Voor de verduidelijking
De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Moderator: Beheerdersteam
Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Bedankt Leo
Voor de verduidelijking
Voor de verduidelijking
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Mooi overzichte Leo, bedankt. Wat werd er gedurende de dag gebruikt voor de aansturing?
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Volgens mij een Grundig Fien arts versterker met een media pc.
En een Classé voorversterker,CA amp i.c.m. een Sony CD-speler.
De Fine arts speelde voortreffelijk trouwens.
Wat mijn luidsprekers betreft:ik vond het hoog toch wat teveel van het goede.
Daar ga ik wel wat aan doen.
De ruimte was wel behoorlijk hard van klank,dat hebben wij deels op kunnen lossen door in de breedte te gaan luisteren.
En een Classé voorversterker,CA amp i.c.m. een Sony CD-speler.
De Fine arts speelde voortreffelijk trouwens.
Wat mijn luidsprekers betreft:ik vond het hoog toch wat teveel van het goede.
Daar ga ik wel wat aan doen.
De ruimte was wel behoorlijk hard van klank,dat hebben wij deels op kunnen lossen door in de breedte te gaan luisteren.
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Ha Dre, ik heb wel ervaring met die driver combinatie, had je al vergeleken met de vele filter schakelingen die in mijn topic staan? Heb je al ergens je huidige filter schema staan?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Zal ook wel komen doordat er geen tapijt meer in ligt.
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Volgens mij had jij er een andere tweeter en woofer is toch?
Heb je nog een linkje?
Laatst gewijzigd door dre op zo 02 okt 2022, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Ha Dre, het betreft dan het begin van mijn ‘normale’ topic, ik begon met de AT 18H52 overhung met LR magneet en eerste versie van de Mundorf AMT 25 tweeter. Welke AT 18 versie heb jij nu?
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Die Vifa’s heb ik ook ooit in een Monacor waveguide gehad.

Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
De 18 H 52 06 13 SDKA-LR en de tweeter de AMT Tweeter Mundorf, AMT25CM1.1-R.
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
De AT is relatief makkelijk te filteren, spoel niet te groot anders verlies je het mooie open geluid, condensator idem, de AMT zijn impedantie is een rechte lijn, ook makkelijk te filteren, mogelijk zit je al helemaal goed dan alleen de weerstanden. Je kan even je filter posten dan kunnen we meekijken.
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Het was leuk om zon zba luisterdag zelf ook eens te mogen meemaken. Richard bedankt voor de organisatie! Het zaaltje is heel leuk maar qua akoestiek niet best.
Wat mij in de ochtend het meest veraste waren de OB's van Architect, ik had nog nooit zoiets gehoord. Ondanks de akoestiek vond ik ze mooi klinken.
Nadat in de middag de hele boel omgegooid was van de lange kan naar de korte kant ging het al een stuk beter op het moment dat ik binnenkwam van lunchpauze was het volledig stil en waren alleen de klanken van leo's paaskuikens te horen. Wat een muziek komt er uit die kleine doosjes! Toen de opvolger even gehoord om daarna de "testkastjes" van dre te beluisteren. Hier hoor je een natuurlijke weergave van muziek. De finesse en detaillering overduidelijk door toedoen van de Mundorf AMT's denk ik. Het hoog was naar mijn smaak iets te fel, maar dat vond je zelf ook al meende ik. Hierna de frankensteyns(was ff spannend momentje voor mij) aan de beurt opgevolgd door wel heel bijzondere kasten met saba drivers op een buizenversterker. klonk best aangenaam op sommige momenten (Metallica?). Na de Saba's geluisterd te hebben door naar de budget kastjes van Wigbert. Deze weten voor echt heel weinig geld een overtuigend en fris geluidsbeeld zonder kastkleuring(door heel leuk trucje) neer te zetten.
Als laatste nog een paar nummer op de groene kikkers van Gerjan gehoord met zijn fijne klank welke praktisch niet vermoeid en en knap geluidsbeeld weet neer te zetten.
