OBSP open-baffle-speaker-project
Moderator: Beheerdersteam
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
ik ga toch maar door met modellen maken totdat ik tevreden ben
nr3 vanaf links geniet momenteel de voorkeur
mdf lijkt me te zwak
baffle in 2cm Trespa laten CNC-frezen zou sterk zijn
nr3 vanaf links geniet momenteel de voorkeur
mdf lijkt me te zwak
baffle in 2cm Trespa laten CNC-frezen zou sterk zijn
Laatst gewijzigd door architect op wo 19 feb 2020, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Ik vind het frame voor je mid en hoog nogal hoekig t.o.v. de ronde sub die je er onder hebt.
Kan je niet wat meer ronding steken in de rest zodat het meer 1 geheel lijkt?
Kan je niet wat meer ronding steken in de rest zodat het meer 1 geheel lijkt?
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
bedankt voor je reactie rho
het lijkt mij goed om de bovenste 3 units geen of minimale baffles te geven
de rechthoek biedt een vrij minimale draagstructuur om de units in op te hangen
ik zie daar nog niet zo gauw een ronde vorm in zonder dat de vorm alleen vorm gaat zijn
hoofdvorm is nu samengesteld uit een ronde koker en een rechthoek
er zijn ook vormen mogelijk die vanaf onder breed zijn en naar boven toe versmallen en meer 1 geheel zijn
het lijkt mij goed om de bovenste 3 units geen of minimale baffles te geven
de rechthoek biedt een vrij minimale draagstructuur om de units in op te hangen
ik zie daar nog niet zo gauw een ronde vorm in zonder dat de vorm alleen vorm gaat zijn
hoofdvorm is nu samengesteld uit een ronde koker en een rechthoek
er zijn ook vormen mogelijk die vanaf onder breed zijn en naar boven toe versmallen en meer 1 geheel zijn
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
hij bedoelt denk ik meer om de hoeken een beetje af te ronden. bijv, met een radius van 15mm zowel binnen- als buitenkant.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Het hoeven ook niet allemaal cirkels te worden. Maar wat meer afgerond maakt het geheel al iets meer samenhangend.architect schreef:bedankt voor je reactie rho
het lijkt mij goed om de bovenste 3 units geen of minimale baffles te geven
de rechthoek biedt een vrij minimale draagstructuur om de units in op te hangen
ik zie daar nog niet zo gauw een ronde vorm in zonder dat de vorm alleen vorm gaat zijn
hoofdvorm is nu samengesteld uit een ronde koker en een rechthoek
er zijn ook vormen mogelijk die vanaf onder breed zijn en naar boven toe versmallen en meer 1 geheel zijn
Dat bedoel ik inderdaad.hardbats schreef:hij bedoelt denk ik meer om de hoeken een beetje af te ronden. bijv, met een radius van 15mm zowel binnen- als buitenkant.
Die "piemel" is denk ik een stapje te ver. Een vlakke bovenkant met de hoeken die een radius hebben ziet volgens mij al helemaal anders uit.
Een strakke rechthoek met een perfecte cirkel combineren is meestal niet zo mooi. Dan zou ik de rechthoek iets minder strak maken.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Ik vind de combinatie strakke rechthoek en cirkels wel fraai, in de vorm van de units heb je ook een ronde woofer en middentoner en rechthoekige tweeter. Bovendien is de cilinder ook een combinatie van een cirkel en rechthoek. Ik zou de vorm niet verzachten door de boel af te ronden.
Is het een optie om het frame te (laten) lassen van vierkante buis en vullen met zand en loodkorrels? Zou je eerst iets van MDF kunnen maken en als de vorm bevalt kopiëren in staal.
Is het een optie om het frame te (laten) lassen van vierkante buis en vullen met zand en loodkorrels? Zou je eerst iets van MDF kunnen maken en als de vorm bevalt kopiëren in staal.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
de vorm van de cilinder zie je ook vanaf opzij;richard schreef:Ik vind de combinatie strakke rechthoek en cirkels wel fraai, in de vorm van de units heb je ook een ronde woofer en middentoner en rechthoekige tweeter. Bovendien is de cilinder ook een combinatie van een cirkel en rechthoek. Ik zou de vorm niet verzachten door de boel af te ronden.
