Wel positief toch?
[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb wat voor Leo gebouwdHenkjan schreef:wordt er nog wel wat gebouwd zonder dat Leo betrokken is?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Met het filter waren we hier gebleven:


Dit is de simulatie met on-axis metingen. Het vreemde was dat als ik de exports van de metingen gebruikte die onder een hoek van 15° gemaakt waren met hetzelfde filter, ik een krater kreeg op de scheidingsfrequentie tussen midden een hoog die alleen op te lossen was door de tweeter om te polen. Een hoek van 15° kan nooit een offset verschil van 7,5cm veroorzaken als de units recht boven elkaar zitten, dus daar was wat anders aan de hand.
Ik heb van de week nog een beetje met het filter gespeeld maar het werd er niet beter op. Mijn eerste irritatie is de resonantie van de Tangband op 600 Hz. Ik zou de unit nog wel even los willen meten. Met aangepaste demping van de midkamer is daar misschien wel wat aan te doen. Maar dan moet eerst de definitieve kast klaar zijn.
Verder heb ik een probleempje bij 5,3kHz. Die dip wordt veroorzaakt door een faseverschil tussen midrange en tweeter. Ompolen van de tweeter geeft een brede diepe krater bij 3kHz.
Het faseverloop van de tweeter ziet er ook niet helemaal lekker uit. Ik heb de metingen erbij gepakt en er nieuwe exports van gemaakt. Deze heb ik vergeleken met de oorspronkelijke exports en het verschil was aanzienlijk. Mogelijk heb ik daar iets fout gedaan.
Ik heb alle 3 de units opnieuw uit Arta geëxporteerd en in Boxsim geïmporteerd. Dat werd een bende en vereiste een redesign van het filter.
Ik heb er nu dit van gemaakt: dat geeft de volgende frequentiekarakteristiek: Het faseverloop ziet er nu zo uit: In het overgangsgebied tussen woofer(blauw) en midrange(groen) loopt de fase mooi gelijk in het overname gebied.
Dat zelfde geldt voor de tweeter (rood) en de midrange in het overname gebied tussen die twee.
Ik ga dit grapje nu even herhalen met de 15° metingen. Kijken wat er van overblijft.
Dit is de simulatie met on-axis metingen. Het vreemde was dat als ik de exports van de metingen gebruikte die onder een hoek van 15° gemaakt waren met hetzelfde filter, ik een krater kreeg op de scheidingsfrequentie tussen midden een hoog die alleen op te lossen was door de tweeter om te polen. Een hoek van 15° kan nooit een offset verschil van 7,5cm veroorzaken als de units recht boven elkaar zitten, dus daar was wat anders aan de hand.
Ik heb van de week nog een beetje met het filter gespeeld maar het werd er niet beter op. Mijn eerste irritatie is de resonantie van de Tangband op 600 Hz. Ik zou de unit nog wel even los willen meten. Met aangepaste demping van de midkamer is daar misschien wel wat aan te doen. Maar dan moet eerst de definitieve kast klaar zijn.
Verder heb ik een probleempje bij 5,3kHz. Die dip wordt veroorzaakt door een faseverschil tussen midrange en tweeter. Ompolen van de tweeter geeft een brede diepe krater bij 3kHz.
Het faseverloop van de tweeter ziet er ook niet helemaal lekker uit. Ik heb de metingen erbij gepakt en er nieuwe exports van gemaakt. Deze heb ik vergeleken met de oorspronkelijke exports en het verschil was aanzienlijk. Mogelijk heb ik daar iets fout gedaan.
Ik heb alle 3 de units opnieuw uit Arta geëxporteerd en in Boxsim geïmporteerd. Dat werd een bende en vereiste een redesign van het filter.
Ik heb er nu dit van gemaakt: dat geeft de volgende frequentiekarakteristiek: Het faseverloop ziet er nu zo uit: In het overgangsgebied tussen woofer(blauw) en midrange(groen) loopt de fase mooi gelijk in het overname gebied.
Dat zelfde geldt voor de tweeter (rood) en de midrange in het overname gebied tussen die twee.
Ik ga dit grapje nu even herhalen met de 15° metingen. Kijken wat er van overblijft.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 06 mar 2016, 7:58, 2 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Geinig, weinig verschil nu
De stippellijn geeft het verschil aan met de on axis metingen: Dit filtertje moesten we maar eens in elkaar gaan solderen.
De stippellijn geeft het verschil aan met de on axis metingen: Dit filtertje moesten we maar eens in elkaar gaan solderen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
kanonnen, dat is een fraai begin
Het is best een puzzel om alles goed te krijgen, fase en SPL en de overgangen en de powerrespons (die nu alleen klopt als je doet wat jij doet: 15 graden metingen zelf toevoegen) dus ik zeg mooi werk!!
Het is best een puzzel om alles goed te krijgen, fase en SPL en de overgangen en de powerrespons (die nu alleen klopt als je doet wat jij doet: 15 graden metingen zelf toevoegen) dus ik zeg mooi werk!!