Het door mij gebouwde Frankensteyn project gemaakt in een paar dagen van allerlei bijeenschraapsels. 18 liter Spaanplaat kastjes zonder bracing van Electrovoice "cristal's", Nieuwe baffles gefreesd van een overblijfsel zwart v313MDF, en dempingmateriaal van oa vaatwassers. Midwoofer Monacor SPH165KEP en hoog door een Vifa XT25TG30 gemonteerd op een Monacor WG300 waveguide. Dit alles in gebruikte staat. Het filter voor het hoog het bestaat uit een 18dB/oct filter met MKP condensatoren uit een inductiekookplaat.
download/file.php?id=187733&mode=view
Wat mij in de ochtend het meest veraste waren de OB's van Architect, ik had nog nooit zoiets gehoord. Ondanks de akoestiek vond ik ze mooi klinken.
Nadat in de middag de hele boel omgegooid was van de lange kan naar de korte kant ging het al een stuk beter op het moment dat ik binnenkwam van lunchpauze was het volledig stil en waren alleen de klanken van leo's paaskuikens te horen. Wat een muziek komt er uit die kleine doosjes! Toen de opvolger even gehoord om daarna de "testkastjes" van dre te beluisteren. Hier hoor je een natuurlijke weergave van muziek. De finesse en detaillering overduidelijk door toedoen van de Mundorf AMT's denk ik. Het hoog was naar mijn smaak iets te fel, maar dat vond je zelf ook al meende ik. Hierna de frankensteyns(was ff spannend momentje voor mij) aan de beurt opgevolgd door wel heel bijzondere kasten met saba drivers op een buizenversterker. klonk best aangenaam op sommige momenten (Metallica?). Na de Saba's geluisterd te hebben door naar de budget kastjes van Wigbert. Deze weten voor echt heel weinig geld een overtuigend en fris geluidsbeeld zonder kastkleuring(door heel leuk trucje) neer te zetten.
Als laatste nog een paar nummer op de groene kikkers van Gerjan gehoord met zijn fijne klank welke praktisch niet vermoeid en en knap geluidsbeeld weet neer te zetten.
Het door mij gebouwde Frankensteyn project gemaakt in een paar dagen van allerlei bijeenschraapsels. 18 liter Spaanplaat kastjes zonder bracing van Electrovoice "cristal's", Nieuwe baffles gefreesd van een overblijfsel zwart v313MDF, en dempingmateriaal van oa vaatwassers. Midwoofer Monacor SPH165KEP en hoog door een Vifa XT25TG30 gemonteerd op een Monacor WG300 waveguide. Dit alles in gebruikte staat. Het filter voor het hoog het bestaat uit een 18dB/oct filter met MKP condensatoren uit een inductiekookplaat.
download/file.php?id=187733&mode=view
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Nee, Porcupine Tree. Het nummer "Blackest Eyes" van de LP/CD "In Absentia"........ heel bijzondere kasten met saba drivers op een buizenversterker. klonk best aangenaam op sommige momenten (Metallica?)....
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
De Frankensteins hebben mij weer even wakker geschud:een goed toegepaste waveguide kan heel mooi dingen doen!
De witte monitors met de Seas units hadden voor mij een vreemd randje aan de klank.
Van wie waren die?
Zijn daar ook wat meer gegevens/metingen van?
De witte monitors met de Seas units hadden voor mij een vreemd randje aan de klank.
Van wie waren die?
Zijn daar ook wat meer gegevens/metingen van?
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Dat waren xls encore speakers, een ontwerp uit America
De bouwer weet ik zo zijn naam niet meer van...
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14957/
De bouwer weet ik zo zijn naam niet meer van...
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14957/
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Bedankt!
