Ciare / Thiel&Partner Reference (was: PHL reference)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

jeroen_d schreef:
Niet normaal man! Maar op deze manier zou het wel moeten lukken...
Nou....pffffff... als ik 1 van die units was, zou ik me er zeker voor uitsloven... :roll:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Als we toch zo bezig zijn.......... : :P

Afbeelding
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Aahhh okee... een centerspeaker...

("Kijk,papa, met losse handen...")
Jan Deckers
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 27 okt 2004, 18:59
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Jan Deckers »

Vraag me toch af wat daar de resonantiefrequentie van is. :D :D :D 8)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Tijd voor een update:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Het is toch helemaal iets anders geworden dan je initiëel van plan was. Hier heb je wel de nodige ruimte voor nodig lijkt me.

Heeft zo'n paneel wel massa genoeg om rustig te blijven staan bij een flinke bas-dreun?
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Ehm... wow... denk ik. Mijn advies aan de zelfbouwert: overleg eerst even over de WAF 8)

Waar blijft trouwens het artikel/de pics van de Classic! Hij schijnt zelfs alweer gebouwd te zijn door jouw Kamerik-connectie, maar die heeft ook nog geen pics gepost geloof ik.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het zijn nog prototypes, gemaakt van 3x 18mm mdf met elkaar verlijmd, plaatmaat 800x1220mm - dus een standaard plaat in drie stukken gezaagd. Redelijk zwaar maar je voelt ze nog wel trillen. Uiteindelijk is de bedoeling om een matix-achtig skelet aan de achterzijde te maken en de panelen hol uit te voeren gevuld met zand o.i.d. Maar zelfs nu zijn de bass dreunen strak en ze spelen nog zonder de 21" subwoofers.
Toch komen ze in het echt niet zo heel groot over omdat ze maar 54mm dik zijn.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ze lijken me voor dipoles nogal dicht tegen de wand/venster te staan. Heb je daar geen nadelige effecten van?

Ik vind ze wel iets hebben eigenlijk. Ik weet niet of ik ze nu echt mooi vind of gewoon indrukwekend, maar ze trekken me toch aan op één of andere manier.

Weer maar eens een Tony Gee speaker met een aardig: "Die wil ik eens horen" gehalte. 8)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Kan je al wat meer vertellen over de drivers? Ik zie dat er al een filter aanhangt! :wink:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Montana schreef:
Kan je al wat meer vertellen over de drivers? Ik zie dat er al een filter aanhangt! :wink:
Er wordt volgens mij een serie-filter gebruikt. :wink:

Ja, Tony, metingen en wat uitleg bij het filter zouden wel leuk zijn. :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

rho schreef:

Er wordt volgens mij een serie-filter gebruikt. :wink:
open deur, Rik :wink: .
Ik ben ook wel benieuwd naar wat recente background info.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Whow :shock:

Gezien al dat gereedschap ben je volgens mij nog flink aan het sleutelen. Ze zijn wel erg groot geworden zeg! Het vrouwelijke deel van het huishouden zal er wel niet zo blij mee zijn gok ik ;)
Jan Deckers
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 27 okt 2004, 18:59
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Jan Deckers »

Wow Tony,

dat ziet er weer veel belovend uit....ik denk dat het in ieder geval leuke schermen zijn om met de kinderfietsjes tussen door te fietsen....oeps.....

Ben wel heel benieuwd naar de klank zeg. Zie ik daar een Magnum drumstel op de achtergrond....aan het slagwerk geraakt?
:twisted:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Martijn M schreef:
rho schreef:

Er wordt volgens mij een serie-filter gebruikt. :wink:
open deur, Rik :wink: .
Ik ben ook wel benieuwd naar wat recente background info.
Mis! :twisted: Ze spelen nu met een (en nu ga ik een vies woord zeggen) parallel filter! Het filter wat er nu voor hangt is puur zodat ze kunnen inspelen. "Even" een 3-weg serie filter daarvoor in elkaar knopen is haast niet te doen, dus vandaar het "in-vijf-minuten-klaar" parallel filter.

De woofers zijn de 15-inch Ciare 15.75Ndw2, alleen in een speciale door de fabriek gecoate versie. Deze staan parallel en zijn voorzien van een 1ste-orde filter met een zeer laag kantelpunt en een LCR om de impedantie piek bij fb vlak te trekken anders werkt de serie spoel niet goed.

De midwoofers zijn de Thiel&Partner C2-90/T12 (speciaal laten wikkelen met een 12 ohm spreekspoel). Deze zijn momenteel niet gefilterd aan onderkant (daardoor raken ze sneller ingespeeld). Aan de bovenkant zijn ze 2e orde gefilterd bij 2kHz (1,0mH+10uF). Tevens zit er een weerstand voor om het rendement wat te temperen.

De tweeter is de Thiel&Partner C2-24/6 voorzien van een 2e orde hoogdoorlaat filter (8uF+0,47mH). Geen weerstanden, maar speelt op maximaal nivo. Ondertussen spelen ze met de Scanspeak D3004-6600.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

rho schreef:
Ze lijken me voor dipoles nogal dicht tegen de wand/venster te staan. Heb je daar geen nadelige effecten van?....
Van het raam heb ik geen last vanwege het afstraalgedrag van de di-pole, die lijkt op een cijfer acht, dus behoorlijk naar voren en naar achteren gericht (ook in het laag). Dat is meteen ook een van de nadelen: de sweet spot is beperkt, hij heeft dus ook een sweet spot voor het laag wat even wennen is als je een normale speaker gewend bent.

