Nouja, direct twijfel heb ik niet in de zin van dat het waardeloos zou zijn.jeroen_d schreef:Dat ben ik dan weer met jou eens, behalve je voorbeeld van de phono pickup. Linkwitz bepaald daarmee hoe lang het duurt totdat een paneelresonantie 40dB is gedempt, hij zegt verder niets over de mate waarin het paneel vibreert. Het is een relatieve meting.
Verder vind ik het jammer dat je twijfels plaatst bij het artikel, is onnodig en overdreven kritisch.
Zeker niet, het is juist een leerzaam stuk!!!
Ik heb ook nergens gezegd dat ik twijfels heb bij het artikel, misschien leek het zo, dan mijn excuses.
Ik vind wel dat zeker in zo'n artikel het duidelijk moet zijn waar bepaalde statements vandaan komen.
Anders kan iedereen wel een een leuk stukje tekst schrijven.
Omdat iemand een bekende naam heeft, betekent niet gelijk dat alles wat hij/zij opschrijft ook allemaal "correct" hoeft te zijn en een soort "vrijstelling" krijgt.
Probeer gewoon kritisch te blijven, ook in de wetenschap wordt je (onbedoeld en zonder kwade opzet) bedonderd.
Uiteraard overdrijf ik nu een beetje Jeroen, ik hoop dat je dat zult begrijpen.
Ik moet dat echter doen om het punt wat duidelijker te maken.
Daadwerkelijk ligt het natuurlijk veel genuanceerder.
Jij mag het van mij overdreven kritisch vinden.
Ik probeer mensen enkel er van bewust te maken dat niet alles wat ze lezen en er wetenschappelijk uitziet gelijk "absolute waarheid" is.
Wat betreft de phono pickup.
Deze meting is meer een soort van "idee krijgen" wat er gebeurt.
Wil je daadwerkelijk uitspraken doen of het überhaupt wel significant is, dan kun je dat niet op deze manier doen.
Ik vind het alleen vaak wel neigen naar absolute uitspraken. (ik bedoel niet jou, maar diverse artikelen
Het geeft mensen het gevoel dat de andere opties echt "waardeloos" zijn.
Dat merk ik sterk uit reacties van anderen.
40dB klinkt namelijk heel erg veel, maar gezien ik niet weet waar de grens ligt, kan ik niet inschatten of het überhaupt wel uitmaakt.
Misschien liggen de andere opties al ver beneden de grens, dan heeft het dus geen enkele zin om daar nog eens 40dB onder te gaan zitten.
Het zou kunnen dat dit dan misschien maar weer klinkt als een wijsneus.
Maar goed, er moet iemand zijn om mensen af en toe scherp te houden en bij de les te houden.
Anders heb je binnen de kortste keren allerlei spookverhalen.
Voor je het weet hangt iedereen een jingjang ketting in zijn speaker welk gevuld is met heilig Sahara zand
(sorry, veel woorden