Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Gisteren met knuisje dus de Dayton gemeten in de Blanda behuizing. :mrgreen:
box1+2.PNG
De nieuwe uinit die uit Duitsland kwam is nog niet eerder aan de prik geweest en heeft mogelijk daardoor een iets andere waarde? De zwarte is de nieuwe, als ik mij niet vergis. :oops:
die analyse van curve naar Q en f kan toch gewoon direct in Limp? (en waarschijnlijk is die zwarte idd de nieuwe, als een unit los komt daalt de fs meestal)

en WinISD heb je niet meer nodig, je hebt immers de kast al gebouwd en gemeten, dus met de gemeten Q en f in het minidsp spreadsheet van knuisje invullen en gaan met die banaan blanda
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door cobaltjeh »

Een Dayton EMM-6, ooit via intertechnik gekocht volgensmij.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

cobaltjeh schreef:
Een Dayton EMM-6, ooit via intertechnik gekocht volgensmij.
Ik kan hem ook laten kalibreren bij IBF in Duitsland voor ongeveer €39

@ HJ, ik heb inderdaad nu eens zitten spelen met de spreadsheet, en als ik bij die gegevens nu 22 Hz invul gaat het nog steeds op Stable. :mrgreen: :lol:
stable.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

Uit mijn hoofd zat F0 rond de 67Hz en de Q0 was iets van 0,8. Dat zijn hele andere waarden dan je nu hebt. :?:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik heb dus de waardes ingevuld bij de link die je gaf van Linkwitz.

zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1560314

Ik kan sowieso die andere waardes ook eens gebruiken. :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Henkjan »

knuisje schreef:
Uit mijn hoofd zat F0 rond de 67Hz ....
goed onthouden:
Afbeelding
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

We hebben de eerste meting gedaan, er daar staat die berekening op die je (Knuisje) gedaan hebt met de rekenmachine.
box1.PNG
die gegevens hebben we gebruikt en bij de meting van de 2e erbij krijgen we dus het bovenstaande grafiek met 67 Hz en 20,84 Ohm, dan neem ik aan dat hij optelt?
Edit: Ik zat op de uitgeprinte versie te kijken.
Daar zie je de kleur van de cursor niet meer. :oops: :oops:
Dit is dan beter.??
beste.jpg
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 01 jan 2012, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Dit is dan waarschijnlijk een reële instelling.
reeele instelling.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Henkjan »

ter info: Nescio (ook 1 8" per kant) stond op f=30Hz, q=0.5
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
ter info: Nescio (ook 1 8" per kant) stond op f=30Hz, q=0.5
Die hadden alleen wat meer volume.
Of is dat in dit verband niet relevant.??
30Hz.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Henkjan schreef:
ter info: Nescio (ook 1 8" per kant) stond op f=30Hz, q=0.5
Die hadden alleen wat meer volume.
Of is dat in dit verband niet relevant.??
de Daytons hebben gewoon wat minder volume nodig; de Trio8 had in die kast een f=58Hz, q=0.9. ik gaf het alleen maar aan omdat je die in je eigen woonkamer hebt gehoord dus een handig startpunt vormen
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ksnappum. :lol:
Inderdaad, is als referentie nog wel enigszins aanwezig in mijn geheugen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

hannesie schreef:
Dit is dan waarschijnlijk een reële instelling.
reeele instelling.jpg
Denk ik ook. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

We gaan morgen maar is het 1 en ander proberen. :P :P
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

We hebben dus gisteren veel tijd besteed aan het configureren van het Netbookje om de software aan de praat te krijgen :evil: :evil:
Of het kwam door de Adobe Air of de datum in het bios, ik weet het niet, maar ik kreeg het dus pas laat in de avond aan de praat.
Ook bleek ik de verkeerde versie van de MiniDsp software te gebruiken, maar nu dus alles correct geïnstalleerd.
Ook dus de LT correct ingesteld, en de software in de MiniDigi gepompt. :P

EN HET SPEELT. :rock: :rock: :rock: :rock:

Maar ik moet er nog wel bij zeggen, het doet het dus alleen ruisvrij via de ongebalanceerde uitgangen. :roll:

Op de 1 of andere manier is dus de gebalanceerde uitgang van de Dac niet goed ruisvrij te krijgen, het kan zijn dat er dan toch een opampje tussen moet of zo.

Nu dus maar de microfoon en andere elementen erbij om de resultaten te meten, het laag gaat best leuk maar komt uiteraard niet zo laag als de subs die er achter staan.
Ik heb al even wat stevig orgelwerk gedraaid en de Three Wishes van Roger Waters, maar dan komt het echt niet zover als de grote jongens met die Bandpass.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door cobaltjeh »

Mooi dat het speelt!, de minidsp software wil af en toe wel een struikelblok zijn.
Ik moet zeggen dat ze dat bij de 2x8 beter hebben opgelost, deze wordt altijd herkend, waarbij dat bij de 2x4 af en toe wel eens een probleem wil zijn.

Maar wel tevreden met de output van de subs, of ga je toch nog een kastje met de PR's proberen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

cobaltjeh schreef:
Mooi dat het speelt!, de minidsp software wil af en toe wel een struikelblok zijn.
Ik moet zeggen dat ze dat bij de 2x8 beter hebben opgelost, deze wordt altijd herkend, waarbij dat bij de 2x4 af en toe wel eens een probleem wil zijn.