De achterwand rechts op de foto is inderdaad vrij dichtbij, maar tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden als een verschoven stereobeeld o.i.d.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

deepspace schreef:
Whow :shock:

Gezien al dat gereedschap ben je volgens mij nog flink aan het sleutelen. Ze zijn wel erg groot geworden zeg! Het vrouwelijke deel van het huishouden zal er wel niet zo blij mee zijn gok ik ;)
Bananen zijn erg handig! :lol:
Mijn vrouw zou het niet erg vinden als ze kleiner zouden zijn, maar grote bezwaren heeft ze ook weer niet. Omdat ze maar 54mm diep zijn (even het voetje niet meegerekend) lijken ze minder fors.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Jan Deckers schreef:
Wow Tony,

dat ziet er weer veel belovend uit....ik denk dat het in ieder geval leuke schermen zijn om met de kinderfietsjes tussen door te fietsen....oeps.....

Ben wel heel benieuwd naar de klank zeg. Zie ik daar een Magnum drumstel op de achtergrond....aan het slagwerk geraakt?
:twisted:
Dit is mijn hoekje van de woonkamer - daar zijn afspraken over gemaakt met het hele gezin! :twisted:

Inderdaad een Magnum drumstel, Tim (onze oudste) is de drummer in het gezin. Hij is binnenkort jarig en wil graag een uitbreiding voor zijn set: een paar splash bekkens. Hij heeft nu alleen een hi-hat en een ride. :lol:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Geenius schreef:
Martijn M schreef:
rho schreef:

Er wordt volgens mij een serie-filter gebruikt. :wink:
open deur, Rik :wink: .
Ik ben ook wel benieuwd naar wat recente background info.
Mis! :twisted: Ze spelen nu met een (en nu ga ik een vies woord zeggen) parallel filter!
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGG Tony, wat doe je nu!!! :shock: :lol:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Geenius schreef:
rho schreef:
Ze lijken me voor dipoles nogal dicht tegen de wand/venster te staan. Heb je daar geen nadelige effecten van?....
Van het raam heb ik geen last vanwege het afstraalgedrag van de di-pole, die lijkt op een cijfer acht, dus behoorlijk naar voren en naar achteren gericht (ook in het laag). Dat is meteen ook een van de nadelen: de sweet spot is beperkt, hij heeft dus ook een sweet spot voor het laag wat even wennen is als je een normale speaker gewend bent.

De achterwand rechts op de foto is inderdaad vrij dichtbij, maar tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden als een verschoven stereobeeld o.i.d.
ahja, da's waar ook. Aan de zijkanten heb je (bijna) geen energie.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Geenius schreef:
Ze spelen nu met een (en nu ga ik een vies woord zeggen) parallel filter!
:lol:
De tweeter is de Thiel&Partner C2-24/6 voorzien van een 2e orde hoogdoorlaat filter (8uF+0,47mH). Geen weerstanden, maar speelt op maximaal nivo. Ondertussen spelen ze met de Scanspeak D3004-6600.
De C24 heeft een tijd op m'n verlanglijstje gestaan, maar ik heb uiteindelijk voor de SS6600 gekozen, waar ik zeer tevreden mee ben.

Wat zijn je (eerste) bevindingen wat betreft de verschillen tussen deze tweeters?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

DIY_Freak schreef:
De C24 heeft een tijd op m'n verlanglijstje gestaan, maar ik heb uiteindelijk voor de SS6600 gekozen, waar ik zeer tevreden mee ben.

Wat zijn je (eerste) bevindingen wat betreft de verschillen tussen deze tweeters?
Ik moet er wat meer naar luisteren, maar na een paar uur luisteren naar beide tweeters (dus ze moeten nog ingespeeld raken) gaat mijn voorkeur uit naar de C2-24/6. Deze klinkt schoner, een nog zwarter achtergrond zoals dat zo mooi heet. De Scanspeak is erg mooi transparant maar geeft in vergelijking met de Thiel&Partner toch een lichte kleuring. Geen verkeerd of lelijke kleuring maar de C24 is gewoon kleurloos in de positieve zin van het woord. De C24 lijkt ook iets dynamischer dan de oude C12 en C23 die ik in eerdere ontwerpen heb gebruikt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Hé Tony, hoezo zie ik ineens die Ciare's in de verkoop staan? gaat t project toch een andere kant op?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Henkjan schreef:
Hé Tony, hoezo zie ik ineens die Ciare's in de verkoop staan? gaat t project toch een andere kant op?
Inderdaad, het blijkt toch een beetje overkill te zijn in combinatie met mijn twee 21" subwoofers. :D Of de subs weg, of de 15"-ers weg. Ik heb voor de laatste optie gekozen omdat ik op die manier mijn hoofdluidsprekers een stuk kleiner kan houden (WAF beter) en anders wordt het oktaafje van 15-30Hz wel erg kostbaar. Aan de ene kant wel jammer want het laag van 4 stuks 15-inch woofers is erg indrukwekkend alleen haal ik geen 15Hz met deze jongens op een open plankje. Met mijn subs wel. :twisted:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Ciare / Thiel&Partner Reference (was: PHL reference)

Bericht door Martijn M »

so much for
Geenius schreef:
compromisloos
:wink:

Wat zijn de nieuwste plannen? Hoe hoog wil je de 21" laten doorlopen?
Plaats reactie