[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Ik zeg doen met die magneetjes! Staat leuk op de specslijst! 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Leek mij ook wel ja! Ik heb in elk geval de discussie even ingebracht in het DIY Silicone-dempers topicje
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
*Tip van de dag*
Met een beitel steek je van je af, en nietnaar je toe in je vinger!

Met een beitel steek je van je af, en niet
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Peter van de Pood: "Altijd van je af snijden!"MechanicalAnimal schreef:*Tip van de dag*
Met een beitel steek je van je af, en nietnaar je toein je vinger!
- Bijlagen
-
- Creatief met Kurk DVD1-3.jpg (24.22 KiB) 1454 keer bekeken
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Ik had al in een ander topic al even deze afwerking gepost en omdat ik iets twijfels heb over het HPL-gebeuren en of ik dat 100% naar mijn tevredenheid verwerkt krijg post ik nog ff wat foto's.
Ik ben dit tegengekomen in een werkplaats, hier spuiten ze bestaande meubels en, bijvoorbeeld, EPS/piepschuim vormen in met een een 2 componenten polyurea spray genaamd Hotspray.
Afwerking kan in bijna elke gewenste RAL-kleur
Informatie :
http://www.krimpexcoatingsystems.nl/inf ... spray.html
http://www.krimpexcoatingsystems.nl/inf ... ating.html
http://www.krimpexcoatingsystems.nl/inf ... ubels.html
Ik ben dit tegengekomen in een werkplaats, hier spuiten ze bestaande meubels en, bijvoorbeeld, EPS/piepschuim vormen in met een een 2 componenten polyurea spray genaamd Hotspray.
Afwerking kan in bijna elke gewenste RAL-kleur
Informatie :
http://www.krimpexcoatingsystems.nl/inf ... spray.html
http://www.krimpexcoatingsystems.nl/inf ... ating.html
http://www.krimpexcoatingsystems.nl/inf ... ubels.html
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Ik ga vanavond ff een Dremel bestellen en alvast eens wat klooien en aftekenenArno schreef:Heb je nou al hpltestplak&afwerkresultaten op dat stuk 'kaas'?
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
iddMechanicalAnimal schreef:Ah, dus eigenlijk om planken te verbinden, bijvoorbeeld parket ofzo of voor een tafelblad?.
Klemkracht hebben ze zeker genoeg, maar ze zijn gewoon niet zo veelzijdig als een normale lijmklem. Met een normale lijmklem kun je beter 'sturen', om wegdrijven te voorkomen en om panelen haaks op elkaar te lijmen.MechanicalAnimal schreef:Maar zouden ze genoeg klemkracht hebben om ze als echte lijmklem in te zetten?
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Ga zo door, je komt er wel.
Af en toe wel je neus snuiten
Wat een stof ik kom het af en toe nog wel eens tegen als ik iets moet hebben achter uit de opslag.
Als ze klaar zijn en de proefopstelling met versterking aanwezig is kom ik ook graag luisteren
Neem ik wel mijn eigen cdtjes meee 
Af en toe wel je neus snuiten
Als ze klaar zijn en de proefopstelling met versterking aanwezig is kom ik ook graag luisteren
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Ha Ruud, wat leuk!
thanks voor je opsteker
Jammer van de valse start, maar goed, al doende leert men. Ik ploeter gewoon door want ik weet waar ik mee beloont zal worden als ze af zijn en dat is heel wat bloed, zweet en tranen waard
En u is méér dan welkom
.....neem maar mee wat je mee wilt nemen 
thanks voor je opsteker
Jammer van de valse start, maar goed, al doende leert men. Ik ploeter gewoon door want ik weet waar ik mee beloont zal worden als ze af zijn en dat is heel wat bloed, zweet en tranen waard
En u is méér dan welkom
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Ik heb ook wel een paar foutjes gemaakt.
Hierdoor heb ik oa de topkasten rondom een laag MDF van 8mm gekregen.
Op zich was dat wel goed want hierdoor minder kopse kanten.
