt? M.a.w. weet je hoeveel resonerend lawaai er uit die poort komt?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
We gaan het zien, hopelijk door de kast verder goed te dempen (twaron?) valt het aantal middentonen dat door de poort naar buiten wil te beperken.
Als je naar het ontwerp kijkt zie je dat de poort uitkomt in de achterste onderste kamer, deze kamer kan makkelijk zwaar worden gedempt zonder dat de 18H52 hier last van heeft.
Groetjes Walter
We gaan het zien, hopelijk door de kast verder goed te dempen (twaron?) valt het aantal middentonen dat door de poort naar buiten wil te beperken.
Als je naar het ontwerp kijkt zie je dat de poort uitkomt in de achterste onderste kamer, deze kamer kan makkelijk zwaar worden gedempt zonder dat de 18H52 hier last van heeft.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
zonde van het ontwerp als je de poort aan de voorzijde doet,doet het geheel toch rommeliger klinken....
maak `m dan in de onderzijde.
maak `m dan in de onderzijde.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Jullie hebben vast gelijk, maar ik vind de optische aspecten ook zwaar wegen.
Eventueel kan ik zwart foam in de reflexbuis plaatsen, dit zal middentonen dempen terwijl het laag maar weinig wordt aangepakt.
Groetjes Walter
Eventueel kan ik zwart foam in de reflexbuis plaatsen, dit zal middentonen dempen terwijl het laag maar weinig wordt aangepakt.
Groetjes Walter