Subjective Speaker Listening Tests
Out of the box, the XLS Encore sounded good. Yes there was a bit of exaggeration in bass which most of the time gave a warm impression to the sound (good). But there were occasional sharpness that would interfere (especially on female vocals). And there was a bit of muddiness/distortion. So I dug out the EQ tools and used the measurements to make a few corrections:
Subjective Speaker Listening Tests
Out of the box, the XLS Encore sounded good. Yes there was a bit of exaggeration in bass which most of the time gave a warm impression to the sound (good). But there were occasional sharpness that would interfere (especially on female vocals). And there was a bit of muddiness/distortion. So I dug out the EQ tools and used the measurements to make a few corrections:
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Morel is inderdaad fout gedacht, het betreft voor de woofer een Dayton ES140TiA-8 https://www.daytonaudio.com/product/141 ... ofer-8-ohm
En de Wavecor TW030WA12 tweeter/waveguide https://www.wavecor.com/html/tw030wa11_12.html
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Oh ja, nu zie ik het direct, op de andere foto's kon ik het materiaal van de conus niet goed zienMtraxx schreef: ↑zo 02 okt 2022, 18:52Morel is inderdaad fout gedacht, het betreft voor de woofer een Dayton ES140TiA-8 https://www.daytonaudio.com/product/141 ... ofer-8-ohm
En de Wavecor TW030WA12 tweeter/waveguide https://www.wavecor.com/html/tw030wa11_12.html
2021-12-05 16.15.00 (Groot).jpg2021-12-11 17.25.27 (Groot).jpg
2021-12-02 17.53.24 (Groot).jpg
Tegenwoordig lijken fabrikanten elkaar nogal te kopiëren qua looks
Wavecor is niet iets wat je vaak tegenkomt, het merendeel van de mensen blijft vaak nog bij bekende oudere merken, vandaar mijn gok voor Morel
Laatst gewijzigd door OWC op zo 02 okt 2022, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Het was toch wel weer fijn om zo bijeen te zijn en lekker kunnen luisteren en kijken naar al de projecten die mee gebracht waren.
In de ochtend uren stond als eerste de set van Rudy met SB units te spelen en daarna waren de groene rakkers aan de beurt, maar volgens mij hebben de meesten de overgang niet eens gemerkt.
Zeker gezien het drukke geklepper achterin van twee jaar bijkletsen was er in mijn beleving geen waarde oordeel over de eerste twee sets te maken behalve dan het besluit om de luisterpositie naar de korte kant te verplaatsen wat later ook bleek een beter resultaat te geven.
Na even een lunchbreek schoof ik weer aan bij de mooie kastjes van Leo die zeker een goede indruk geven dat klein ook groots kan klinken.
De overstap van de Paaskuikens naar Calimero valt op dat de Calimero een iets meer voorwaardse presentatie hebben en iets gedetailleerder (helderder) klonken, wat niet wegneemt dat de balans van de Kuikens iets meer diepte geeft en soort van relaxed luisteren (zaal was stil van geklets) Kortom mooi werk Leo!
De beurt was aan Dré om zijn (test?) project te laten luisteren en ja wat kan er toch een bak aan micro detail uit de AMT's komen zeg.. Ik heb hier dan zelf de oudere AMT2540 nog liggen wat dan ook jeukt om er wat mee te gaan maken. Wel kwam de hardheid van de ruimte het weer een beetje verstoren waardoor de AMT's gewoon iets te vel uit de hoek kwamen. Graag zou ik Dré zijn kastjes graag weer eens willen horen in een betere akoestiek.
En ja Dré had het al benoemd de terugkeer van de waveguide, met de kastjes (frankensteyn spiekers) van Rein (ryvm) werden we gelijk door een warm en open geluid bediend met voor mijn idee een van de breedste sweetspots van de dag. Toch had het Monacor woofertje het lastig en is het soms iets te rommelig in het laag. Kast afstemming, afmetingen of poortje. Zeker een leuk low budget raap alles maar bij elkaar en kijk maar wat het wordt project.
De Saba's ... aangezien ik op dat moment designated Dj was moet ik bedenken wat daar op af te spelen.
Ik dacht daar moet iets van "live"muziek op en heb ik gekozen voor nr van onlangs overleden Joey Defrancesco – Embraceable You van album “Live at the Five Spot” wat naar mijn idee ook niet te overtreffen viel met later gespeelde nr’s. Al bleef zelfs een nr van Porcupine Tree nog best wel staan, al wordt het met deze complexere muziek wel lastig om nog iets van de achtergrond van mix te laten horen.
Wigbert zijn budget project komt goed voor de dag met een helder geluid maar is wel gevoeliger voor plaatsing. Open geluidsbeeld verdween direct toen de kastjes naar de achterwand verplaatst werden ten gunste van wat meer laag.
Tot slot nog korte terugkeer van de groene kastjes op de korte kant en stelt me tevreden dat luisterpositie in deze ruimte echt alles bepalend is voor het luisterresultaat.
