Met de 300B als 'Warp core'pcdegoede schreef:briljante oplossing met die steunen. Ik had ook zoiets in de planning totdat bleek dat de versterker ook uitstekend bleef staan wanneer er aan de voorkant een trafo met dezelfde hoogte als de UGT's werd ondergezet (stukje binnenband eroverheen tegen het krassen).
Mooie naam hoor Voyager. Toch vind ik de echte Voyager eleganter en je monoblokken zien er ook niet bepaald uit alsof ze warp 9,3 gaan halen. Maar aan de andere kant: wat is de functie van stroomlijn in het luchtledige?
Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Barry,
Prachtige workstations, zal je plezier van hebben tijdens de montage! en als ze klaar zijn bieden ze zeker een 'Voyage' naar een prachtige muziek beleving! Ziet er echt klasse uit !!!
Prachtige workstations, zal je plezier van hebben tijdens de montage! en als ze klaar zijn bieden ze zeker een 'Voyage' naar een prachtige muziek beleving! Ziet er echt klasse uit !!!
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Wist niet dat je een trekkie was Barry.
Geeft niks hoor. Ik ben er ook een. Was altijd gek op Voyager. En vooral op seven of nine.
Voor de rest pak je het erg professioneel aan. Petje af.
Geeft niks hoor. Ik ben er ook een. Was altijd gek op Voyager. En vooral op seven of nine.
Voor de rest pak je het erg professioneel aan. Petje af.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Ben gek op alle SF, StarTrek Next Generation en Voyager, zeker
Heb je die laatste film gezien, 2009 was dat, van Abrams? Fantastisch. Naar verluidt ie íe met een script bezig voor een 2e deel...
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Ik heb alles van StarTrek. En zit ook te wachten op de volgende film.
Al moet ik wel zeggen dat ik de oude crew mis.
Al moet ik wel zeggen dat ik de oude crew mis.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Tsja, toch heeft het best lang geduurd. Ik bedoel, heb beide series hier wel liggen, 7 seizoenen met elk tegen de 50 afleveringen, dat tikt wel aan. Als je dan ook nog een vriendin hebt die het helemaal niks vindt valt het niet mee die series er doorheen te jagen 
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Barry,
Als je vriendin Voyager nix vind dan zal je straks ook weinig muziek genieten, zoek een bij haar populair TV programma an noem daar de 300B versterker naar. Dan is ze niet bij de muziek weg te slaan . . . . denk ik.
Als je vriendin Voyager nix vind dan zal je straks ook weinig muziek genieten, zoek een bij haar populair TV programma an noem daar de 300B versterker naar. Dan is ze niet bij de muziek weg te slaan . . . . denk ik.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Ik heb eens een vrouwelijke collega gehad die ook Star Trek keek. Voor zover ik me nu kan herinneren is zij ook de enige vrouw die ik ken die ernaar kijkt
Wat mijn vriendin betreft, de muziek zal haar er niet minder om klinken, weet ik zeker.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Heb een 'break-out' voor de trafo gemaakt, 2 metalen stripjes met daarop de terminals die de uitgangen van de trafo presenteren. Het lijkt me verstandig dit nog even te labelen, aangezien de trafo ingegoten zit is een vergissing zo gemaakt.
De spanningsgestuurde stroombronnen (zie eerder dit topic) in de kast geschroeft, voor het meten even aangesloten en het moment supreme... had ze al eerder op de variac gehad, zou volgens mij net moeten gaan, 5V AC in / 5V DC uit als gloeispanning voor de 300B. Heb in de schakeling alles eruit geknepen wat erin zit, dus als dit niet voldoende is zou het een extra trafo betekenen. Maar het werkt, heb zelfs nog iets over
. De trafo spanning is wel net iets hoger dan 5V, daar smokkel ik wel wat natuurlijk (die 5.38V is de trafospanning).
De spanningsgestuurde stroombronnen (zie eerder dit topic) in de kast geschroeft, voor het meten even aangesloten en het moment supreme... had ze al eerder op de variac gehad, zou volgens mij net moeten gaan, 5V AC in / 5V DC uit als gloeispanning voor de 300B. Heb in de schakeling alles eruit geknepen wat erin zit, dus als dit niet voldoende is zou het een extra trafo betekenen. Maar het werkt, heb zelfs nog iets over
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Goede resultaten! En ziet er prachtig uit met de prenten zo lekker dicht bij de buisvoet en bij de mA meter, dat scheelt weer in draad lengte. Word mooi overzichtelijk.
