DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Aanstaande zondag heb ik ze in Rijswijk staan, de modellen met SB mid en AT mid. Er komt iemand luisteren die dit ZBA draadje volgt. Als er meer belangstellenden zijn, grijp je kans en neem USB muziek mee. Ik geef van 14:00u-17:00u de gelegenheid.
Na a.s. zondag gaan ze weer naar Zwolle.
Na a.s. zondag gaan ze weer naar Zwolle.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
De kracht van de C-1 is net dat ie volledig full range kan aangestuurd worden.cve schreef:Eigenlijk zou ik liever ook de optie hebben om het geheel actief te filteren. Bijvoorbeeld met een DLCP en 6 ZBA CA Amp's.
Co
Als je actief wil gaan filteren zijn er oneindig veel mogelijkheden met andere drivers.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik heb enige tijd geleden bij Jeroen van deze luidsprekers mogen genieten. De plaatsing is erg belangrijk, maar als ze eenmaal op de juiste plek staan geven ze een fantastisch geluid.
De AT mid is zeker de investering waard. Een kleine waarschuwing: luisteren = kopen...
De AT mid is zeker de investering waard. Een kleine waarschuwing: luisteren = kopen...
-
Dynky
- Ook commercieel actief
- Berichten: 363
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
- Locatie: Antwerpen
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
ik zou zondag ook heel graag komen luisteren.
moet ik me daarvoor nog ergens aanmelden?
moet ik me daarvoor nog ergens aanmelden?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik begrijp dat ik jou naam kan noteren bij de groupbuy?anonamemouse schreef:Ik heb enige tijd geleden bij Jeroen van deze luidsprekers mogen genieten. Een kleine waarschuwing: luisteren = kopen...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Dynky schreef:ik zou zondag ook heel graag komen luisteren.
moet ik me daarvoor nog ergens aanmelden?
Even contact opnemen met JeroenD lijkt me een goed idee.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik heb zo mijn twijfels bij die 30W.Barry2001 schreef:Ok duidelijk, passief filteren, 1 versterker, in principe 30W genoeg.
Momenteel luister ik naar de C-1 met een Lyngdorf TDAI2200. Volgens specificaties 2 x 375W bij 4 ohm. Niet zelden zit ik te luisteren met de volumenknop op 90%. Telkens sta ik versteld dat de C-1 dit aankan en daarbij ook nog mooi blijft weergeven zonder enige vorm van vervorming, scherpte of storing in het laag. Het geheel is daarbij totaal in balans zonder enige equalising. Er 'mag' voor mijn gevoel een ietsje meer laag bij, maar dat is persoonlijk en door het aanbrengen van de eerder genoemde 'wangen' zelfs eenvoudig te bekomen.
Ik heb ze ook een paar keer aangestuurd met een Wadia 151 welke volgens specs 2x50 W zou leveren op 4 ohm maar die trekt het niet.
Boven 60% begint het mid en hoog duidelijk hoorbaar te clippen en bij zware baspassages valt de boel uit.
Mijn advies is dan ook om een krachtige versterker te gebruiken, tenzij er geen behoefte is aan een hogere geluidsdruk.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
en mocht iemand mijn setje willen komen beluisteren, al of niet met eigen versterker, dat kan perfect maar dan liefst rond de feestdagen. Ik ben op dit moment nogal druk.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
375W bij 4 ohm en dan de versterker bijna helemaal openasterduc schreef:Ik heb zo mijn twijfels bij die 30W.Barry2001 schreef:Ok duidelijk, passief filteren, 1 versterker, in principe 30W genoeg.
Momenteel luister ik naar de C-1 met een Lyngdorf TDAI2200. Volgens specificaties 2 x 375W bij 4 ohm. Niet zelden zit ik te luisteren met de volumenknop op 90%. Telkens sta ik versteld dat de C-1 dit aankan en daarbij ook nog mooi blijft weergeven zonder enige vorm van vervorming, scherpte of storing in het laag. Het geheel is daarbij totaal in balans zonder enige equalising. Er 'mag' voor mijn gevoel een ietsje meer laag bij, maar dat is persoonlijk en door het aanbrengen van de eerder genoemde 'wangen' zelfs eenvoudig te bekomen.
Ik heb ze ook een paar keer aangestuurd met een Wadia 151 welke volgens specs 2x50 W zou leveren op 4 ohm maar die trekt het niet.