Je zou met de lak welke je op het oog hebt kunnen laten spuiten op een stuk met meerdere kopse kanten. Dan kun je zien hoe dat blijft zitten. Vaak gaat het op de overgangen toch wat werken en dus scheurtjes.
Grt R
Hierdoor heb ik oa de topkasten rondom een laag MDF van 8mm gekregen.
Op zich was dat wel goed want hierdoor minder kopse kanten.
Je zou met de lak welke je op het oog hebt kunnen laten spuiten op een stuk met meerdere kopse kanten. Dan kun je zien hoe dat blijft zitten. Vaak gaat het op de overgangen toch wat werken en dus scheurtjes.
Grt R
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Zo, eindelijk weer eens een tijdje kunnen klooien
Vandaag geoefende met de freesmal van Arno voor de PHL1130. De mal is gemaakt voor een 24mm kopieerring en een 16mm frees.
Eindresultaat is een mooi strak gefreesde uitsparing voor deze midwoofer. Er is echter erg weinig ruimte voor verf etc.
Morgen maar even een 18 mm frees halen, ik heb nog geen 0.5mm speling. 2 mm zou perfect zijn.
Vandaag geoefende met de freesmal van Arno voor de PHL1130. De mal is gemaakt voor een 24mm kopieerring en een 16mm frees.
Eindresultaat is een mooi strak gefreesde uitsparing voor deze midwoofer. Er is echter erg weinig ruimte voor verf etc.
Morgen maar even een 18 mm frees halen, ik heb nog geen 0.5mm speling. 2 mm zou perfect zijn.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Goede tips Ruud.ToTo schreef:Ik heb ook wel een paar foutjes gemaakt.
Hierdoor heb ik oa de topkasten rondom een laag MDF van 8mm gekregen.
Op zich was dat wel goed want hierdoor minder kopse kanten.
Je zou met de lak welke je op het oog hebt kunnen laten spuiten op een stuk met meerdere kopse kanten. Dan kun je zien hoe dat blijft zitten. Vaak gaat het op de overgangen toch wat werken en dus scheurtjes.
Grt R
Gelukkig heb ik het voordeel dat het spuitwerk dat ik laat uitvoeren elastischer is dan de trimite/spetterlak die jij hebt.
Ik heb ook nog getwijfeld over truckbed-liner dat ze op de binnenkant van pickup-laadbakken spuiten, dat is echter helaas ook niet zo elastisch.
Het is nog even uitvogelen wat ik met de kopse kanten ga doen ivm de mogelijke zuigende werking. Daar zit ik nog even op te broeden. De kasten gaan voor het spuiten in ieder geval nog een tijd onder het infrarood om eventueel vocht uit het hout te krijgen.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Ik heb de kopse kanten met tweecomponentenlijm ingesmeerd.
Er is ook een middel ehm iets met glas.....
Kom er wellicht nog op of iemand op dit forum weet wat ik bedoel.
Mooie uitsparingen
Er is ook een middel ehm iets met glas.....
Kom er wellicht nog op of iemand op dit forum weet wat ik bedoel.
Mooie uitsparingen
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Toen ik de mal freesde gingen we er nog vanuit dat je zou frezen na het beplakken met hpl.MechanicalAnimal schreef:Eindresultaat is een mooi strak gefreesde uitsparing voor deze midwoofer. Er is echter erg weinig ruimte voor verf etc.`
Ik wil gerust een nieuwe voor je maken hoor
Vind ik persoonlijk nogal veel, maar je kunt het proberen.MechanicalAnimal schreef:2 mm zou perfect zijn.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
zie, legio mogelijkheden, die gaat ook op de lijst, van verdunde grondverf tot spuitplamuur, epoxy, etc etc.ToTo schreef:Ik heb de kopse kanten met tweecomponentenlijm ingesmeerd.
Er is ook een middel ehm iets met glas.....
Kom er wellicht nog op of iemand op dit forum weet wat ik bedoel.
Mooie uitsparingen
ben je mal!Arno schreef:Toen ik de mal freesde gingen we er nog vanuit dat je zou frezen na het beplakken met hpl.