Ik ben benieuwd naar het eind plaatje.
Ik ben benieuwd naar het eind plaatje.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Ha Jan,
Goed reis gehad? Ja, heb zelfs nog iets over aan de DC kant, pakt mooi uit. Gelukkig wel, want zoals gezegd, heb alles wel uit de schakeling gehaald, als dit niet zou werken helaas pindakaas. Ik wilde eerst alu railtjes maken en daar de printjes op bevestigen, maar schroeven op het frame komt mooier uit. De uitgangen van de printjes zitten nu vrijwel direkt aan de buis voet inderdaad.
Bijgevoegd een plaatje van de trafo break-out, zal het maar even zo noemen. Heb 2 alu stripjes gemaakt met daarop soldeer terminals geschroeft. Hier zie je ook dat de hoogspanningskant van de trafo vrijwel direkt tegen de gelijkrichters aan zit.
Goed reis gehad? Ja, heb zelfs nog iets over aan de DC kant, pakt mooi uit. Gelukkig wel, want zoals gezegd, heb alles wel uit de schakeling gehaald, als dit niet zou werken helaas pindakaas. Ik wilde eerst alu railtjes maken en daar de printjes op bevestigen, maar schroeven op het frame komt mooier uit. De uitgangen van de printjes zitten nu vrijwel direkt aan de buis voet inderdaad.
Bijgevoegd een plaatje van de trafo break-out, zal het maar even zo noemen. Heb 2 alu stripjes gemaakt met daarop soldeer terminals geschroeft. Hier zie je ook dat de hoogspanningskant van de trafo vrijwel direkt tegen de gelijkrichters aan zit.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Het ziet er allemaal heel netjes uit. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat, ik blijf dit draadje zeker volgen. 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Regen klettert weer tegen het dak, vakantie is voorbij, weer tijd voor de versterkerbouw.
Hoe zat het ook weer, de 5V gloei voor de 300B was aan de praat. Dezelfde schakeling in een 'light' uitvoering was ik van plan te gaan gebruiken voor de VT-67 (eerste versterkende buis), die slechts een gloei van 2V wil zien, en daarbij iets van 160mA vraagt. De schakeling is een comperator die de spanning van een referentie vergelijkt met de spanning op de buis. Die spanning op de buis is de de stroom die er loopt X de laagohmige weerstand van 0.1Ohm die er zit, bij de 300B is dat 1.25 X 0.1 = 125mV. Bij de VT67 is die stroom maar 160mA en blijft er een spanning van 16mV over. Deze 16mV is veel te klein voor de comperator, en in no-time heeft 'ie de 16mV te pakken. Resultaat een overshoot bij het opstarten, een te hoge gloeispanning op de VT-67 en als gevolg een mooie VT-67 naar de eeuwige jachtvelden, spijtig. Stom genoeg zelfs uiteraard eerst op een weerstand getest maar dit over het hoofd gezien, wat niet zo handig was. Ik heb geprobeerd de schakeling aan te passen, zoals de 0.1Ohm weerstand hoger maken maar heb het niet lekker aan de praat gekregen.
Uit de stal van Dalojan (Jan bedankt!) heb ik een schakelingetje geprobeerd met een opamp die via een tor de VT-67 een langzame opstart (het is een oude dame) geeft van een aantal sec tot 2V. Ook dit zag er in eerste instantie niet goed uit, ook een vreemde piek bij het inschakelen. Dit bleek te worden veroorzaakt door de gebruikte opamp (TL081), die een common mode range heeft die niet to de negatieve voedingsspanning loopt met als gevolg geen gedefinieerde ingangen. Er zit nu een LM358 in die dit wel heeft, en nu lijkt het erop.
De boel zit nog op een experimenteerprintje, ik ga nu eerst een layoutje maken, print bestellen, en ook deze gloeivoeding inbouwen. Vond op eBay een aanbieding van een amerikaan voor 4 x een Hytron VT-67 voor weinig, heb deze gekocht, kan er dus nog een paar om zeep helpen
nee, toch maar niet.