Boven 60% begint het mid en hoog duidelijk hoorbaar te clippen en bij zware baspassages valt de boel uit.
Mijn advies is dan ook om een krachtige versterker te gebruiken, tenzij er geen behoefte is aan een hogere geluidsdruk.
Maar misschien een idee voor tijdens de demo op de luisterdag? De C1 luidspreker ook proberen op een ZBA CA amp, 2 x 30W. Dacht dat Jeroen standaard hiervoor NCore gebruikt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Heel mooi, ik breng een stick meejeroen_d schreef:Als mensen een USB stick meenemen dan kan ik dat probleemloos afspelen in Hengelo. Als er maar geen rare Apple formaten op staan, gewoon flac en wav is het beste.Barry2001 schreef:Ok duidelijk, passief filteren, 1 versterker, in principe 30W genoeg. Zou eigenlijk wel enkele nummers in de demo willen horen waar ik (voor mezelf dan) een set goed op kan beoordelen. Jeroen als je meeleest, kun je muziek van een meegebrachte usb stick oid afspelen? Of vooraf opgeven en kijken of het in je collectie zit
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
@Asterduc,
Let op dat alle reguliere versterkers een logaritmische volumeregeling gebruiken, wat effectief betekent dat je op 90% wellicht maar een 20% van het maximale vermogen gebruikt, desalniettemin hangt e.e.a. uiteraard samen met het formaat van de luisterruimte/huiskamer en de gewenste geluidsdruk.
Let op dat alle reguliere versterkers een logaritmische volumeregeling gebruiken, wat effectief betekent dat je op 90% wellicht maar een 20% van het maximale vermogen gebruikt, desalniettemin hangt e.e.a. uiteraard samen met het formaat van de luisterruimte/huiskamer en de gewenste geluidsdruk.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik gok zo dat Ed wat meer vierkante meters heeft als de gemiddelde doorzon...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Evengoed zou ik het wel eens willen horen
Brengt iemand die ook op de luisterdag komt toevallig een ZBA CA amp mee?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
z'n luisterruimte is niet overdreven groot. wel heeft hij daar geen burenShadow schreef:Ik gok zo dat Ed wat meer vierkante meters heeft als de gemiddelde doorzon...
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
ZBA CA amp kunnen we er prima op aansluiten. Wat ik hoorde van het exemplaar van dre deed me zeer aan de klank van een Vecteur denken (die inmiddels niet meer worden geleverd). Niet het niveau van ncore, maar zeker mooi, fris van klank.
De 30W is voor lagere geluidsdruk/kleinere ruimtes. Ik heb hem ook op een McIntosch 2x200W gehad, in een wat kleinere luisterruimte, het moest daar niet harder dan 20W staan. De McIntosch vond ik heel erg mooi op de C1.
Voordeel van buizenversterkers is dat het klippen minder hoorbaar is dus heb je minder vermogen nodig.
De luisterruimte van Ed is flink gedempt, net als mijn luisterruimte in Rijswijk. In een normale woonkamer met meer galm zet je de versterker veel minder hard.
De 30W is voor lagere geluidsdruk/kleinere ruimtes. Ik heb hem ook op een McIntosch 2x200W gehad, in een wat kleinere luisterruimte, het moest daar niet harder dan 20W staan. De McIntosch vond ik heel erg mooi op de C1.
Voordeel van buizenversterkers is dat het klippen minder hoorbaar is dus heb je minder vermogen nodig.
De luisterruimte van Ed is flink gedempt, net als mijn luisterruimte in Rijswijk. In een normale woonkamer met meer galm zet je de versterker veel minder hard.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Nope, sorry. Ik ben bezig met het voorbereidend werk voor een ander concept, maar wel met units uit de Daudio's.Leeuwarden schreef:Ik begrijp dat ik jou naam kan noteren bij de groupbuy?
Verder lig ik momenteel een beetje in samenwoonscheiding, dus heb ik even wat andere prioriteiten voor mijn centen...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ai
Dat is niet fijn.... hoop dat jullie er samen op een nette manier uitkomen.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Dat is inderdaad zo Sander, hoewel dat bij een Lyngdorf net iets anders is.SSassen schreef:@Asterduc,
Let op dat alle reguliere versterkers een logaritmische volumeregeling gebruiken, wat effectief betekent dat je op 90% wellicht maar een 20% van het maximale vermogen gebruikt, desalniettemin hangt e.e.a. uiteraard samen met het formaat van de luisterruimte/huiskamer en de gewenste geluidsdruk.