Maar wel tevreden met de output van de subs, of ga je toch nog een kastje met de PR's proberen?
Voor de duidelijkheid, toen ik het had geïnstalleerd zag de software het wel direct, maar het opstarten op het PC tje van de software gaf de problemen door Datum of Adobe, die telkens kwamen met het feit dat het opstartbestand zou zijn beschadigd, je zoekt je dan het apenzuur hoe dat dan kan, en door het opnieuw installeren telkens diezelfde fout terug komt. Eerst maar eens afstellen voor wat betreft de niveaus van de units.
Net even de deur uit geweest en ik kan nu wel eens even gaan meten, ik denk dat het op een afstand van 1 meter en 2 meter ook al wel een verschil geeft.
Het zal denk ik wel goed te zien zijn, de cross-over staat op 285 Hz, en dan moet het wel duidelijk worden neem ik aan.
Ik speel nog met de gedachte er een Neo3, die ik nog heb liggen, er onder te monteren en dan de achterzijde open (dipool) voor aanvulling in het hoog en een nog betere ruimtelijkheid. Dat is nu bij de eerste indruk al niet verkeerd. :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

hannesie schreef:
Maar ik moet er nog wel bij zeggen, het doet het dus alleen ruisvrij via de ongebalanceerde uitgangen. :roll:

Op de 1 of andere manier is dus de gebalanceerde uitgang van de Dac niet goed ruisvrij te krijgen, het kan zijn dat er dan toch een opampje tussen moet of zo.
In de bijlage een pagina uit de datasheet van de CS4398 met daarin het schema van het LP filter dat achter de dac moet worden gezet. Er is bij de HKDAC alleen een dergelijk filter voorzien voor de single ended uitgangen.
Bijlagen
outputfilterCS4398.pdf
(81.84 KiB) 92 keer gedownload
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Dat verklaart dan mogelijk wel weer het 1 en ander.
Dan moet ik maar eens kijken of ik dat nog wel wil doen, je weet maar nooit. :mrgreen:

Ik heb inmiddels de boel eens aangepast met de volumes van de verschillende units, juist die Rapide's geven duidelijk meer geluid dan de Blanda's.
Meting L+R zonder aanpassing. Ik moet dus even rekening houden dat het bij 5ooo Hz door de mic wat vertekend beeld geeft
BR-L+R.jpg
Inmiddels het volume van de Rapide met 5 dB verminderd, dat gaat al heel lekker klinken.

Als je de eerste meting ziet van verschillende afstanden kun dat wel zien hoeveel het scheelt.
eerste BlandaRapide.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik heb eens zitten spelen met de crossover punten.

Ik kreeg naar mijn gevoel een aardige dip bij de 500 Hz, en heb het overname punt verschoven, het stond op 285 Hz en nu naar 350Hz.
Rood is dan de 350 Hz.
Cross 285-350.JPG
Dat is dan wel weer het voordeel van werken met DSP en meten.
Even meten, dan de instellingen veranderen, loskoppelen en koppelen met de USB van de DSP, even synchroniseren, en dan weer even meten of het resultaat klopt. :mrgreen:
Cross 285-350+ dB aanpassing.JPG
Het is natuurlijk nog niet echt ingespeeld (uurtje of 3 voor de meeste), maar ik heb toch wel de indruk dat het al heel aardig aan het loskomen is.
Het moeilijke wat ik nu ervaar is de aanpassing van het aantal dB voor de Satelliet, het gaat erg snel anders als wat je denkt.

Ik ben nog wel even bezig met het uitproberen :rock:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door cobaltjeh »

Wel leuk he dat filteren, kan je dagen / weken mee blijven spelen. :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Een beetje voortgang geboekt. :)
versterkers.jpg
Gisteren er eens de LM4780 aangeknoopt voor de Mid/Hoog sectie en voor het laag de goede oude vertrouwde Quad 405 II.
Ik hoef nu niet zoveel kabels om te steken om eens even te luisteren.
Alleen de kabel voor de squeezebox Touch omwisselen, en ik heb de juiste bron. :mrgreen:

Een lange coaxiaal 75 Ohm kabel die ik vroeger gebruikte voor het component signaal naar de DVD speler had ik ook nog liggen, gaat nu naar die digitale pre/DSP.

Dat is dus gisteren beluisterd en waarbij het leek dat de afstemming nog niet helemaal juist was.

Voor ik nu verder ga heb ik ze vandaag maar eens even in de hoeken gezet die Blanda's.
Blanda.jpg
Dat is duidelijk anders in karakter en afstemming, uiteraard de afstand van de kasten in de configuratie gezet van de MiniDsp, 2.32 ms is voldoende afstand op een haar na 80 cm.
De Blanda's met de Daytons er in staat nu op 30Hz en 0,707 afgestemd met LT.

Dat geeft in die hoeken toch wel een mooi rustig laag, wel enigszins lijkt het door de gordijnen wat softer. 8)

Nu eerst maar een luisteren naar het totaal, en als het rustig is, weer meten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik heb eens even gas gegeven nu met die set, ik ben toch wel zeer verbaasd over het laag wat er nu uitkomt.

Zo even een beruchte opname, Amused to Death Roger Waters gedraaid om ook even te luisteren naar het fasegedrag.

Het laag bij de Three Wishes is toch wel verbijsterend goed, had ik niet verwacht van die kleine aardige Blanda/Dayton subs.

Het is het echte sub laag wat er uit komt, maar de typische ruimtelijke informatie is nog niet zo als bij die andere boxen, die geven een echte cirkel bijna, en dit nog niet.
Ik denk dat ik toch wel even moet zoeken of ik dat er ook in kan krijgen.

Dan is het echt wel een verbijsterend setje aan het het worden. :rock:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

Klinkt het mid/hoog ook goed?
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door cobaltjeh »

Nu loop je toch weer stiekem voor op mijn project :D, maar goed om te horen dat het lekker los komt.

En stiekem toch benieuwd hoe het straks uiteindelijk gaat klinken. :sure:
Plaats reactie