Is er misschien al een bestaand ontwerp met de Seas H1212 en Scan Speak 18w/8531g00, wat ik als basis zou kunnen gebruiken?
Geen idee, Google vindt niks, maar ik heb maar een paar minuten zitten zoeken. Maar zo'n combi zou probleemloos moeten werken hoor, de H1212 kan je prima op pakweg 2kHz filteren en dat gaat wat de 18W betreft ook prima, voor de rest zijn beide makkelijk te filteren drivers, geen nare breakup nodes of wat dan ook. Je zal straks even de drivers individueel in de kast moeten meten en dan is een filter zo gesimuleerd en doorgerekend hoor, nadeel is alleen dat je iemand in de regio moet vinden die voor je meten wil. Simuleren daar ben ik wel voor te porren, zo ook Jeroen wel denk ik, die houdt wel van stoeien met SpeakerWorkshop, maar zonder metingen is simulatie slechts een grove indicatie.
Ik heb nog wel een setje Vifa HT-200 liggen voor je, maar ik weet niet of je hier iets aan hebt.
Oh dank je, maar Sander is een man van zijn woord en heeft hemel en aarde bewogen om mij toch te bereiken, zodat hij me de tweeters kan toesturen.
Ik vind het gewoon erg jammer dat ik zijn input, grappen & grollen moet missen.
Ik heb nog wel een setje Vifa HT-200 liggen voor je, maar ik weet niet of je hier iets aan hebt.
Oh dank je, maar Sander is een man van zijn woord en heeft hemel en aarde bewogen om mij toch te bereiken, zodat hij me de tweeters kan toesturen.
Ik vind het gewoon erg jammer dat ik zijn input, grappen & grollen moet missen.
Ah kijk, goed nieuws. Zou zonde zijn als dit project stil kom te liggen. Ik denk dat de meeste erg benieuwd zijn.
En inderdaad jammer, Sander heeft altijd veel bruikbare input gegeven.
De bracing maak ik van 18mm berken multiplex, en die wordt gewoon vastgelijmd met een 1-component polyurethaan lijmkit. Beestachtig sterk spul en dus geen enkele reden tot bezorgdheid
De bracing maak ik van 18mm berken multiplex, en die wordt gewoon vastgelijmd met een 1-component polyurethaan lijmkit. Beestachtig sterk spul en dus geen enkele reden tot bezorgdheid
die kit is idd prima spul (weer zo'n goede Arno tip), maar hoe krijg je die latjes er dan tussen terwijl je toch de kit op de plek houdt waar die moet? schraapt die er niet van af als je de latjes op z'n plek zet?
...maar hoe krijg je die latjes er dan tussen terwijl je toch de kit op de plek houdt waar die moet? schraapt die er niet van af als je de latjes op z'n plek zet?
Simpelweg door de bracing niet al te strak te laten passen. Je voegt immers hoogwaardig materiaal toe met die kit, dus een noemenswaardige laagdikte is zelfs wenselijk.
hilbren schreef:
Mooi project dit! Ik ben zeer benieuwt hoe je de filter gaat inregelen.
Ik ben ook zeer benieuwd hoe Jeroen dit filter gaat inregelen
...maar hoe krijg je die latjes er dan tussen terwijl je toch de kit op de plek houdt waar die moet? schraapt die er niet van af als je de latjes op z'n plek zet?
Simpelweg door de bracing niet al te strak te laten passen. Je voegt immers hoogwaardig materiaal toe met die kit, dus een noemenswaardige laagdikte is zelfs wenselijk.
ah, deze kit wordt dus echt hard. da's mooi, en deze info komt precies op tijd, want ik heb voor t paasproject wat bracing te plaatsen waar t hout iets te klein is (bouwmarkt en zagen), en ik zat al te puzzlen (in gedachte) met vulstukjes enzo
b_force schreef:
Beton (etc) is heel wat stijver dan hout.
Ook de dichtheid is flink hoger.
Vraag me af of bracing überhaupt wel zin heeft om te plaatsen.
tuurlijk helpt het, ook hier maak je de overspanning kleiner en zal de wand dus minder meetrillen
Vraag me af of bracing überhaupt wel zin heeft om te plaatsen.
tuurlijk helpt het, ook hier maak je de overspanning kleiner en zal de wand dus minder meetrillen
Maar is het niet al zo weinig dat het weinig meer uitmaakt?
Het gaat niet om de overspanning, het gaat om de stijfheid.
Bracing is niks anders dan er voor te zorgen dat je stijfheid creëert.
Als je een materiaal hebt dat stijf genoeg is (en eventueel zwaar genoeg) dan komt de wand amper meer in trilling.
(lees: zo weinig dat het geen bijdrage meer heeft)