[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Martijn H »

Ik zeg doen met die magneetjes! Staat leuk op de specslijst! :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Leek mij ook wel ja! Ik heb in elk geval de discussie even ingebracht in het DIY Silicone-dempers topicje
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

*Tip van de dag*

Met een beitel steek je van je af, en niet naar je toe in je vinger!


:-#
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door SARK »

MechanicalAnimal schreef:
*Tip van de dag*

Met een beitel steek je van je af, en niet naar je toe in je vinger!


:-#
Peter van de Pood: "Altijd van je af snijden!"
Bijlagen
Creatief met Kurk DVD1-3.jpg
Creatief met Kurk DVD1-3.jpg (24.22 KiB) 1454 keer bekeken
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

:lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik had al in een ander topic al even deze afwerking gepost en omdat ik iets twijfels heb over het HPL-gebeuren en of ik dat 100% naar mijn tevredenheid verwerkt krijg post ik nog ff wat foto's.

Ik ben dit tegengekomen in een werkplaats, hier spuiten ze bestaande meubels en, bijvoorbeeld, EPS/piepschuim vormen in met een een 2 componenten polyurea spray genaamd Hotspray.
Tuinstoel
Tuinstoel
Zoutkist
Zoutkist
Stalrooster
Stalrooster
Afwerking kan in bijna elke gewenste RAL-kleur :D

Informatie :

http://www.krimpexcoatingsystems.nl/inf ... spray.html

http://www.krimpexcoatingsystems.nl/inf ... ating.html

http://www.krimpexcoatingsystems.nl/inf ... ubels.html
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Arno schreef:
Heb je nou al hpltestplak&afwerkresultaten op dat stuk 'kaas'?
Ik ga vanavond ff een Dremel bestellen en alvast eens wat klooien en aftekenen :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Arno »

MechanicalAnimal schreef:
Ah, dus eigenlijk om planken te verbinden, bijvoorbeeld parket ofzo of voor een tafelblad?.
idd
MechanicalAnimal schreef:
Maar zouden ze genoeg klemkracht hebben om ze als echte lijmklem in te zetten?
Klemkracht hebben ze zeker genoeg, maar ze zijn gewoon niet zo veelzijdig als een normale lijmklem. Met een normale lijmklem kun je beter 'sturen', om wegdrijven te voorkomen en om panelen haaks op elkaar te lijmen.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door ToTo »

Ga zo door, je komt er wel.
Af en toe wel je neus snuiten :lol: Wat een stof ik kom het af en toe nog wel eens tegen als ik iets moet hebben achter uit de opslag.

Als ze klaar zijn en de proefopstelling met versterking aanwezig is kom ik ook graag luisteren :rock: Neem ik wel mijn eigen cdtjes meee :roll:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Ha Ruud, wat leuk!

thanks voor je opsteker :D

Jammer van de valse start, maar goed, al doende leert men. Ik ploeter gewoon door want ik weet waar ik mee beloont zal worden als ze af zijn en dat is heel wat bloed, zweet en tranen waard :lol:

En u is méér dan welkom :D .....neem maar mee wat je mee wilt nemen :rock:
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door ToTo »

Ik heb ook wel een paar foutjes gemaakt.
Hierdoor heb ik oa de topkasten rondom een laag MDF van 8mm gekregen.
Op zich was dat wel goed want hierdoor minder kopse kanten.
Je zou met de lak welke je op het oog hebt kunnen laten spuiten op een stuk met meerdere kopse kanten. Dan kun je zien hoe dat blijft zitten. Vaak gaat het op de overgangen toch wat werken en dus scheurtjes.

Grt R
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Zo, eindelijk weer eens een tijdje kunnen klooien :mrgreen:

Vandaag geoefende met de freesmal van Arno voor de PHL1130. De mal is gemaakt voor een 24mm kopieerring en een 16mm frees.
Eindresultaat is een mooi strak gefreesde uitsparing voor deze midwoofer. Er is echter erg weinig ruimte voor verf etc.
Morgen maar even een 18 mm frees halen, ik heb nog geen 0.5mm speling. 2 mm zou perfect zijn.
stilleven met freesmal
stilleven met freesmal
image305.jpg
image307.jpg
image308.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

ToTo schreef:
Ik heb ook wel een paar foutjes gemaakt.
Hierdoor heb ik oa de topkasten rondom een laag MDF van 8mm gekregen.
Op zich was dat wel goed want hierdoor minder kopse kanten.
Je zou met de lak welke je op het oog hebt kunnen laten spuiten op een stuk met meerdere kopse kanten. Dan kun je zien hoe dat blijft zitten. Vaak gaat het op de overgangen toch wat werken en dus scheurtjes.

