3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo Bas,
De enige driver die ik heb gehoord die beter is dan een AT overhung, dat is een AT underhung. Ga je de overhung vergelijken met andere luidspreker merken dan kan deze ten alle tijden meekomen en zal in de meeste gevallen superieur zijn.
Groetjes Walter
De enige driver die ik heb gehoord die beter is dan een AT overhung, dat is een AT underhung. Ga je de overhung vergelijken met andere luidspreker merken dan kan deze ten alle tijden meekomen en zal in de meeste gevallen superieur zijn.
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Smeer eerst eens wat gehakt op die AT's, dan lullen we later wel verder! 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Of een Raal dipool bandjeWalt schreef:Ik zit echt al dagen met verbazing te luisteren naar die nieuwe underhung AT mids, echt te bizar hoeveel extra info ik terug hoor op cd's die ik toch al zo vaak heb gehoord.
Ik heb trouwens uit betrouwbare bron vernomen dat Duelund condensators het ook erg goed doen samen met een AMT tweeter, dus misschien toch maar eens gaan sparen voor een setje...![]()
Groetjes Walter
Gerrit
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo Gerrit,
Ik begrijp hieruit dat jij reeds ervaring hebt met de Duelund condensator, kun je daar iets meer over vertellen?
Groetjes Walter
Ik begrijp hieruit dat jij reeds ervaring hebt met de Duelund condensator, kun je daar iets meer over vertellen?
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hoi Walter,Walt schreef:Hallo Gerrit,
Ik begrijp hieruit dat jij reeds ervaring hebt met de Duelund condensator, kun je daar iets meer over vertellen?
Groetjes Walter
Dat wilde ik niet impliceren. Nee, ik heb geen ervaring met Duelund condensatoren, alles is bij mij volledig actief dus het is ook niet meer aan de orde.
In plaats van experimenteren met dure onderdelen zou ik eerder de mid driver ontkoppelen van het front, dat gaat meer effect sorteren.
zie: http://www.timedomain.co.jp/tech/theory ... A4_eng.pdf
Heeft de AT een geventileerde poolkern?
Gerrit
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De AT's hebben een spoel van maar liefst 52mm doorsnede en hierdoor een flink groot gat door de poolkern. De lucht onder de spider kan ook makkelijk weg door openingen in de korf.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dan kun je er niet zomaar een groot stuk lood op lijmen. Mijn plan is om t.z.t. een 'ring' van ballast lood te gieten die op de magneet gelijmd wordt, als het kan een kilo of twintig. Het geheel wordt dan op siliconen gel gelegd en verder nergens aan bevestigd.
Wat is eigenlijk de bewegende massa van de AT?
Gerrit
Wat is eigenlijk de bewegende massa van de AT?
Gerrit
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De pluto klinkt leuk, maar sorteert het effect van een rondstraler. Dat is veel dominanter dan het ontkoppelen van de baffle. Flauwekul artikel, been there done that.Gerrit schreef:Hoi Walter,Walt schreef:Hallo Gerrit,
Ik begrijp hieruit dat jij reeds ervaring hebt met de Duelund condensator, kun je daar iets meer over vertellen?
Groetjes Walter
Dat wilde ik niet impliceren. Nee, ik heb geen ervaring met Duelund condensatoren, alles is bij mij volledig actief dus het is ook niet meer aan de orde.
In plaats van experimenteren met dure onderdelen zou ik eerder de mid driver ontkoppelen van het front, dat gaat meer effect sorteren.
zie: http://www.timedomain.co.jp/tech/theory ... A4_eng.pdf
Heeft de AT een geventileerde poolkern?
Gerrit
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
10kg - 20kg lood achter op een driver gelijmd en dan volledig ontkoppeld van de rest?...been there done that
Gerrit
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Nee dat niet
Maar wat ik bedoel, je krijgt met dit soort constructies ook meteen een totaal andere speaker op ander vlak dan ontkoppelen alleen en dat geeft effecten die volgens mij significanter zijn dan een hoop lood op het ding.
En een groot gat van 30mm door de poolkern zoals bij de AT mid kun je dan wel vergeten. Heel jammer want dat draagt bij aan het geweldige geluid, dynamiek en snelheid van de driver.
Maar wat ik bedoel, je krijgt met dit soort constructies ook meteen een totaal andere speaker op ander vlak dan ontkoppelen alleen en dat geeft effecten die volgens mij significanter zijn dan een hoop lood op het ding.
En een groot gat van 30mm door de poolkern zoals bij de AT mid kun je dan wel vergeten. Heel jammer want dat draagt bij aan het geweldige geluid, dynamiek en snelheid van de driver.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Lekker hè?Walt schreef:Ik zit echt al dagen met verbazing te luisteren naar die nieuwe underhung AT mids, echt te bizar hoeveel extra info ik terug hoor op cd's die ik toch al zo vaak heb gehoord.
Groetjes Walter
Jammer dat je het via de dure route moest uitvinden. Had ik meer mazzel mee door de aanvankelijk verkeerde levering. Maar niettemin gelijke ervaringen.
Groet,
Leobus
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo Leobus,
Zo is het ook leuk, steeds weer een stapje beter.
Welke type aanduiding AT mid zit er nou in jouw speakers? Ik dacht dat jij een volledig kapton spoeldrager hebt, ik heb juist de volledig aluminium. De KA versie schijnt volgens sommige het beste compromis te zijn...