Ik wil gerust een nieuwe voor je maken hoor![]()
Ik heb daar ook helemaal niet eens meer bij stil gestaan verder.
Spuitwerk is +/- 1mm, blijft er 1 over.Arno schreef:Vind ik persoonlijk nogal veel, maar je kunt het proberen.MechanicalAnimal schreef:2 mm zou perfect zijn.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op di 11 jan 2011, 9:54, 3 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Jij bedoelt vast ThermoShield.ToTo schreef:Ik heb de kopse kanten met tweecomponentenlijm ingesmeerd.
Er is ook een middel ehm iets met glas.....
Kom er wellicht nog op of iemand op dit forum weet wat ik bedoel.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ArebiLKOuek[/youtube]
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Nee het is een heel oud middel en in de naam zit iets van glas.
Ook ben ik Sikkens Kodrin WV 456 Kopshout sealer op dit forum tegengekomen.
Ook ben ik Sikkens Kodrin WV 456 Kopshout sealer op dit forum tegengekomen.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Glitsa misschien?ToTo schreef:Nee het is een heel oud middel en in de naam zit iets van glas.
Ook ben ik Sikkens Kodrin WV 456 Kopshout sealer op dit forum tegengekomen.
hier nog een topicje met wat kunststof-ideeën zoals epoxy en poly-urethaan.
Die kopshoutsealer is ook een goeie tip!
@marp....das meteen afwerking dus, zal eens op de site kijken, thanks.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Denk dat je waterglas bedoeltIk heb de kopse kanten met tweecomponentenlijm ingesmeerd.
Er is ook een middel ehm iets met glas.....
Kom er wellicht nog op of iemand op dit forum weet wat ik bedoel.
Mooie uitsparingen![]()
http://www.waterglas.nl/
Bert
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Thanks guys!!!
Productinfomatieblad waterglas
net ff de search losgelaten op "waterglas"maar daar kwam weinig uit hier op 't forum
Wel een zwik andere tips weer gevonden
Productinfomatieblad waterglas
net ff de search losgelaten op "waterglas"maar daar kwam weinig uit hier op 't forum
Wel een zwik andere tips weer gevonden
Bukem schreef:Er bestaat spul dat heet "waterglas", keihard en sealed geloof ik behoorlijk goed. Ik zou hier eens naar informeren om te zien of dat geschikt is. Op het HT forum is er iemand die hier zijn sub mee heeft behandeld.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68057.25
SpikyTim schreef:Ik heb ook goede ervaring met motip fillerop de kopse kanten. Wel verschillende lagen aanbrengen en tussenin schuren. Eventueel nog verder afwerken met spuitplamuur.
Hiermee zou je ook strakke resultaten moeten krijgen. Je mag alleen niet verlegen zijn om een extra laagje aan te brengen als het nog niet helemaal strak is. Verder is alles op voorhand al zo egaal mogelijk schuren ook een must.
k.p. schreef:Het is sowieso verstandig om de kopse kanten te behandelen. Ik heb goede ervaringen met licht verdunde houtlijm. Hiermee kan je ook super strak en glad krijgen.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
rekenvautje!MechanicalAnimal schreef:Vandaag geoefend met de freesmal van Arno voor de PHL1130. De mal is gemaakt voor een 24mm kopieerring en een 16mm frees.
Eindresultaat is een mooi strak gefreesde uitsparing voor deze midwoofer. Er is echter erg weinig ruimte voor verf etc.
Morgen maar even een 18 mm frees halen, ik heb nog geen 0.5mm speling. 2 mm zou perfect zijn.
24/16 geeft 0.5 mm speling. Een 18 mm frees heeft een 2 mm grote diameter. De rrrrrrrrradius is 1 mm groter.
De freesmal met 24 mm kopieerring en een 18 mm geeft dus 0.5 + 1 = 1.5 mm speling!
Perfecto........theoretisch dan ff nu he
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Zo, gisteravond nog ff zitten brainstormen.
Ik verwacht dat ik wat nauwkeurigheid betreft het heel moeilijk ga vinden om het "deksel" en de "bodem" van de laagkast naadloos aan te laten sluiten op het achteroverhellende voor- en achterpaneel.
