Elektuur EL34 buizeneindversterker 'Straight'
Moderator: Beheerdersteam
Gisteravond en vanmorgen ben ik bezig geweest met de verdere afregeling. De buizen staan nu op een keurige 50 mA. Met die AC balance ben ik er nog niet uit. Heb geluisterd met een 1 kHz toon op de ingang zoals de heer Byrith verteld en wat aan potmeter P1 gedraaid. Ik hoor geen enkel verschil terwijl ik draai. Ik zal morgen de spanningen over de punten 1 en 6 van de beide ECC83's meten en een bevriende radioamateur vragen eens te komen meten met z'n scoop (waarom heb ik na 25 jaar in de radio/zelfbouwhobby nog steeds zelf niet zo'n ding?
)
Ik heb de versterker nu in de kamer staan en op m'n speakers aangesloten. Het geluid is prima, niet erg veel beter dan de kleine buizen-Yarland, maar ik bespeur wel veel meer detail. De brom is na afregeling iets minder maar is er nog steeds en niet volume-afhankelijk, m.a.w. hij is er op de achtergrond en wordt niet harder of zachter als ik aan de volumeknop draai. Ook komt hij uit allebei de speakers even hard (of zacht). Maar net te hard om hinderlijk te zijn bij zachte passages. De beide ECC83's zijn gebruikte MiniWatts uit oude radio's.
Ik heb de versterker nu in de kamer staan en op m'n speakers aangesloten. Het geluid is prima, niet erg veel beter dan de kleine buizen-Yarland, maar ik bespeur wel veel meer detail. De brom is na afregeling iets minder maar is er nog steeds en niet volume-afhankelijk, m.a.w. hij is er op de achtergrond en wordt niet harder of zachter als ik aan de volumeknop draai. Ook komt hij uit allebei de speakers even hard (of zacht). Maar net te hard om hinderlijk te zijn bij zachte passages. De beide ECC83's zijn gebruikte MiniWatts uit oude radio's.
felizzz man,
de miniwattjes zijn prima buisjes dus daar zou ik het probleem van de brom niet zoeken
het klink al goed dus ik denk dat de buizenmicrobe bij jou ook zwaar toegeslagen heeft
gebruik deze amp maar om ervaring op te doen
ik denk dat het toch iets met een massa te zien heeft
suc6
mvg
audioot
de miniwattjes zijn prima buisjes dus daar zou ik het probleem van de brom niet zoeken
het klink al goed dus ik denk dat de buizenmicrobe bij jou ook zwaar toegeslagen heeft
gebruik deze amp maar om ervaring op te doen
ik denk dat het toch iets met een massa te zien heeft
suc6
mvg
audioot
- RobertD
- Contacteer:
Past die voedingstrafo niet OP het chassis, in de plaats van die meter?
Tussen de UGT's onder een fraai kapje. Waarschijnlijk is dat minder ingrijpend dan je hele ingangsbedrading veranderen.
Die potmeter plaats ik zelf altijd het liefst zo dicht mogelijk bij de ingangsbuizen. Voor het -door de potmeter- verzwakte signaal gebruik je liefst zo kort mogelijke leidingen.
Die ringkern ligt bijna tegen je printen aan. Hoe klein het strooiveld ook is, hij zal instralen op de EF86's. Heb je al eens geprobeerd om een (geaard) hulsje om de ingangsbuizen te zetten?
Tussen de UGT's onder een fraai kapje. Waarschijnlijk is dat minder ingrijpend dan je hele ingangsbedrading veranderen.
Die potmeter plaats ik zelf altijd het liefst zo dicht mogelijk bij de ingangsbuizen. Voor het -door de potmeter- verzwakte signaal gebruik je liefst zo kort mogelijke leidingen.
Die ringkern ligt bijna tegen je printen aan. Hoe klein het strooiveld ook is, hij zal instralen op de EF86's. Heb je al eens geprobeerd om een (geaard) hulsje om de ingangsbuizen te zetten?
Dank, dank, voor alle goede kleine en grote raden. Om met de grote goede raad te beginnen: de voedingstrafo past niet tussen de UGT's en ook niet half er voor. Dat heb ik aan het begin uitgemeten en dat is opnieuw een nadeel van die printen. Ik heb vanmiddag een paar hulsjes over de EF86's gezet en dat gaf geen effect, ook niet een klein beetje. Maakt het eigenlijk uit of die trafo er onder hangt of er op staat? Ik bedoel, als ie er op staat is de afstand tot de buizen toch nog kleiner?
