OBSP open-baffle-speaker-project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

ik ga toch maar door met modellen maken totdat ik tevreden ben
nr3 vanaf links geniet momenteel de voorkeur
mdf lijkt me te zwak
baffle in 2cm Trespa laten CNC-frezen zou sterk zijn
Bijlagen
dipool20.png
dipool20b.png
Laatst gewijzigd door architect op wo 19 feb 2020, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door rho »

Ik vind het frame voor je mid en hoog nogal hoekig t.o.v. de ronde sub die je er onder hebt.
Kan je niet wat meer ronding steken in de rest zodat het meer 1 geheel lijkt?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

bedankt voor je reactie rho
het lijkt mij goed om de bovenste 3 units geen of minimale baffles te geven
de rechthoek biedt een vrij minimale draagstructuur om de units in op te hangen
ik zie daar nog niet zo gauw een ronde vorm in zonder dat de vorm alleen vorm gaat zijn
hoofdvorm is nu samengesteld uit een ronde koker en een rechthoek
er zijn ook vormen mogelijk die vanaf onder breed zijn en naar boven toe versmallen en meer 1 geheel zijn
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door hardbats »

hij bedoelt denk ik meer om de hoeken een beetje af te ronden. bijv, met een radius van 15mm zowel binnen- als buitenkant.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door rho »

architect schreef:
bedankt voor je reactie rho
het lijkt mij goed om de bovenste 3 units geen of minimale baffles te geven
de rechthoek biedt een vrij minimale draagstructuur om de units in op te hangen
ik zie daar nog niet zo gauw een ronde vorm in zonder dat de vorm alleen vorm gaat zijn
hoofdvorm is nu samengesteld uit een ronde koker en een rechthoek
er zijn ook vormen mogelijk die vanaf onder breed zijn en naar boven toe versmallen en meer 1 geheel zijn
Het hoeven ook niet allemaal cirkels te worden. Maar wat meer afgerond maakt het geheel al iets meer samenhangend.
hardbats schreef:
hij bedoelt denk ik meer om de hoeken een beetje af te ronden. bijv, met een radius van 15mm zowel binnen- als buitenkant.
Dat bedoel ik inderdaad.

Die "piemel" is denk ik een stapje te ver. Een vlakke bovenkant met de hoeken die een radius hebben ziet volgens mij al helemaal anders uit.
Een strakke rechthoek met een perfecte cirkel combineren is meestal niet zo mooi. Dan zou ik de rechthoek iets minder strak maken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door richard »

Ik vind de combinatie strakke rechthoek en cirkels wel fraai, in de vorm van de units heb je ook een ronde woofer en middentoner en rechthoekige tweeter. Bovendien is de cilinder ook een combinatie van een cirkel en rechthoek. Ik zou de vorm niet verzachten door de boel af te ronden.

Is het een optie om het frame te (laten) lassen van vierkante buis en vullen met zand en loodkorrels? Zou je eerst iets van MDF kunnen maken en als de vorm bevalt kopiëren in staal.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

richard schreef:
Ik vind de combinatie strakke rechthoek en cirkels wel fraai, in de vorm van de units heb je ook een ronde woofer en middentoner en rechthoekige tweeter. Bovendien is de cilinder ook een combinatie van een cirkel en rechthoek. Ik zou de vorm niet verzachten door de boel af te ronden.

