The Big Tube!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: The Big Tube!

Bericht door anonamemouse »

Gelukkig is dit mijn topic... :D
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: The Big Tube!

Bericht door anonamemouse »

WP_20180611_14_46_02_Pro.jpg
Zo. Na de zbadag weer wat kriebels opgelopen.
Twee stukken buis gescoord. Ik heb iets teveel, dus kan ik ze mooi recht maken en dan op/in een bodem en baffle lijmen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: The Big Tube!

Bericht door OpaBert »

Ga het volgen Menno
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: The Big Tube!

Bericht door OpaBert »

Zo komt deze mouse ook aan de Buizen verslingert O:)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: The Big Tube!

Bericht door anonamemouse »

Yup! Maar verder dan dit gaat het niet komen...
Ik heb gisteren toegekeken hoe mijn bouwmateriaal nat regende, en had er geen enkel eng gevoel bij. Toch leuk als je materiaal een keer weerbestendig is!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: The Big Tube!

Bericht door OpaBert »

Ja inderdaad.
Veel Succes
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: The Big Tube!

Bericht door anonamemouse »

Schoongemaakt en klaar om er nog een stuk af te halen. Een grote haakse lintzaag had wel fijn geweest...
IMG-20180615-WA0001.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: The Big Tube!

Bericht door OpaBert »

Het wel een heel eind 1,5 meter
Houtzaag met geharde tanden gaat goed in dat plastic
en zaag je rechter mee als een decoupeer zaag
Aftekenen heb je daar ook iets voor
Kleinere buizen deed ik altijd met een stuk papier erom heen.
Maar zo,n joekel :think:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: The Big Tube!

Bericht door anonamemouse »

Ik heb al iets bedacht. En het hoeft ook niet perfect recht te zijn, ik maak er een soort ankersysteem in dat zichzelf ook meteen perfect recht stelt. Gaat helemaal goed komen!
Foto's komen vanzelf...
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: The Big Tube!

Bericht door Lnsadnoh »

anonamemouse schreef:
Ik heb al iets bedacht. En het hoeft ook niet perfect recht te zijn, ik maak er een soort ankersysteem in dat zichzelf ook meteen perfect recht stelt. Gaat helemaal goed komen!
Foto's komen vanzelf...
Ha Menno, zo te zien heb je je materiaal, top!
Om een haakse en vlakke kopse kant aan de buizen te maken kun je bijvoorbeeld een klemmal maken van dubbeldik mdf of multiplex ofzo.
Gat frezen en een zaagsnede erin aan een zijde.
Haaks stellen en spanband eromheen.
Of een eierkistsluiting oid bij de naad.
Of twee haakse beugentjes die je dan met een bout naar elkaar toe trekt.
Hier een mal van 2x 18mm en 610mm in het vierkant (standaard maat).
Na inklemming en haakstellen voorzichtig met je bovenfrees met verdikte zool op de gewenste maat frezen (zacht toerental).
Of met je bandschuurmachine naar de mal gelijkschuren (zacht toerental).
Het is maar een idee.
Bijlagen
1.JPG
2.JPG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: The Big Tube!

Bericht door richard »

anonamemouse schreef:
.... Een grote haakse lintzaag had wel fijn geweest...
Maar goed dan dat je die niet hebt, nooit ronde voorwerpen onder de lintzaag zagen!
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: The Big Tube!

Bericht door FR_Aad »

+1
Zaagtafel met een goede geleiding is dan een betere optie.
Pijp op de zaag schuiven en dan langzaam de pijp draaien.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: The Big Tube!

Bericht door OpaBert »

Hondasnl schreef:
anonamemouse schreef:
Ik heb al iets bedacht. En het hoeft ook niet perfect recht te zijn, ik maak er een soort ankersysteem in dat zichzelf ook meteen perfect recht stelt. Gaat helemaal goed komen!
Foto's komen vanzelf...
Ha Menno, zo te zien heb je je materiaal, top!
Om een haakse en vlakke kopse kant aan de buizen te maken kun je bijvoorbeeld een klemmal maken van dubbeldik mdf of multiplex ofzo.
Gat frezen en een zaagsnede erin aan een zijde.
Haaks stellen en spanband eromheen.
Of een eierkistsluiting oid bij de naad.
Of twee haakse beugentjes die je dan met een bout naar elkaar toe trekt.
Hier een mal van 2x 18mm en 610mm in het vierkant (standaard maat).
Na inklemming en haakstellen voorzichtig met je bovenfrees met verdikte zool op de gewenste maat frezen (zacht toerental).
Of met je bandschuurmachine naar de mal gelijkschuren (zacht toerental).
Het is maar een idee.
Als je er 2 neemt met verbinding stukjes er tusen zal hij niet scheef kunnen
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: The Big Tube!

Bericht door Lnsadnoh »

richard schreef:
anonamemouse schreef:
.... Een grote haakse lintzaag had wel fijn geweest...
Maar goed dan dat je die niet hebt, nooit ronde voorwerpen onder de lintzaag zagen!
Kun je dit onderbouwen waarom niet?
Bijlagen
Lintzaag-buis.jpg
lintzaag.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: The Big Tube!