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik ben ook nuttig bezig geweest...
Hapjes uitzagen voor de tweeter aansluitingen :
Inpandige bedrading aanleggen, Pappaleo style.
En de baffle gelijmd met bruislijm, dit omdat hier en daar een kiertje zit.
na het lijm de boet vastgezet met zo'n 30 schroeven per kant, en gelijk de schroefgaten dichtgezet met houtlijm/zaagszel smurrie :
Hapjes uitzagen voor de tweeter aansluitingen :
Inpandige bedrading aanleggen, Pappaleo style.
En de baffle gelijmd met bruislijm, dit omdat hier en daar een kiertje zit.
na het lijm de boet vastgezet met zo'n 30 schroeven per kant, en gelijk de schroefgaten dichtgezet met houtlijm/zaagszel smurrie :
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Oh, is dit ook grasmaaier gecertificeerd?ray5150 schreef:Inpandige bedrading aanleggen, Pappaleo style.![]()
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik had een idee voor nog een hulpstuk.
De recycle-corner van de bouwput was me behulpzaam met het materiaal hiervoor.
We nemen een stuk 18 mm betonmultiplex (met de kluiten specie er nog aan.)
Dat word doormidden gezaagd, een beetje schoongeschuurd, en van wat gaten voorzien.
Een deel word van enkele stroken multiplex voorzien.
Vervolgens nemen we een luidspreker kast die van lijmresten is ontdaan en rondom licht is opgeschuurd.
Deze word ondersteboven gezet, en de onderkant word van witte houtlijm voorzien. vervolgens een 4 mm MDF plaatje met lichte overmaat erop gelegd en met een paar kleine spijkertjes gefixeerd.
Vervolgens de kast weer omgedraaid, en de bovenzijde in de lijm gezet.
Daar ook weer een plaatje 4 mm MDF op, de betonmultiplex bovenplaat erop, en 4 draadeinden van 8 mm gemonteerd.
En voila !
Nu staat ie binnen lekker te drogen, kan ik morgen weer lekker gaan schaven.
De recycle-corner van de bouwput was me behulpzaam met het materiaal hiervoor.
We nemen een stuk 18 mm betonmultiplex (met de kluiten specie er nog aan.)
Dat word doormidden gezaagd, een beetje schoongeschuurd, en van wat gaten voorzien.
Een deel word van enkele stroken multiplex voorzien.
Vervolgens nemen we een luidspreker kast die van lijmresten is ontdaan en rondom licht is opgeschuurd.
Deze word ondersteboven gezet, en de onderkant word van witte houtlijm voorzien. vervolgens een 4 mm MDF plaatje met lichte overmaat erop gelegd en met een paar kleine spijkertjes gefixeerd.
Vervolgens de kast weer omgedraaid, en de bovenzijde in de lijm gezet.
Daar ook weer een plaatje 4 mm MDF op, de betonmultiplex bovenplaat erop, en 4 draadeinden van 8 mm gemonteerd.
En voila !
Nu staat ie binnen lekker te drogen, kan ik morgen weer lekker gaan schaven.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Zie ik daar rechts van je Xray nou een subwoofer in aanbouw? 
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Zit dat fineer er nou al op?
Er liggen hier twee testfilters te wachten.
De zaak is zo opgebouwd dat er nog makkelijk een onderdeeltje vervangen kan worden als de behoefte daartoe bestaat.
Wat hier nog mist is het custom made spoeltje van ca 20 μH. Dat wikkel ik zelf; het aantal wikkelingen wordt proefondervindelijk vastgesteld door tussen het wikkelen door een frequentiemeting van de midrange te maken om te zien of het gebied bij 12kHz voldoende onderdrukt wordt.
Er liggen hier twee testfilters te wachten.
Wat hier nog mist is het custom made spoeltje van ca 20 μH. Dat wikkel ik zelf; het aantal wikkelingen wordt proefondervindelijk vastgesteld door tussen het wikkelen door een frequentiemeting van de midrange te maken om te zien of het gebied bij 12kHz voldoende onderdrukt wordt.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Leuk je bouwfoto's te zien Ray, keep 'm coming

Daar heb ik een heel goed boek over.......weet alleen niet meer waar ik het gelaten hebray5150 schreef:Nu al Alzheimer ?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Mooi filter, Leo. ben ik blij mee !
Kast weer uit de klem, vervolgens de zijkanten strakgemaakt.
De grote pers tevoorschijn gehaald, en een zijkant in de lijm gezet en een plaat 4 mm MDF ertegenaan.
Kast omgedraaid, en de andere zijde erop gelijmd.
En persen maar !
Kast weer uit de klem, vervolgens de zijkanten strakgemaakt.
De grote pers tevoorschijn gehaald, en een zijkant in de lijm gezet en een plaat 4 mm MDF ertegenaan.
Kast omgedraaid, en de andere zijde erop gelijmd.
En persen maar !
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