Is het een optie om het frame te (laten) lassen van vierkante buis en vullen met zand en loodkorrels? Zou je eerst iets van MDF kunnen maken en als de vorm bevalt kopiëren in staal.
de vorm van de cilinder zie je ook vanaf opzij;
ik kom er achter dat een meer samenhangende vorm aan
de voorzijde niet goed integreert met de cilinder van opzij

een onlogische vorm is soms moeilijk te waarderen
maar is de vorm wel zo onlogisch ? :
- de cilinder is om de diepgang van de grote woofer te vergroten
- de andere units zweven zo goed mogelijk baffle-less daarboven
- verschillende geluidsoppervlakken vrij netjes fysiek vertikaal boven elkaar
- de rechthoek geeft dan enige vorm en biedt ook rust in het ontwerp
zonder nutteloos te zijn
- vorm en functie hebben verwantschap; welk onderdeel zou je kunnen weglaten?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

weet iemand hoe ik aan de schroeven kom die in de Excel W22 units zitten om de faseplug vanaf de magneetzijde vast te schroeven?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

zo we kunnen weer verder
- 2 stuks Mundorf AMT 17D2.2 zijn binnen
- 18mm multiplex gehaald
Bijlagen
dipool21.png
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door richard »

Je gaat toch geen pritex tegen het frame plakken?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

dat was een ideetje voor als die zijkanten een negatief effect op de afstraling zouden hebben
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

Vandaag weer iets verder gekomen met de testbaffle, ben wel tevreden
Bijlagen
3EBCFF9E-3304-49B2-8172-C8F2DB149799.jpeg
D42F2038-5B40-4421-920B-6AE2E31A0FB0.jpeg
9AE439D6-5BFF-4AB8-A703-1DF91E8B38B6.jpeg
Laatst gewijzigd door architect op ma 09 mar 2020, 7:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Shadow »

Mooi! Is het een idee om de tweeter en mid in het midden van dat vak op te hangen of gaat dat montage technisch niet?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

Zou wel kunnen
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Leeuwarden »

Kon de nazaat op de bank de telefoon even negeren en goedkeuring verlenen aan hetgeen de ene helft van de ouderlijke macht in elkaar had geknutseld?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

heeft iemand een idee hoe ik de ruis uit de minidsp opendrc-da8 wat kan verminderen?
- versterkers zijn ucd modules
- ruis is niet afhankelijk van stand volumeknop opendrc
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Shadow »

architect schreef:
heeft iemand een idee hoe ik de ruis uit de minidsp opendrc-da8 wat kan verminderen?
- versterkers zijn ucd modules
- ruis is niet afhankelijk van stand volumeknop opendrc
Daar is genoeg over te vinden op het www, is een gekend probleem...
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

Ja bekend probleem wel inderdaad maar de oplossing is niet heel helder algemeen bekend - ook op forum minidsp zijn ze daar niet duidelijk over
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Leeuwarden »

Googlen op Mini DSP gain structure. Ennuhh, je had die foto niet weg hoeven halen hoor...
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

bedankt Leeuwarden
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

- de noise is weg doordat ik een voltage divider heb gemaakt van 10k en 5.62k
- filteren gaat ook mooi en daarmee kan nog wel een tijdje zoet zijn qua optimaliseren
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

crossoverfrequenties zijn nu 100 - 900 - 4000 Hz
de buis achter de 118" woofer heeft rond 110 Hz wel last van resonanties, ca. 10db aan de achterzijde,
die demp ik met een kussen maar dat is nog wel een aandachtspuntje,
het geluid klinkt ruimtelijker dan de Orions; je hoort duidelijker de ruimte van de opname, dat is wel bijzonder
gek hoe de muziek is waar de luidspreker staat,
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

vandaag vie REW en Rephase de fase per weergever vlak gemaakt
en vervolgens de units onderling in tijd op elkaar afgestemd
ik denk dat het geluid nu nog wat homogener is, realistischer
electrische gitaren en crashes/hi-hats klinken realistischer dan de Orions
het laag is ook mooi
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door hannesie »

Gefeliciteerd, =D> =D>

Dus deze ontdekkingsreis is niet voor niets geweest, leuk dit nu te optimaliseren in design en weergave.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

Eens kijken wat het effect is van een zwevende mid; speciale fluorocarbonlijn gebruik die onder water zo goed als onzichtbaar is voor een maximaal transparant geluid :wink:
Bijlagen
6D500EB1-8227-4641-9AA7-2616ED29CC55.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”