Bericht door Lnsadnoh »

Bert61 schreef:
Hondasnl schreef:
anonamemouse schreef:
Ik heb al iets bedacht. En het hoeft ook niet perfect recht te zijn, ik maak er een soort ankersysteem in dat zichzelf ook meteen perfect recht stelt. Gaat helemaal goed komen!
Foto's komen vanzelf...
Ha Menno, zo te zien heb je je materiaal, top!
Om een haakse en vlakke kopse kant aan de buizen te maken kun je bijvoorbeeld een klemmal maken van dubbeldik mdf of multiplex ofzo.
Gat frezen en een zaagsnede erin aan een zijde.
Haaks stellen en spanband eromheen.
Of een eierkistsluiting oid bij de naad.
Of twee haakse beugentjes die je dan met een bout naar elkaar toe trekt.
Hier een mal van 2x 18mm en 610mm in het vierkant (standaard maat).
Na inklemming en haakstellen voorzichtig met je bovenfrees met verdikte zool op de gewenste maat frezen (zacht toerental).
Of met je bandschuurmachine naar de mal gelijkschuren (zacht toerental).
Het is maar een idee.
Als je er 2 neemt met verbinding stukjes er tusen zal hij niet scheef kunnen
Dat kan ook en hoef je niet haaks te stellen.
Wel weer dubbel materiaal.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: The Big Tube!

Bericht door richard »

Hondasnl schreef:
Kun je dit onderbouwen waarom niet?
Bij zo'n horizontale machine en goede inklemming van de buis zal dat wellicht anders zijn. Bij een verticale lintzaag krijg je door de zaag een draaiend moment in je rondhout of pijp welke deze doet roteren. Vervolgens 'hapt' de zaag nog meer en kan de lintzaag breken met alle gevolgen van dien.
Dat is een bekend risico bij het gebruik van de lintzaag.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: The Big Tube!

Bericht door Lnsadnoh »

Okee je bedoelde een handlintzaag, dat is denk hier niet aan de orde omdat je het niet met de hand wilt doen.
Je wilt immers strak en haaks.
En dan is inklemming en een regelmatige voeding een must.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: The Big Tube!

Bericht door Lnsadnoh »

Bert61 schreef:
Hondasnl schreef:
anonamemouse schreef:
Ik heb al iets bedacht. En het hoeft ook niet perfect recht te zijn, ik maak er een soort ankersysteem in dat zichzelf ook meteen perfect recht stelt. Gaat helemaal goed komen!
Foto's komen vanzelf...
Ha Menno, zo te zien heb je je materiaal, top!
Om een haakse en vlakke kopse kant aan de buizen te maken kun je bijvoorbeeld een klemmal maken van dubbeldik mdf of multiplex ofzo.
Gat frezen en een zaagsnede erin aan een zijde.
Haaks stellen en spanband eromheen.
Of een eierkistsluiting oid bij de naad.
Of twee haakse beugentjes die je dan met een bout naar elkaar toe trekt.
Hier een mal van 2x 18mm en 610mm in het vierkant (standaard maat).
Na inklemming en haakstellen voorzichtig met je bovenfrees met verdikte zool op de gewenste maat frezen (zacht toerental).
Of met je bandschuurmachine naar de mal gelijkschuren (zacht toerental).
Het is maar een idee.
Als je er 2 neemt met verbinding stukjes er tusen zal hij niet scheef kunnen
Dubbeldikke mdf nu twee enkele met afstandshouders er tussen.
Lijkt me ideaal.
Bijlagen
Capture.JPG
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: The Big Tube!

Bericht door Dynky »

alles begint natuurlijk bij een goede klemming van je materiaal, of dat nu bij een afkortzaag, lintzaag, figuurzaag of wipzaag is...maakt niet uit.
idem dito wat dat betreft voor (boven)frezen imo
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: The Big Tube!

Bericht door OpaBert »

Maak de afstandhouder niet zo lang dat ze scheef kunnen gaan staan Dan is het ook niet goed
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: The Big Tube!

Bericht door anonamemouse »

Ik heb iets veel simpelers bedacht... En het eindresultaat heeft een afwijking van een halve mm. Op 600 mm kan ik daar goed mee leven.
Fotos volgen, ik ben even hout halen voor de piramides.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: The Big Tube!

Bericht door wouter »

FR_Aad schreef:
+1
Zaagtafel met een goede geleiding is dan een betere optie.
Pijp op de zaag schuiven en dan langzaam de pijp draaien.
Zo doe ik het ook altijd, en dan laat ik 0,2mm staan zodat de buis niet vervormt. Met een hobbymes snij ik ze los.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: The Big Tube!

Bericht door OpaBert »

Zeer benieuwd Kleinere buis doe ik met een vel papier er om als de kantjes netje over elkaar zitten is het techt
Hier moet je een rolbehang voor hebben :think:
Wie weet heeft hij dat
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: The Big Tube!

Bericht door anonamemouse »

WP_20180616_11_03_31_Pro.jpg
Met restjes een grote mal gemaakt. In de mal een schroefje gedraaid dat net ver genoeg uitstak om een kras in het pvc te maken, de buis een paar keer ronddraaien en voila, een lijntje rondom.
WP_20180616_12_45_14_Pro.jpg
De schroef in de mal.

Helaas was het te druk bij mijn lokale bouwmarkt, geen zaagwerk meer vandaag. Had ik maar eerder moeten gaan.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: The Big Tube!

Bericht door anonamemouse »

Even een wellicht ietwat voorbarige vraag... :think:
Er is tekst op de buis geprint. Wordt de buis hierdoor richtingsgevoelig, en in welke richting moet ik de buis dan gebruiken?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”