Nu bedacht ik me het volgende waar ik graag jullie mening over hoor. Even buiten beschouwing latende dat het arbeidsintensief is en erg veel MDF vraagt.
Ik wil de doosconstructie die zich achter de baffle bevindt gaan opbouwen zoals de Kharma is opgebouwd zodat ik het bovenstaande probleem met de 7 graden verstek omzeil.
Omdat plaatjes meer duidelijk maken dan mijn relaas:
Wat vinden jullie?
Ik verwacht dat ik wat nauwkeurigheid betreft het heel moeilijk ga vinden om het "deksel" en de "bodem" van de laagkast naadloos aan te laten sluiten op het achteroverhellende voor- en achterpaneel.
Nu bedacht ik me het volgende waar ik graag jullie mening over hoor. Even buiten beschouwing latende dat het arbeidsintensief is en erg veel MDF vraagt.
Ik wil de doosconstructie die zich achter de baffle bevindt gaan opbouwen zoals de Kharma is opgebouwd zodat ik het bovenstaande probleem met de 7 graden verstek omzeil.
Omdat plaatjes meer duidelijk maken dan mijn relaas:
Wat vinden jullie?
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Holy smoke!! Dat wordt een stevig karwei. Ik heb een soortgelijk probleem opgelost door de bovenkant van de kast te vlakken. De voor/achterpanelen staken als het ware uit, en heb toen een paar zijgeleidingen op de kast geklemd en met de bovenfrees de kast gewoon vlak gefreesd. Daarna een plaatje 6mm MDF erop en klaar is Kees.
Zie voor foto's volgende link:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=29910.225 (beetje naar benede scrollen naar 7e post op die pagina)
Je moet even doorlezen. Ik had in eerste instantie met een stapvormig voetje onder mijn frees de vlakke bovenplaat doorgetrokken naar de zaagtand vormige kopse kanten van de baffle. (eerste foto dat de bovenkant vlak is) Dat was wel zonder naden, maar niet echt vlak. Eerder een beetje gekromd. Kwam ook, omdat het bovenpaneel er na het lijmen een beetje onder spanning in zat.
Daarna dus met alu hoekprofielen aan de slag gegaan (2e helft van de pagina) en de bovenkant:
1) haaks op de zijkanten
2) perfect vlak
gemaakt. Daarna kun je er een plaatje MDF opleggen en dat lag zo goed aan, dat het moeite kost om het eraf te tillen, je moet er dan namelijk eerst wat lucht tussen zuigen.
Dit spaart je aanzienlijk wat werk in vergelijking met een laminated panel bas kast.
De eerste stap "vlakken vanuit het reeds aanwezige vlak" kun je gewoon overslaan, meteen met de alu profielen aan de slag.
mvrgr, Fokke.
Edit: verduidelijkingen bijgeschreven.
Zie voor foto's volgende link:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=29910.225 (beetje naar benede scrollen naar 7e post op die pagina)
Je moet even doorlezen. Ik had in eerste instantie met een stapvormig voetje onder mijn frees de vlakke bovenplaat doorgetrokken naar de zaagtand vormige kopse kanten van de baffle. (eerste foto dat de bovenkant vlak is) Dat was wel zonder naden, maar niet echt vlak. Eerder een beetje gekromd. Kwam ook, omdat het bovenpaneel er na het lijmen een beetje onder spanning in zat.
Daarna dus met alu hoekprofielen aan de slag gegaan (2e helft van de pagina) en de bovenkant:
1) haaks op de zijkanten
2) perfect vlak
gemaakt. Daarna kun je er een plaatje MDF opleggen en dat lag zo goed aan, dat het moeite kost om het eraf te tillen, je moet er dan namelijk eerst wat lucht tussen zuigen.
Dit spaart je aanzienlijk wat werk in vergelijking met een laminated panel bas kast.
De eerste stap "vlakken vanuit het reeds aanwezige vlak" kun je gewoon overslaan, meteen met de alu profielen aan de slag.
mvrgr, Fokke.
Edit: verduidelijkingen bijgeschreven.