Is het een optie om het frame te (laten) lassen van vierkante buis en vullen met zand en loodkorrels? Zou je eerst iets van MDF kunnen maken en als de vorm bevalt kopiëren in staal.
ik kom er achter dat een meer samenhangende vorm aan
de voorzijde niet goed integreert met de cilinder van opzij
een onlogische vorm is soms moeilijk te waarderen
maar is de vorm wel zo onlogisch ? :
- de cilinder is om de diepgang van de grote woofer te vergroten
- de andere units zweven zo goed mogelijk baffle-less daarboven
- verschillende geluidsoppervlakken vrij netjes fysiek vertikaal boven elkaar
- de rechthoek geeft dan enige vorm en biedt ook rust in het ontwerp
zonder nutteloos te zijn
- vorm en functie hebben verwantschap; welk onderdeel zou je kunnen weglaten?
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
weet iemand hoe ik aan de schroeven kom die in de Excel W22 units zitten om de faseplug vanaf de magneetzijde vast te schroeven?
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
zo we kunnen weer verder
- 2 stuks Mundorf AMT 17D2.2 zijn binnen
- 18mm multiplex gehaald
- 2 stuks Mundorf AMT 17D2.2 zijn binnen
- 18mm multiplex gehaald
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
dat was een ideetje voor als die zijkanten een negatief effect op de afstraling zouden hebben
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Mooi! Is het een idee om de tweeter en mid in het midden van dat vak op te hangen of gaat dat montage technisch niet?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Kon de nazaat op de bank de telefoon even negeren en goedkeuring verlenen aan hetgeen de ene helft van de ouderlijke macht in elkaar had geknutseld?
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
heeft iemand een idee hoe ik de ruis uit de minidsp opendrc-da8 wat kan verminderen?
- versterkers zijn ucd modules
- ruis is niet afhankelijk van stand volumeknop opendrc
- versterkers zijn ucd modules
- ruis is niet afhankelijk van stand volumeknop opendrc
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Daar is genoeg over te vinden op het www, is een gekend probleem...architect schreef:heeft iemand een idee hoe ik de ruis uit de minidsp opendrc-da8 wat kan verminderen?
- versterkers zijn ucd modules
- ruis is niet afhankelijk van stand volumeknop opendrc
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Ja bekend probleem wel inderdaad maar de oplossing is niet heel helder algemeen bekend - ook op forum minidsp zijn ze daar niet duidelijk over
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Googlen op Mini DSP gain structure. Ennuhh, je had die foto niet weg hoeven halen hoor...
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
- de noise is weg doordat ik een voltage divider heb gemaakt van 10k en 5.62k
- filteren gaat ook mooi en daarmee kan nog wel een tijdje zoet zijn qua optimaliseren
- filteren gaat ook mooi en daarmee kan nog wel een tijdje zoet zijn qua optimaliseren
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
crossoverfrequenties zijn nu 100 - 900 - 4000 Hz
de buis achter de 118" woofer heeft rond 110 Hz wel last van resonanties, ca. 10db aan de achterzijde,
die demp ik met een kussen maar dat is nog wel een aandachtspuntje,
het geluid klinkt ruimtelijker dan de Orions; je hoort duidelijker de ruimte van de opname, dat is wel bijzonder
gek hoe de muziek is waar de luidspreker staat,
de buis achter de 118" woofer heeft rond 110 Hz wel last van resonanties, ca. 10db aan de achterzijde,
die demp ik met een kussen maar dat is nog wel een aandachtspuntje,
het geluid klinkt ruimtelijker dan de Orions; je hoort duidelijker de ruimte van de opname, dat is wel bijzonder
gek hoe de muziek is waar de luidspreker staat,
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
vandaag vie REW en Rephase de fase per weergever vlak gemaakt
en vervolgens de units onderling in tijd op elkaar afgestemd
ik denk dat het geluid nu nog wat homogener is, realistischer
electrische gitaren en crashes/hi-hats klinken realistischer dan de Orions
het laag is ook mooi
en vervolgens de units onderling in tijd op elkaar afgestemd
ik denk dat het geluid nu nog wat homogener is, realistischer
electrische gitaren en crashes/hi-hats klinken realistischer dan de Orions
het laag is ook mooi
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Gefeliciteerd,
Dus deze ontdekkingsreis is niet voor niets geweest, leuk dit nu te optimaliseren in design en weergave.
Dus deze ontdekkingsreis is niet voor niets geweest, leuk dit nu te optimaliseren in design en weergave.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Eens kijken wat het effect is van een zwevende mid; speciale fluorocarbonlijn gebruik die onder water zo goed als onzichtbaar is voor een maximaal transparant geluid 