Grt R
Goede tips Ruud.

Gelukkig heb ik het voordeel dat het spuitwerk dat ik laat uitvoeren elastischer is dan de trimite/spetterlak die jij hebt.
Ik heb ook nog getwijfeld over truckbed-liner dat ze op de binnenkant van pickup-laadbakken spuiten, dat is echter helaas ook niet zo elastisch.

Het is nog even uitvogelen wat ik met de kopse kanten ga doen ivm de mogelijke zuigende werking. Daar zit ik nog even op te broeden. De kasten gaan voor het spuiten in ieder geval nog een tijd onder het infrarood om eventueel vocht uit het hout te krijgen. :rock:
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door ToTo »

Ik heb de kopse kanten met tweecomponentenlijm ingesmeerd.
Er is ook een middel ehm iets met glas.....
Kom er wellicht nog op of iemand op dit forum weet wat ik bedoel.

Mooie uitsparingen :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Arno »

MechanicalAnimal schreef:
Eindresultaat is een mooi strak gefreesde uitsparing voor deze midwoofer. Er is echter erg weinig ruimte voor verf etc.`
Toen ik de mal freesde gingen we er nog vanuit dat je zou frezen na het beplakken met hpl.
Ik wil gerust een nieuwe voor je maken hoor :wink:
MechanicalAnimal schreef:
2 mm zou perfect zijn.
Vind ik persoonlijk nogal veel, maar je kunt het proberen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

ToTo schreef:
Ik heb de kopse kanten met tweecomponentenlijm ingesmeerd.
Er is ook een middel ehm iets met glas.....
Kom er wellicht nog op of iemand op dit forum weet wat ik bedoel.

Mooie uitsparingen :D
zie, legio mogelijkheden, die gaat ook op de lijst, van verdunde grondverf tot spuitplamuur, epoxy, etc etc.
Arno schreef:
Toen ik de mal freesde gingen we er nog vanuit dat je zou frezen na het beplakken met hpl.
Ik wil gerust een nieuwe voor je maken hoor :wink:
ben je mal! :lol: Komt wel goed kerel :wink:

Ik heb daar ook helemaal niet eens meer bij stil gestaan verder.
Arno schreef:
MechanicalAnimal schreef:
2 mm zou perfect zijn.
Vind ik persoonlijk nogal veel, maar je kunt het proberen.
Spuitwerk is +/- 1mm, blijft er 1 over.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op di 11 jan 2011, 9:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Marp »

ToTo schreef:
Ik heb de kopse kanten met tweecomponentenlijm ingesmeerd.
Er is ook een middel ehm iets met glas.....
Kom er wellicht nog op of iemand op dit forum weet wat ik bedoel.
Jij bedoelt vast ThermoShield. :idea: Eigenlijk een keramische verf die bedoeld is als klimaatcoating, maar dat zal ook wel een MDF behuizing conditioneren. Het schijnt vrij flexibel te blijven, en er is ook primer van. Maar of het daadwerkelijk voldoet op kopse kanten... don't ask me. =;

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ArebiLKOuek[/youtube]
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door ToTo »

Nee het is een heel oud middel en in de naam zit iets van glas.

Ook ben ik Sikkens Kodrin WV 456 Kopshout sealer op dit forum tegengekomen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

ToTo schreef:
Nee het is een heel oud middel en in de naam zit iets van glas.

Ook ben ik Sikkens Kodrin WV 456 Kopshout sealer op dit forum tegengekomen.
Glitsa misschien?

hier nog een topicje met wat kunststof-ideeën zoals epoxy en poly-urethaan.

Die kopshoutsealer is ook een goeie tip! :D DIY-Peter heeft daar een stukkie over gepost

@marp....das meteen afwerking dus, zal eens op de site kijken, thanks.
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door fritzie »

Ik heb de kopse kanten met tweecomponentenlijm ingesmeerd.
Er is ook een middel ehm iets met glas.....
Kom er wellicht nog op of iemand op dit forum weet wat ik bedoel.


Mooie uitsparingen :D
Denk dat je waterglas bedoelt

http://www.waterglas.nl/

Bert
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door ToTo »

Ja dat is het.
Waterglas
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Thanks guys!!!