Hoe zat het ook weer, de 5V gloei voor de 300B was aan de praat. Dezelfde schakeling in een 'light' uitvoering was ik van plan te gaan gebruiken voor de VT-67 (eerste versterkende buis), die slechts een gloei van 2V wil zien, en daarbij iets van 160mA vraagt. De schakeling is een comperator die de spanning van een referentie vergelijkt met de spanning op de buis. Die spanning op de buis is de de stroom die er loopt X de laagohmige weerstand van 0.1Ohm die er zit, bij de 300B is dat 1.25 X 0.1 = 125mV. Bij de VT67 is die stroom maar 160mA en blijft er een spanning van 16mV over. Deze 16mV is veel te klein voor de comperator, en in no-time heeft 'ie de 16mV te pakken. Resultaat een overshoot bij het opstarten, een te hoge gloeispanning op de VT-67 en als gevolg een mooie VT-67 naar de eeuwige jachtvelden, spijtig. Stom genoeg zelfs uiteraard eerst op een weerstand getest maar dit over het hoofd gezien, wat niet zo handig was. Ik heb geprobeerd de schakeling aan te passen, zoals de 0.1Ohm weerstand hoger maken maar heb het niet lekker aan de praat gekregen.
Uit de stal van Dalojan (Jan bedankt!) heb ik een schakelingetje geprobeerd met een opamp die via een tor de VT-67 een langzame opstart (het is een oude dame) geeft van een aantal sec tot 2V. Ook dit zag er in eerste instantie niet goed uit, ook een vreemde piek bij het inschakelen. Dit bleek te worden veroorzaakt door de gebruikte opamp (TL081), die een common mode range heeft die niet to de negatieve voedingsspanning loopt met als gevolg geen gedefinieerde ingangen. Er zit nu een LM358 in die dit wel heeft, en nu lijkt het erop.
De boel zit nog op een experimenteerprintje, ik ga nu eerst een layoutje maken, print bestellen, en ook deze gloeivoeding inbouwen. Vond op eBay een aanbieding van een amerikaan voor 4 x een Hytron VT-67 voor weinig, heb deze gekocht, kan er dus nog een paar om zeep helpen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Layout gemaakt voor de 2V gloei voor de VT-67, printje zojuist besteld.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Printjes zijn binnengekomen. 1 opgebouwd, ziet er goed uit.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
De VT67 gloeivoeding van 2V ingebouwd en getest, alles ok. 220V maar even aangesloten, zodat de 220V in met experimenteerpennen eruit kan. Verder begonnen met het aansluiten van de smoorspoelen, voedings C's en UGT, liggen die losse draden ook niet meer zo in de weg.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Er stond nog een leuk klusje te wachten, het aanbrengen van de buisvoet aan de AZ1 gelijkrichter. Soldeertin in de pootjes laten lopen, laten vloeien, en draadjes erin vast zetten. Dit is van die draad met PFTE mantel, warmtebestendig. Dit solderen aan de koperdraadjes van de buis, met krimpkous eromheen. Natuurlijk eerst 10 x meten of de aansluiting aan de buis goed is. Hierna vastlijmen, en tape er tijdelijk omheen om de lijm te laten drogen. En even 'passen' of de buis recht zit natuurlijk.
Verder de VT67, 6AG7 en 300B aangesloten. Moet nog wat kleine dingetjes doen, kathodeweerstand en meter aansluiten, ingang niet geheel onbelangrijk, en dan nadert het moment dat er sap op kan

Verder de VT67, 6AG7 en 300B aangesloten. Moet nog wat kleine dingetjes doen, kathodeweerstand en meter aansluiten, ingang niet geheel onbelangrijk, en dan nadert het moment dat er sap op kan
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Ziet er schitterend uit Barry.
Spannend moment als de sap erop komt.
Ben benieuwd. Succes.
Spannend moment als de sap erop komt.
Ben benieuwd. Succes.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
En het moment was daar, sap erop. Het werkt, het versterkt, maar nog wel een hele forse brom, zo rond de 100mV. Ik merk dat de ingang (bij de VT67) erg gevoelig is vwb hoe ik massa aansluit, moet daar nog even mee experimenteren. De hele exercitie met de AZ1 gelijkrichterbuis is goed gegaan zo te zien, de voet vervangen.
