Pjotr schreef:Hmm ja, toch is het wel handig als je asm beheerst als je in C programmeert. Dan heb je i.i.g. een idee wat de impact van je hoge codeersels zijn. Vaak is dat niet nodig maar soms soms kan dat best van pas komen als snelheid belangrijk is. B.v. bij snelle regellussen die servomotoren aansturen. Maar dat terzijde. Overigens sta ik op het standpunt dat ik beslist geen 10 jaar terug wil wat betreft technologische ontwikkeling. Mijn vak is dan elektronica hardware ontwikkeling en de tools van nu maken het alleen maar leuker. Ik heb zelf les gegeven in de begintijd van de computer graphics (medio jaren'80) en dan met name verhaal ontwikkeling/storyboards enz. Maar ondanks alle automatisering: Als je niet met potlood en papier fatsoenlijk kunt tekenen en je creativiteit visualiseren, dan kun je het met een computer programma ook niet.
Je hebt absoluut gelijk dat kennis van asm helpt als je C programmeert en optimale efficientie / snelheid wilt behalen.
Maar als de computers zo snel zijn - zoals nu - dat je jouw "niet ultimate show stealing game" wilt maken, kun je best wegkomen zonder.
Als je echt iets wilt maken dat de grenzen pusht moet je natuurlijk alles van de hoed en de rand weten.
Over je laatste opmerking - ik kan met 20 regels code een 3D mesh visualiseren die je met je potlood en papier in geen maand gaat lukken

Tuurlijk is de basis belangrijk, alleen wat "de basis" is is afhankelijk van je insteek
Mensen kunnen nu een game bij elkaar klikken die gaver is dan wat we in de jaren 80 in asm deden.
Mensen kunnen nu een betere versterker bij elkaar "plakken" dan hardcore hobbyisten zelf konden maken in de jaren 80.
Gewoon omdat er nu betere (en uitgebreidere, en goedkopere) bouwblokken zijn.
De hardcore mensen van nu kunnen natuurlijk weer iets beters maken dan die bij elkaar geLego'de projecten.
Maar de amateur hobbyist kan nu best iets okays in elkaar zetten door zich in te lezen en simulaties te gebruiken, zelfs als ie niet weet hoe de simulaties intern werken.
Is dat hetzelfde als zelf alles hardcore vanaf de grond af ontwerpen? Tuurlijk niet.
Maar met het goed uitzoeken wat nou de belangrijkste zaken zijn *momenteel* om te weten kom je een heel eind als hobbyist, toch?
Ik was een paar maanden geleden David B. Weems boek "Designing, Building, and Testing Your Own Speaker System with Projects" aan het lezen, en daar stak ik wat van op, want ik had echt geen IDEE.
Toen Vance Dickason's "Loudspeaker Cook Book" gekocht en gelezen. Weer wat geleerd. (of eigenlijk een heleboel)
Nu bezig in Floyd Toole's "Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms", en weer dingen aan het leren.
Maar voordat ik dat deed heb ik wel een TPA3116 versterkertje in elkaar kunnen zetten / Lego'en, door simpelweg wat shit aan elkaar te knopen en te lezen op fora.
Die doet het prima, ik luister er op dit moment naar.
Niet iedereen hoeft te beginnen met de hardcore low-level kennis; soms leer je makkelijker door gewoon simpele projecten te doen, en dan later te beslissen over welk gedeelte je iets meer wilt leren.