Groetjes Walter
Zo is het ook leuk, steeds weer een stapje beter.
Welke type aanduiding AT mid zit er nou in jouw speakers? Ik dacht dat jij een volledig kapton spoeldrager hebt, ik heb juist de volledig aluminium. De KA versie schijnt volgens sommige het beste compromis te zijn...
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo Walter,Walt schreef:Hallo Leobus,
Zo is het ook leuk, steeds weer een stapje beter.
Welke type aanduiding AT mid zit er nou in jouw speakers? Ik dacht dat jij een volledig kapton spoeldrager hebt, ik heb juist de volledig aluminium. De KA versie schijnt volgens sommige het beste compromis te zijn...
Groetjes Walter
Ff gecopieëerd uit het Parsifal kloon filterbouw verhaal van Jeroen.
Mid: 4H 52 06 17 SDK
- 4" conus, maar dat is bij Audio Technology nog steeds een oppervlak van 96cm2, dus eigenlijk toch een 5"
- magneet 120x20mm
- diameter spreekspoel 52mm
- lengte van de spreekspoel 6mm
- lengte luchtspleet 17mm (dus 'underhung' en Xmax van 11mm piek-piek)
- Symmetric Drive Kapton
Woofer: 8A 77 20 06 SD
- 8" conus, oppervlak 225cm2
- magneet 170x20mm
- diameter spreekspoel 77mm
- lengte van de spreekspoel 20mm
- lengte van de luchtspleet 6mm (dus standaard en Xmax van 14mm piek-piek)
- Symmetric Drive
Geen C Quence dus.
Groet,
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo Leobus,
Jouw middentoner heeft dus inderdaad een 100% kapton spoeldrager, en de woofer heeft juist een 100% aluminium spoeldrager.
Groetjes Walter
Jouw middentoner heeft dus inderdaad een 100% kapton spoeldrager, en de woofer heeft juist een 100% aluminium spoeldrager.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dat zegt Troels Gravesen ook na de 3 verschillende AT 15cm's te hebben gehoord. Hij zegt er meteen bij dat de verschillen erg klein zijn.De KA versie schijnt volgens sommige het beste compromis te zijn...
Opvallend dat jullie zeggen dat de 'verzonken spreekspoel' versie (mooie vertaling) zoveel mooier is.
Heb ik er toch goed aan gedaan om Per Skaanings advies klakkeloos over te nemen...
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo Rob,
De units in jouw topic zien er wel anders uit dan mijn underhung versie, ze lijken een stuk meer op mijn oude overhung met LR magneet.
Groetjes Walter
De units in jouw topic zien er wel anders uit dan mijn underhung versie, ze lijken een stuk meer op mijn oude overhung met LR magneet.
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Voordat we verder gaan leuteren over aluminium versus Kapton en het effect daarvan op het geluid, staat er een vreselijke fout op de website van AT daarover.... Zoekt en gij zal vinden. 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Due to the lack of mechanical brake, we do not recommend the use of Kapton drivers as bass driver, because if the x-max is exceeded there is nothing to prevent the driver from bottoming out. For sub woofer applications, please use drivers with aluminum voice coil formers.ds23man schreef:Voordat we verder gaan leuteren over aluminium versus Kapton en het effect daarvan op het geluid, staat er een vreselijke fout op de website van AT daarover.... Zoekt en gij zal vinden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
En daar is het begin van het raadsel, zoekt en gij zal vinden.....bas focal m180 schreef:Due to the lack of mechanical brake, we do not recommend the use of Kapton drivers as bass driver, because if the x-max is exceeded there is nothing to prevent the driver from bottoming out. For sub woofer applications, please use drivers with aluminum voice coil formers.ds23man schreef:Voordat we verder gaan leuteren over aluminium versus Kapton en het effect daarvan op het geluid, staat er een vreselijke fout op de website van AT daarover.... Zoekt en gij zal vinden.
Ben benieuwd of Walt er achter komt.....
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Zo'n vreselijke fout zal het vast niet zijn, voor zowel mids als woofers worden kapton, nomex, aluminium en zelfs titaan gebruikt als spoeldrager. Alles zal wel zijn voor en nadelen hebben.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
In de redenatie zit een vreselijke fout Walter, ga hem maar eens zoeken.......
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Bedoel je dat ze niet vermelden dat er ook nog zoiets als een spider is die als mechanische rem zal werken?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Volgens mij moet je er nog eens een nachtje over gaan slapen.....
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het heeft er vast mee te maken dat ze iets beweren waar jouw JBL 2235 units niet aan voldoen...
Maar als Per Skaaning het zegt, dat zal het vast en zeker kloppen!
Groetjes Walter
Maar als Per Skaaning het zegt, dat zal het vast en zeker kloppen!
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op do 29 mei 2014, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo,
Ik denk dat er niet gewezen wordt op een "mechanical break", maar op een "magnetic break".
In Kapton worden geen werverstromen opgewekt. In aluminium wel. Die veroorzaken een magnetisch veld dat als rem werkt.
Klopt dit?
Groet,
Leobus
Ik denk dat er niet gewezen wordt op een "mechanical break", maar op een "magnetic break".
In Kapton worden geen werverstromen opgewekt. In aluminium wel. Die veroorzaken een magnetisch veld dat als rem werkt.
Klopt dit?
Groet,
Leobus