Nu, ik heb hem als test eens voluit laten gaan (dus 2 x 375W aan 4 ohm). Aanvankelijk voorzichtig met Schindler's list (weinig laag), vervolgens het slavenkoor van Nabukko met toch wel diepe strijkers en een afsluiter van Oscar Petersen met Niels östad Hennings Pedersen op bas (heel dominant). Het was luid en tot mijn verbazing geen waarneembare vervorming. Dat was kicken, maar toch net iets te hard op mijn oude dag. De C-1 is jonger en kan het makkelijker aan!
dat klopt Jeroen, mijn luisterruimte meet iets meer dan 5x4. Over de gehele vloer is tapijt, gedempt opgehangen wanden + plafond en de helft van de muren zijn gevuld met zwaar gordijn over de volledige hoogte. Tegen de achterste wand staan ook nog 4 bass traps.jeroen_d schreef:De luisterruimte van Ed is flink gedempt, net als mijn luisterruimte in Rijswijk. In een normale woonkamer met meer galm zet je de versterker veel minder hard.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Nee uiteraard niet het niveau van de Ncorem dat spreekt........................ Nou ja, smaken verschillenjeroen_d schreef:ZBA CA amp kunnen we er prima op aansluiten. Wat ik hoorde van het exemplaar van dre deed me zeer aan de klank van een Vecteur denken (die inmiddels niet meer worden geleverd). Niet het niveau van ncore, maar zeker mooi, fris van klank.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
De versie met schotten zal een 3dB hoger rendement hebben. Als je dan niet lomp gaat spelen, moet 2x30W prima kunnen en zeker met de AT mid zal het verschil tussen de versterkers goed te horen zijn.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik zou willen voorstellen dit tijdens de demo, luisterdag, te gaan proberen. Kan een ieder voor zich het verschil horen. Wie neemt er een CA amp mee, neem jij die van jou mee Dre?
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Als je dat doet moet je dat wel goed en zorgvuldig opzetten Barry. Het vergelijk een paar jaar terug met monitorspeakers in Hengelo ging m.i. behoorlijk de mist in door de hectiek en omliggende "Kameroverspraak". En kon je er nog weinig van zeggen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik neem aan dat Barry met "verschil" bedoeld of de CA amp de C1 naar tevredenheid kan aansturen. Als de CA vermogen tekort komt merk je dat snel genoeg.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ja, wel als ie constant hard staat te clippen. Maar niet als ie dat sporadisch doet zo af en toe met transients. Dan is dat veel subtieler hoorbaar.Leeuwarden schreef:Ik neem aan dat Barry met "verschil" bedoeld of de CA amp de C1 naar tevredenheid kan aansturen. Als de CA vermogen tekort komt merk je dat snel genoeg.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Kameroverspraak is er niet bij de demo, Daudio komt in kamer 2, dat is de kamer vanaf de trap links. Die kamer is geisoleerd van de andere kamers.
De C1's komen bij mij in de woonkamer te staan, als ik ervoor ga. In de hobbyruimte wissel ik nog wel eens (momenteel weer de Refmon's, wat een ontzettend fijne speaker is dat), maar in de woonkamer heb ik al bijna 20 jaar (!) dezelfde set speakers, wil ik wel eens wat anders. De woonkamer hier is een galmbak met glas over de hele lengte, hebben zware overgordijnen, met de gordijnen dicht is het al veel beter. Maw ik denk dat het wel te doen is. Wil het niet, m'n huidige versterker (klasse D powerbak) kan het dan zeker. Niet ideaal, die kamer, tis niet anders
De C1's komen bij mij in de woonkamer te staan, als ik ervoor ga. In de hobbyruimte wissel ik nog wel eens (momenteel weer de Refmon's, wat een ontzettend fijne speaker is dat), maar in de woonkamer heb ik al bijna 20 jaar (!) dezelfde set speakers, wil ik wel eens wat anders. De woonkamer hier is een galmbak met glas over de hele lengte, hebben zware overgordijnen, met de gordijnen dicht is het al veel beter. Maw ik denk dat het wel te doen is. Wil het niet, m'n huidige versterker (klasse D powerbak) kan het dan zeker. Niet ideaal, die kamer, tis niet anders