Productinfomatieblad waterglas

net ff de search losgelaten op "waterglas"maar daar kwam weinig uit hier op 't forum :(

Wel een zwik andere tips weer gevonden :rock:
Bukem schreef:
Er bestaat spul dat heet "waterglas", keihard en sealed geloof ik behoorlijk goed. Ik zou hier eens naar informeren om te zien of dat geschikt is. Op het HT forum is er iemand die hier zijn sub mee heeft behandeld.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68057.25
SpikyTim schreef:
Ik heb ook goede ervaring met motip fillerop de kopse kanten. Wel verschillende lagen aanbrengen en tussenin schuren. Eventueel nog verder afwerken met spuitplamuur.
Hiermee zou je ook strakke resultaten moeten krijgen. Je mag alleen niet verlegen zijn om een extra laagje aan te brengen als het nog niet helemaal strak is. Verder is alles op voorhand al zo egaal mogelijk schuren ook een must.
k.p. schreef:
Het is sowieso verstandig om de kopse kanten te behandelen. Ik heb goede ervaringen met licht verdunde houtlijm. Hiermee kan je ook super strak en glad krijgen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

MechanicalAnimal schreef:
Vandaag geoefend met de freesmal van Arno voor de PHL1130. De mal is gemaakt voor een 24mm kopieerring en een 16mm frees.
Eindresultaat is een mooi strak gefreesde uitsparing voor deze midwoofer. Er is echter erg weinig ruimte voor verf etc.
Morgen maar even een 18 mm frees halen, ik heb nog geen 0.5mm speling. 2 mm zou perfect zijn.
rekenvautje!

24/16 geeft 0.5 mm speling. Een 18 mm frees heeft een 2 mm grote diameter. De rrrrrrrrradius is 1 mm groter.

De freesmal met 24 mm kopieerring en een 18 mm geeft dus 0.5 + 1 = 1.5 mm speling!

Perfecto........theoretisch dan ff nu he :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Zo, gisteravond nog ff zitten brainstormen.

Ik verwacht dat ik wat nauwkeurigheid betreft het heel moeilijk ga vinden om het "deksel" en de "bodem" van de laagkast naadloos aan te laten sluiten op het achteroverhellende voor- en achterpaneel. :(

Nu bedacht ik me het volgende waar ik graag jullie mening over hoor. Even buiten beschouwing latende dat het arbeidsintensief is en erg veel MDF vraagt.

Ik wil de doosconstructie die zich achter de baffle bevindt gaan opbouwen zoals de Kharma is opgebouwd zodat ik het bovenstaande probleem met de 7 graden verstek omzeil.
Omdat plaatjes meer duidelijk maken dan mijn relaas:
Probleemgebieden kast.JPG
Bouwwijze Kharma.JPG
Bouwwijze Kharma.JPG (17.53 KiB) 777 keer bekeken
Plakken bouwwijze achterzijde laagkast.JPG
Wat vinden jullie?
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door fgroen »

Holy smoke!! Dat wordt een stevig karwei. Ik heb een soortgelijk probleem opgelost door de bovenkant van de kast te vlakken. De voor/achterpanelen staken als het ware uit, en heb toen een paar zijgeleidingen op de kast geklemd en met de bovenfrees de kast gewoon vlak gefreesd. Daarna een plaatje 6mm MDF erop en klaar is Kees.

Zie voor foto's volgende link:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=29910.225 (beetje naar benede scrollen naar 7e post op die pagina)

Je moet even doorlezen. Ik had in eerste instantie met een stapvormig voetje onder mijn frees de vlakke bovenplaat doorgetrokken naar de zaagtand vormige kopse kanten van de baffle. (eerste foto dat de bovenkant vlak is) Dat was wel zonder naden, maar niet echt vlak. Eerder een beetje gekromd. Kwam ook, omdat het bovenpaneel er na het lijmen een beetje onder spanning in zat.

Daarna dus met alu hoekprofielen aan de slag gegaan (2e helft van de pagina) en de bovenkant:
1) haaks op de zijkanten
2) perfect vlak
gemaakt. Daarna kun je er een plaatje MDF opleggen en dat lag zo goed aan, dat het moeite kost om het eraf te tillen, je moet er dan namelijk eerst wat lucht tussen zuigen.

Dit spaart je aanzienlijk wat werk in vergelijking met een laminated panel bas kast.

De eerste stap "vlakken vanuit het reeds aanwezige vlak" kun je gewoon overslaan, meteen met de alu profielen aan de slag.

mvrgr, Fokke.

Edit: verduidelijkingen bijgeschreven.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”