Rob en ik hebben wat dingen uitgeprobeerd met het filter. Met name de volgende dingen zijn gebeurd:
- We hebben wol in de kast gestopt om kast resonanties te dempen. Dat resulteerde in een gepronounceerder laag, en het "kast geluid" van stemmen is verdwenen.
- De overlap tussen laag en mid is ander gelegd, om de speaker meer "open" te doen klinken, zonder verlies aan fundament (200-400Hz), omdat er nu wol uit de kast is gehaald. De woofer loopt wat verder door, en de mid zet wat later in. De mid zit in een kast van 1 liter, dus die moet je niet teveel laag inzetten naar onze mening.
- In eerste instantie is de curve van de mid anders gelegd. Deze liep op, en gaf een wat "telefoon achtige" klank aan de speakers. De curve is rechter gelegd, en op niveau gebracht.
- Tot slot is er een versimpelings-slag over het filter gemaakt. We zijn daarbij uitgegaan van een aantal near-field metingen, en hebben nog aan wat timbre tuning gedaan.
Toen was de dag om (van 10.00-22.00h!!!). In termen van de punten die ik ooit eerder genoemd had, is het volgende gebeurd:
- Drive: De drive die al sterk aanwezig was, is nu aanwezig op een breder spectrum van het frequentiegebied, en heeft daardoor meer "pace & rhythm". Het geluid is overall wat meer ge-articuleerd.
- Homogeen: De klankbalans is verbeterd (minder telefoon-achtig), en wat minder verstopt t.g.v. minder kast resonanties. Het 500-800Hz gebied staat nog wat fors afgestemd (vanwege de NF metingen is de baffle step wat gegokt), en dat zie je terug in de metingen. De speaker heeft in extreme gevallen nog een beetje kleuring daar, maar dat moet weg te werken zijn. De vraag is of je dat aan de kant van de mid, of aan de kant van de woofer gaat oplossen. Dat zijn relatief eenvoudige experimenten, die je met veel muziek zal moeten checken. Dat behoeft nog wat experimenten met de serie spoel voor de woofers, de parallel condensator over de woofers, de seriecap van de mid, en de serieweerstand van de mid.
- "Wet". Brushes op drums hebben lekker veel energie gekregen.
- Muzikaal. Ik heb met plezier zitten luisteren.
- Kleuring. In de midrange nog een beetje.
- Mid-hoog. Deze overgang is verbeterd, en het klinkt minder hard aldaar. Dat is nog niet 100% weg, en ik vraag me af of dat gezien de midrange curve wel kan.
- Mid. Staat minder hard, en heeft een wat rechtere response.
- Attack. Goed.
Een wat meer overall beeld is dat er meer articulatie en attack in de speaker zit, en dat de energie zich nu over het hele frequentie spectrum bevindt. Qua beeld is het ook allemaal wat losser geworden, dus instrumenten smeren wat minder in elkaar, en zijn beter pin-pointable geworden.
Het mid heeft nog wat aandacht nodig, en het zou kunnen dat de speaker wat "voller" gaat klinken door wat minder wol toe te passen (ik denk de helft, en wat meer geplukt). Verder, bij harde volumes heet het mid-hoog de neiging wat op de oren te drukken (stukken minder dan eerst, maar het is niet weg). Nu moet ik zeggen dat Ed wel behoorlijk hard speelt.
Rob en ik vonden het een stap voorwaarts, en we waren met name erg positief over de levendigheid die deze units kunnen weergeven.
Dit zijn mijn (en ik weet voor een deel ook Rob zijn) observaties, en uiteindelijk zijn het Ed en Robert-Jan die gaan bepalen of ze deze veranderingen appreciëren en wel of niet (partieel) gaan doorvoeren. Er is in ieder geval duidelijk geworden dat deze speaker veel speel ruimte biedt, en dat deze meerdere kanten op te tunen is. Het zijn relatief makkelijke units om mee te werken.
Het was voor ons een plezier om wat aan deze speaker te mogen sleutelen! Leuker dan naar een voetbal wedstrijd kijken!
M.