Grt Gerjan
In de ochtend uren stond als eerste de set van Rudy met SB units te spelen en daarna waren de groene rakkers aan de beurt, maar volgens mij hebben de meesten de overgang niet eens gemerkt.
Zeker gezien het drukke geklepper achterin van twee jaar bijkletsen was er in mijn beleving geen waarde oordeel over de eerste twee sets te maken behalve dan het besluit om de luisterpositie naar de korte kant te verplaatsen wat later ook bleek een beter resultaat te geven.
Na even een lunchbreek schoof ik weer aan bij de mooie kastjes van Leo die zeker een goede indruk geven dat klein ook groots kan klinken.
De overstap van de Paaskuikens naar Calimero valt op dat de Calimero een iets meer voorwaardse presentatie hebben en iets gedetailleerder (helderder) klonken, wat niet wegneemt dat de balans van de Kuikens iets meer diepte geeft en soort van relaxed luisteren (zaal was stil van geklets) Kortom mooi werk Leo!
De beurt was aan Dré om zijn (test?) project te laten luisteren en ja wat kan er toch een bak aan micro detail uit de AMT's komen zeg.. Ik heb hier dan zelf de oudere AMT2540 nog liggen wat dan ook jeukt om er wat mee te gaan maken. Wel kwam de hardheid van de ruimte het weer een beetje verstoren waardoor de AMT's gewoon iets te vel uit de hoek kwamen. Graag zou ik Dré zijn kastjes graag weer eens willen horen in een betere akoestiek.
En ja Dré had het al benoemd de terugkeer van de waveguide, met de kastjes (frankensteyn spiekers) van Rein (ryvm) werden we gelijk door een warm en open geluid bediend met voor mijn idee een van de breedste sweetspots van de dag. Toch had het Monacor woofertje het lastig en is het soms iets te rommelig in het laag. Kast afstemming, afmetingen of poortje. Zeker een leuk low budget raap alles maar bij elkaar en kijk maar wat het wordt project.
De Saba's ... aangezien ik op dat moment designated Dj was moet ik bedenken wat daar op af te spelen.
Ik dacht daar moet iets van "live"muziek op en heb ik gekozen voor nr van onlangs overleden Joey Defrancesco – Embraceable You van album “Live at the Five Spot” wat naar mijn idee ook niet te overtreffen viel met later gespeelde nr’s. Al bleef zelfs een nr van Porcupine Tree nog best wel staan, al wordt het met deze complexere muziek wel lastig om nog iets van de achtergrond van mix te laten horen.
Wigbert zijn budget project komt goed voor de dag met een helder geluid maar is wel gevoeliger voor plaatsing. Open geluidsbeeld verdween direct toen de kastjes naar de achterwand verplaatst werden ten gunste van wat meer laag.
Tot slot nog korte terugkeer van de groene kastjes op de korte kant en stelt me tevreden dat luisterpositie in deze ruimte echt alles bepalend is voor het luisterresultaat.
Grt Gerjan
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Eigenlijk was de hele bedoeling van de Groene rakkers om de van Sander Sassen verkregen Daytons (4x) een set te bouwen i.c.m. Fountek NeoCD 2.0
Maar van zowel deze drivers als ook de NeoCD2.0 heb ik de twijfels of deze goed kunnen aansluiten gezien de brake-up van beide units.
Maar van zowel deze drivers als ook de NeoCD2.0 heb ik de twijfels of deze goed kunnen aansluiten gezien de brake-up van beide units.
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Van mij stond er de Grundig Fine Arts A9000, versterker uit 1987 en een oude Htpc met Windows 10 pc met Roon Server/core en als Roon Bridge een Raspberry Pi met een Hifiberry DAC2 HD met OS van Silent Angel VitOS for RPi4.
Re: De 15e Zelf-Bouw-Audio luisterdag van het Noorden, zaterdag 1 oktober 2022
Ik denk danny van gr research.... beetje een vreemde vogel soms. Als het asn komt op kabels en filter componenten.Ryvm schreef: ↑zo 02 okt 2022, 17:08Dat waren xls encore speakers, een ontwerp uit America
De bouwer weet ik zo zijn naam niet meer van...
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14957/
