Mijn Gainclone in aanbouw

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Soundexcel »

Volgens National (of moet ik TI zeggen ) zijn die niet nodig.
Dit is het basis schema uit de aplication guide.
Dit zijn dus guidelines voor het ontwerpen met deze chip. Dit is niet een kant en klaar exemplaar. Als je de volledige sheet leest zal je zien dat ze het wel aanraden :)
Uit ervaring kan ik zeggen, dat wanneer deze condensator niet wordt geplaatst, de kans vrij groot is dat de chip gaat oscileren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Pjotr »

Zeker niet over de inverting imput, in de feedbeack loop dus. Dat maak de kans op oscilleren alleen maar groter.

Over de non-inverting input heeft niets met stabiliteit te maken. Die dient alleen om eventuele HF storing op de ingang buiten de deur te houden. Zit er bij mij niet in en ik heb nergens last mee.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Soundexcel »

Zeker niet over de inverting imput, in de feedbeack loop dus. Dat maak de kans op oscilleren alleen maar groter.
Ik bedoel een klein C'tje tussen de inverting en non inverting input. Zie de external component omschrijving in de LM3886 data sheet voor meer info.
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Corprius »

Ik ben van plan om een bouwpakketje te gebruiken, maar kom er niet uit wat voor volume potmeter ik het beste kan gebruiken.
Een soortgelijk pakketje werd hier in april ook al eens aangeboden, maar dan met 3 chips. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1545445

Wat voor potmeter wordt er doorgaans gebruikt icm de LM3886? In het Typical Application schema van National semiconductor wordt een 10K potmeter aangeduid. Wanneer ik op het net zoek kom ik ook allerlij andere varianten (20K, 50K, 100K) tegen.
Graag wat advies en wat de verschillen zijn.
Bijlagen
Gainclone LM3886
Gainclone LM3886
IMG-20111001-00418.jpg (30.59 KiB) 102 keer bekeken
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

De volumepotmeter is bepalend voor de ingangsimpedantie van de versterker.
Gebruik liever geen 10kOhm, dat is voor sommige bronnen al een te zware belasting.

Ik heb in mijn Gianclone een 50kOhm gebruikt. In mijn buizenversterkers gebruik ik altijd 100kOhm.

Een blauwe ALPS is prima.
Plaats reactie