(Schema dat ik gebruik is trouwens de 'OB300A' bij Triode Dick op de site, maar dan met gelijkstroom schekalingetjes voor de gloei van de VT67 en de 300B).
Ik vind de plate spanning op de 300B vrij hoog, dit is 505V bij mij. De stroom door de kathodeweerstand van de 300B is 90mA, ook vrij hoog. Andere 300B gebruikers in SE, is dit bij jullie ook zo hoog? Ik gebruik een AVVT 300B buis waar qua maximum waarden het nog wel kan, typical ligt het een stuk lager.
http://www.elektronenroehren.de/avvt/da ... av300b.htm
Maar so far so good!
(Schema dat ik gebruik is trouwens de 'OB300A' bij Triode Dick op de site, maar dan met gelijkstroom schekalingetjes voor de gloei van de VT67 en de 300B).
Ik vind de plate spanning op de 300B vrij hoog, dit is 505V bij mij. De stroom door de kathodeweerstand van de 300B is 90mA, ook vrij hoog. Andere 300B gebruikers in SE, is dit bij jullie ook zo hoog? Ik gebruik een AVVT 300B buis waar qua maximum waarden het nog wel kan, typical ligt het een stuk lager.
http://www.elektronenroehren.de/avvt/da ... av300b.htm
Maar so far so good!
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Tjonge,40W
volgens Western Electric max.34W en bij JJ 40W ,dus wel wat erg op het randje
Goed 400V op de buis zit wel snor,dus kathodeweerstand wat verhogen
Anne
volgens Western Electric max.34W en bij JJ 40W ,dus wel wat erg op het randje
Goed 400V op de buis zit wel snor,dus kathodeweerstand wat verhogen
Anne
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
goed bezig Barry, je bouwwerken prikkelen mij om ook terug verder te gaan met buisjes, alleen ontbreekt het mij aan tijd 
Bromproblemen bij buizenversterkers kunnen veel oorzaken hebben.
Controleer zeker dat je nergens een aardlus gemaakt hebt
Bromproblemen bij buizenversterkers kunnen veel oorzaken hebben.
Controleer zeker dat je nergens een aardlus gemaakt hebt
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Hee Walter, leuk weer eens wat van je te horen. Er zit geluid in inmiddels dus, het zijn nog even de laatste loodjes. Maar dat gaat zeker goedkomen.VT67 schreef:Knap werk tot hier toe Barry
Walter
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Leek me ook hoog ja. En er staat dus geen 400 maar 500V op de buis, is dat niet te hoog?..... ik zal de kathodeweerstand verhogen, niet het type dat ik standaard op de plank heb liggen. Maar, van parallel zetten wordt 'ie alleen maar lager, kan denk ik voor het proberen wel wat in serie zetten. Dit hoeft dan niet zo'n dikke knaap te zijn, bv een 120 Ohm/3W heb ik wel liggen, ga ik proberen.Ah!buis schreef:Tjonge,40W![]()
volgens Western Electric max.34W en bij JJ 40W ,dus wel wat erg op het randje![]()
Goed 400V op de buis zit wel snor,dus kathodeweerstand wat verhogen![]()
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Ik zal de laatste zijn die je tegenhoudt Bert. Tubes rockBertDB schreef:goed bezig Barry, je bouwwerken prikkelen mij om ook terug verder te gaan met buisjes, alleen ontbreekt het mij aan tijd
Bromproblemen bij buizenversterkers kunnen veel oorzaken hebben.
Controleer zeker dat je nergens een aardlus gemaakt hebt
Kan allerlei oorzaken hebben, die brom, maar daar komen we wel uit. Heb een lange dag gehad en de de oogjes worden al wat zwaar, geen moment om in een buizenbak te gaan meten, wordt vh weekend. Na Beetsterzwaag natuurlijk
Beetsterzwaag, voor de buizenliefhebbers, de set van Dalojan is hierin zeer interessant. Heb 'm al mogen beluisteren, laag en mid-hoog dsp gescheiden aangestuurd met buizen. Een aanrader!