- audiomanics
- Contacteer:
Joh, al zou je aan die trafo een paar stukken draad maken van een meter en dat ding even, voor de test, achter de kast leggen op grote afstand..PA4URK schreef:Maakt het eigenlijk uit of die trafo er onder hangt of er op staat? Ik bedoel, als ie er op staat is de afstand tot de buizen toch nog kleiner?
Wel even de draadjes wikkelen en liefst ook nog even een beetje afschermen..
Ben je in ieder geval zeker van je strooiveld..
Kees
Zojuist heb ik de ALPS losgekoppeld en een andere potmeter - een ouwe 100K met metalen afscherming - aan de ingang gesoldeerd. Het ding aan één zijde aan aarde gelegd en zonder ingangssignaal de versterker aangezet. De brom is aanmerkelijk minder en vooral als ik ook de behuizing aan de steraarde leg is het goed te pruimen. Beweeg ik de loshangende potmeter in de richting van de trafo wordt de brom weer harder maar niet zo hard als ie geweest is. Wat heeft de plastieken ALPS voor op die andere uit het buizentijdperk? Wat ik nog kan doen is de ingangsschakelaar en de potmeter van plekje verwisselen zodat de afstand tot de trafo zo groot mogelijk is. Alleen staat de schakelaar dan weer in het strooiveld. Zucht.
Ik ben even de draad kwijt of de brom nu harder werd met het draaien aan de volumeknop.
Wat je nog zou kunnen doen is het omdraaien van de schakelaar en de potmeter en vervolgens met de schakelaar alleen een DC-spanning schakelen, waarmee je een selectiebordje met mooie relais vlak bij de ingangen mee schakelt. Eventueel zou je de potmeteras nog een stuk kunnen verlengen, waardoor de potmeter weer verder achterin de kast komt te zitten.
Groeten,
Mischa
Wat je nog zou kunnen doen is het omdraaien van de schakelaar en de potmeter en vervolgens met de schakelaar alleen een DC-spanning schakelen, waarmee je een selectiebordje met mooie relais vlak bij de ingangen mee schakelt. Eventueel zou je de potmeteras nog een stuk kunnen verlengen, waardoor de potmeter weer verder achterin de kast komt te zitten.
Groeten,
Mischa
- RobertD
- Contacteer:
Die ALPS potmeters hebben een veel betere gelijkloop dan de oude potmeters. Ook zijn ze beter stofdicht dus zullen ze minder snel kraken.
Het wisselen met de keuzeschakelaar kan best helpen. Gewoon proberen.
Het lijkt er dus toch op dat het strooiveld van de ringkern groter is dan algemeen wordt aangenomen.
Kun je de bedrading niet vanaf één stel ingangen rechtstreeks op de ingang van je print aansluiten en de potmeter extern plaatsen in een klein kastje? Gewoon om even te proberen hè...
Vergeet trouwens in dat geval niet een weerstand van 220k tussen het stuurrooster van de eerste buis en massa op te nemen.
Het wisselen met de keuzeschakelaar kan best helpen. Gewoon proberen.
Het lijkt er dus toch op dat het strooiveld van de ringkern groter is dan algemeen wordt aangenomen.
Kun je de bedrading niet vanaf één stel ingangen rechtstreeks op de ingang van je print aansluiten en de potmeter extern plaatsen in een klein kastje? Gewoon om even te proberen hè...
Vergeet trouwens in dat geval niet een weerstand van 220k tussen het stuurrooster van de eerste buis en massa op te nemen.
Ik heb een zeer leerzame avond achter de rug waarbij waarschijnlijk de oorzaak van de brom gevonden is. Eerst de ALPS losgesoldeerd en de ouwe potmeter provisorisch met de draden in de lucht vastgemaakt en muziek op de machine. Er is nog nauwelijks brom waarneembaar en dus de potmeter op de plaats van de keuzeschakelaar gezet, de rest van de ingangen allemaal weer losgesoldeerd zodat ik nog maar één ingang over heb. De versterker weer aangezet in de verwachting dat de brom verdwenen is. Niet aldus, integendeel: hij is weer in alle hevigheid terug. Dan gaat er een lichtje bij me branden
!
