Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Walt »

Maar jij hebt inmiddels zoveel componenten van mij overgenomen, en je had al zoveel liggen, ik zou verwachten dat nieuw kopen dan niet meer nodig zou zijn. Maar ja, in dat geval, ik heb nog aardig wat spoelen te koop staan!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Olaf Analogue »

Ja , heb ik naar zitten kijken inderdaad, maar helaas veelal tritec spoelen waar ik dus niet mee werk, en onder luchtspoelen staat er één van 8,2 mh, daar zou ik best een foto van willen zien.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door bas focal m180 »

Kleine donatie gedaan aan het forum?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Olaf Analogue »

Alle beetjes helpen, ik breng er een hoop tijd door, haal er een hoop kennis vandaan, dus af en toe een bijdrage mag best.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Walt »

Hallo Olaf,

Die 8.2mH luchtspoelen zijn enorme Intertechnik knoerten van 2.0mm draaddikte.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1883[1].JPG
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Olaf Analogue »

Staat er ook de gelijkstroomweerstand genoemd op het etiket?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Walt »

Ja, dat is 0.62 ohm.

Het zijn gewoon deze:

https://www.intertechnik.com/Shop/Cross ... n,65,46196

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Olaf Analogue »

Ik laat mijn gedachte er over gaan, ik denk niet dat ik er een toepassing voor heb, ik laat het je verder weten via PB omdat we nu eigenlijk bezig zijn met topic vervuiling wat eigenlijk niet de intentie was.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Walt »

Is goed, toen ik bezig was met mijn Eton/Accuton 3-weg heb ik ze toch een tijd tot volle tevredenheid gebruikt, echter uiteindelijk bleek 6.8mH net iets beter uit te komen.

Groetjes Walter
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Mr Tube »

Ik vraag me af wat het verschil is tussen TL welke de poort aan het eind heeft en een met de poort op 2/3 van de lijn. Ik neig zelf meer naar het ontwerp zoals in de openingspost wordt genoemd.

gisteravond zijn de drivers komen landen
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door arjank »

Mr Tube schreef:
Ik vraag me af wat het verschil is tussen TL welke de poort aan het eind heeft en een met de poort op 2/3 van de lijn. Ik neig zelf meer naar het ontwerp zoals in de openingspost wordt genoemd.
Niet de poort maar de driver moet op 2/3e van de lijn zitten (vanaf de poort gezien).
Dus bij een lijnlengte van 2.1 -2.2. mtr moet de driver op ca. 70cm vanaf het begin van de lijn zitten.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Mr Tube »

arjank schreef:
Mr Tube schreef:
Ik vraag me af wat het verschil is tussen TL welke de poort aan het eind heeft en een met de poort op 2/3 van de lijn. Ik neig zelf meer naar het ontwerp zoals in de openingspost wordt genoemd.
Niet de poort maar de driver moet op 2/3e van de lijn zitten (vanaf de poort gezien).
Dus bij een lijnlengte van 2.1 -2.2. mtr moet de driver op ca. 70cm vanaf het begin van de lijn zitten.
OK duidelijk maar wat is nu het verschil met een TL waarbij de driver helemaal aan het begin zit?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door arjank »

Mr Tube schreef:
arjank schreef:
Mr Tube schreef:
Ik vraag me af wat het verschil is tussen TL welke de poort aan het eind heeft en een met de poort op 2/3 van de lijn. Ik neig zelf meer naar het ontwerp zoals in de openingspost wordt genoemd.
Niet de poort maar de driver moet op 2/3e van de lijn zitten (vanaf de poort gezien).
Dus bij een lijnlengte van 2.1 -2.2. mtr moet de driver op ca. 70cm vanaf het begin van de lijn zitten.
OK duidelijk maar wat is nu het verschil met een TL waarbij de driver helemaal aan het begin zit?
Het verschil is de beruchte TL dip.

Ter illustratie de AD12100/M8 in een 2.2 mtr lange TL, opp. aanvang TL is 1500cm2, opening is 35x5cm.
Zwarte curve is de driver op 70cm vanaf het begin van de TL, rode curve is de driver vanaf het begin van de lijn.

Als de driver op het begin van de lijn is dan ontstaat er een dip tussen de 110 en 180hz, bijna 1 oktaaf.
Als je de driver op 2/3e zet dan krijg je ook wel een dip maar die is minder dan een halve oktaaf, zit ongeveer een oktaaf hoger en is derhalve veel makkelijk te dempen en zal ook in een luisterruimte veel minder opvallen.
Bijlagen
AD12100M8 TL.png
Laatst gewijzigd door arjank op ma 28 sep 2015, 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door arjank »

Voor Bartarie heb ik nog een kleinere variant van de TL ontworpen die in een 110liter kast zou moeten passen ipv 160liter.
Deze heeft een iets slankere laagweergave dan de grote versie.

