projekt egalisatiemortel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door SSassen »

Arno schreef:
Is er misschien al een bestaand ontwerp met de Seas H1212 en Scan Speak 18w/8531g00, wat ik als basis zou kunnen gebruiken?
Geen idee, Google vindt niks, maar ik heb maar een paar minuten zitten zoeken. Maar zo'n combi zou probleemloos moeten werken hoor, de H1212 kan je prima op pakweg 2kHz filteren en dat gaat wat de 18W betreft ook prima, voor de rest zijn beide makkelijk te filteren drivers, geen nare breakup nodes of wat dan ook. Je zal straks even de drivers individueel in de kast moeten meten en dan is een filter zo gesimuleerd en doorgerekend hoor, nadeel is alleen dat je iemand in de regio moet vinden die voor je meten wil. Simuleren daar ben ik wel voor te porren, zo ook Jeroen wel denk ik, die houdt wel van stoeien met SpeakerWorkshop, maar zonder metingen is simulatie slechts een grove indicatie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door TH0M »

MechanicalAnimal schreef:
Wat een warm gevoel zo'n topic toch :mrgreen:
Helemaal mee eens! Ben blij dat Arno met behulp van forumleden verder kan met dit interessante project!
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

TH0M schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Wat een warm gevoel zo'n topic toch :mrgreen:
Helemaal mee eens! Ben blij dat Arno met behulp van forumleden verder kan met dit interessante project!
Beetje jammer dat de gulle gever nu verbannen is :(
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door TH0M »

Ja, ik vind het ook een erg verdrietige zaak. Ben benieuwd of er nog uitleg komt...
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door cobaltjeh »

Ik heb nog wel een setje Vifa HT-200 liggen voor je, maar ik weet niet of je hier iets aan hebt.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

cobaltjeh schreef:
Ik heb nog wel een setje Vifa HT-200 liggen voor je, maar ik weet niet of je hier iets aan hebt.
Oh dank je, maar Sander is een man van zijn woord en heeft hemel en aarde bewogen om mij toch te bereiken, zodat hij me de tweeters kan toesturen.
Ik vind het gewoon erg jammer dat ik zijn input, grappen & grollen moet missen.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door cobaltjeh »

Arno schreef:
cobaltjeh schreef:
Ik heb nog wel een setje Vifa HT-200 liggen voor je, maar ik weet niet of je hier iets aan hebt.
Oh dank je, maar Sander is een man van zijn woord en heeft hemel en aarde bewogen om mij toch te bereiken, zodat hij me de tweeters kan toesturen.
Ik vind het gewoon erg jammer dat ik zijn input, grappen & grollen moet missen.
Ah kijk, goed nieuws. Zou zonde zijn als dit project stil kom te liggen. Ik denk dat de meeste erg benieuwd zijn. :)

En inderdaad jammer, Sander heeft altijd veel bruikbare input gegeven.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Met hulp van Sander en Jeroen ben ik op dit binnenwerkje uitgekomen. Simpel en doeltreffend.

Nog even aan de ornamenten werken, en dan wordt het tijd om te gieten 8)
Bijlagen
kast3.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

ben benieuwd hoe glad het eindresultaat gaat worden!
als het maar in de buurt van de proefjes komt........ 8)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door hannesie »

Moet ik nog wat vast houden?

De mal of de emmer? :P
Of raak je dan in de war :mrgreen:

De weg afzetten, of juist zware vrachtwagens langs laten rijden zodat het gaat trillen :rock:
De krant bellen :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

mond houden? :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door hannesie »

dre schreef:
mond houden? :lol:
Bah, ik mag hier ook niks, ik ga wel een biertje drinken. 8)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

ook een goed plan! :mrgreen:
ik ga plat,morgen een hoop te doen!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door jeroen_d »

Ik ben ook benieuwd hoe Arno die braces gaat maken en bevestigen. Dat lijkt me niet triviaal, om ze echt goed hun werk te laten doen.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door teacher »

eh... wat dacht je van meegieten?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Meegieten wordt te ingewikkeld.