De 'afgeschermde' draden vanaf de printen naar de volumeregelaar lopen eigenlijk ook vrij dicht langs die vermaledijde ringkern-met-verwaarloosbaar-strooiveld. Ik beweeg de draden voor zover de lengten dat toelaten wat meer van de trafo af en zie daar: naarmate de afstand groter wordt, wordt de brom minder. Eureka. Aan de slag dus en de nieuwe route van de bedrading nog eens ernstig overdenken.
De 'afgeschermde' draden vanaf de printen naar de volumeregelaar lopen eigenlijk ook vrij dicht langs die vermaledijde ringkern-met-verwaarloosbaar-strooiveld. Ik beweeg de draden voor zover de lengten dat toelaten wat meer van de trafo af en zie daar: naarmate de afstand groter wordt, wordt de brom minder. Eureka. Aan de slag dus en de nieuwe route van de bedrading nog eens ernstig overdenken.
Een plaatje blik zou misschien wel kunnen, maar ik zit ook te denken om de bedrading door een extra geaarde afscherming te laten lopen. Bijvoorbeeld de afscherming van een dikke coaxkabel. Maar de oorzaak weten we nu, zodat we oplossend verder kunnen gaan. De klank na een paar dagen in de huiskamer draaien is bij mij boven alle verwachting, de cd 'Era' is bij mij nog niet eerder zo goed tot z'n recht gekomen. De Yarland met z'n fijne en zeker niet slechte geluid ligt hopeloos achter
.
- audiomanics
- Contacteer:
Wat dachten jullie hier van:
http://jos.vaneijndhoven.net/switchr/design.html
Een complete print met
a. De volumeregeling
b. De keuzeschakelaar
En dat voor maar €140,--
http://jos.vaneijndhoven.net/switchr/design.html
Een complete print met
a. De volumeregeling
b. De keuzeschakelaar
En dat voor maar €140,--
- audiomanics
- Contacteer:
Dat ligt er een beetje aan hoe je hem wil gaan inzetten. Als je hem gebalanceerd gaat gebruiken ze ik ja, voor ongebalanceerd een dikke NEE.
Jos verkoopt deze print overigens niet meer. De verkoop ervan is overgenomen door Guido Tent: http://www.tentlabs.com/Products/page31/page31.html
Alleen komt er dan Tentlabs op te staan, waarmee hij ineens 100 euro duurder wordt
Misschien is een van deze dingen een oplossing voor je:
http://diyclub.biz/catalog/product_info ... cts_id=247
http://diyclub.biz/catalog/product_info ... cts_id=196
De laatste ga ik in mijn 6072 voorversterker zetten.
Groeten,
Mischa
Jos verkoopt deze print overigens niet meer. De verkoop ervan is overgenomen door Guido Tent: http://www.tentlabs.com/Products/page31/page31.html
Alleen komt er dan Tentlabs op te staan, waarmee hij ineens 100 euro duurder wordt
Misschien is een van deze dingen een oplossing voor je:
http://diyclub.biz/catalog/product_info ... cts_id=247
http://diyclub.biz/catalog/product_info ... cts_id=196
De laatste ga ik in mijn 6072 voorversterker zetten.
Groeten,
Mischa
- audiomanics
- Contacteer:
Kan ik me moeilijk voorstellen. Jos had er gewoon geen tijd meer voor om het allemaal uptodate te houden, daarom is hij ermee gestopt. Ik denk dat het prijsverschil zit in het feit dat het voor Jos hobby was en voor Guido broodwinning.audiomanics schreef:Nou, zeker duur geworden... Zou Guido Tent zoveel aan Jos hebben moeten betalen voor de sourcecoden van de PIC enzo???
Jos heeft bij zijn keuze voor de relais niet gelet op "overspraak" tussen de spoel en de vergulde kontakten. Hierdoor hoor je tikken tijdens het regelen van het volume. Dit is exact om de 4 posities bij volumes boven de 32 (dus 36, 40, 44 enz). Als je de regeling gebalanceerd bouwt, vallen deze tikken tegen elkaar weg en heb je nergens last van. De door mij voorgestelde oplossingen maken gebruik van een motorpotmeter (analoog, geregeld en met afstandsbediening) of een digitaal regel-IC, natuurlijk ook met afstandsbediening.audiomanics schreef:Maar, hoezo voor ongebalanceerd een dikke NEE?
Groeten,
Mischa