Hieronder de grote vs de kleiner versie
Bijlagen
AD12100M8 TL groot vs klein.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door wouter »

arjank schreef:
Niet de poort maar de driver moet op 2/3e van de lijn zitten (vanaf de poort gezien).
Dus bij een lijnlengte van 2.1 -2.2. mtr moet de driver op ca. 70cm vanaf het begin van de lijn zitten.
(...)

Als de driver op het begin van de lijn is dan ontstaat er een dip tussen de 110 en 180hz, bijna 1 oktaaf.
Als je de driver op 2/3e zet dan krijg je ook wel een dip maar die is minder dan een halve oktaaf, zit ongeveer een oktaaf hoger en is derhalve veel makkelijk te dempen en zal ook in een luisterruimte veel minder opvallen.[/quote]

Bedoelde je beide keren 1/3e ipv 2/3e ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Henkjan »

is denk ik verschil tussen vanaf de poort gezien of vanaf t gesloten stuk
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door wouter »

Ik denk ook wel dat ik het snap :wink:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door arjank »

Haha, ligt er maar net aan hoe je een TL interpreteerd.
Het begin van de lijn zie ik al het dichte deel, daar zit de driver het dichtste bij in de buurt vandaar begin van de lijn.

Dus, of de driver 1/3e vanaf het begin van de lijn of de driver op 2/3e vanaf de poort :wink:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door arjank »

wouter schreef:
arjank schreef:
Niet de poort maar de driver moet op 2/3e van de lijn zitten (vanaf de poort gezien).
Dus bij een lijnlengte van 2.1 -2.2. mtr moet de driver op ca. 70cm vanaf het begin van de lijn zitten.
(...)

Als de driver op het begin van de lijn is dan ontstaat er een dip tussen de 110 en 180hz, bijna 1 oktaaf.
Als je de driver op 2/3e zet dan krijg je ook wel een dip maar die is minder dan een halve oktaaf, zit ongeveer een oktaaf hoger en is derhalve veel makkelijk te dempen en zal ook in een luisterruimte veel minder opvallen.

Bedoelde je beide keren 1/3e ipv 2/3e ?
Inderdaad heel erg scherp van je wouter :beer:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door wouter »

:D Ik zie dat het nog niet helemaal eenduidig is...

De eerste keer schreef je '2/3e vanaf de poort', (die is dus goed) en de volgende zin schreef je bij een lijn van 2,1 dus op ca 70 cm (dat is dan vanaf het dichte deel gerekend inderdaad 70 cm = 1/3e)

En dan als laatste waar je schreef 2/3e terwijl je de ene keer vanaf de poort definieert en de 70 cm vanaf de gesloten kan definieert :mrgreen:

Ach, wat klets ik ook, ik houdt nooit 1/3e aan. Een paar cm voorbij 1/3e is altijd een mooiere simulatie. En ik zet rustig 1 woofer in een behuizing met 2 TL constructies die ten opzichte van elkaar nog verschoven zijn ook. En met 2 woofers in 1 TL kwam ik op de mooiste output rond 1/5e en 1/2e in de lijn :hide: :D

Dus uiteraard begreep ik de Ajhorn sims wel, maar wilde het toch weten voor het geval jij iets bijzonders ontdekt had in TL land. \:D/
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Olaf Analogue »

Zo, weer een fase verder, de basis van filter versie 2.0 heeft vorm gekregen.
Ik zal twee gesloten kasten van 90 liter voorzien van drivers, deze kasten zullen namelijk behoorlijk makkelijk te verplaatsen en mee te nemen zijn.
Deze kasten kan ik dan ook buiten op mijn landgoed meten met de meetset van Rumoh, met de transmissielines is dat namelijk gewoon geen doen.
Ik denk overigens dat het een goed idee is om een eigen topic te starten om zo van nul af aan te kunnen starten en zo onderscheid tussen mijn projecten en die van Barrie aan te brengen.
Alvast wat foto's
Bijlagen
2015-09-30 17.17.47.jpg
2015-09-30 17.17.58.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door bas focal m180 »

Olaf Markus schreef:
Ik denk overigens dat het een goed idee is om een eigen topic te starten om zo van nul af aan te kunnen starten en zo onderscheid tussen mijn projecten en die van Barrie aan te brengen.
Alvast wat foto's
:dank:
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door bartarie »

Hmmm
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door bas focal m180 »

bartarie schreef:
Hmmm
:lol:

Gaasje ervoor.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door Chris_T »

Als dat maar geen kattebak wordt :-$
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”