De bracing maak ik van 18mm berken multiplex, en die wordt gewoon vastgelijmd met een 1-component polyurethaan lijmkit. Beestachtig sterk spul en dus geen enkele reden tot bezorgdheid :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door jeroen_d »

Lijkt me een goede oplossing. Het werken met verschillende materialen is verstandig omdat daar ook materiaalresonanties mee worden gedempt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
De bracing maak ik van 18mm berken multiplex, en die wordt gewoon vastgelijmd met een 1-component polyurethaan lijmkit. Beestachtig sterk spul en dus geen enkele reden tot bezorgdheid :D
die kit is idd prima spul (weer zo'n goede Arno tip), maar hoe krijg je die latjes er dan tussen terwijl je toch de kit op de plek houdt waar die moet? schraapt die er niet van af als je de latjes op z'n plek zet?
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door hilbren »

Mooi project dit!
Ik ben zeer benieuwt hoe je de filter gaat inregelen.


Wellicht iets om wat betonkennis vandaan te halen:
http://www.technischweekblad.nl/uitgeli ... 7366.lynkx
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Henkjan schreef:
...maar hoe krijg je die latjes er dan tussen terwijl je toch de kit op de plek houdt waar die moet? schraapt die er niet van af als je de latjes op z'n plek zet?
Simpelweg door de bracing niet al te strak te laten passen. Je voegt immers hoogwaardig materiaal toe met die kit, dus een noemenswaardige laagdikte is zelfs wenselijk.
hilbren schreef:
Mooi project dit! Ik ben zeer benieuwt hoe je de filter gaat inregelen.
Ik ben ook zeer benieuwd hoe Jeroen dit filter gaat inregelen :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door b_force »

Beton (etc) is heel wat stijver dan hout.
Ook de dichtheid is flink hoger.

Vraag me af of bracing überhaupt wel zin heeft om te plaatsen.
(of het nog effect heeft)
Aangezien het de nodige montageproblemen oplevert.

Veel succes met sjouwen dadelijk trouwens :wink:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

b_force schreef:
Beton (etc) is heel wat stijver dan hout.
Ook de dichtheid is flink hoger.

Vraag me af of bracing überhaupt wel zin heeft om te plaatsen.
(of het nog effect heeft)
Aangezien het de nodige montageproblemen oplevert.

Veel succes met sjouwen dadelijk trouwens :wink:
De baffle wordt van mdf, en dus de voornaamste functie van de bracing is om de baffle te verstevigen, en dan die twee schuine tegen staande golven.

Montageproblemen heb ik juist niet, door de juiste lijmkeuze :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
Henkjan schreef:
...maar hoe krijg je die latjes er dan tussen terwijl je toch de kit op de plek houdt waar die moet? schraapt die er niet van af als je de latjes op z'n plek zet?
Simpelweg door de bracing niet al te strak te laten passen. Je voegt immers hoogwaardig materiaal toe met die kit, dus een noemenswaardige laagdikte is zelfs wenselijk.
ah, deze kit wordt dus echt hard. da's mooi, en deze info komt precies op tijd, want ik heb voor t paasproject wat bracing te plaatsen waar t hout iets te klein is (bouwmarkt en zagen), en ik zat al te puzzlen (in gedachte) met vulstukjes enzo
b_force schreef:
Beton (etc) is heel wat stijver dan hout.
Ook de dichtheid is flink hoger.

Vraag me af of bracing überhaupt wel zin heeft om te plaatsen.
tuurlijk helpt het, ook hier maak je de overspanning kleiner en zal de wand dus minder meetrillen
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
Vraag me af of bracing überhaupt wel zin heeft om te plaatsen.
tuurlijk helpt het, ook hier maak je de overspanning kleiner en zal de wand dus minder meetrillen
Maar is het niet al zo weinig dat het weinig meer uitmaakt? :wink:

Het gaat niet om de overspanning, het gaat om de stijfheid.
Bracing is niks anders dan er voor te zorgen dat je stijfheid creëert.
Als je een materiaal hebt dat stijf genoeg is (en eventueel zwaar genoeg) dan komt de wand amper meer in trilling.
(lees: zo weinig dat het geen bijdrage meer heeft)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door meiborg »

Hoi.

Dat zou natuurlijk zo maar kunnen maar bij een project van deze magnitude is een beetje "baat het niet, het schaadt ook niet" natuurlijk niet zo erg ;)

Mvg Reinder
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”